Verkapte prijsverhoging Steam leidt tot protest van gamers

Pagina: 1
Acties:

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:41
In het artikel wordt gezegd dat de dollar 1:1 wordt overgezet naar euro en daar nog eens vat (btw) over geheven wordt. Dit blijkt echter niet waar te zijn. Voorheen werd er over de aangegeven dollar prijs nog eens VAT geheven. In de nieuwe situatie wordt er geen VAT meer geheven.
Oude situatie kosten spel : in steam aangegeven $ prijs + 20%VAT
Nieuwe situatie kosten spel : in steam aangegeven euro prijs (deze is inclusief VAT)

Er is dus geen prijs stijging van 70% (en zelfs ook niet van 40%) check het steam forum er maar eens op na (de link in het artikel).

[ Voor 29% gewijzigd door Blastpe op 19-12-2008 12:06 ]

• lembregtse
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-02 13:12
Als dit waar is zou dat neerkomen op een prijsstijging van om en bij de 17,5%.

Situatie waar een spel 40 USD kost.

(Koers USD/EUR 0.710025561)

Oude situatie:
40 USD -> + 20% VAT (8 USD) -> 48 USD
28,4 EUR -> + 20% VAT (5,68 EUR) -> 34 EUR

Nieuwe situatie:
33,5 EUR -> + 20% VAT (6,5 EUR) -> 40 EUR

Conclusie:
34 EUR -> 40 EUR = 17,5% stijging (+6 EUR)

(In aanname dat ik nergens een fout heb gemaakt)

Er moet dan ook wel in rekening gebracht worden dat wanneer de dollar terug sterker zou worden of de euro zwakker dat er in de oude situatie uiteindelijk ook meer zou betaald kunnen worden, mits er geen prijs aanpassingen door Valve zouden gebeuren.

Wanneer de USD/EUR verhouding naar 0,9 zou stijgen moeten we in de oude situatie 43,2 EUR betalen. Waar in de nieuwe situatie dit 40 EUR zou blijven mits het uitblijven van prijs aanpassingen.

Net even de proef op de som genomen en een goedkoop spel gekocht op Steam, en het is inderdaad zo dat in de huidige EUR prijzen de VAT inclusief zit, wat een deel van het artikel op Tweakers eigenlijk fout maakt, zowel de 40% stijging als de VAT toelage daarop nog eens zijn dan niet correct. De totale stijging komt dan uit op ongeveer 17,5% die nog eens in relatie moet gebracht worden met de wisselende dollarkoers waardoor de hele commotie rond deze stijging gerelativeerd zou moeten worden bekeken naar mijn mening.

Ik wil nog even iets toevoegen, ik heb zojuist nagekeken hoe de dollar/euro koers zich de laatste maand verhouden heeft, aangezien de beslissing van Valve waarschijnlijk toen ergens is gevallen om volledig op de Europese winkel over te schakelen in Europa.

Bron: http://www.tijd.be/beurzen/190039531?ret=graph

Stel dat de beslissing genomen is omdat de dollar terug sterker aan het worden was en in het begin van December een USD/EUR verhouding van 0,80 was. Dat wil zeggen als je alle berekeningen opnieuw maakt dat we nog maar van een prijsstijging van om en bij de 4% spreken. Wat een stuk minder dan de berichtgeving is, daarbij wil ik maar aangeven dat door de wisselende koers en de gekheid van de beurzen zo een beslissing even goed als super kon onthaald worden. Ik denk dat Valve gewoon enorm veel pech heeft gehad dat de laatste week de koers van de dollar terug enorm verzwakt is. Maar ik denk dat op lange termijn deze switch helemaal niet zo slecht is voor de Europese consument (mocht de markt zich uiteindelijk natuurlijk terug herstellen).

Hier laat ik het dan ook bij, het is aan de redactie om te bepalen of hun berichtgeving nu correct was of niet en of dit al dan niet moet genuanceerd worden.

[ Voor 99% gewijzigd door lembregtse op 19-12-2008 14:30 ]

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik zal nuanceren :-) Thx voor het verhelderende rekenwerk. Ik was er vanuit gegaan dat de situatie qua vat/btw gelijk was.