Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds gisteravond gebeurt er het volgende:

1) Ik start mijn PC op.
2) Bij het scherm dat windows (vista) aan het laden is begint er iets te tikken (mijn hardschijf?). Hij tikt 2x dan is het 1 seconde stil, en krijg ik in een oogwink een blue screen (met allemaal errors?) te zien.
3) De computer reboot zichzelf, ik kom dan in het menu waar ik moet kiezen of ik windows in normale modus wil starten (met een countdown van 30 seconden) alleen kan ik niks kiezen (omdat mijn muis en toetsenbord nog niet werken in dit menu? in ieder geval branden er geen lampjes van me toetsenbord en hij werkt ook niet), dus ik wacht rustig de 30 seconde af tot hij zelf de keuze maakt om windows in normale modus te starten.
4) Vervolgens herhaalt het proces zich, echt exact hetzelfde 2 tikjes -> bluescreen -> reboot.

Ik kom dus niet meer in windows! Mijn specs:

- Samsung 400 GB SAT2 7200 rpm 16 mb cache
- Intel Q6600
- 4 GB GEIL 1066 mhz
- Geforce 8800 GTS 512 mb
- Windows vista 64mbit

Wat heb ik geprobeerd?

1) Omdat er best veel aangesloten zat op mijn pc (printer, tv, externe hdd, boxen, etc) heb ik dat allemaal eraf gehaald en alleen het benodigde erop gelaten: beeldscherm, muis en toetsenbord + voeding stekker uiteraard.
2) Ik heb 2 GB geheugen eruit gehaalt kijken of dat weet deed maar nee.
3) kast schoon gemaakt ivm stof. Echter was het al vrij schoon. Alle fans en dergelijke werken ook gewoon.
4) Kast open gedaan en het geluid proberen te traceren. Ik DENK dat het van me hardeschijf komt al weet ik dat niet zeker.

Overige informatie:
Het tikkende geluid is al eens vaker voorgekomen, dat deed een paar dagen en is toen niet meer voorgekomen. Het deed zich toen voor als ik iets download en hij 100% klaar was en hem op mijn bureaublad ging zetten, toen 'bevriesde mijn computer' (kon niks meer doen) voor zo'n 10 seconde (en tijdens die 10 seconde tikkende het dus), en daarna stond het bestand op me bureaublad + was hij niet meer bevoren.

Het ligt dus waarschijnlijk aan me hardeschijf? Wel vreemd aangezien ik me computer nieuw heb gekocht zon 11 maanden geleden (alternate.nl). Wel staat me computer zeker 10 uur per dag aan.

Mijn vraag:

Wat kan ik nu het beste doen? Kan ik de hardeschijf op de één of andere manier maken?

Met vriendelijk groet,
Emian van Essen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2008 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Die harde schijf staat op instorten, als hij niet inmiddels ingestort is.
Aangezien het systeem 11 maand oud is, heb je er nog garantie op.
Je kan er dus voor kiezen om je schijf naar Alternate op te sturen, en te wachten tot je een vervanging van ze krijgt. Nadeel is dan dat je alle gegevens die er op staan, sowieso kwijt bent.
Het kan zijn dat de schijf via een externe behuizing, of door hem als secundaire schijf in een andere computer te hangen, nog benaderbaar is. Je zou dan eventueel nog wat data terug kunnen halen.

Als er echt belangrijke data op staat die je per se terug wilt hebben, kun je overwegen de schijf op te sturen naar een data-recovery center. Kost wat, maar dan heb je je gegevens terug.

Je hebt hier 1 voordeel mee: Je leert wel backups te maken van belangrijke bestanden (tenminste, de gemiddelde ... stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen)...

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aih shit ik dacht het al. Ik heb voor me werk wel alle belangrijken zaken gebackupped

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 19:09
Bedenk dat als je hem in de vriezer doet je de HDD ook kan beschadigen. En garantie wil dan nog wel eens fout gaan omdat men soms vocht vind wat niet hoort.

