Geheugen erbij weinig merkbaar

Pagina: 1
Acties:

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:03
Ik heb vandaag mijn geheugen uitgebreid van 128 naar 256mb Sdram.

Maar ik werk weinig prestatie verschillen......het is goed geinstalleerd want win98Se en de bios (bij het opstarten) geven beide die 256 aan.

Maar kwa opstarten en sneller programma's starten werk ik weinig......of moet ik het veschil ergens anders zoeken?

Alvast bedankt.!!!

Verwijderd

Je merkt dat extra geheugen natuurlijk alleen als de geheugenbehoefte groter is dan 128 MB, dat is meestal als je vet aan het multitasken bent. Zet maar eens tegelijk een aantal grote plaatjes open in Photoshop of Paint Shop Pro, open een paar Word documenten en wat Internet Explorer vensters. Onder die omstandigheden merk je het wel. Als je kaal Windows 98 start zul je het verschil inderdaad niet merken.

Het is daarmee nog geen miskoop; de geheugenbehoefte neemt altijd toe en nu is het lekker goedkoop. Als je nu niets merkt merk je het over een half jaar wel, en als het geheugen dan weer op 600 piek voor 128 zou zitten, kun je blij zijn. :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Geheugen erbij prikken heeft alleen zin als je voldoende zware applicaties tegelijk gebruikt om die eerste 128 MByte echt te gebruiken.
Stel dat je gewoonlijk zo'n 160 MByte aan programma's en data tegelijk in gebruik hebt, dan wordt 160 - 128 = 32 MByte naar harddisk geschreven, en later teruggehaald zodra je probeert iets van dat gedeelte data te gebruiken, maar dan moet weer een ander deel van je geheugen naar schijf worden geschreven. Dit swappen tussen snel geheugen en een langzame harde schijf kost tijd, veel tijd. Vaak zijn echter enkele 10-tallen MBytes in bezet door zelden gebruikte stukken van je operating system, dus dan vertraagt er nog niets.
Een goede test is om eerste met 128 MByte een aantal geheugen-intensieve programma's te starten (Word, Access, Excel, PowerPoint, programma's voor tekenen en foto-bewerking), en dan afwisselend met die dingen te werken, je zult dan je harddisk aardig horen werken, en het wisselen zal tijd kosten.
Vervolgens dezelfde test met 256 MByte, dan zou dat wel eens een stuk rustiger en sneller kunnen werken.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:03
Jah ik merk het wel als ik AutoCAD, Word, Paintshop open heb staan dat eht net wat soepeler loopt ;)
En het is toch ook wat Bnard zegt het is nu lekker cheap >:)