OpenVPN Compressie werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 08:50
Ik heb tussen 2 debian servers een openvpn tunnel opgezet. Dit werkt opzich allemaal prima. Maar nu wil ik dat de tunnel compressed is. Volgens de manual kan dit door "comp-lzo" toe te voegen aan de config.

Bij het starten van de tunnel lijkt dit ook goed te werken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Dec 20 15:09:32 localhost demeter-danielle[22607]: OpenVPN 2.0.9 i486-pc-linux-gnu [SSL] [LZO] [EPOLL] built on Sep 20 2007
Dec 20 15:09:32 localhost demeter-danielle[22607]: Static Encrypt: Cipher 'BF-CBC' initialized with 128 bit key
Dec 20 15:09:32 localhost demeter-danielle[22607]: Static Encrypt: Using 160 bit message hash 'SHA1' for HMAC authentication
Dec 20 15:09:32 localhost demeter-danielle[22607]: Static Decrypt: Cipher 'BF-CBC' initialized with 128 bit key
Dec 20 15:09:32 localhost demeter-danielle[22607]: Static Decrypt: Using 160 bit message hash 'SHA1' for HMAC authentication
Dec 20 15:09:32 localhost demeter-danielle[22607]: LZO compression initialized
Dec 20 15:09:32 localhost demeter-danielle[22607]: TUN/TAP device tun1 opened
Dec 20 15:09:32 localhost demeter-danielle[22607]: Data Channel MTU parms [ L:1545 D:1450 EF:45 EB:135 ET:0 EL:0 AF:3/1 ]
Dec 20 15:09:32 localhost demeter-danielle[22607]: Local Options hash (VER=V4): '62cf4b05'
Dec 20 15:09:32 localhost demeter-danielle[22607]: Expected Remote Options hash (VER=V4): '62cf4b05'
Dec 20 15:09:32 localhost demeter-danielle[22608]: UDPv4 link local (bound): [undef]:1700
Dec 20 15:09:32 localhost demeter-danielle[22608]: UDPv4 link remote: [undef]
Dec 20 15:09:35 localhost demeter-danielle[22608]: Peer Connection Initiated with 84.192.213.87:1700
Dec 20 15:09:35 localhost demeter-danielle[22608]: Initialization Sequence Completed

Om te testen of compressie nu ook werkt heb ik een aantal snelheidstesten gedaan:
code:
1
2
3
4
scp user@publicIP:/filename ./        56KBps
scp -C user@publicIP:/filename ./     720KBps
scp user@vpnIP:/filename ./           55KBps
scp -C user@vpnIP:/filename ./        712KBps

Lijkt mij dat de vpn tunnel dus niet compressed is aangezien het desbetreffende bestand goed te compressen is, en ik helemaal geen snelheidswinst zie door de vpn tunnel.

Dit is de config die ik gebruik:
A-kant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
proto udp
dev tun1
secret demeter-danielle.key
verb 3
comp-lzo
#comp-noadapt
keepalive 10 30
daemon demeter-danielle
port 1700

B-kant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
remote xxxxxxxx
proto udp
dev tun1
secret demeter-danielle.key
verb 3
comp-lzo
#comp-noadapt
keepalive 10 30
daemon demeter-danielle
port 1700

Ik heb al eens gespeeld met de comp-lzo en comp-noadapt parameters, maar ik merkt geen enkel verschil.

Heeft iemand nog tips voor mij? Want ik geraak er echt niet meer uit.

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Je test met een encrypted verbinding. Encrypted data is niet te compressen (het lijkt immers zoveel mogelijk op random noise).

• mr_star
serkoon schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 16:48:
Je test met een encrypted verbinding. Encrypted data is niet te compressen (het lijkt immers zoveel mogelijk op random noise).
Ik nam aan dat eerst compressie zou toegepast worden, en dan pas encryptie. Is er misschien een andere mogelijkheid om mijn data toch compressed te versturen? Als ik zie wat voor snelheidswinsten ik kan halen met compressie wil ik toch een manier vinden om dit te laten werken...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

mr_star schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 17:24:
[...]

