Extreem lage schrijfsnelheid secundaire HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larixk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06-2024

Larixk

met xk, ja

Topicstarter
Ik heb sinds +/- een week zonder duidelijke aanleiding plotseling een vreemd probleem met een harde schijf in mijn PC:
- ASUS P5E
- Intel core 2 duo e8400 3GHz
- 2GB RAM geheugen
- 600W voeding
- Windows Vista Home Premium (SP1)
- Twee harde schijven samen op 1 PATA-kabel:
* Master: 120GB WD1200BB (hierop staat Windows geïnstalleerd)
* Slave: 320GB WD3200JB
(de asus p5e heeft maar 1 PATA-aansluiting, daarom is het geen mogelijkheid om de schijven over meerdere sockets te verdelen)

Het probleem is als volgt:
De schrijfsnelheid van de 320GB HD ligt sinds kort gemiddeld rond de 1MB/s.

Dit heb ik gemeten door in HD Tune Pro de Disk Monitor in de gaten te houden terwijl ik grote bestanden naar de schijf kopieer (zowel vanaf de 120GB als vanaf de 320GB schijf zelf). De maximale snelheid ligt op 2MB/s. Processorgebruik blijft laag, geheugengebruik blijft laag, de temperatuur van de schijf is laag en ik hoor geen vreemde opspingeluiden, getik of iets dergelijks.
De andere harde schijf schrijft met gemiddeld 25MB/s hetgeen voor mij acceptabel is voor een schijf van deze leeftijd. Lezen van beide schijven gaat prima met snelheden van respectievelijk ongeveer 45 en 65MB/s.

In het dagelijks gebruik ondervind ik hinder doordat het hele systeem 0,5-1,5seconde stottert wanneer er kleine hoeveelheden data naar de schijf worden gescheven. Zo staat bijvoorbeeld mijn iTunes library op de schijf en merk ik dat de hele computer eventjes vasthangt wanneer iTunes de playcounts van geluidsbestanden updatet.

Ik heb me rot gezocht online en in topics en FAQs op GoT, en al van alles geprobeerd:
- Gecheckt of de schijven nog steeds in DMA staan (allebei UDMA5)
- Uitgebreid gedefragmenteerd (deed ik al regelmatig, maakte geen verschil)
- CHKDSK tests laten runnen (geen fouten)
- Jumper settings gecheckt op de schijven (staan goed)
- Windows-services, zoals indexing en superfetch, uitgezet (geen resultaat, dus superfetch weer aangezet)
- Uitgebreide virusscan (niets gevonden)
- SMART waardes gecheckt (zijn in orde)
- HDTune tests gedaan (Leessnelheid is in orde, schrijfsnelheid niet te testen zonder format)
- In WD Diagnostics extended tests gedaan (geen problemen)
- IDE-controllers verwijderd in apparaatbeheer en opnieuw laten installeren (geen resultaat)
- Alle Windows updates van de afgelopen maand ongedaan gemaakt (geen verschil, dus weer laten updaten)
- PATA-kabel vervangen (geen resultaat)
- Nieuwste chipset-drivers geïnstalleerd (geen verschil)
- BIOS update gedaan (geen verschil)

Wat ik nog zou kunnen doen:
- Harde schijf in een ander systeem proberen (heb ik niet direct een mogelijkheid toe)
- De hele boel formatteren (veel ongemak voor wat misschien een hardware probleem is)
- Windows opnieuw installeren (idem)

Ik weet het even niet meer, zou graag willen weten welke stappen ik nog kan nemen om het probleem te lokaliseren. Zijn er nog mensen met goede ideeën hier? Alvast bedankt!

larixk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-01 07:59
Kun je eens booten van een knoppix cd/dvd ?
Dan kun je onder linux kijken of je hetzelfde effect krijgt, een quick'ndirty test is dan hdparm -t /dev/hda en herhalen voor /dev/hdb.

Je kunt vanuit knoppix ook je huidige partities "verkennen" en documenten openen met openoffice of koffice, eerste keer starten van een dergelijk programma duurt wel vrij lang door het gecomprimeerde bestandssysteem op de cd/dvd, maar als het eenmaal geladen is moet een document van je harddisk toch snel geladen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Het is een 80-pins kabel? En de master en slave hangen op de goede plaatsen aan de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Larixk schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 23:34:
- HDTune tests gedaan (Leessnelheid is in orde, schrijfsnelheid niet te testen zonder format)
Probeer dan de file benchmark eens. Die kun je draaien op een niet-lege HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larixk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06-2024

Larixk

met xk, ja

Topicstarter
bedankt voor de reacties.

- testen met een linux cd is een goede! Ga ik mee aan de slag.

- kabel is 80-pins, schijven hangen op de goede plaats

- file benchmark gedraaid:
Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/5697/hdtuneaw0.gif

larixk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-01 07:59
Goh, dit is de eerste keer dat ik voor zoiets geen verklaring kan verzinnen...
Als de schijf in zijn eentje op de bus zit zijn de writes wel normaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
jeroentb schreef op maandag 22 december 2008 @ 12:28:
Goh, dit is de eerste keer dat ik voor zoiets geen verklaring kan verzinnen...
Als de schijf in zijn eentje op de bus zit zijn de writes wel normaal ?
Ik vind het inderdaad ook maf. Als de TS de schijf toch in een ander systeem zou kunnen testen heldert het hopelijk wat op. Er is vast nog wel ergens een tweede pc bij familie of een kameraad die je daar even voor kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Heb zoiets eens met oud SiS741 chipset mobo gehad; daar verving Windows de SiS IDE driver "random" door de default Windows IDE driver en viel de snelheid ook van ongeveer 55 MB/s terug naar 5 MB/s. Het gekke was dus dat het elke X dagen gebeurde terwijl het daarvoor een 1+ jaar probleemloos werkte.

Uiteindelijk opgelost door alle device-drivers van SiS, inclusief alle DeviceIDs in de registry en alle files in de Windows DLLcache, etc. te verwijderen en toen de nieuwe drivers te herinstalleren. Zeg maar een handmatige "DriverCleaner" ...

Moraal van het verhaal ... al eens de chipset drivers geupdate en/of eventueel expliciet naar die nieuwe versie verwezen ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Fauna schreef op maandag 22 december 2008 @ 13:20:
[...]
Ik vind het inderdaad ook maf. Als de TS de schijf toch in een ander systeem zou kunnen testen heldert het hopelijk wat op. Er is vast nog wel ergens een tweede pc bij familie of een kameraad die je daar even voor kan gebruiken.
De HD in een externe USB behuizing testen zou ook een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:27
Zoek eens in het moederbord boekje hoe deze controller heet, dus firma naam.
Zoek eens op deze naam, dan heb je 2 mogelijkheden, de drivers van deze firma of windows drivers.
Je zou nog een kaartje ide naar sata converter kunne proberen/kopen en dan op sata aansluiten.
Maar test eerst of de hd in een andere pc werkt en als je hem alleen aan de kabel hangt van je eigen pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

jan99999 schreef op maandag 22 december 2008 @ 15:19:
Zoek eens in het moederbord boekje hoe deze controller heet, dus firma naam.
Dat is JMicron®
Pagina: 1