• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 22:54
Hallo allemaal,

Ik heb vannacht ( 11 uur gestart tot half 10 ongv )mijn geheugen gescant met memtest86 en hieruit kwam het volgende beeld:

http://i44.tinypic.com/2yy2ple.jpg

allemaal errors zo als ik het zie ?

dit wil zeggen dat mijn geheugen dus niet meer functioneert?

wie kan mij even duidelijk uitleggen wat er aan de hand is..

mijn spec's voor zo ver van belang:

CPU: E8400 @ stock ( 3.00)
HDD: WD Caviar SE16, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
MEM:Corsair TWIN2X2048-8500C5D Dominator, 2048 MB PC8500,
MOBO: GIGABYTE GA-P35-S3G

* pc ( dus geheugen) is nu iets minder dan 6 maand oud *

alvast bedankt

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-05 09:11
Het geheugen is gewoon stuk, werkt niet naar behoren... wat wil je nog meer weten ;)?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:35
Hoeft niet kapot te zijn, kan verkeerde voltage zijn zodat het bord hem fout leest :) kan verkeerde timings zijn :)

maar kan inderdaad ook zijn hij gewoon kapot is

• Downstar2
Okee , nou in de bios loopt hij op 2.2 en daar hoort hij op te lopen, voor de rest niks aan de timings gezeten dus die zijn standaard .

maar ik bedoel ik heb hem een nacht aan laten staan en ik zie dat hij nog niet een sverder is gekomen dan test 2 :X?

dat is al niet goed ofwel ?

dus mijn geheugen is waarschijnlijk niet goed ?

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:48

Format-C

Tracing Rays

Je kan het volgende doen:

-je moederbord BIOS updaten, voor maximale geheugen compatibiliteit (echter met onstabiel geheugen is dat niet zo verstandig)
-je geheugen handmatig instellen op de juiste waardes, en alles van "auto" afhalen, (5-5-5-15, 2.1V) (dat zou ik als eerste even doen)
-je geheugen iets onderklokken (bijv. dmv een divider instellen op 800MHz of 667MHz) en kijken of het dan wel goedgaat met memtest (en als dat goedgaat en stabiel is, je BIOS updaten)

En dan nog eens weer testen op 1066MHz.

Er kunnen 3 dingen aan de hand zijn:

Of je geheugen staat niet goed ingesteld, of het is niet compatible met je moederbord/ huidige BIOS, of het geheugen is stuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Format-C op 20-12-2008 12:19 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:42

Dark

who tweaked the light?

Probeer ook eens een ander memtest progje, b.v. memtest+ v2.10 of goldmem...

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 15:20

Sebazzz

3dp

Klopt, memtest86 is zwaar verouderd, memtest86+ is een betere optie.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:43
Ondervindt je ook problemen in Windows? Of geeft alleen Memtest fouten aan?

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04:48
Gebruik deze anders eens, draait gewoon onder XP.

Ik denk dat het gewoon kapot is.. dus garantiegevalletje.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 15:20

Sebazzz

3dp

- J.W. - schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:18:
Gebruik deze anders eens, draait gewoon onder XP.
Geheugentesters of iets anders wat low-level onder XP moet werken zoals BIOS flashers zijn nooit te vertrouwen. Dat soort tools wil je voor de precisie gewoon zo kaal mogelijk hebben draaien.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• - J.W. -
Sebazzz schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:21:
Dat soort tools wil je voor de precisie gewoon zo kaal mogelijk hebben draaien.
Op zich heb je gelijk natuurlijk..

Maar ik heb goede ervaringen met dit programma en heeft al menig fout reepje aangewezen.