Probeer met een boot cd op te starten en dan alle belangrijke data op een andere schijf te doen (kan ook DVD zijn) en doe de kapotte schijf leeghalen en RMA. Ondertussen wel slim vervanger te hebben. Alternate kan soms best sloom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist alternate even gebeld. Kreeg te horen dat ik de PC in zijn geheel moet gaan opsturen.. en dat het minimaal 3 weken gaat duren. Dit kan ik echter niet accepteren, ik heb de computer voor mijn werk nodig, kan natuurlijk wel voor vervanging zorgen maar is een erg slome laptop.

Ook mag ik de hardeschijf er niet uit halen, dus hoe kan ik nou zelf proberen om mijn data terug te halen?

Vraag:
1) Hoe kom ik aan een boot CD
2) Wat is RMA?

EDIT: Nogmaals gebeld, de technische dienst zegt dat ik de hardeschijf gewoon los mag opsturen. En dus ook uit me PC mag halen. Welk stappen kan ik nu het beste ondernemen om mijn data te redden? Ik heb een externe hardeschijf waar ik het graag zou op willen zetten. Maar hoe ga ik die schijf nog even voor 20 min aan de praat krijgen?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cs_Alpha
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-03 21:00

Cs_Alpha

Dus...

Een RMA is het retourneren van in dit geval de hard-disk naar de leverancier / fabriek. Meestal maak je eerst een RMA aan op de website van in dit geval Alternate, zodat zij weten wat ze kunnen verwachten. Dan krijg je een nummer en met dit nummer kun je je HD terugsturen.

Een boot CD kun je overal vinden. Google eens op Boot CD en je vind waarschijnlijk knoppix of Ultimate Boot CD. Het is een opstart CD-ROM / DVD die je in je PC stopt en aanzet. Het laadt een relatief compact OS waarmee je wellicht nog bij je gegevens kunt komen. Je kunt het dan bijvoorbeeld naar een USB drive kopiëren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
USB drive = externe hardeschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cs_Alpha

Cs_Alpha

Dus...

Yes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ga ik dat proberen! Ik download nu ultimate boot CD. Het heeft verder geen enkele consequenties toch?

Als ik het goed heb moet ik voor Boot harddisk kiezen?
http://www.ultimatebootcd.com/graphics/screenshot.gif

Kan je met dat programma ook nog door mappen heen bladeren, en kiezen wat je wilt overzetten? Of kan je alleen _alles_ overzetten?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2008 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cs_Alpha

Cs_Alpha

Dus...

Die boot CD staat vol met allerlei tools. Ik zou niet weten welke je het beste kunt gebruiken. Makkelijker voor jou is denk ik toch Ubuntu / Knoppix. Daarbij kom je na het starten terecht in een Linux desktop omgeving waarmee je gewoon je oude harde schijf en je externe harde schijf kunt zien zoals in Windows en bestanden kun kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Heb je misschien ook een adres / bedrijf voor mij waar ik me hdd naar toe kan sturen om de data nog te redden? Ik ben wel bereid om ervoor te betalen, is toch cruciale data wat erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cs_Alpha

Cs_Alpha

Dus...

Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 15:16:
Ok. Heb je misschien ook een adres / bedrijf voor mij waar ik me hdd naar toe kan sturen om de data nog te redden? Ik ben wel bereid om ervoor te betalen, is toch cruciale data wat erop staat.
Nee ik zou zeggen Google eens rond of kijk eens in de gouden gids.. :)

Wees je ervan bewust dat dit honderden euro's gaat kosten.. als je HD qua data corrupt is kun je het relatief eenvoudig herstellen. Is je hard-disk fysiek kapot (en hij tikt dus het lijkt me van wel) dan wordt het een duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Het lijkt te werken. Ik heb al een deel gered. Echter kan ik nergens vinden hoe ik via Knoppix in me bureaublad van me hdd kan kijken. Daar staan namelijk nog 2 mappen die ik ook nodig heb. Enig idee hoe ik daar kom?

Ik zie mijn C schijf geopend. Hoe kan ik vanaf daar me bureaublad bereiken?

EDIT: Gevonden!! Super bedankt! Ik heb alles terug!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2008 17:07 ]

Pagina: 1