Muziek uit alle kanalen (7.1/5.1)

Pagina: 1
Acties:

• DePhille
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-01 18:14
Hallo,

Ik heb net een 7.1 Receiver gekocht, de Marantz SR 5002. Ik heb alle luidsprekers correct aangesloten en ze werken allemaal (ik kan via de versterker een test-tone afspelen). Dit zijn de luidsprekers opgesomd in de richting van de klok:
Center, front r, surround r, surround back r, surround back l, surround l, front l en de subwoofer.

Maar ik heb nog enkele problemen waar ik niet uit kan.

1) Eerst en vooral het afspelen van muziek. Dit is stereo, dus het komt enkel uit de voorste twee speakers. Ik zou dit graag uit alle speakers krijgen. Ik heb uiteraard al gegoogled voor een oplossing, maar die heb ik niet gevonden. Op de laptop zou ik in geluidsconfiguratie "Speaker fill" moeten selecteren, maar die optie staat niet in de lijst. (De lijst vanop de site waar ik dit gelezen had, had veel meer opties dan ik?).
Ik dacht ook om een plugin voor Winamp Pro te downloaden die muziek verdeelt over de 8 kanalen (of 6 in het geval van mijn Desktop), maar alle plugins die ik kan vinden blijken offline te zijn gehaald.

2) Op de laptop heb ik een probleem met het gamen in surround. Als ik een spel opstart en 7.1 geluid (of zelfs 5.1) selecteer wordt er toch stereo-geluid weergegeven? Als ik CS:S opstart staat mijn audio-instelling wel automatisch op 7.1. Kan dit misschien iets te maken hebben met de HDMI?

* Ik heb ook allerlei instellingen op de versterker geprobeerd maar die wijzen er telkens op dat het probleem bij de input ligt.
* Ik heb de nieuwste audio/video drivers op beide computers.

Om het probleem nog wat ingewikkelder te maken heb ik twee computers:

1. Desktop:
Windows XP Pro
5.1 Geluidskaart in PCI slot. (de on-board geluidskaart heeft het een tijdje geleden begeven)
3 uitgangen: Front Speakers, Rear Speakers en Sub/center.

2. Laptop:
Windows Vista Home Premium
HDMI-output

Ik hoop dat ik volledig ben geweest. Is dit niet het geval, dan zal ik ASAP meer informatie verschaffen.

Alvast bedankt,
DePhille

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 09:37
Met een DSP-stand op de receiver zou dat wel moeten kunnen denk ik. Meeste apparaten hebben wel zoiets. Klinkt vaak wel onnatuurlijk, maar da's niet geheel onlogisch en als jij het mooi vindt, waarom niet. Een 7.1 receiver kan uit een stereo-signaal natuurlijk geen "echt" surround geluid toveren, maar met wat digitale foefjes en berekeningen komt er uit alle speakers dan wel geluid.

Nickname does not reflect reality

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Mijn receiver(yamaha) kan wel stereo uit uit alle kanalen persen, hierbij kan ik kiezen voor 7.1 stereo (alle linkse speakers spelen de linkse audio, de rechtse de rechtse en de centre speelt beide met een lager volume) of een soort upmixing van het stereo kanaal naar 7.1.
Hierbij stuur ik dus gewoon een 2.0 signaal van de pc naar de receiver!

Overigens vind ik de 7.1 stereo nog niet zo slecht klinken, aangezien het zelfde stereobeeld behouden blijft(imho de beste optie voor stereo geluid als je een 7.1/5.1 opstelling hebt.)

Door gebruik te maken van AC3 filter ben ik er in geslaagd van altijd surround geluid over spdif naar mijn receiver te sturen, misschien kan je dit tooltje ook een testen, als je je geluid over spdif zend?

Wat gebeurt er wanneer je met windows een geluidstest doet? Schakelt je receiver dan wel om naar 5/7.1?

