Toon posts:

Vraag m.b.t. draadjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben zelf niet zo thuis qua hardware, vandaar deze vraag. Mijn computer ziet er nogal slordig uit als het gaat om draadjes. Ik ben dan ook bezig om dit op te lossen door het een en ander weg te werken. Nu kwam ik enkele draadjes tegen die los zitten.

Ook 2 draadjes van mijn videokaart zitten los, zoals afgebeeld op deze foto:
http://img257.imageshack.us/img257/6650/73813535dh2.jpg

Iemand enig idee waar deze draadjes voor zijn? En of ze ergens ingeplugged moeten worden?

Alvast bedankt!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:42
Wat voor videokaart heb je erin zitten ?

My favorite programming language is solder.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Sorry, maar dit is dus echt NIET te zien he, post eens een close-up...

Die linker lijkt iig op de aansluiting voor je fan header, als je wilt dat je videokaart niet gebakken wordt plug je die het beste in.
Die 2 rechts dat zijn aansluitingen van je frontpanel die je op het moederbord in moet pluggen op de desbetreffende header. Maar als je power button en LEDjes allemaal werken dat kun je dat het beste gewoon laten hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Avalaxy schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 22:33:
Sorry, maar dit is dus echt NIET te zien he, post eens een close-up...

Die linker lijkt iig op de aansluiting voor je fan header, als je wilt dat je videokaart niet gebakken wordt plug je die het beste in.
Die 2 rechts dat zijn aansluitingen van je frontpanel die je op het moederbord in moet pluggen op de desbetreffende header. Maar als je power button en LEDjes allemaal werken dat kun je dat het beste gewoon laten hangen.
Ok, hier wat andere afbeeldingen:
http://img254.imageshack.us/img254/3762/91211506pn2.jpg
http://img152.imageshack.us/img152/9933/77380634mw1.jpg
http://img220.imageshack.us/img220/4757/41433859xu6.jpg

Heb het draadje eens losgemaakt:
http://img517.imageshack.us/img517/6522/64710899zo0.jpg

De draadjes komen dus vanaf mijn videokaart. Het gaat om een MSI 8800 GT

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2008 23:33 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Oh, dat ding komt dus vanaf je videokaart... Vaag...

Hij lijkt op de fanheader van je videokaart, ik snap alleen niet waarom die maar 2 pinnetjes heeft. Normaal heb je naast de + en de - ook nog een ground en eventueel een apart kabeltje voor PWM of iets dergelijks.

Ik zou zo snel niet weten waar je die op aan moet sluiten aangezien de fanspeed van je videokaart doorgaans niet door je moederbord geregeld wordt maar door de videokaart zelf. Je zou kunnen proberen om ze aan te sluiten op een fanheader voor casefans, maar dan werkt het als het goed (slecht) is niet temperatuur-gestuurd.

Zo'n fan header ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2004/1192/10-fan_header_install.jpg

Ik heb een paar vragen voor je:

1) Wat staat er op die kabeltjes op het zwarte uiteinde? Staat daar een markering op?
2) Draait de fan van je videokaart als je aan het computeren bent?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie!

Er staat niets op de uiteindes van de kabeltjes. Mijn fan draait zeker, wat ik overigens niet snap, is dat mijn GPU relatief heet wordt zonder dat mijn PC iets doet!

Zie:
http://img223.imageshack.us/img223/1007/speedfanka8.jpg

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
51c is een hele normale temperatuur hoor :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Misschien kun je het inderdaad op een fan-header van je moederbord aansluiten, om zo het toerental van de GPU-fan uit te kunnen lezen ofzo? :? Zo'n constructie heb ik ook wel eens bij een voeding gezien...

Welke videokaart heb je? (MSI heeft 8 verschillende 8800GT's, tenminste, zoveel staan er op de nederlandse MSI site vermeld...)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 00:09:
Misschien kun je het inderdaad op een fan-header van je moederbord aansluiten, om zo het toerental van de GPU-fan uit te kunnen lezen ofzo? :? Zo'n constructie heb ik ook wel eens bij een voeding gezien...

