Welke router moet ik hebben?

Pagina: 1
Acties:

• HeZz
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 17:08
Ik heb een paar vraagjes waar ik graag een antwoord op zou hebben.
Ik heb een laptop gekocht, en wil hiermee draadloos gaan internetten (via WiFi).
Mijn provider is Online, en ik heb nog een oude wanadoo livebox (wie kent hem nog).
Mijn PC wil ik uiteraard ook gewoon (via vaste verbinding) op internet houden.
De volgende vragen zijn nu gerezen:

-Moet ik mijn livebox behouden, of kan ik die verwisselen met een router (draadloos)?
-Wat is een goede router voor niet te veel geld? 1 PC vast, 1 laptop via WiFi.
-Hoe zit het met die snelheden 54 mbit/s--300mbit/s, heb ik dit echt nodig?

Ik zat zelf aan deze te denken

http://www.alternate.nl/h...2=Wireless+LAN&l3=Routers

Alvast bedankt voor de reactie's

Danny

Edit: typo's

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-03 20:11

allure

Titaan fase 2/3

Online is een provider die zijn producten via ADSL leverd?
De livebox is je modem die heb je nodig, ik weet niet of de livebox een DHCP server bevat, zoja dan zou je achter je livebox een router kunnen plaatsen, en als je dan een router neemt die bedraad en draadloos werkt is je probleem opgelost.

krijg je van de livebox een publiek ip-adres of een privaat adres?

krijg je een publiek adres dan moet je de kabel in de WAN poort steken en als je een privaat adres krijgt kun je je kabel in 1 van de LAN poortjes steken. Alleen in het laatste geval moet je ook de DHCP van je router uitschakelen.

Edit,

Als de situatie is zoals Jorisfighter schetst kun je volgens mij ook al uit de voeten met een Wireless AP, dat scheelt weer een router.
Maar dan neem ik aan dat er in de livebox iets van een router zit.

[ Voor 80% gewijzigd door allure op 20-12-2008 22:43 . Reden: Te snel over de post van de TS heen gelezen daarom essentiële delen over het hoofd gezien... ]

• Asjemenou
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-04-2025
Heeft hij verteld, namelijk de livebox (stamt nog uit de wanadoo tijd) Ik zelf zou de livebox behouden en hier gewoon een simpele draadloze router erachter. Je moet dan wel volgende doen:
* Op de draadloze router alleen de LAN poorten gebruiken, NIET de WAN
* Op de draadloze router de DHCP uitschakelen en een ip adres geven die in de range van de livebox zit
* Nu alleen nog een SSID instellen + WPA beveiliging en klaar is kees!

edit: typo

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je kan ook Contact opnemen met Online en ze de Livebox met WiFi mogelijkheid laten ruilen voor je huidige of een modem router met wifi optie nemen.
Scheelt toch in de maandelijkse kosten van de huur van je livebox

• HeZz
Ik zal eens gaan bellen met Online, of ik van hun een modem met draadloos internet kan krijgen.
Als dat mogelijk is lijkt dat me het goedkoopste, had ik nog niet aan gedacht eerlijk gezegd.

Als ik in de livebox kijk zie ik een lokaal IP adres en een DHCP configuratie.

@allure Ik kan op die Livebox 2 vaste PCs aansluiten. Is nu een PC en een mediabox.
hoe werkt een wireless AP?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je kan er ook gewoon een switch (10/100 mbit) van een 10tje tussen gooien en dan dan heb je al meer poorten, dan koop je gewoon een goedkoop accespoint die je dan ook via utpaansluit en dan ben je ook klaar voor onder de 50 euro

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-03 20:11

allure

Titaan fase 2/3

HeZz schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 23:35:
Ik zal eens gaan bellen met Online, of ik van hun een modem met draadloos internet kan krijgen.
Als dat mogelijk is lijkt dat me het goedkoopste, had ik nog niet aan gedacht eerlijk gezegd.

Als ik in de livebox kijk zie ik een lokaal IP adres en een DHCP configuratie.

@allure Ik kan op die Livebox 2 vaste PCs aansluiten. Is nu een PC en een mediabox.
hoe werkt een wireless AP?
Een wireless AP maakt van 1 bedrade verbinding een draadloze en dan kun je net zoveel draadloze clienten kwijt als je DHCP-scope groot is. Tot een maximum van 253 gebruikers.

Je zal dan eerst moeten kijken hoe groot je DHCP-scope is, je zegt dat je nu 2 aansluitingen hebt, als je deze 2 apparaten bedraad wil laten en ook draadloos wil moet je een router aanschaffen in plaats van een AP.
Dit omdat het AP ook een utp aansluiting nodig heeft, op een router zitten meerdere utp-poorten waar je dan weer je overige kabels in kunt steken.
Je moet dan op de router de DHCP uitschakelen en de WAN poort vrij laten.

Dit is een voorbeeld voor een AP:
http://www-nl.linksys.com...Wrapper&lid=4208773642B20

• HeZz
Kijk dat is een antwoord waar ik iets aan heb.
Denk dat ik gewoon een router ga kopen dan heb ik draadloos internet, en kan ik een netwerkje bouwen met de bedraade dingen
Eventueel nog de printer in het netwerk bouwen, dan kan ik met beide pc's printen.
Op die Livebox heb je dan maar weer 2 poorten en 1 draadloos hoogstens.

Bedankt voor de reactie's, wat mij betreft kan er een slotje op.

Danny
Pagina: 1