Computer start niet meer op na processor upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-04 13:53
Vandaag heb ik geprobeerd de processor van een oude computer te vervangen door een iets nieuwere [een AMD Sempron 2400+(1,67ghz) door een AMD Athlon XP (1,87ghz) ]. En dat bleek te kunnen.
Ik dus de processor vervangen en alles aangesloten, maar nu starte hij niet meer op, geen piep en zwart scherm, ik dacht eerst dat ik iets fout had gedaan, maar dat ik het CMOS batterijtje er ook uit had gehaald om de bios te resetten maakte ook niks uit, Dus toen de oude processor teruggeplaast, en werkt weer als vanouds.

Maar hoe kan dat? ik weet wel bijna zeker dat er iets in de bios veranderd moet worden, bios update heeft ook geen zin na mijn idee, ik heb wel begrepen dat je jumpers moet aanpassen mogelijk? maar weet niet echt hoe dat moet,
Hieronder mijn specs:

http://nl.asus.com/produc...4=0&model=378&modelmenu=1
Asus A7S8X-MX moederbord
768mb geheugen
128mb nivida videokaart (GX440)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 10:10
Bios update heeft meestal wel degelijk zin. Vaak ondersteuning voor nieuwere processoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
oke, maar de nieuwste update stamt uit 2005 volgens de website van Asus en kan zelf niet zien wat voor versie er nu op zit:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

Ik neem aan dat je al in de manual hebt gekeken, zorg in ieder geval dat de FSB jumpers op 133 MHz staan (pag 18 van manual Het lijkt mij dat het bord verder de nieuwe processor wel detekteert en je de multiplier in de bios in kan stellen (14). Aan de snelheid te zien heb je een xp2500+ (barton core) aangeschaft, maar ben niet zeker..

EDIT: Net gegoogled de Barton xp2500+ draait op 166 Mhz FSB * 11 multiplier volgens mij, maar ik denk dat je deze hebt

[ Voor 22% gewijzigd door RmanX op 19-12-2008 23:52 ]

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:21

KneoK

Not in a million lightyears

Ik zie inderdaad ook alleen maar mobiles op 1,87GHz, wellicht slikt dat bord geen mobile processors. Een biosupdate is in ieder geval zeker nog de moeite waard, achterhalen wat je huidige biosversie is moet niet moeilijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Tijdens het booten op pause/break drukkuh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
ik heb zojuist zelf nog een doosje gevonden, waar de processor inzat, daar staat op:
AMD Athlon XP 2200+, (welke ik van een Packard Bell pc heb gehaald) dus het gaat hier niet om een mobiele processor, ik zal vanmiddag een zien wat voor bios versie ik heb en die dan dus updaten :)

[ Voor 9% gewijzigd door wiebjuh16 op 20-12-2008 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
ik heb gister wel de Bios succesvol geupdate, naar 1007, toen ik dat gedaan had, leek het net of de computer sneller werkte, maar met de oude processor erin?!
Nogmaals de iets snellere processor erin gedaan, maar nee, word niet herkent, kan ik in de bios ook wat aanpaqssen nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:21

KneoK

Not in a million lightyears

Een 2200+ zou op 1,8GHz moeten lopen, niet op 1,87. Wat is het serienummer dat op de processor staat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
het nr is: AXDA2200DKV3C of 93527022S0993, bij deze computer weet ik dat die aangaf 1,87GHZ, maar ja het was een packard bell computer:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrier529
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-06 16:01
Hierbij de specs van je proc.

AMD Athlon XP 2200+ (1.8GHz) Socket A CPU

General Features:
AMD Athlon XP 2200+ (1.8GHz) CPU
Model 8 Athlon (Thoroughbred)
266 MHz Front Side Bus
256 KB L2 Cache
OPGA Package Type (462-pin Socket A)
QuantiSpeed architecture
More instructions per clock cycle
1.65v operating voltage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 19:05
de processor zou zo moeten werken, zelfs met een oudere bios.

De sempron 2400+ is namelijk nieuwer dan een athlon 2200+.

Verder snap ik niet waarom je dat wilt doen ? kan dat bordje op een 200MHz FSB draaien en heb je geheugen dat DDR400 kan ? doe me es een lol en zet de FSB dan naar 200MHZ FSB met jumpers, met de sempron 2400+ er in ?

(ik weet dat dat overklokken is , maar als het bord deftig werkt dan zou dat in 99% van de gevallen gewoon sneller moeten gaan, zonder stabiliteitsverlies)

de 2200+ is trouwens een FSB 133 CPU, waarschijnlijk staat die nog steeds te hoog in de Asus Bios. een sempron 2400+ heeft namelijk een FSB van 166MHz.