[ Voor 15% gewijzigd door - J.W. - op 20-12-2008 14:31 ]

• Downstar2
idd was Memtest wat verouderd; het gaf aan dat ik een pentium 3 had ( 3.00 ghz) en ik zie in mijn vorige screen dat hij maar 12 seconden heeft gelopen ( overigs liep de errors wel door )

ik heb toenstraks al memtest86+ getest en deze deed het perfect ;

ik kreeg het volgende resultaat( beetje slechte foto maarja):

Klik op de foto voor groter resultaat ;)

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/35ioetu.jpg

mijn memory is dus gewoon kapot , en ik kan hiermee naar de winkel terug ?

mvg,

Ramon

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Het hoeft niet te betekenen dat het geheugen kapot is, het kan ook zijn dat er een instelling verkeerd is. Het testresultaat geeft wel aan dat het geheugen op dit moment niet betrouwbaar werkt.

doe eens een -load optimized defaults- in je bios, en vervolgens met de hand de instellingen van het geheugen zoals vermeld door de fabrikant instellen en vervolgens nog eens testen, misschien lost dat wat op.

als je er dan nog niet uit bent kun je ze nog 1 voor 1 testen,om te bepalen welke er stuk is, als beide errors geven is het waarschijnlijk toch iets anders...

• Downstar2
Dus ik moet ergens op zoeken gaan in mijn bios en vervolgens de standaard instellingen weer terug zetten ?

en welke instellingen zou ik dan zoal in moeten stellen als ik handmatig te werk ga?

Bedankt voor je reacties !

[ Voor 6% gewijzigd door Downstar2 op 20-12-2008 17:57 ]

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Downstar2 schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 17:57:
Dus ik moet ergens op zoeken gaan in mijn bios en vervolgens de standaard instellingen weer terug zetten ?

en welke instellingen zou ik dan zoal in moeten stellen als ik handmatig te werk ga?

Bedankt voor je reacties !
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31226897 ;)

Verwijderd

Errors in memtest betekenen niet perse slecht geheugen, kan ook wijzen op probleem met moederbord ofzo. Dacht dat vooral bij test5 en test6 het wel eens moederbord ook zou kunnen zijn, maar ik ben daar niet zeker van.

• Downstar2
Ik heb inmiddels de gegevens van het geheugen op optimized default gezet ,

ik zal vannacht een hele nacht weer de pc laten scannen we zullen zien , al denk ik niet dat dat het oplost aangezien er niets is gewijzigd geweest in de bios voorheen..

Handmatig instellen ben ik niet zo kapot van ; zou ik wat fout kunnen doen ?

en zou ik ook deze voorbeelden over kunnen nemen ?:

-je geheugen handmatig instellen op de juiste waardes, en alles van "auto" afhalen, (5-5-5-15, 2.1V) (dat zou ik als eerste even doen)

op mijn geheugen staat idd 5-5-5-15 en 2.1v

dit is een screen van mijn bios;

http://i39.tinypic.com/6f74f4.jpg

heb zelf niet echt verstand van timings ..

het kan dus ook nog aan een moederbord of een ander onderdeel liggen van de pc :O?

hoe kan ik hier achter komen dan ? ; door de geheugen modules in een andere pc te doen en daarop te testen ? of bijvoorbeeld andere modules in mijn pc te doen ?

ik heb trouwens niet de laatse versie van mijn moederbord bios ( ik heb versie F2) en er is inmiddels al een F5b( beta) dus dan zou ik eventueel moeten updaten naar F4 ?

[ Voor 27% gewijzigd door Downstar2 op 20-12-2008 19:36 ]

• Downstar2
Dutchy007 schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:05:
Ondervindt je ook problemen in Windows? Of geeft alleen Memtest fouten aan?
Nou geen problemen dat ik zo weet , het is alleen dat de reparaties mislukken tijdens het repareren met Quickpar , toen werd me dus aangeraden om het geheugen eens te scannen met dit als resultaat..

• Downstar2
Ik snap nu een beetje de timings het is dit rijtje ;

CAS Latency (CL)
RAS-to-CAS-Delay (tRCD)
RAS-Precharge-Time (tRP)
Row-Active-Time (tRAS)

en die horen bij mij dus 5-5-5-15 te zijn ?

in mijn bios staat dit 5-7-7-24;

http://i39.tinypic.com/6f74f4.jpg

moet ik dit nu gaan veranderen in 5-5-5-15 ? :)

Verwijderd

moet ik dit nu gaan veranderen in 5-5-5-15 ? :)
Ja, maar denk niet dat het veel zal uithalen aangezien de timings losser zijn. Dus zou het in principe helemaal geen probleem mogen vormen. ;)