Ik nam aan dat eerst compressie zou toegepast worden, en dan pas encryptie. Is er misschien een andere mogelijkheid om mijn data toch compressed te versturen? Als ik zie wat voor snelheidswinsten ik kan halen met compressie wil ik toch een manier vinden om dit te laten werken...
Nee, wat je namelijk doet is scp'en via een compressed encrypted kanaal. SCP doet zelf al aan encryptie, dus je crypt eerst je data, vervolgens wordt dat gecomprimeerd (wat als de encryptie goed is niet kan) en daarna wordt dat dan nog weer eens geëncrypt. Is vrij nutteloos dus. Over een encrypted VPN tunnel hoef je niet scp te gebruiken, dat kan ook gewoon met unencrypted protocollen. De tunnel doet vervolgens de crypto.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• mr_star
CyBeR schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 17:27:
[...]

Nee, wat je namelijk doet is scp'en via een compressed encrypted kanaal. SCP doet zelf al aan encryptie, dus je crypt eerst je data, vervolgens wordt dat gecomprimeerd (wat als de encryptie goed is niet kan) en daarna wordt dat dan nog weer eens geëncrypt. Is vrij nutteloos dus. Over een encrypted VPN tunnel hoef je niet scp te gebruiken, dat kan ook gewoon met unencrypted protocollen. De tunnel doet vervolgens de crypto.
Je hebt helemaal gelijk, het was ook maar een voorbeeld om te laten zien dat scp met encryptie+compressie wel zorgde voor een grotere doorvoer, en dat mijn VPN tunnel duidelijk niet aan compressie deed.

Anyway, spijtig dat dit niet werkt. Het belangrijkste is iig dat mijn data encrypted is.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mr_star schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 17:34:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, het was ook maar een voorbeeld om te laten zien dat scp met encryptie+compressie wel zorgde voor een grotere doorvoer, en dat mijn VPN tunnel duidelijk niet aan compressie deed.
Jawel, maar je begrijpt nog niet wat we je proberen te zeggen.

SCP doet zelf aan encryptie. Daar hoef je geen VPN tunnel voor te hebben. Met -C doet 't ook nog zelf aan compressie. Dus:

SCP encrypt -> Je tunnel comprimeert -> je tunnel encrypt
SCP -C comprimeert -> SCP encrypt -> je tunnel comprimeert -> je tunnel encrypt

Door SCP te gebruiken voeg je een stap toe die je tunnel hoort te doen, en die dus ook in de weg zit. De beste encryptie laat data namelijk eruitzien als complete random data. En dat is niet comprimeerbaar. Dus lijkt je tunnel inderdaad weinig te doen. Stuur nu eens gewoon plaintext data over je tunnel heen, of gebruik geen tunnel maar alleen scp -C.

• mr_star
CyBeR schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 17:52:
[...]

Jawel, maar je begrijpt nog niet wat we je proberen te zeggen.

SCP doet zelf aan encryptie. Daar hoef je geen VPN tunnel voor te hebben. Met -C doet 't ook nog zelf aan compressie. Dus:

SCP encrypt -> Je tunnel comprimeert -> je tunnel encrypt
SCP -C comprimeert -> SCP encrypt -> je tunnel comprimeert -> je tunnel encrypt

Door SCP te gebruiken voeg je een stap toe die je tunnel hoort te doen, en die dus ook in de weg zit. De beste encryptie laat data namelijk eruitzien als complete random data. En dat is niet comprimeerbaar. Dus lijkt je tunnel inderdaad weinig te doen. Stuur nu eens gewoon plaintext data over je tunnel heen, of gebruik geen tunnel maar alleen scp -C.
Nu snap ik jouw punt dat openvpn niets kan comprimeren als ik er encrypted data doorstuur. Ik heb nu een bestand van 7MB plaintext doorgestuurd (Om een idee te geven van de comprimeerbaarheid: gzip kan er een 2,2MB bestand van maken). Maar ik krijg nog steeds snelheden rond de 50KBps...

EDIT:
via wget haal ik wel hogere snelheden. nl 160KBps. Het lijkt dan toch te werken :) Bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door mr_star op 20-12-2008 19:06 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mr_star schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 18:50:
[...]

Nu snap ik jouw punt dat openvpn niets kan comprimeren als ik er encrypted data doorstuur. Ik heb nu een bestand van 7MB plaintext doorgestuurd (Om een idee te geven van de comprimeerbaarheid: gzip kan er een 2,2MB bestand van maken). Maar ik krijg nog steeds snelheden rond de 50KBps...
Ja, maar dat doe je dus niet :P scp encrypt dat plaintext bestandje al voordat 't over je tunnel gaat :P

Pagina: 1