Ik heb sinds +/- een week zonder duidelijke aanleiding plotseling een vreemd probleem met een harde schijf in mijn PC:
- ASUS P5E
- Intel core 2 duo e8400 3GHz
- 2GB RAM geheugen
- 600W voeding
- Windows Vista Home Premium (SP1)
- Twee harde schijven samen op 1 PATA-kabel:
* Master: 120GB WD1200BB (hierop staat Windows geïnstalleerd)
* Slave: 320GB WD3200JB
(de asus p5e heeft maar 1 PATA-aansluiting, daarom is het geen mogelijkheid om de schijven over meerdere sockets te verdelen)
Het probleem is als volgt:
De schrijfsnelheid van de 320GB HD ligt sinds kort gemiddeld rond de 1MB/s.
Dit heb ik gemeten door in HD Tune Pro de Disk Monitor in de gaten te houden terwijl ik grote bestanden naar de schijf kopieer (zowel vanaf de 120GB als vanaf de 320GB schijf zelf). De maximale snelheid ligt op 2MB/s. Processorgebruik blijft laag, geheugengebruik blijft laag, de temperatuur van de schijf is laag en ik hoor geen vreemde opspingeluiden, getik of iets dergelijks.
De andere harde schijf schrijft met gemiddeld 25MB/s hetgeen voor mij acceptabel is voor een schijf van deze leeftijd. Lezen van beide schijven gaat prima met snelheden van respectievelijk ongeveer 45 en 65MB/s.
In het dagelijks gebruik ondervind ik hinder doordat het hele systeem 0,5-1,5seconde stottert wanneer er kleine hoeveelheden data naar de schijf worden gescheven. Zo staat bijvoorbeeld mijn iTunes library op de schijf en merk ik dat de hele computer eventjes vasthangt wanneer iTunes de playcounts van geluidsbestanden updatet.
Ik heb me rot gezocht online en in topics en FAQs op GoT, en al van alles geprobeerd:
- Gecheckt of de schijven nog steeds in DMA staan (allebei UDMA5)
- Uitgebreid gedefragmenteerd (deed ik al regelmatig, maakte geen verschil)
- CHKDSK tests laten runnen (geen fouten)
- Jumper settings gecheckt op de schijven (staan goed)
- Windows-services, zoals indexing en superfetch, uitgezet (geen resultaat, dus superfetch weer aangezet)
- Uitgebreide virusscan (niets gevonden)
- SMART waardes gecheckt (zijn in orde)
- HDTune tests gedaan (Leessnelheid is in orde, schrijfsnelheid niet te testen zonder format)
- In WD Diagnostics extended tests gedaan (geen problemen)
- IDE-controllers verwijderd in apparaatbeheer en opnieuw laten installeren (geen resultaat)
- Alle Windows updates van de afgelopen maand ongedaan gemaakt (geen verschil, dus weer laten updaten)
- PATA-kabel vervangen (geen resultaat)
- Nieuwste chipset-drivers geïnstalleerd (geen verschil)
- BIOS update gedaan (geen verschil)
Wat ik nog zou kunnen doen:
- Harde schijf in een ander systeem proberen (heb ik niet direct een mogelijkheid toe)
- De hele boel formatteren (veel ongemak voor wat misschien een hardware probleem is)
- Windows opnieuw installeren (idem)
Ik weet het even niet meer, zou graag willen weten welke stappen ik nog kan nemen om het probleem te lokaliseren. Zijn er nog mensen met goede ideeën hier? Alvast bedankt!
- ASUS P5E
- Intel core 2 duo e8400 3GHz
- 2GB RAM geheugen
- 600W voeding
- Windows Vista Home Premium (SP1)
- Twee harde schijven samen op 1 PATA-kabel:
* Master: 120GB WD1200BB (hierop staat Windows geïnstalleerd)
* Slave: 320GB WD3200JB
(de asus p5e heeft maar 1 PATA-aansluiting, daarom is het geen mogelijkheid om de schijven over meerdere sockets te verdelen)
Het probleem is als volgt:
De schrijfsnelheid van de 320GB HD ligt sinds kort gemiddeld rond de 1MB/s.
Dit heb ik gemeten door in HD Tune Pro de Disk Monitor in de gaten te houden terwijl ik grote bestanden naar de schijf kopieer (zowel vanaf de 120GB als vanaf de 320GB schijf zelf). De maximale snelheid ligt op 2MB/s. Processorgebruik blijft laag, geheugengebruik blijft laag, de temperatuur van de schijf is laag en ik hoor geen vreemde opspingeluiden, getik of iets dergelijks.
De andere harde schijf schrijft met gemiddeld 25MB/s hetgeen voor mij acceptabel is voor een schijf van deze leeftijd. Lezen van beide schijven gaat prima met snelheden van respectievelijk ongeveer 45 en 65MB/s.
In het dagelijks gebruik ondervind ik hinder doordat het hele systeem 0,5-1,5seconde stottert wanneer er kleine hoeveelheden data naar de schijf worden gescheven. Zo staat bijvoorbeeld mijn iTunes library op de schijf en merk ik dat de hele computer eventjes vasthangt wanneer iTunes de playcounts van geluidsbestanden updatet.
Ik heb me rot gezocht online en in topics en FAQs op GoT, en al van alles geprobeerd:
- Gecheckt of de schijven nog steeds in DMA staan (allebei UDMA5)
- Uitgebreid gedefragmenteerd (deed ik al regelmatig, maakte geen verschil)
- CHKDSK tests laten runnen (geen fouten)
- Jumper settings gecheckt op de schijven (staan goed)
- Windows-services, zoals indexing en superfetch, uitgezet (geen resultaat, dus superfetch weer aangezet)
- Uitgebreide virusscan (niets gevonden)
- SMART waardes gecheckt (zijn in orde)
- HDTune tests gedaan (Leessnelheid is in orde, schrijfsnelheid niet te testen zonder format)
- In WD Diagnostics extended tests gedaan (geen problemen)
- IDE-controllers verwijderd in apparaatbeheer en opnieuw laten installeren (geen resultaat)
- Alle Windows updates van de afgelopen maand ongedaan gemaakt (geen verschil, dus weer laten updaten)
- PATA-kabel vervangen (geen resultaat)
- Nieuwste chipset-drivers geïnstalleerd (geen verschil)
- BIOS update gedaan (geen verschil)
Wat ik nog zou kunnen doen:
- Harde schijf in een ander systeem proberen (heb ik niet direct een mogelijkheid toe)
- De hele boel formatteren (veel ongemak voor wat misschien een hardware probleem is)
- Windows opnieuw installeren (idem)
Ik weet het even niet meer, zou graag willen weten welke stappen ik nog kan nemen om het probleem te lokaliseren. Zijn er nog mensen met goede ideeën hier? Alvast bedankt!