Welke videokaart heb je? (MSI heeft 8 verschillende 8800GT's, tenminste, zoveel staan er op de nederlandse MSI site vermeld...)
Dit staat op de doos: MSI NX8800 GT T2D512E

• Xander
  • Nu online
De "handleiding" rept er verder ook met geen woord over... volgens het overzichtsplaatje zit er helemaal geen connector naast de SLI connector. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 00:21:
De "handleiding" rept er verder ook met geen woord over... volgens het overzichtsplaatje zit er helemaal geen connector naast de SLI connector. 8)7
In de handleiding die ik hier nu voor me heb liggen, staat er ook geen connector naast de SLI aansluiting 8)7 Echt vreemd, heb nog in de doos gekeken voor overige kabeltjes, maar dit zijn alleen HD en TV kabeltjes..

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Xander schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 00:21:
Volgens mij is dat gewoon een algemeen plaatje van de '8800-series' videokaarten. De connector zit in die handleiding een stukje hoger denk ik.

fan connector van 8800GT:
Weaknesses: Is not totally silent as you might be led to believe, and has only a two-pin fan connector - meaning fan speed is non-adjustable

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik kan mijn FAN wel harder en zachter laten draaien via het cpanel van Nvidia 8)7

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Die fan zit toch niet aangesloten op die aansluiting?

edit:
Maar ik weet het ook niet. Dit was gewoon te lezen via google

[ Voor 41% gewijzigd door Kixtart op 20-12-2008 14:02 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Kixtart schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:02:
Die fan zit toch niet aangesloten op die aansluiting?

edit:
Maar ik weet het ook niet. Dit was gewoon te lezen via google
Het enige dat aangesloten is, is de videokaart zelf in het moederbord in een PCI slot. Verder hangt alleen het kabeltje in kwestie los :/

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

spdif kabeltje?

ik heb idd ook zoiets nog niet gezien bij n videokaart.
het plugje op de kaart lijkt idd op n videokaart-fan aansluiting, maar waarom dr zo'n kabeltje aan zit weet ik ook niet..

• Xander
  • Nu online
Kixtart schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 12:10:
[...]

Volgens mij is dat gewoon een algemeen plaatje van de '8800-series' videokaarten. De connector zit in die handleiding een stukje hoger denk ik.

fan connector van 8800GT:
Nee, het is niet de fan-connector, die heeft de TS namelijk ook, precies op de plek waar hij volgens de handleiding hoort te zitten...
Een SPDIF-ingang dan? Kan, maar dan mis ik de HDMI-uitgang?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:42
Gezien de stekkertjes aan het einde is het geen fan header.
Afbeeldingslocatie: http://www.viperlair.com/reviews/video/msi/8xxx/8800gt/images/cool2.jpg
Zoals te zien op bovenstaande foto zit daar ook zoon header op, er is alleen geen connector op gesoldeerd.
Als je kaart gewoon werkt zou het aansluiten ervan wel overbodig zijn.

My favorite programming language is solder.

• Xander
  • Nu online
Puch-Maxi schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 16:41:
Als je kaart gewoon werkt zou het aansluiten ervan wel overbodig zijn.
Het zal vast overbodig zijn ja. Maar ik denk dat menig tweaker gewoon "moet" weten wat het is als ze zo'n kabeltje aan hun videokaart hebben hangen... :+

@TS: Het lijkt er op dat we er hier ook niet uitkomen. ;) Hoe graag wil je het weten? Misschien is het de moeite waard om eens contact op te nemen met MSI?

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 20:04:
[...]

Het zal vast overbodig zijn ja. Maar ik denk dat menig tweaker gewoon "moet" weten wat het is als ze zo'n kabeltje aan hun videokaart hebben hangen... :+

@TS: Het lijkt er op dat we er hier ook niet uitkomen. ;) Hoe graag wil je het weten? Misschien is het de moeite waard om eens contact op te nemen met MSI?
Nouja, het zit hem zo: Mijn videokaart maakt soms veel lawaai met relatief oude games. O.a. Silkroad Online. Ik weet dat het de FAN is van mijn videokaart welke zo'n lawaai maakt, alleen was ik benieuwd of het desbetreffende draadje met de FAN te maken had.

