Receiver die twee bronnen simultaan kan laten spelen

Pagina: 1
Acties:

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Mijn mengpaneel heeft afgelopen week de pijp aan Maarten gegeven. Nu was dat ding al jarenlang een doorn in het oog van mijn vriendin. Ze vindt mengpanelen maar lelijk en veel te veel ruimte innemend. Dus de kans dat er een nieuw mengpaneel komt is eigenlijk onbestaande...

Nu moet ik zeggen dat ik maar een heel klein deel van de functionaliteit van dat mengpaneel gebruikte. Het gaat mij er enkel om dat ik meerdere bronnen tegelijk kan laten afspelen waarbij ik het volume van elke bron afzonderlijk kan instellen. Zo wil ik wel een zacht achtergrondmuziekje kunnen opzetten terwijl ik een racegame speel. Momenteel waren er 6 stereobronnen aangesloten op het mengpaneel waarvan ik er maximaal 3 tegelijk gebruikte, maar 4 analoge ingangen waarvan 2 willekeurige tesamen kunnen afspelen zou ook nog aanvaarbaar zijn.

Dus ik ben momenteel op zoek naar een receiver-achtig iets in de vorm van een normale home hifi component. Nu ben ik al een paar dagen aan het kijken naar receivers en versterkers van diverse merken, maar blijkbaar zijn mijn vereisten nog niet zo evident want tot nu toe heb ik geen enkel toestel gevonden.

Even de belangrijkste kenmerken waaraan het toestel zeker moet voldoen:

- 2 of meer ingangen tegelijk weergeven waarvan het volume individueel geregeld kan worden.
- Hoofdtelefoonuitgang.
- 4 of meer analoge ingangen. Extra digitale ingangen mogen, maar hoeven niet.
- Zaken als 5.1 of 7.1 surround mogen, maar zijn absoluut geen vereiste. Ik heb maar twee speakers.
- Uitgangsvermogen rond 100W RMS.
- Stijlvol hifi component uiterlijk, dus zeker geen felkleurige cafémixers.
- Radiotuner niet nodig.
- Budget tot 1000 EUR, maar goedkoper mag zeker :P.

Het liefste had ik een voorversterker en eindtrap in één toestel, maar indien dat te moeilijk is mogen een aparte voorversterker en eindtrap ook wel.

Bestaat zulk een toestel?

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Poe, dat is idd wel een heel erg mengpaneel-gerelateerde toepassing. ;)

Het enige wat ik kan bedenken is een multi-room receiver, daar kun je meerdere bronnen tegelijk door laten afspelen, op verschillende speakers. (Bijvoorbeeld film op de 5.1 in de woonkamer, en radio in de keuken.)

Dat kan dus niet over dezelfde speakers, en het is wel relatief prijzig spul wat dat dus ondersteund met zijn ingebouwde versterker. (Meestal de duurdere 7 kanaals uitvoeringen.)

Er zijn ook wel iets goedkopere die multiroom doen, maar daar moet je dan een eigen eindtrapje aan de speakers hangen. (Gaat het signaal over tulpkabels van de "hoofdversterker" naar de "slave versterker" waar dan de speakers aanzitten.)

Maar over dezelfde speakers ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen nee. :)

Misschien als ze een "karaoke" functie hebben (zie je vaak op de goedkope meuk) dat je de karaoke input kunt misbruiken voor de pc-input, maar ik heb geen idee hoe het microfoon signaal zich verhoud met een line-signaal.

[ Voor 12% gewijzigd door GaMeOvEr op 19-12-2008 19:43 ]

Aannames zijn fataal.

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 21:31

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Je kan natuurlijk ook een ander soort mengpaneel aanschaffen, eentje die minder opvalt ten op zichte van een dj-mengpaneel.
Voor al mijn audio te schakelen/mengen gebruik een mixer van Behringer.
Deze is maar een paar centimeter hoog.

Linkje: http://www.behringer.com/RX1602/?lang=ENG

Afbeeldingslocatie: http://www.behringer.com/RX1602/RX1602_medium.jpg

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Idd, een beter uitziend mengpaneel met een hogere WAF lijkt mij de beste oplossing, zonder gelijk naar dure spullen te moeten grijpen. :)

Aannames zijn fataal.

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Die Behringer had ik zelf ook al gezien (jaren terug zelfs), maar ik heb ondertussen niet zo'n goede ervaringen opgedaan met dat merk. Met alle respect, maar de kwaliteit van potentiometers die Behringer gebruikt durven andere merken niet eens als eenmalige trimpots gebruiken. Een ander nadeel van de Behringer (en de meeste andere apparatuur in die toepassingsklasse) zijn de gebalanceerde ingangen.

Ik zoek meer iets dat gericht is op de woonkamer, maar ik begin ondertussen wel te vrezen dat mijn ideaal toestel gewoon niet bestaat.

GaMeOvEr: Wat betekent "WAF"?

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 16:05
mahi schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 16:59:
afzonderlijk kan instellen. Zo wil ik wel een zacht achtergrondmuziekje kunnen opzetten terwijl ik een racegame speel. Momenteel waren er 6 stereobronnen aangesloten op het mengpaneel waarvan ik er maximaal 3 tegelijk gebruikte, maar 4 analoge ingangen waarvan 2 willekeurige tesamen kunnen afspelen zou ook nog aanvaarbaar zijn.
misschien rare vraag maar hoe speel je de games? Op een PC dan kun je de pc als mixer gebruiken. Op mijn xbox360 kan ik gewoon een muziekje selecteren in het dashboard van de 360.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
mahi schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 21:15:
Die Behringer had ik zelf ook al gezien (jaren terug zelfs), maar ik heb ondertussen niet zo'n goede ervaringen opgedaan met dat merk. Met alle respect, maar de kwaliteit van potentiometers die Behringer gebruikt durven andere merken niet eens als eenmalige trimpots gebruiken. Een ander nadeel van de Behringer (en de meeste andere apparatuur in die toepassingsklasse) zijn de gebalanceerde ingangen.

Ik zoek meer iets dat gericht is op de woonkamer, maar ik begin ondertussen wel te vrezen dat mijn ideaal toestel gewoon niet bestaat.

GaMeOvEr: Wat betekent "WAF"?
http://en.wikipedia.org/wiki/Woman_acceptance_factor _/-\o_

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Wat thijszor al aangeeft. ;)

Aannames zijn fataal.

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
WAF... Ik leer elke dag bij :)
maxtrash schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 21:38:
misschien rare vraag maar hoe speel je de games? Op een PC dan kun je de pc als mixer gebruiken. Op mijn xbox360 kan ik gewoon een muziekje selecteren in het dashboard van de 360.
De muziek komt doorgaans van een aparte HTPC. Die staat los van de pc waar ik op werk en af en toe een spelletje speel.

Alle signalen routen via een van de computers is geen optie. Geen van beide pc's staat steeds aan en ik heb geen zin om de volumes te regelen via een onhandige windows mixer-applicatie.

Pagina: 1