• Downstar2
timings veranderd naar 5-5-5-15 ( standaard wat op geheugen staat) , 2,1 volt stond die al op .. nog even een testje laten draaien voor 15 minuutjes

maar al 303 errors ofzo ; deze errors zaten in de testen 2 / 5 / 6 .. (en misschien nog meer maar deze heb ik in iedergeval gezien )

een bios update zou denk ik niet veel uit maken ofwel ? hij vind in iedergeval wel mijn memory ( 1066 mhz , dus gewoon zo als zo moeten ) enzovoort dus mijn moederbord ondersteund hem wel , anders had ik toch helemaal niet kunnen opstarten als hij hem niet pakte of heb ik dit nu fout ?

hij vind mijn geheugen

EDIT:

volgens de Corsair site zou het geheugen dat ik heb ( TWIN2X2048-8500C5D ) moeten werken op de GA-P35-S3G

http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=543995

Dus een bios update zou verder niks uit moeten maken..

De enigste oplossing die ik nog kan testen is of het geheugen stabiel draait op een lagere snelheid , zoals hier in het topic werd gezegt .. en als die stabiel was zou ik de bios kunnen flashen( alleen heeft dat geen zin neem ik aan)

test dat nog even , daarna nog steeds problemen mooi terug naar azerty

bedankt allemaal :)!

[ Voor 37% gewijzigd door Downstar2 op 20-12-2008 21:51 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:41
Downstar2 schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 21:31:
volgens de Corsair site zou het geheugen dat ik heb ( TWIN2X2048-8500C5D ) moeten werken op de GA-P35-S3G

http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=543995

Dus een bios update zou verder niks uit moeten maken..
Mwah, weet je niet. Misschien dat Corsair met een nieuwere BIOS versie getest heeft dan jij er nu in hebt zitten.

• Downstar2
vanaalten schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 23:13:
[...]

Mwah, weet je niet. Misschien dat Corsair met een nieuwere BIOS versie getest heeft dan jij er nu in hebt zitten.
heb je gelijk aan , maar flashen met onstabiel geheugen lijkt me niet z'n goed plan ..

wat ik ook raar vind is dat hij in programma's zoals everest en pc wizzard 2008 .. aangeeft bij mijn geheugen type pc6400 .. terwijl er dus pc8500 in zit ..

en in de bios staat de instellingen gewoon op 1066 oftewel pc8500 ..

vreemd. :/

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Nee dat is heel normaal... een reepje geheugen bevat vaak meerdere profielen, deze worden bewaard in de SPD. Altijd begint de SPD met een standaard jedec profiel voor compatbilty, b.v. pc6400 c5, en optioneel een of meer andere profielen, zoals een enhanced-performance profiel (EPP). pc6400 is het hoogste standaard jedec profiel voor ddr2, dus ookal zijn de reepjes hoger getest door de maker van het reepje, toch worden ze meestal gezien als pc6400.

Veel moederborden pakken in 1e instantie het laagste standaard jedec profiel, dat is het makkelijkste voor het geheugen en het moederbord, en doet het ook op het standaard voltage, dus beste kans dat dat gelijk werkt. De andere profielen kan je gewoon met de hand instellen of zijn soms direct te laden vanuit de bios door voor SPD = EPP te kiezen. Soms -zoals kennelijk bij jou- pakt de bios wel de hoogste snelheid.

Met lavalys everest kan je zien wat voor profielen er in je geheugenreepje staan voor-gedefinieerd.

• Downstar2
Dark schreef op zondag 21 december 2008 @ 11:09:
Nee dat is heel normaal... een reepje geheugen bevat vaak meerdere profielen, deze worden bewaard in de SPD. Altijd begint de SPD met een standaard jedec profiel voor compatbilty, b.v. pc6400 c5, en optioneel een of meer andere profielen, zoals een enhanced-performance profiel (EPP). pc6400 is het hoogste standaard jedec profiel voor ddr2, dus ookal zijn de reepjes hoger getest door de maker van het reepje, toch worden ze meestal gezien als pc6400.

Veel moederborden pakken in 1e instantie het laagste standaard jedec profiel, dat is het makkelijkste voor het geheugen en het moederbord, en doet het ook op het standaard voltage, dus beste kans dat dat gelijk werkt. De andere profielen kan je gewoon met de hand instellen of zijn soms direct te laden vanuit de bios door voor SPD = EPP te kiezen. Soms -zoals kennelijk bij jou- pakt de bios wel de hoogste snelheid.