Ik zal de foto's eens naar MSI opsturen en aan hun vragen wat dit draadje nou daadwerkelijk is.

Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie in dit topic!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SPDIF header draadjes. Deze kaart heeft geen HDMI uitgang, maar vermoedelijk kun je er een proprietary DVI->HDMI connector op zetten die de audio over andere pinnen leidt oid.

Handleiding is iig waardeloos, reden dat ik het weet is dat ik laatst een MSI 8600GT had uit dezelfde serie die wel HDMI-out had en met exact die draden moest prutsen om de SPDIF headers op het mobo aan te sluiten. Grootste probleem was dat niet gedocumenteerd was wat elk draadje deed :X

Voor de search:
Mobo had standaard 3-pins header: Vcc, GND en Data. Oplossing is om de zwarte op GND en de oranje op Data aan te sluiten. *niet* op Vcc aansluiten. Ik heb het niet geprobeerd, maar 5V op een datalijn zetten zou wel eens slechte gevolgen kunnen hebben :o

Edit:
Verder gaat het hier duidelijk om een videokaart, dus hoort dit topic in Videoplanken & Beeldkanonnen, niet Overige Hardware.

Move OH->VB

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 29-12-2008 18:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 17:50
Kijk eens op onderstaande pagina.

http://benchmarkreviews.c...d=72&limit=1&limitstart=3

Het is dus een aansluiting voor SPDIF input. Als je een HDMI-connector op je kaart doet heb je HDMI output met geluid.

• Xander
  • Nu online
Tonne schreef op maandag 29 december 2008 @ 18:39:

Het is dus een aansluiting voor SPDIF input. Als je een HDMI-connector op je kaart doet heb je HDMI output met geluid.
Bij die kaart staat er dan tenminste iets op de stekkertjes.... :)
dion_b schreef op maandag 29 december 2008 @ 18:38:
Handleiding is iig waardeloos, reden dat ik het weet is dat ik laatst een MSI 8600GT had uit dezelfde serie die wel HDMI-out had en met exact die draden moest prutsen om de SPDIF headers op het mobo aan te sluiten. Grootste probleem was dat niet gedocumenteerd was wat elk draadje deed :X
Goed, MSI verdient een award voor slechtste handleidingen-schrijver. :X

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 10:51
nvm, is al gezegd

[ Voor 87% gewijzigd door teamacc op 29-12-2008 19:11 ]

Goed koper is duurder dan slecht koper

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 17:50
Hey trouwens bedankt. Ik ben erachter gekomen dat ik ook een spdif-input op mijn kaart (XFX 8600GTS) heb zitten (ik zag 2 pinnetjes zitten op mijn kaart). Dus ik heb nu geluid via de HDMI. En dat terwijl ik erover dacht om een andere videokaart te kopen om die reden.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-05 14:47

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tonne schreef op maandag 29 december 2008 @ 18:39:

Als de draadjes van TS net zo duidelijk "SPDIF" op het zwarte eind hebben staan als die bij je link kan het niet anders :D

• Xander
  • Nu online
Thrackan schreef op maandag 29 december 2008 @ 21:05:
[...]

Als de draadjes van TS net zo duidelijk "SPDIF" op het zwarte eind hebben staan als die bij je link kan het niet anders :D
Dat hebben ze dus niet. ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 23:58:
Er staat niets op de uiteindes van de kabeltjes.
Anders waren "we" er wel eerder achtergekomen gok ik zo. :z

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, daarom ook dat ik er nogal mee heb moeten kloten om de aansluiting op de mobo SPDIF headers te achterhalen. Er staat niets op de draadjes/connectoren, niets in de "handleiding" en niets op de MSI website erover...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1