Toon posts:

Installatie problemen VISTA icm P5Q Deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo strijders tegen digiterreur,

Na lang gewacht te hebben op mijn onderdelen bij EMPC.nl waarna ik voor de helft maar bij INFORMATIQUE.nl ben gaan halen omdat sneller ging heb ik eindelijk mijn PC gebouwd.

Echter bij het Rebooten met VISTA installatie CD wil hij niet verder komen dan of 11% uitpakken of 6% uitpakken. Regelmatig krijg ik ook de melding dat hij de Harddisk niet vind.

De volgende configuratie heb ik gebouwd:

Asus P5Q Deluxe
Intel Q9550 2,8 GHZ processor
Kingston 4GB (compatible met mobo)
Sapphire 4850
Samsung SATA brander
1x WD Raptor schijf SATA
2x WD 1TB 7200RPM

Coolers en kast achterwegen gelaten.

Ik ben back to basic begonnen en heb alleen CD-ROM en Raptor SATA aangesloten en geboot. Dit ook zonder resultaat en VISTA installatie blijft hangen. Bij het booten ook regelmatig dat de hard-disk niet gevonden kan worden. Dit geprobeert met verschillende schijven, maar constant zelfde melding.
Ook heb ik al de mogelijkheid geprobeerd om maar 2gb intern te gebruiken, maar ook dit zonder resultaat. Alle bios-instellling geprobeerd maar niets helpt.

Wie heeft er een suggestie danwel mogelijke oplossing voor het probleem? Ik weet dat het moeilijk is, maar vraag toch jullie medewerking.....ondanks dat zulke topic bijna niet overleven....

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken voor de zekerheid.

Ook je WD Raptor aan een andere computer hangen en kijken of hij daar wel probleemloos gevonden wordt. Controleer je satakabels (vervang ze) en flash je bios eens naar de allernieuwste versie.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Raptor-schijf heb ik vervangen voor een andere normale 7200RPM schijf en ook deze geeft dezelfde problemen bij booten en installatie van VISTA. In de BIOS wordt wel de schijf weergegeven maar bij booten wordt aangegeven dat hij geen hard-disk kan vinden. Alle SATA kabels zijn nieuw geleverd bij de P5Q deluxe, ik kan blijven wisselen van kabels maar levert geen resultaat op.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Dan zou je je schijven aan een andere computer moeten proberen om te kijken of het dus aan je moederbord/bios oid ligt.

Doe eens een CMOS clear en probeer nog eens, ook een BIOS-update niet uitsluiten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
CMOS Clear is uitgevoerd, BIOS UPDATE is uitgevoerd en nog bleef het probleem bestaan......

Echter na 1 geheugen bankje te hebben verwijderd wilde de installatie van windows doorlopen
en zijn de stuurprogramma voor RAID-controlers geinstalleerd.

Na de boot gedaan te hebben is de raid ook geconfigureerd echter ontstaat een nieuw probleem.

Vista (32bit) blijft in een loop, zodra de bios in raid staat....heeft iemand een idee hoe dat op te lossen is???

Inmiddels heb ik de bios weer terug gezet op SATA (IDE) en ben ik in windows naar schijfbeheer gegaan om te kijken hoe de schijven gezien worden, echter dat is nu dus ook een probleem. Vista ziet dat de schijven bij elkaar horen maar heeft ze niet geinitialiseerd en wanneer je dat doet vervalt de status (member in raid)....
Een andere mogelijkheid om de schijven te herkennen is er niet...

Hoe kan ik het LOOP probleem oplossen of configuratie probleem in VISTA oplossen....???

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
hmmz, ik snap je verhaal misschien niet helemaal, correct me if i'm wrong

RAID configureer je in je bios, dit doe je voor je je OS installeert, als jij je OS op een RAID set installeert en je haalt vervolgens je RAID set in je bios uit elkaar (je zet hem op gewoon ide) dan ziet jouw bios je RAID set niet meer en kun je dus niet eens booten.

waarschijnlijk heb je dus gewoon je OS op je enkele IDE schijf gezet en probeer je na een installatie hem op RAID te zetten, uiteraard ziet je systeem dan niet jouw installatie en start hij dan niet op. dus, zet je bios op RAID, maak daarna in je bios RAID menu een RAID set aan en start vervolgens de vista installatie, meestal als vista er dan op staat hoef je geneens een extra driver te laden, dit hoeft alleen mocht de vista setup jouw RAID set niet kunnen detecteren,. Dan kun je via een diskette jouw RAID driver installeren

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Ja zelf dacht ik ook dat het aan dat probleem lag maar dat is dus niet het geval....

Ik heb eerst de raid aangezet in de bios en vervolgens op de enkele schijf VISTA geinstalleerd....
Nadeel was dat met installatie van Vista eerste de drivers geinstalleerd moesten worden maar dat was geen probleem.

Ook heb ik het probleem gehad dat in RAID-functie (in BIOS) de boot niet wil lopen vanaf de CD-ROM.
De schijven werden in schijfbeheer apart herkend en niet zijnde raid1...

• nedernakker
maar ik lees nergens of je dus ook een raid array hebt aangemaakt. met ik geloof CTRL+F2 kom je in het raid menu van je bios(check de toetsencombi even in de manual) Hier moet je wel eerst een array aanmaken alvorens je hem kunt gebruiken,

wat betreft het niet booten, dit kan liggen aan je bootvolgorde, dit moet je ook even checken

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Raid Array is aangemaakt op RAID1....de toetscombinatie betreft ctrl i.

Er zitten drie schijven in....
1x raptor 150gb voor het OS
2x wd 1tb voor data (raid1)

De raid array is aangemaakt in de bios menu, toch beland VISTA in een loop.....

Wanneer ik de bios-boot priority alleen maar cd-rom kies dan loopt hij niet door en wil hij niet
booten vanaf de cd-rom....

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2008 21:46 ]

• nedernakker
het ziet er idd naar uit dat alles dan goed staat ingesteld, ik zou het zo 1,2,3 ook niet weten dan.

maar je zegt dat de bios boot priority alleen je cdrom is, moeten daar ook niet je schijven tussen staan? mijn Raid arrays staan er ook gewoon tussen in mijn boot priority.

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 21:50:
het ziet er idd naar uit dat alles dan goed staat ingesteld, ik zou het zo 1,2,3 ook niet weten dan.

maar je zegt dat de bios boot priority alleen je cdrom is, moeten daar ook niet je schijven tussen staan? mijn Raid arrays staan er ook gewoon tussen in mijn boot priority.
Ik wil niet dat hij gaat booten vanaf de raid array....maar die optie wordt wel geboden in de bios....ik heb mijn raid1 array ingesteld als volume DATA-SCHIJF. Die ziet hij ook wel in de bios maar daar staat niet mijn OS op dus daar wil ik niet vanaf booten....

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-05 14:19

Snuffel

Vroem!

Volgens mij moet je Vista nooit willen installeren met 4GB intern geheugen, maar gewoon met 2Gb.
En na installatie de rest erbij kwakken

oops. ik ben langzaam, ik zie dat je installatie werkt, en je RAID niet..

[ Voor 21% gewijzigd door Snuffel op 20-12-2008 22:16 ]

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Pagina: 1