Met lavalys everest kan je zien wat voor profielen er in je geheugenreepje staan voor-gedefinieerd.
ja in de bios geeft die aan 1066 mhz , terwijl programma's aan geven dat het pc6400 is ?

dus ik moet ergens in de bios SPD veranderen naar EPP ?

dan zou mijn geheugen op 1066 echt moeten lopen ? ( althans aangeven in programma's ?)

zo ziet het er nu uit ;

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/16azdpv.png

• Dark

Dark

who tweaked the light?

nee je hoeft niks te veranderen, maar het is normaal dat veel progjes de reepjes als pc6400 zien, aangezien dat het hoogste jedec standaard profiel is voor ddr2.

kijk maar eens met cpu-z op het tabblad SPD, dan zie je de verschillende profielen.

edit: plaatje cpu-z spd van mij pc8500 reepjes
Afbeeldingslocatie: http://xs134.xs.to/xs134/08510/spd767.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Dark op 21-12-2008 17:23 ]

• Downstar2
Idd maar hoe kan het dan zijn dat hij aan geeft pc6400 ?

komt dit omdat everest of elk ander programma alleen profiel met pc6400 ''leest' ?

screen cpuz:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/142x0qx.jpg

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Everest laat ook wel informatie zien over de andere profielen onder moederbord/spd. De meeste progjes gaan gewoon uit van het hoogste standaard jedec profiel wat ze aantreffen. maakt verder weinig uit hoor, en is volkomen normaal en heeft verder weinig te maken met het probleem van de errors.

heb je al eens geprobeerd op ddr800 te draaien? dat wat in de bios nu op 1066 staat op 800 zetten, en dan weer memtest86+ ( test 6 was het geloof ik heh waar hij vorige keer op flipte?)

edit:
test6 is vaak een indicatie van problemen met tras, lees ik net uit een bron die ik wel vertrouw...

[ Voor 10% gewijzigd door Dark op 21-12-2008 21:32 ]

Verwijderd

nu staat je FSB op 9x333mhz... en DDR2 op 1066FSB ?
terwijl het DDR2 PC-6400 betreft ?

kan jij je geheugen eens op 800Mhz zetten ? en zoja probeer het dan nog eens.
volgens mij staat je FSB van het DDR2 geheugen gewoon te hoog waardoor hij fouten gaat geven..

het is maar een hint, of ik moet iets over het hoofd gezien hebben ..

• - J.W. -
Ik zou zeggen, duw het geheugen eens bij iemand anders in z'n PC, of duw iemand anders geheugen in jouw PC. Volgens mij is je geheugen en/of moederbord gewoon kapot.. en anders kun je dat iig uitsluiten.

@edje5555: volgens de specs zou het geheugen gewoon op 1066 moeten kunnen.

In die specs zie ik ook "lifetime warranty" staan trouwens..

[ Voor 60% gewijzigd door - J.W. - op 21-12-2008 22:24 ]

• Downstar2
Dark schreef op zondag 21 december 2008 @ 21:28:
Everest laat ook wel informatie zien over de andere profielen onder moederbord/spd. De meeste progjes gaan gewoon uit van het hoogste standaard jedec profiel wat ze aantreffen. maakt verder weinig uit hoor, en is volkomen normaal en heeft verder weinig te maken met het probleem van de errors.

heb je al eens geprobeerd op ddr800 te draaien? dat wat in de bios nu op 1066 staat op 800 zetten, en dan weer memtest86+ ( test 6 was het geloof ik heh waar hij vorige keer op flipte?)

edit:
test6 is vaak een indicatie van problemen met tras, lees ik net uit een bron die ik wel vertrouw...
Dat kan ik nog wel eens gaan doen idd ;

Nou ik kreeg ook fouten in testen 2 / 5 en dus ook 6 .. toen ik de test voor een kleine 15 minuten liet draaien ..

maar wat nou als hij op 800 mhz wel goed draait zonder errors ?