[ Voor 8% gewijzigd door vanThijs op 20-12-2008 15:40 ]

• DePhille
Die optie heb ik blijkbaar niet, of ik kan ze niet vinden of mijn input is ergens fout aangesloten. (Heb een mailtje naar Marantz gestuurd)

De windows soundtest kan ik nergens vinden. Misschien ligt dit wel aan de gebrekkige soundcard die erin steekt, maar dat is nu niet het probleem. Ik start om te testen CS:S op en dan de geluidstest (die enkel werkt op de desktop en niet op de laptop, zie eerste post). Die werkt naar behoren, behalve dat de center-speaker niet gebruikt wordt (in de plaats daarvan enkel de front L en R speakers).
=> Ik heb een hoofdtelefoon aangesloten op de sub/center uitgang van mijn geluidskaart (desktop) en er komt enkel geluid uit via het rechtse kanaal, klopt dit?

Mijn geluidskaart heeft geen SPDIF uitgang, enkel een gameport, de 3 line outs (front, rear, center/sub), line-in en mic.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-02 14:04
Heb je geprobeerd bijv. CSII mode te kiezen op je reciever ipv stereo?

Ik heb zelf de SR5500 en ik moest alle speakers in het menu enablen voordat deze ook daadwerkelijk werden gebruikt. Miss dat jij die optie ook hebt?

[ Voor 58% gewijzigd door gebruikershaes op 20-12-2008 16:06 ]

• DePhille
Als ik hem op CSII zet werken alle speakers maar half:
De front en center luidsprekers geven alle geluid weer, de surround luidsprekers spelen de hoge tonen veel luider af dan de rest en de achterste luidsprekers spelen enkel de hoge tonen. Mijn geluidskaart geeft enkel signaal via de FRONT uitgang, dus als ik met deze setting de stereo-muziek uit de rear uitgang kan laten komen dan is het probleem opgelost.

Heeft er iemand een idee hoe ik de muziek ook via de rear-uitgang kan sturen?

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Ditzelfde probleem heb ik ook gehad. Ook mijn versterker kan niet simpelweg het stereo geluid op de front speakers kopieeren naar de rear speakers. Dit werk alleen met een soort surround modes, maar dat klinkt voor geen meter met muziek. Ik heb dit probleem destijds met ffdshow opgelost, hiermee kun je realtime AC3/Dolby Digital encoden en met een matrix instellen welke speaker welk geluid moet krijgen. Het is alleen wel even prutsen voordat het goed werkt.

Ik ben echter al weer geruime tijd overgestapt op Linux (daar heb je Jack en dat werkt natuurlijk veel beter :P ), dus of ffdshow vandaag de dag nog steeds goed werkt weet ik niet.
(de on-board geluidskaart heeft het een tijdje geleden begeven)
Let goed op de aarding van je PC en receiver, de meeste receivers zijn impliciet geaard via bijvoorbeeld de aansluiding van de kabeltelevisie. Als je receiver wel geaard is en je PC niet, kan het zijn dat er iets stuk gaat (je geluidskaart bijvoorbeeld). Nog beter is het om je receiver optisch aan te sluiten, dan kun je ook geen aardlussen krijgen.

Too many people, making too many problems

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://us.marantz.com/SR5002_BACK-1200.jpg
Als je nou eens drie kabeltjes van je geluidskaart plugt in de 7.1 ch input van de versterker en dan of inderdaad ffdshow of foobar of de ac3filter (meuk: Ac3filter 1.51a) gebruikt lijkt het me sterk dat het niet gaat werken.

How do you save a random generator ?

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:17
Marantz receivers hebben niet echt een meerkanaals stereo modus, dus je zult het inderdaad met dsp-effecten moeten doen. De modus die nog het meest in de buurt komt is CSII op mono-modus. Dan komt uit elke speaker hetzelfde geluid (ongeveer), maar je stereobeeld is wel weg dan.
De enige andere optie is je computer via bijv. AC3-filter alles naar Dolby Digital om te laten zetten.

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 13:06

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Je marantz heeft, zoals in de manual is te vinden, gewoon de optie om het stereo geluid naar alle speakers uit te sturen hoor; Multi Channel Stereo namelijk. Daarnaast kun je, zoals al eerder opgemerkt, met bijvoorbeeld CSII, DTS NEO:6 of Dolby ProLogic (II) van je stereo geluid meerkanaals geluid maken.

Specs | Audioscrobbler

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:17
Heb je die Multi-channel Stereo ook wel eens uitgeprobeerd ;) ? Op mijn SR8001 krijg je dan een veredeld Dolby ProLogic (versie 1 ja) met galm effecten en vooral hoge tonen naar achteren. CSII Mono komt nog het meest in de buurt dan.
Pagina: 1