• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een moederbord, processor en daarbij passend geheugen te kiezen blijkt zo eenvoudig nog niet :-| Zeker niet als we naar 8GB RAM kijken. Basis configuratie: graag Intel P45 Chipset (bij voorkeur Asus P5Q, maar bij geheugen incompatibiliteit is Gigabyte ook goed). Daarbij een Intel E8500, overclocken ga ik proberen ... maar is geen prioriteit.

Nu kan ik bij techdata heel goedkoop geheugen kopen en ik had volgende in gedachten: "Kingston HyperX memory 4GB 800MHz DDR2 Non-ECC Low-Latency CL4 (4-4-4-12) DIMM (Kit of 2)" 2 setjes! Zo kom ik op 4 latjes van 2GB = 8GB.

Probleem 1: Het geheugen komt niet voor in de compatibiliteits lijst van het Asus P5Q moederbord :-| Maar in die lijst staat sowieso niet veel in. Is het verstandig mijn voeten hier aan te vegen en bovenstaande latjes te kiezen, of is de kans relatief groot dat het niet gaat werken?

Probleem 2: De manual van het moederbord Asus P5Q zegt dat latjes die bestaan uit 128Mb modules niet compatibel zijn. Spijtig genoeg bestaan de modules uit 128 x 8 :-| Na wat opzoek werk bestaan de meeste 2Gb latten uit 128 chips. Wat is dit nu, zijn ze fout bij Asus?

Heeft iemand met succes 8Gb draaien? Dan neem ik de config gewoon over.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:18

M2M

medicijnman

hyperX? niet nodig... ga voor Kingston Value Ram. Kost geen drol en de PC2 6400 variant loopt in veel gevallen net zo hard als de duurdere hyperX meuk. Misschien iets mindere timings, maar die extra snelheid zie je tegenwoordig toch niet meer terug, behoudens synthetische benchmarks.

En daarbij staan die latjes bijna altijd wel op de QVL. Kans is trouwens groot dat de duurdere balkjes ook gewoon gaan werken, als de value-ram variant er ook op staat. Of ze ook gaan werken met de gespecificeerde strakke timings is een andere vraag. Asus heeft soms wel moeite met het slikken van geheugenreepjes, maar als je online je aankopen doet en het blijkt allemaal niet te werken dan kun je de geheugenbalkjes terugsturen (en hopelijk een werkend exemplaar ontvangen)

edit: neem bijvoorbeeld [url="tp://tweakers.net/pricewatch/167247/kingston-valueram-kvr800d2n5k2-4g.html"]deze[/url] als kit van 2:
code:
1
 DDR2 800 2048MB KINGSTO E1108ACBG-8E-E N/A ELPIDA DS KVR800D2N5/2G

[ Voor 21% gewijzigd door M2M op 19-12-2008 16:19 ]

-_-

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-05 12:49
'k Dacht ook altijd 'het zal zo'n vaart niet lopen'. Recent ben ik daar echter van teruggekomen. Weliswaar heb ik een AMD-systeem, maar op m'n Gigabyte bordje met 690G chipset werkt het KVR800D2N5K2/4G niet (niet op QVL). Op dit moment gebruik ik Adata geheugen (2x 2GB PC5300 CL5) dat niet op de QVL staat, maar dit werkt wel.
KVR667D2NK2/4G wordt wel ondersteund volgens de QVL, dus heb ik daar maar 2 kitjes van besteld. Het zou vandaag binnenkomen maar dankzij GLS mag ik nog wat langer wachten :'(

'k Heb dus nog 4 reepjes KVR800D2N5K2/4G werkeloos liggen, dus als je interesse hebt of het wilt proberen .. ;)

Kortom, alles is minder dan compatible dan je zou mogen verwachten op basis van specs...

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06-2025
Hier hetzelfde. Ik dacht ook: het zal zo'n vaart wel niet lopen. Toch heb ik nogal wat moeite moeten doen om mijn geheugen aan de praat te krijgen. Mijn Buffalo geheugen deed al helemaal erg vreemd.
Bij Alternate heb ik het toen geruild. Daar zeiden ze dat Kingston geheugen eigenlijk gegarandeerd werkt op Asus moederborden. Waarom weet ik eigenlijk niet, maar dat werd wel gezegd.
Overigens draai ik nu Corsair TWIN2X4096C4 (PC6400) geheugen, op mijn P5Q-pro (voorlopig op 5-4-4-12 op 900 MHz). Dat gaat dus wel goed, maar het koste heel wat moeite, qua instellingen ed.

Ik zou het gewoon proberen met dat Kingston geheugen. Gewoon vol blijven houden, P5Q schijnt specifiek te zijn met voltages en dergelijken.

Verwijderd

Boekje van de P5Q Deluxe staat een lijst van alle compatible zijnde interne geheugens...