Dan heb ik toch totaal niks aan mijn 1066mhz geheugen ?

test start ik overigs nu zo ; morgen zien we het resultaat wel :)

bedankt voor alle reacties/tips super hulp zo !

en idd zit er op de geheugen modules levenslange garantie , ik heb azerty ook al in gelicht over de errors die het geheugen gegeven ; ik wacht nog op antwoord .

ik zal binnen kort eens overleggen met een kamaraad om mijn geheugenmodules eens in zijn systeem over te bouwen, en ook eens zijn geheugenmodules ( zelfde geheugen als wat ik heb ) in mijn pc te stoppen ;)

Verwijderd

je kan ook gewoon wel geheugen reepjes hebben gekocht die verkocht worden voor DDR2 1066 maar in werkelijkheid gebeurt het soms dat je geheugen koop dat dan is overclockt ,
nou kan jij net pech hebben en geheugen hebben dat niet hoger wil lopen zonder fouten op 800 a 900mhz .
daar om is het gewoon even raadzaam om het even op pc-6400 ofwel 800mhz te testen.
geeft hij dan geen errors dan gewoon er mee terug gaan naar de winkel en omruilen voor wel geheugen op 1066 en anders geld terug vragen en ander geheugen kopen.
geeft hij op 800mhz ook fouten dan is het gewoon een garantie kwestie en het geheugen deugd niet.

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-05 18:42
In het plaatje in je openingspost zie ik onderaan:
errors per memory slot 0: 90760
slot 1: 0

Lijkt mij dat memorystick in slot 0 stuk is.
Zou er iets niet goed met de biossettings zijn zou je fouten op beide memsloten hebben.

• Downstar2
Ik heb vannacht een scan weer laten lopen , tot mijn verbazing op 1066 weer , terwijl ik in de bios de 1066 had veranderd naar 800 en iets wat op turbo stond veranderd na standaard , ( stond er als aanbeveling bij in de bios, anders kon het systeem onstabiel worden) daarna heb ik het gesaved toe resette de pc; en starte dus op en viel dan weer uit en startte toen weer op en viel toen weer uit. dus toen gewoon handmatig de pc aan gezet en de memtest erin gedaan, en toen is die gaan scannen , maar blijkbaar op 1066 weer..

met het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/25exnar.jpg

en nu heb ik dus al wat dingen gedaan zoals timings veranderd , helpt dus niet..
geheugen naar 800 veranderd, maar dan start mijn pc niet eens op.( of ik moet wat fout doen, maar dat lijkt me sterk want hij veranderd gewoon het getal naar 800.)

• Downstar2
Blastpe schreef op maandag 22 december 2008 @ 10:39:
In het plaatje in je openingspost zie ik onderaan:
errors per memory slot 0: 90760
slot 1: 0

Lijkt mij dat memorystick in slot 0 stuk is.
Zou er iets niet goed met de biossettings zijn zou je fouten op beide memsloten hebben.
de test in OP is met memtest86 gedaan , niet met memtest86+ die wat nieuwer is,

kijk maar naar de loop tijd 12 seconden maar ofzo heeft hij gelopen, terwijl hij de hele nacht aan heeft gestaan.

de latere scans heb ik met memtest86+ gedaan.

edit:

btw heb ik alleen geheugen in sloten 2 en 4 .. ( omdat mijn koeler over slot 1 gaat waardoor ik die niet dual channel kan gebruiken met 3)

[ Voor 10% gewijzigd door Downstar2 op 22-12-2008 10:45 ]

• - J.W. -
Heb je de reepjes afzonderlijk al eens getest eigenlijk?
(i.e. reepje X in slot Y, de andere sloten vrij en dan alle mogelijke X en Y aflopen ;))

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Nadat je iets instelt in bios moet je ook save+exit doen natuurlijk :P anders onthoudt hij dat niet... meestal is het f10...

Nu is het weer test5... maar dus weer met de verkeerde instellingen gedraaid die 1066 en 7-7-24 zijn iig al fout. weet je wel zeker dat de rest wel goed is? zoals voltage? of is dat ook instellen en verder gebeurd niks?