Out of the box? What box? There is no box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
de FSB op het moederbord heb ik aangepast middels de handleiding van Asus, met de Sempron erin, de eerste x had ik 1,01ghz, volgens de software en de andere keer 1,35ghz (ongeveer) en oude situatie weer 1,67ghz.
Toen heb ik hem ook weer eens door de Atlon XP vervangen, maar hij deed op 1 of andere manier weer niets, de jumpers verstellen had dus geen zin. Echter toen ik de sempron weer terug had geplaatst starte hij weer normaal op en zag toen wel een Athlon XP, die er niet eens in zat. :o

Cmos batterijtje er ook uitgehaald om te resetten, maar dat helpt ook niet, wat kan ik verder nog doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 14:01

Bene

list incomprehension

Processor identificatie wordt soms gedaan op basis van multi versus fsb, dus waarschijnlijk stond je FSB nog ingesteld op 133mhz. Die sempron en de XP zijn beide Thoroughbred cores, dus compatibiliteit is niet het probleem. Als ik dit zo lees: weet je zeker dat je nieuwe processor niet kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:53

RvL

Goed, ik mag dan misschien al een tijdje geen PC meer gebouwd hebben, maar mij lijkt de overstap van een AMD Sempron 2400+ naar een Athlon XP 2200+ juist een achteruitgang, ondanks de hogere kloksnelheid van maar liefst 133MHz. Athlon XP draait ook op een lagere FSB snelheid (266MHz tegen 333MHz)

Maar dat terzijde. Er vanuitgaande dat je toch de Athlon XP er in wil hebben:
-Je hebt de jumper voor de FSB (zoals beschreven op pagina 1-18 van de manual) op 133MHz staan?
-Je hebt daarna de CMOS gereset volgens de procedure zoals beschreven op pagina 1-16 van de manual (dus alleen batterij verwijderen is niet voldoende)?

Geen pinnetjes verbogen op de processor?

@successor
Dit bord kan geen FSB van 200MHz aan d.m.v. de jumpersettings. Wat er vanuit BIOS mogelijk weet ik niet.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
ik heb aleen het batterijtje eruit gehaald, maar op welke pagina staat het? ik zie het echter niet! en de jumper stond echt op 133mhz. De processor zelf is nog goed, maw, geen pennetjes verbogen ofzo, dat hij defect is kan ook niet denk ik, omdat ie hem 1 x wel herkende! :?
EDIT: heb de paginas gevonden en zal nog ea uitproberen! :)

[ Voor 59% gewijzigd door wiebjuh16 op 23-12-2008 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Op pagina 1-16 van deze(klik).

Komt neer op het volgende:
Computer uit en spanning er af (dus stekker er uit)
Batterij eruit
Jumper omzetten
Tijdje wachten
Jumper terug
Batterij er in
Computer opstarten en op DEL drukken om BIOS in te gaan
BIOS instellen
Opslaan (ook niet onbelangrijk ;))

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
en wat moet ik dan opslaan in bios? ik moet niet de mist ingaan!:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Datgene wat je instelt ;)

In veel gevallen zal de standaard BIOS instelling gewoon werken.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
het kan dus nog gekker! ik heb dus bovenstaande stappen uit geprobeerd, maar dat mocht niet baten!
nu heb ik de FSB, (de jumpertjes dus) beide helemaal op de 2de en 3de pennetjes gedaan, ipv de default instelling. Nu startte ik de computer weer opnieuw op, met de Sempron erin en nu heb ik volgens de bios een kloksnelheid van 2,01GHZ, ik wist niet dat dat mogelijk was, maar ik laat het anders mooi zo, of moet ik nog wat aanpassen voor het geheugen? Ook via Deze Computer en dan eigenschappen heb ik nu een 2,01ghz staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gozer, probeer je eens wat te verdiepen in termen als FSB en overclocken, dat is namelijk wat je nu hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
De Sempron lijkt me in dit geval ook beter dan de Athlon. Zeker met een leuke overclock (10x200). Hou wel de temperatuur in de gaten. 2Ghz lijkt me iets aan de hoge kant voor deze processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
de temperatuur schommelt zonder intensief gebruik tussen de 49 en 54 graden, dat is eens zo heel warm nog niet na mijn idee? is dat een mooie temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

54c is prima.
Had je natuurlijk ook ff kunne googelen.
B.v. deze hit: http://www.pantherproduct.../CPU%20Temperatures.shtml

[ Voor 84% gewijzigd door KillerAce_NL op 23-12-2008 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Idle temperatuur is niet zo interessant om eerlijk te zijn. Wat doet hij onder volle load? Er zijn genoeg tooltjes te vinden die je CPU lekker stressen, dus probeer dat maar eens.

Nu de dekens nog...

Pagina: 1