• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Na tweedehands een moederbord+CPU te hebben gekocht, een ASUS P5K socket LGA775, ben ik dagenlang testend geweest maar ik kreeg het bord niet aan de praat (alles gaat aan, maar ik zie niets, ook niet met andere videokaarten, voeding, na CMOS reset en met niets aangesloten op een karton). De PC gaat wel 'aan' maar springt dan weer uit, en gaat weer aan etc.

Nu heb ik voor het eerst voorzichtig de CPU eraf gehaald, en wat blijkt met een loep, er mist een pin in de socket 775!
De 20e pin van links, 4e van onder (Y4 of D14# genaamd denk ik?)(als de lever links zit, en het gouden hoekje rechtsonder) ontbreekt!

Nu heb ik in diverse pin layouts op de Intel site gezien dat dit een belangrijke (signaal)pin is, en dat blijkt dus.

Wat kan ik nu doen, want ook al heb ik een garantiebewijs, mechanische beschadiging valt daar niet onder.
Is het bord te repareren (waar)? Hoe kan ik de verkoper (2ehands) aanpakken? En hoe groot is de kans dat de CPU hierdoor beschadigd is?

Kortom: Wat zouden jullie doen?

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

de kans dat je cpu beschadigt door een missend pinnetje lijkt me rond de 0% te liggen , mooi waardeloos trouwens , iemand er verrot moederbord verkopen :S

Signature

Verwijderd

Wrs wist die vorige persoon niet dat er zo'n defect was en ook is de koper akkoord gegaan zonder te checken of te vragen of alles goed werkend was?

Check voor de zekerheid eens of dat pinnetje niet in de CPU zit, je weet maar nooit.
Weet niet of je hem dan kunt maken, lijk me wel interessant als dat wel kan namelijk

Verwijderd

Check voor de zekerheid eens of dat pinnetje niet in de CPU zit
Pinnetje in de CPU? :? :P

• Stan
De verkoper zegt alles werkend gedemonteerd te hebben en ik heb al zijn gegevens (NAW/Bank etc), maar wil nu niet meewerken aan geld teruggave.
Bon is er, maar garantie dekt dit niet, zeker niet na langer dan 6 maanden.
Ik heb alles gecheckt bij de koop, behalve met mijn statische klauwen de CPU te demonteren. Pas na testen en dus thuis is dit gebrek gebleken.

Het pinnetje is echt weg. De CPU ziet er prima uit maar er mist 1 pin...
Reparatie kan wellicht, maar waar en hoe duur, en RMA/garantie zal me niet lukken lijkt me (Alternate).

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:14

Twazerty

AVCHDCoder developer

De verkoper heeft CPU verwijderd. Jij hebt andere CPU geplaatst. Lijkt me dat RMA bij Alternate wel mogelijk is. Je moet toch gewoon een CPU kunnen vervangen zonder dat er iets afbreekt???

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

Ja normaal wel, maarja ik zat ook te k*tten om dat ding van de stock AMD heatsink af te krijgen, leek wel of ze daar juist die speciale superglue koelpasta op hadden gedaan bij AMD. Beetje hefbomen en het komt wel goed, alleen begin je pas te denken wanneer een hele rij pinnen al scheef staat. :P

Maargoed, dan heeft de verkoper dus een (weet niet hoe je dat noemt) ongeldige verkoop gedaan.
A.) of hij/zij wist dit maar heeft niks doorgegeven, en is heeft dus gelogen bij verkoop.
B.) PC werkte idd, maar de persoon heeft tijdens demontage het pinnetje kaopt gemaakt.
Maar de CPU zat er toch op bij overdracht?

Zowel bij A als B moet de persoon op de hoogte zijn geweest van een kaopt systeem. Of, maar dat geloof ik niet, want als de persoon al aan PC's kan knutselen, dan is het buiten zijn/haar weten om heel toevallig de laatste keer gebeurd.

En ik maar denken dat ze bij Intel andersom zaten die pinnen, zal wel bij Xeons of zo zijn.
Mooi gehuegen trouwens Mask. :)

Verwijderd

dubbelpost excuus, bijna bedtijd neem ik aan.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2008 22:39 ]

• Stan
Ja dat blijft twisten of hij het wist. Ik vertrouw hem wel.
De boel is met CPU erop aan mij verkocht dus het is mij een raadsel wanneer een pin in het midden kan breken in een werkend systeem en bij mij opeens niet meer werkt door die breuk/verdwijning van de pin...

Alternate geeft duidelijk (en terecht) aan in hun algemene voorwaarden dat mechanische beschadiging na verkoop niet onder garantie valt. Zeker na 6 maanden kan ik niet aantonen dat het defect is ontstaan door fabricagefout (en de bewijslast ligt bij mij na 6 mnd).

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Kun je niet zelf een pinnetje in de cpu steken? Ik heb dat ooit nog gekund op een socket 7 bord.

[ Voor 82% gewijzigd door skelleniels op 21-12-2008 12:16 ]

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

skelleniels schreef op zondag 21 december 2008 @ 12:15:
Kun je niet zelf een pinnetje in de cpu steken? Ik heb dat ooit nog gekund op een socket 7 bord.
Vraag me af hoe jij een pin in de cpu wilt steken zonder hem te slopen. ;)

• Stan
Nou HET kan wellicht, maar IK kan dat niet nee.

Zonder loep/spiegelreflexcamera zie ik het met blote oog nauwelijks, en als ik er een speldje bij houd zwiept ie door mijn handtrillingen tegen minstens 3 pinnetjes aan :)
Daarnaast heb ik geen pinnetjes liggen ;)
Pagina: 1