Eerste geheugenslot onbereikbaar is ook niet zo best natuurlijk, het zal niet voor het eerst zijn dat een boardje gevoelig is voor de plaatsing, heb meegemaakt dat het alleen wil met bijvoorbeeld de gele slots eerst gevuld. komt dit door de grootte van je koeler of door de koelblokjes van het geheugen die wat te groot zijn? het hoeft geen probleem te zijn hoor, maar het is iig wel een beperking van je mogelijkheden... soms staat er in het boekje van het mobo wel iets over de manier waarop je de sloten moet gebruiken...

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
- J.W. - schreef op maandag 22 december 2008 @ 11:18:
Heb je de reepjes afzonderlijk al eens getest eigenlijk?
(i.e. reepje X in slot Y, de andere sloten vrij en dan alle mogelijke X en Y aflopen ;))
nadat ik alle reacties een beetje had doorgespit dacht ik precies hetzelfde..
timings hier en daar... het zal allemaal wel. Als reepje A met default settings het wel doet en B niet dan is B toch echt stuk.

Wat daarnaast ook wel belangrijk is. Heeft het al voor een bepaalde periode met dezelfde settings wel stabiel gedraaid?

Geheugen kan goed op verschillende momenten kapot gaan. Heb zelf een keer 1 kapot reepje gehad na 6 maanden en heb ook wel eens 1 kapot reepje na 18 maanden gezien. (nieuw kapot kan natuurlijk ook :))

Strava

• Downstar2
Prulleman schreef op maandag 22 december 2008 @ 11:29:
[...]

nadat ik alle reacties een beetje had doorgespit dacht ik precies hetzelfde..
timings hier en daar... het zal allemaal wel. Als reepje A met default settings het wel doet en B niet dan is B toch echt stuk.

Wat daarnaast ook wel belangrijk is. Heeft het al voor een bepaalde periode met dezelfde settings wel stabiel gedraaid?

Geheugen kan goed op verschillende momenten kapot gaan. Heb zelf een keer 1 kapot reepje gehad na 6 maanden en heb ook wel eens 1 kapot reepje na 18 maanden gezien. (nieuw kapot kan natuurlijk ook :))
het systeem is altijd wel stabiel geweest , niet echt problemen gehad ; wel heb ik gehad dat als ik het programma Prassi ones ( brandprogramma) afsloot ik een BSOD krijg. en daarna de pc resette..

en nu dus dat mijn repartaties met quickpar mislukken.
Dark schreef op maandag 22 december 2008 @ 11:25:
Nadat je iets instelt in bios moet je ook save+exit doen natuurlijk :P anders onthoudt hij dat niet... meestal is het f10...

Nu is het weer test5... maar dus weer met de verkeerde instellingen gedraaid die 1066 en 7-7-24 zijn iig al fout. weet je wel zeker dat de rest wel goed is? zoals voltage? of is dat ook instellen en verder gebeurd niks?

Eerste geheugenslot onbereikbaar is ook niet zo best natuurlijk, het zal niet voor het eerst zijn dat een boardje gevoelig is voor de plaatsing, heb meegemaakt dat het alleen wil met bijvoorbeeld de gele slots eerst gevuld. komt dit door de grootte van je koeler of door de koelblokjes van het geheugen die wat te groot zijn? het hoeft geen probleem te zijn hoor, maar het is iig wel een beperking van je mogelijkheden... soms staat er in het boekje van het mobo wel iets over de manier waarop je de sloten moet gebruiken...
Ik save idd met F10 ; logisch natuurlijk. maar na het saven en exit ; reset de pc steeds ..

Dus ik zou misschien mijn geheugen in slot 1 / 3 moeten zetten ?

ik heb idd nog niet getest om ze eens om te wisselen , of om ze 1 voor 1 te testen.

[ Voor 40% gewijzigd door Downstar2 op 22-12-2008 13:38 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
Downstar2 schreef op maandag 22 december 2008 @ 13:36:
[...]

het systeem is altijd wel stabiel geweest , niet echt problemen gehad ; wel heb ik gehad dat als ik het programma Prassi ones ( brandprogramma) afsloot ik een BSOD krijg. en daarna de pc resette..

en nu dus dat mijn repartaties met quickpar mislukken.

[...]

Ik save idd met F10 ; logisch natuurlijk. maar na het saven en exit ; reset de pc steeds ..

