Toon posts:

[XP Pro SP3] Complete Freeze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb ongeveer een maandje geleden een pc voor een vriend van me in elkaar gezet. Op de een of ander tot nu toe onverklaarbare manier blijft de pc freezen.

Alleerst wat specs :

HD1 : Samsung HD103UJ
HD2 : WD WCAPZ00AAKS-00SBA0
Mobo : Gigabyte 7A89PG0A
Proc : Intel 2Duo Core E8400
Mem : Kingston ValueRAM 4GB (2x 2GB) DDR2
Audiokaart : M-Audio Delta-44
Firewire : Liquid Mix van Focusrite
USB : Een X-Board 25 van EMU
Software : Alle software waarmee gewerkt wordt is legaal

Wat hebben we geprobeerd :

- Audio codec op het mobo uitgezen zodat die geen conflicten meer kon geven met de Delta-44.
- HD eruit getrokken ivm eventueel bad clusters gevonden (HD werd 47 graden waar de andere 2 rond de 35 hingen)
- Beide HD's gescanned op bad sectors en niets gevonden
- Alle foutmeldingen die tevoorschijn kwamen in Event Viewer verholpen zoals - beep.sys - onboard netwerkkaarten uitgeschakeld
- Totale systeemscan op virussen & spyware, geen resultaat
- Gezocht naar het mapje minidump maar die kan ik niet vinden? Sowieso miste de installatie ook de sysfile bleep.sys

Op het moment dat de PC ermee uitscheidt geeft hij geen BSOD. Hij hangt gewoon. Het maakt geen bal uit uit welke applicaties er gerdraaid worden(Ableton, FF, Winamp, Windows Verkenner), af en toe stopt hij er mee. Hij bleeft hij de screen hangen waar je in werkt en that is it. Ctrl Alt Delete werkt ook niet meer.

Eventueel zou ik de S-ATA kabels nog vervangen maar verder zou ik het echt ff niet weten? Het liefst wil ik de BIOS niet updaten omdat ik dat te riskant vind. Zou een versie Windows installatie kunnen helpen (Win = orgineel)

Alvast bedankt voor de zeer nodige hulp.

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Behoorlijk exotische hardware allemaal als je het mij vraagt.
Gebruik je overigens de onboard video? Je clockt neem ik aan niet over?

Goed dat je de event viewer al gecheckt hebt, want 90% is daaruit te halen wat er is.
Ik zou ZEKER een Memtest86 draaien, want na de Event Viewer is dat de grootste boosdoener (als je niet overclockt en er staan in de Device Manager / Aparaatbeheer geen apparaten die niet werken of niet herkend worden).
Vervolgens eens de PC laten draaien met 1 reep geheugen, om de beurt als het euvel blijft.

Ook zou ik alle onnodige apparaten eens unpluggen en vanuit daar enkele uren draaien, 1 apparaat toevoegen en weer uur draaien, net zo lang tot je het gewreekte apparaat hebt gevonden dat boosdoet.

Post weer eens als je dat gedaan hebt.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gebruik de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en ga testen om achter het probleem te komen. Maar ga eerst uitzoeken of het hardware of software is, bijvoorbeeld met een Knoppix of BartPE Live CD.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
De onboard videokaart wordt inderdaad gebruikt & is niet overclocked. De 'exotische' apparatuur is omdat die vriend van me producer is.

Memtest wordt vannacht gedraaid om meer uitsluitsel aangaande het geheugen te krijgen, dus we moeten dat denk ik even afwachten. Daarna was ik idd van plan met 1 of 2 reepjes te draaien.

We hebben al in zijn geheel uitgesloten dat het probleem een softwarematig probleem is uitgesloten.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 21:04:
We hebben al in zijn geheel uitgesloten dat het probleem een softwarematig probleem is uitgesloten.
Hoe dan? Dat is niet uit je openingspost te halen. Je hebt nog niet eens een herinstallatie gedaan :) .

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 20-12-2008 21:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Je hebt nog niet eens een herinstallatie gedaan :) .
En al zou die een her installatie doen en het werkt nog niet goed. Dan nog zou het software kunnen zijn. ;)
Maar de kans is aanzienlijk kleiner. ;)

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 21:16:
[...]

