Toon posts:

Sound issue Luxman/B&W/DTS/Z5500

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Audio-lui! :) Ik zie hier op Got en andere fora veel discussie over de z5500 en de Xonar kaart. Uiteraard heb ik al gegoogled, en gezocht, ik ben al 4 weken bezig hiermee. Toch heb hier wat vraagjes over, maar zal eerst even mijn situatie schetsen :P

Ik heb thuis een verdieping met 4 "rooms" (slaapkamer met doorlopende badkamer, tv kamer en pc kamer) waar ik geluid "heb liggen". Doodleuk stereo-snoertjes met her en der verloopjes en connectortjes over de grond, to bad :(
Er staat 1 pc (zeg maar gepositioneerd in het midden). Er zit momenteel een gigabyte ep35-ds4 mobo in. Deze heeft een realtek geluidschip met een optic, coax, en 6x jack: Realtek ALC889a chipset supporting up to 7.1 channel High-Definition surround sound, S/PDIF in and out and DTS Neo:PC.

Vanuit de pc gaan 3 jack kabeltjes(elk stereo). 1 naar de tv-kamer (staat nog maar enkel een 32 inch samsung lcd), hier zijn 2 speakers op aangesloten (oude US blaster crap), voor films vanaf de bank. 2e kabeltje naar mijn slaapkamer tegenover, hier zit een gigaworks 2.1 setje aan, geeft leuk genoeg geluid voor in bed wat te luisteren zeg maar :P 3e kabeltje naar naastgelegen pc kamer met hierop een Luxman L120 versteker en 2x B&W dm7 mk2 nogwat zuilen. Hier draai ik muziek, traktor dj en games zoals cod4, gta4 e.d. Buiten soms wat plopjes(geen id waar dat vandaan komt) en wat ruis vanaf de onboard kaart geeft deze combi heerlijk warm en bassvol geluid :)

Je kunt begrijpen, het werkt allemaal wel maar hoge kwaliteit (buiten de Luxman en de B&W) is het dus niet. Ik ben nogal van de digitaal...maar als ik die Luxman moet vervangen voor iets met een digitale ingang kost dat teveel denk ik (moet min. 2x 120W RMS zijn zo begreep ik van mijn pa). Ben student dus erg breed heb ik t niet ;) Goed, dus stel die Luxman en B&W wil ik houden, dan heb ik voor games nooit meer dan stereo. Want een extra surroundset boven op de B&W wordt wat teveel van het goede. Helaas. Hier moet dus wel een betere kabel naartoe. Dit is wel een meter of 7, ik hoop dat dit geen probleem is (ligt er nu dus ook). De tv kamer wil ik wsl voorzien van een z5500. Surround, goede bass, goed volume, lijkt me ok. De kabel hiervoor zou digitaal of analoog kunnen zijn. Ook een meter of 7/8 schat ik.

Wat ik dus wil is op mijn pc kamer goed stereo-geluid via de Luxman en de B&W, helaas enkel stereo dus. Op de tv kamer ten alle tijden surround tijdens films. Een leuke toevoeging zou surround muziek zijn tijdens mp3/dj maar dit is niet noodzakelijk. Slaapkamer behoeft niet echt een upgrade.

De vraag aan jullie audiofielen of de z5500(of misschien wel beter iets als een Sony DAV surround set?) icm een Xonar kaart mijn wensen kan vervullen. En of je nog verschil merkt in het analoog of digitaal aansluiten van je z5500. Verder ook de vraag of, als ik een stereo-channel film/game heb, ik zowel via analoog als digitaal naar mijn z5500 surround kan krijgen. Als er stereo analoog ligt naar de Luxman, kan ik neem ik aan enkel digitaal naar de z5500 leggen?

Ook zie ik de Auzentech x-plosion 7.1, of de Prelude, of zelfs iets van m-audio/audiotrak. Maar wat het verschil tussen de prelude en de xonar is zie ik nog niet 123. Ik heb een PCI en een PCIe-1x vrij in de pc. Verder in de pricewatch 5 verschillende Xonar kaarten, buiten de interface zie ik nog geen directe verschillen. De duurdere zou beter componenten hebben zie ik, maar of je dat merkt/hoort? Waar ik ook naar kijk is ASIO ivm Traktor DJ dat ik af en toe gebruik.

