• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-05 10:47
Op mijn pc zit een ASUS A8N SLI Deluxe voor een 939 processor. Dit is een vervanging voor een soortgelijk bord van MSI, dat ooit was overleden. Zelf heb ik sterk de indruk dat het nooit netjes is geinstalleerd, want echt goed liep het nooit. Aangezien het nu kerstvakantie is wil ik de tijd benutten om deze pc weer op orde te helpen. Ik wil dus de laatste versie van het BIOS (1805) en de chipsetdriver installeren (15.23).

Met WinAudit heb ik echter het volgende aangetroffen:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
| Name | Value |
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
| BIOS Version | Nvidia - 42302e31 Phoenix - Award BIOS v6.00PG |
| Release Date | 07/26/05 |
| Video BIOS Version | Version 5.70.02.13.01 Version 5.70.02.13.01 Version 5.70.02.13.01 Version 5.70.02.13.01 |
| Video BIOS Date | 06/06/05 |

--------------------------------------------------------------------------------

Moederbord/BIOS

BIOS Details
Item Value
SMBIOS Version 2.3
BIOS Vendor Phoenix Technologies, LTD
BIOS Version ASUS A8N-SLI DELUXE ACPI BIOS Revision 1013
Start Address 0xE000
Release Date 07/26/2005
ROM Size 512KB
BIOS Characteristics 000000007FCB9E80
Ext. Characteristic 1 0
Ext. Characteristic 2 0
System BIOS Major 0
System BIOS Minor 0
Firmware Major 0
Firmware Minor 0
No Characteristics No
ISA Support No
MCA Support No
EISA Support No
PCI Support Yes
PCMCIA Support No
PnP Support Yes
APM Support Yes
BIOS Upgradeable Yes
BIOS Shadowing Yes
VL-VESA Support No
ESCD Support No
CD Boot Yes
Selectable Boot Yes
ROM Socketed Yes
PCMCIA Boot No
EDD Support Yes
Floppy NEC 1.2MB No
Floppy Toshiba 1.2MB No
Floppy 360 KB Yes
Floppy 1.2MB Yes
Floppy 720KB Yes
Floppy 2.88MB Yes
Print Screen Yes
Keyboard 8042 Yes
Serial Services Yes
Printer Services Yes
CGA-Mono Video Yes
NEC PC-98 No
ACPI Support
USB Support
AGP Support
I2O Boot
LS-120 Boot
ATAPI ZIP Boot
Firewire Boot
Smart Battery

----------------------------------------------------------

Het lijkt er dus op alsof er 2 maal een BIOS aanwezig is. Het is de bedoeling dat dit er toch echt 1 gaat worden. Daarom vroeg ik mij af of ik dit met Asus Update ga oplossen, of dat ik wellicht wat spartaanser te werk moet gaan met het flashen van het bios? Zelf heb ik hier nog nooit mee geklooid, hebben jullie wellicht advies van hoe ik het best dit kan aanpakken? Wellicht een nuttige link?

Verwijderd

Laten we het toch maar bij 2 houden. Je hoort inderdaad een Video en een Moederbord bios te hebben. De video bios is van je grafische kaart. Niks aan doen dus.

• dragonballz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02-2025
Zelf had ik tot voor kort een A8N-E gehad en doorgegeven aan mijn broertje dat nog steeds naar tevredenheid gebruikt i.c.m. X2-4200 overgeclockt naar 2,75ghz.
De bios had ik destijds meerdere maal, zonder probleem, geflashed in dos.

http://www.asus.com/produ...4=0&model=375&modelmenu=1

Een ding is belangrijk in de bios, de Floppy drive in de bios moet AAN ookal heb je geen floppy drive gebruikt.

http://support.asus.com/d...us&model=A8N-SLI%20Deluxe

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Inderdaad, je videokaart heeft ook een BIOS dat geïnitialiseerd wordt door het BIOS van je moederbord. Deze is nodig om beeld te krijgen dus kan je die best maar laten staan ;)

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-05 10:47
Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 19:46:
Laten we het toch maar bij 2 houden. Je hoort inderdaad een Video en een Moederbord bios te hebben. De video bios is van je grafische kaart. Niks aan doen dus.
Ok, dan vroeg ik mij verder toch nog af of updaten zin gaat hebben. De pc waarover dit topic gaat loopt redelijk onstabiel (regelmatig hiccups en vastlopers), maar dan is de vraag of het aan het BIOS ligt, de chipset driver of dat het slechts de Windows installatie is. Ik neig ernaar dat het niet slechts Windows is, aangezien tijdens het booten regelmatig een fan speed error wordt gegeven (terwijl de temperatuur nooit echt hoog wordt...) Verder start hij ook regelmatig op met een gereset CMOS, wat volgens de diverse fora wel vaker voorkomt bij dit mobo.

[ Voor 7% gewijzigd door PHiXioN op 20-12-2008 20:00 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Qua Fan-speed errors kan ik je vertellen dat dit inderdaad in de BIOS ligt. Sommige fans lopen in het begin langzamer dan 600 rpm. En onder die waarde triggert een Fan-speed error. (600 is laagst instelbare waarde). Het is echter niks ernstigs en kun je negeren (of gewoon uit zetten).

Wat stabiliteit betreft, ik zou hier een grondige serie tests voor opzetten.
Kortom, memtest86, crash-logs doornemen, etc.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• dragonballz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02-2025
Bij mijn vorige A8N had ik in het begin ook veel last van instabiliteit en dacht ik dat het aan de overclock was. Maar later bleek dat het aan het geheugen lag. Geheugen kosteloos vervangen door Gskill PC4400 (levenslang garantie) en sindsdien geen probleem meer.
Pagina: 1