Hoe dan? Dat is niet uit je openingspost te halen. Je hebt nog niet eens een herinstallatie gedaan :) .
Voordat ik een herinstallatie wil doen wil ik eerst uitsluiten dat t een hardwarematige fout is. Bovendien loopt er niet 1 bepaald programma of een combinatie van programma's vast.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 16:15:
Voordat ik een herinstallatie wil doen wil ik eerst uitsluiten dat t een hardwarematige fout is. Bovendien loopt er niet 1 bepaald programma of een combinatie van programma's vast.
Gebruik dan de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, zoals aangegeven. Je trekt nu conclusies zonder onderbouwing :) .

Verwijderd

Topicstarter
Nadat we om 0.00 gisteren Memtest aangezet hebben en tot ongeveer een half uur geleden hebben aan laten staan is dit het resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2vubk80.jpg

Ik heb niet veel verstand van Memtest, dus wat is hier aan de hand. Bij test 4 loopt bij het kopje errors het getal steeds van 0 naar een waarde van ongeveer 26000. Dit gebeurd constant, net alsof Memtest hangt. De 2 keer heel vaak 9 liepen vrij snel op naar het grote getal.

Nagoed, mijn vraag is; is het geheugen stuk?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 18:47 ]

Verwijderd

Is deze memtest gedaan met je 2 reepjes? Ik zou de test herhalen met 1 reepje.. hangt ie dan nog het andere reepje proberen. Zowiezo lijkt mij één van de 2 stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Als k probeer te booten met 1 reepje komt hij niet voorbij de DMI controlle, dan reboot hij uit zichzelf. Wel een sure thing dattie dan stuk is dan toch? Zeker gezien het screenshot wat ik gepost heb?

Memtest staat nu op het 2e reepje om te kijken of die wellicht ook niet helemaal goed is. Morgen heb ik daar meer uitsluitsel over.

Thx for the help so far!

Verwijderd

Zo te zien heb je nogal een oude Memtest, want er staat volgens mij Pentium 3, 3GHz. :D
Memtest 86+ is de nieuwste versie, deze versie herkend de hardware niet goed en zal dus ook niet goed functioneren. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar hij herkent het geheugen wel gewoon in zijn geheel? Dat zou toch niet zoveel uit mogen maken? Bovendien schrijft hij allerlei dingen weg naar het geheugen doet het er niet echt toe wat voor proc er waargenomen wordt?

Oja, en hij klapt eruit tijdens het booten met alleen dat reepje, dat is toch genoeg 'bewijs'?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 23:28 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is 'bewijs' dat iets niet klopt, maar dan nog moet je je geheugentimings even doornemen om te controleren of de timings wel overeenkomstig de specs van die reep ingesteld zijn. Bovendien is het aan te raden om even in een andere DIMM slot te proberen. Mogelijk is niet een DIMM maar een slot gaar...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik dat ook nog ff proberen.

2e Screenshot, dit keer met 1 reepje;

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/1z18gv7.jpg

Wat vertelt dit?

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Dat het geheugen defect is.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

Topicstarter
Allebei? Dat vind ik wel heel erg merkwaardig.

Zou t dan neit logischer zijn dat het mobo gaar is?

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst sorry voor een zo late kick, de kerstdagen en oud&nieuw hebben even de gebruikelijke tijd in beslag genomen.

Verder was ik voornemens om het geheugen terug te sturen maar op de site van de leverancier staat :
Indien een gemelde defect/klacht niet wordt gevonden of veroorzaakt wordt door verkeerde instellingen, virussen, drivers, overclocking en/of onzorgvuldig/ondeskundig gebruik worden onderzoekskosten in rekening gebracht a € 25,00.
Alle te maken verzendkosten van en naar u zijn voor uw eigen rekening. De kosten die gemaakt worden van en naar fabrikant zijn voor rekening van JP-Comparts.
Punt zou zijn dat wanneer het geheugen teruggestuurd zou worden omdat blijkt dat het geheugen niet stuk is het geheugen bijna teruggekocht wordt omdat het geheugen gewoon cheap is.

Ik kan het geheugen niet testen in een andere computer omdat tja die kerel gewoon de nieuwste computer heeft dus dat is een probleem.

Nu is het dus zo dat of het mobo gaar is of het geheugen. Is er een sluitende manier om er achter te komen wat er stuk is? Vriend van me heeft namelijk weinig zin, wat ik kan begrijpen, om een 50/50 shot te nemen. Is er een mogelijkheid om helemaal uit te sluiten of juist te bevestigen dat het geheugen hier het probleem is? (zie ook de screens boven in het topic).

korte update : ik heb ff Memtest86+ gedowload, kijken of dat het verschil maakt in het testen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2009 17:31 ]

Pagina: 1