Wat een verhaal! Ik hoop dat er wellicht reacties komen zodat ik later niet voor verassingen kom te staan. Of dat ik een betere keuze/opstelling kan bedenken. Gooi het eruit ;)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou inderdaad zoveel mogelijk digitaal houden ivm signaalverlies. Met dat in het hoofd zal je een DAC voor bij de versterker nodig hebben. Hier zijn veel opties in, is heel persoonlijk. Om PC en versterker elektrisch te scheiden is optisch het beste daar. Verder kan de z5500 ook digitaal aangesloten worden. Dan zit je nog met de ASIO eis. Je hebt dan in de PC een kaart nodig met optisch en coaxiaal uit en ASIO support. Nou kun je die eis wat verminderen door bijv de z5500 op de onboard kaart aan te sluiten. Dan zul je nog een kaart moeten scoren die optisch uit en ASIO heeft, daar is ook weer een hoop in te kiezen natuurlijk. Hoe belangrijk is de ASIO eis en wat is je budget?

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 12:04:
Ik zou inderdaad zoveel mogelijk digitaal houden ivm signaalverlies. Met dat in het hoofd zal je een DAC voor bij de versterker nodig hebben. Hier zijn veel opties in, is heel persoonlijk. Om PC en versterker elektrisch te scheiden is optisch het beste daar. Verder kan de z5500 ook digitaal aangesloten worden. Dan zit je nog met de ASIO eis. Je hebt dan in de PC een kaart nodig met optisch en coaxiaal uit en ASIO support. Nou kun je die eis wat verminderen door bijv de z5500 op de onboard kaart aan te sluiten. Dan zul je nog een kaart moeten scoren die optisch uit en ASIO heeft, daar is ook weer een hoop in te kiezen natuurlijk. Hoe belangrijk is de ASIO eis en wat is je budget?
ASIO komt wellicht later van pas als ik een dj-console (VCI-100 oid) ga aanschaffen. Ook nu in Traktor heb ik 30-40 ms latency, dus dat kan beter denk ik met een ASIO kaart. Verder komen dus de kaarten in zicht die ASIO hebben en een digitale (optic of coax) out. Audiotrak heeft zo de Prodigy 7.1 (maar hier zie ik niks terug over DTS connect/DDLive e.d.) Asus de Xonar en Auzentech de X-plosion of Prelude. Kwa budget wil ik er een 100 euro aan uitgeven (voor de kaart dan) als dat moet. 140 voor iets nuttigs (bv de D2 versie) is te overwegen. Als een goedkopere Xonar of X-plosion van 50/60 euro ook voldoet pak ik zoiets natuurlijk :) Het onboard digitaal aansluiten van de z5500 zou een mogelijkheid zijn. Het moet dan wel goed gaan omtrend drivers en 2 geluidskaarten die actief zijn. DTS connect op de onboard zou dan lijkt mij van stereo een DTS signaal kunnen sturen naar de z5500. En ik hoop dan tegelijkertijd ook geluid te krijgen uit de Luxman via de nieuwe kaart. De betere dacs kan ik dan gebruiken op de nieuwe geluidskaart voor de Luxman van stereo te voorzien. Dit is dan echter niet gescheiden wat jij bedoelde, of was dit enkel voor de z5500...? Thx voor de input ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2008 12:49 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ok, als je overal tegelijk hetzelfde wilt horen zal het toch via 1 kaart moeten. Eens even graven dan welke daarvoor in de aanmerking komen :)
De betere DACs kun je gebruiken, alleen zit je met het probleem dat het signaal dan analoog naar de versterker moet over een lange(re) afstand, met signaalverlies als gevolg. Vandaar mijn opmerking over een externe DAC.

edit: Nou lijkt mij de pricewatch: Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect geen slechte keus met optical en coax digital uit. Wil je de versterker analoog aansluiten dan is de pricewatch: Asus Xonar DX ook een goede keus.

Waar je alleen nog een gebruikers ervaring voor nodig hebt denk ik is of deze kaarten tegelijkertijd hetzelfde geluid over digitaal (DD live of DTS connect) en ofwel digitaal stereo ofwel analoog stereo kunnen afspelen, want dat zou ik zo niet weten.

[ Voor 42% gewijzigd door wagenveld op 19-12-2008 16:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zou dan voor de DX willen gaan, echter zie ik dit:
DTS Interactive encoding isn't supported by the DX.

Zou het wel via dolby digital live werken? of wordt het nu toch een dure D2 :o