Bios en Win98 willen maar 8 v/d 13Gig aanspreken

Pagina: 1
Acties:

• DrNo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-12-2024

DrNo

100Mbit zuigt ;)

Topicstarter
Ik heb laats een IBM schijf van 13 Gig gekocht Maar in de bios wil hij maar 8Gb aansperken en onder windows ook, maar onder linux wil hij wel de volle 13Gb aanspreken
Heb ik een bootmanager of zo nodig en zo ja wat is de beste ?? |:(

IDE just wastes loads of the computer's time with a stream of "just a mo, I'm nearly there ..."

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

ik denk eerder dat je een bios update nodig hebt. ik heb dit gehad op mijn P166 die zag niet meer als 8 en was een 10

• DrNo

DrNo

100Mbit zuigt ;)

Topicstarter
Owja ik kan mijn bios niet upgraden omdat er geen upgrade voor te krijgen is want het is een "illegaale" bios van Tyan. Maar ik denk dat het niet direct licht aan de bios want onder linux kan ik wel de volle 13Gb bevatten
Als ik geen winmodem had draaide ik allang op Linux en had ik Windows ritueel verbrand :r
owja hier de specs van mijn systeem
P133 64MB-RAM 4.3 fujutsu HD en die 13gig IBM HD verder draai ik win98 Sec en af en toe linux de rest is irrelvant

IDE just wastes loads of the computer's time with a stream of "just a mo, I'm nearly there ..."

• DR
  • Niet online

DR

linux kijkt niet naar bios, als ik win2000 instaleerde had ik ook de volle 10 :)

Offtopic

ben zelf nu bezig met linux

• DrNo

DrNo

100Mbit zuigt ;)

Topicstarter
Wat weet je van bootmagagers en kunnen ze mij van dit prob. afhelpen ??

• DR
  • Niet online

DR

Op zaterdag 24 februari 2001 16:35 schreef DrNo het volgende:
Wat weet je van bootmagagers en kunnen ze mij van dit prob. afhelpen ??
tja bootmanagers zin er volgens mij alleen voor om te switchen tussen besturingssystemen.

ik heb misschien een heelomslachtige manier om die 13 gig aan de gang te krijgen.

instaleer windows2000
die zit dus 13 gig
ga in win2000 partioneren, format daarna en ga nooit meer kloten met je partities want dan heb je weer hetzelfde probleem.

anders weet ik het ook niet

Verwijderd

Ik denk niet dat bootmanagers de truc doen. Je BIOS kijkt gewoon niet verder dan 8GB, is een bekend fenomeen.

Wat wel zou helpen is 1 of andere abstracte ide driver installen ofzo, maar reken er maar op dat windows daar niet blij mee is.

Een andere oplossing is idd een OS installen wat niet naar de BIOS kijkt (linux, NT, 2K).

Dus voor onder 9x zal je toch echt een BIOS upgrade moeten vinden, ander geen >8GB.

• DrNo

DrNo

100Mbit zuigt ;)

Topicstarter
hmm mischien als ik onder linux de zooi als VFAT formateer dan zou het ook kunnen.
bedankt voor de info :)

• DR
  • Niet online

DR

no thanx

/off

nu zelf linux nog aan de gang krijgen
hij instaleert niet op 2,1 gig schijf

Not enough diskspace

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-05 08:54

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als je in een dump winkeltje, of op een computerbeurs een losse ide controler koopt, dan ben je ook van je probleem af.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• DrNo

DrNo

100Mbit zuigt ;)

Topicstarter
Ik heb de oplosing gevonden
op de site van IBM is een util te krijgen die dit probleem oplost
is zowel voor win als voor linux te krijgen http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/welcome.htm
IBM zorgt goed voor zijn klanten ;)
--------------------------------------------
/off
heb de util geprobeert en is echt een aanrader. heeft gelijk mijn oude boot drive gekopiert en er de bootdrive van gemaakt :)

Pagina: 1