Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geldigheidsduur van registratie BE-rijbewijs?

Pagina: 1
Acties:

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Een tijdje terug heb ik afgereden voor B+E, dit is op 11 juli 2008 gebeurd. Nou ging ik daarna op vakantie en afgelopen maanden nog niet echt mee bezig geweest. Ik heb dus nog mijn oude rijbewijs B uit 2004. Zelf was ik in de veronderstelling dat ik gewoon op elk moment dat BE-rijbewijs kan ophalen, 't kost mij alleen wel weer een nieuw rijbewijs. Dus ik dacht slim ze zijn door het pas aan te schaffen voor als ik het nodig heb en dat is nu over een paar weken.

Nu kwam een kennis van me op een lumineus idee om morgen al wat spullen te vervoeren, dus ik ging even kijken op de site van mijn gemeente of ze morgen ook open zijn, nee dus. Niet erg maar ik zag ook een zinnetje dat mij minder gerust stelde:
Let op: u moet uw rijbewijs binnen drie maanden ophalen anders vervalt de geldigheid van het rijbewijs.
Zoals ik bij CBR heb afgereden (en ik heb al B ) staat het toch als zodanig geregistreerd en kan ik toch op elk moment mijn BE-ophalen? Of moet ik binnen het behalen van het BE-examen mijn BE-rijbewijs ophalen anders vervalt die :? . Verschillende sites geven hier niet echt duidelijkheid over, behalve dan als je dus rijbewijsloos bent en hem net gehaald hebt je wel binnen een half jaar moet afhalen:
De registratie van de Verklaring van rijvaardigheid is een half jaar geldig, de registratie van de Verklaring van geschiktheid een jaar.
Maandag zal ik natuurlijk mijn gemeente bellen, maar misschien dat iemand mij ondertussen alvast gerust kan stellen ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 16:19

Elwood Blues

87167191

Die site rijbewijs.nl is inderdaad de site-to-go in dit geval denk ik (RDW, CBR & Ministerie). Daar concludeer ik uit dat het CBR na een examen een verklaring van rijvaardigheid afgeeft, en dat die een half jaar geldig is. Ik zie zo niets staan over een verschil tussen 'eerste rijbewijs' of een 'vervolg', en kan me ook niet voorstellen dat daar een verschil tussen zit.

Maar volgens mij heb je dus nog tot 11 januari om BE op je papiertje te laten zetten :)