Dus ik zou misschien mijn geheugen in slot 1 / 3 moeten zetten ?

ik heb idd nog niet getest om ze eens om te wisselen , of om ze 1 voor 1 te testen.
zoek niet verder.... je geheugen is rot.. ik had precies dezelfde error met quickpar en vervolgens steeds vaker vastlopers/BSOD's.... zelfde resultaten van memtest86+
1 reepje vervangen en problemen opgelost. nooit met timings aan de slag gegaan.

aangezien het een TWINX setje is heeft het ook niet zoveel zin om te testen welke van de 2 (of beide) kapot is/zijn. Je kan het setje ruilen voor een nieuw setje

quickpar errors is slechts het begin :)

Strava

• Downstar2
Ik krijg mijn snelheid ook niet op 800 mhz . ik heb dit veranderd in de bios en daarna gesaved en exit ; daarna start de computer opnieuw op , en valt dan uit en start vervolgens weer op maar blijft niks doen .

maar moet 800 mhz minder voltage hebben dan 1066 ? want 1066 loopt op 2.1/2.2

en 800 toch op 1.8v ?
ik krijg de voltage van het geheugen niet aangepast in de bios ( valt niet aan te passen lijkt het.. )
ik kan niks veranderen bij het zien van mijn DDR18 ofzo die op 2.204 loopt .. ?

ik ga gewoon een RMA aan vragen bij azerty en we zullen zien ;)

nogmaals allen dank voor het de goede hulp !

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Quickpar (en RAR) errors duiden op geheugen-problemen, niet per definitie op rot geheugen; verkeerde instellingen kunnen hetzelfde effect hebben. Al lijkt het er langzamerhand wel op dat het geheugen rot is.

Echter om verkeerde instellingen uit te sluiten: reset de BIOS naar 'setup defaults'; stop het RAM in slot 0 en 2 of slot 1 en 3 en draai nog een keer Memtest86+ vanaf een boot CD. Als dat nog fouten geeft, dan ben je 'zorgvuldig' genoeg geweest om garantie te claimen ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Downstar2
Nou het zit zo, ik kan mijn geheugen niet in 1/3 doen omdat slot 1 bedekt word door de fan van mijn cpu cooler ..

Ik zou beide nog wel eens 1 voor 1 kunnen testen, maar moet ik dan gewoon zeg maar 1 reepje dr uit halen ?

bijvoorbeeld reepje uit slot 4 haal ik er uit en houd 2 erin ?

[ Voor 32% gewijzigd door Downstar2 op 22-12-2008 19:51 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

mmm het kan best zijn dat het helemaal niet stuk is maar als het aanpassen van de instellingen problemen oplevert en je het niet goed werkend krijgt ondanks dat je alles op default gezet hebt, is het denk ik toch het beste om rma aan te vragen voor het geheugen. wel zou ik dan het nieuwe geheugen direct testen, om problemen later te voorkomen.

misschien dat een expert het wel voor elkaar krijgt, maar jij hebt duidelijk wel zo'n beetje alles geprobeerd wat je kon -no offence-

• Downstar2
ik heb idd al een rma aangevraagt ,

we zullen wel zien.

morgen test ik het nog even apart

maar ze gaan in ieder geval terug..

t lijkt me zeer sterk dat er nu nog wat verkeerd in de instellingen staat ;)

• Downstar2
Ik heb vandaag de geheugenmodules afgeleverd bij azerty,

en ik checkte net mijn mail met het volgende bericht ;

We hebben uw geretourneerde product(en) getest. Uit onze test blijkt uw product inderdaad defect tezijn. We zullen zo spoedig mogelijk een vervolgstap nemen en u daarvan op de hoogte stellen.Wanneer u na 3 werkdagen nog niets gehoord heeft van ons, kunt u contact opnemen metretouren@azerty.nl . De status van uw RMA en van uw order kunt u ook terug vinden op de website bij 'Uw gegevens'. Met vriendelijke groet, RMA Afdeling Azerty

Hopen dat mijn geheugen nu dus goed gaat draaien :)

Dat laat ik nog wel even weten in een memtest screentje als ik mijn nieuwe geheugen krijg :)

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:48

Format-C

Tracing Rays

Nvm. Sorry. Zat te slapen. O-)

[ Voor 144% gewijzigd door Format-C op 25-12-2008 21:21 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Pagina: 1