• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
Goedenavond!

Ik vind het een lastig onderwerp om aan te kaarten, je kan niet zomaar elke os eventjes uitproberen en dan tot een conclusie komen ( tenzei je de loterij gewonnen heb, maar dat is niet het geval helaas B) )

Ik zal een omschrijving geven van de gewenste applicaties,

allereerst de specs;

AMD 4850e (AM2, 2,5 GHz True Dual Core, 1MB, 45W)
Antec Minuet 350 (350W, Zwart) 1 € 82,45
Gigabyte GA-MA78GM-S2H (AM2+, 780G, mATX, 4x DDR2, PCI-e)
Kingston 2GB DDR2 PC5300 667Mhz CL5 (KVR667D2N5/2G
Samsung 320GB HD322HJ (SATA II 7200RPM 16MB) in RAID1

De volgende functionaliteiten zijn vereist en/of gewenst;

- Een Exchange server of vergelijkbaars met het doel het email verkeer van de isp mailserver te relayen.
Dit zodat ik server-side de mail kan backuppen, met NTbackup of een dergelijk vergelijkbaar progsel.

- Backup voor 4+- Computers, denk hierbij aan grote hoeveelheden Documenten / Foto's / PDF'jes.

- OWA of vergelijkbaars, gezinsleden zijn soms op reis en is het daarom makkelijk een web based mail programma te hebben. Ook had ik in gedachten, specifiek voor palief dat hij dan zonder teveel problemen zijn normale outlook client voor werk email kan gebruiken, en prive email via owa kan benaderen.

Met behulp van VMWARE heb ik het volgende al "getest" ( lees, geinstalleerd en wat rondgekloot )
Mijn bedoeling is dus NIET om illegale software te gebruiken of verspreiden, maar enkel te testen via VMware.

- windows homeserver ( Geen Exchange server, Geen OWA, wel gebruiksvriendelijk )
- windows server 2003 ENTERPRISE ( SBS is veel beter, wil ik nog proberen )

Ook werd ik getipt op "SME SERVER" , een server achtige linux OS.
Maar na het bezoeken van de wiki is het meer een DHCP / DNS / FIREWALL server voor veiligheid én wat backup / mail programma's. Ik ga deze zeker nog testen, maar voelt meer aan als een beveiliger waar je ook wat server progsels op kan draaien.

Over windows server 2003, ik moest de documentatie erop naslaan met 3/4 pagina's text enkel om een netwerkverbinding te initialiseren ( lees, toevoegen, er is een workgroup aanwezig ). Nou begrijp ik dat het helemaal niet bedoelt is voor de homeserver hobbyist maar ik heb niet voldoende kennis & ervaring in huis om de veiligheid te waarborgen. Zoveel instellingen, Zoveel opties... Begrijp me niet verkeerd, ik wil best moeite doen maar de gebruiksvriendelijkheid voor ->MIJ<- is veels te laag.

En dan Homeserver, op wegotserved.co.uk staan véél apps & toegevoegde programma's voor Homeserver.
Ook mail programma's , maar dan mis ik OWA dus.

Wat ik me dus afvraag, als ik kies voor windows small business server 2003 standaard of iets in die richting
zal dit gebruiksvriendelijker én makkelijker in gebruik zijn dan Enterprise editie?

Wat ik dus eigenlijk zoek is de gebruiksvriendelijkheid van Homeserver met de functionaliteiten van een server 2003 editie.

Ik hoop dat ik niet overkom als iemand die zijn vraag neerplempt, maar ik vraag enkel om ervaringen van wellicht andere starters met windows server 2003 die deze ook gekozen hebben om Exchange / OWA

Bedankt! :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou zeggen download eens een trial van SBS2008, dat is nog veel simpeler, en veel uitgebreider dan SBS2008 :)
offtopic:
ik heb een déjà vu gevoel bij dit topic.... ik weet alleen niet waarom...

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• thijszor
sanfranjake schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:28:
Ik zou zeggen download eens een trial van SBS2008, dat is nog veel simpeler, en veel uitgebreider dan SBS2008 :)
offtopic:
ik heb een déjà vu gevoel bij dit topic.... ik weet alleen niet waarom...
je bedoelt dan 2003 neem ik aan? :)

Ben nu de trial versie aan het downloaden, we gaan het meemaken!
Bedankt voor je input in iedergeval..

offtopic:
heb toch me best gedaan om er wat van te maken, keurig topic gemaakt ipv van een reply in het bestaand server topic welke je verwijderd had, als je dat bedoelt :)

Verwijderd

Home Server 2008 heb ik zeer goede ervaringen mee met het backuppen.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
thijszor schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:34:
[...]

je bedoelt dan 2003 neem ik aan? :)

Ben nu de trial versie aan het downloaden, we gaan het meemaken!
Bedankt voor je input in iedergeval..

offtopic:
heb toch me best gedaan om er wat van te maken, keurig topic gemaakt ipv van een reply in het bestaand server topic welke je verwijderd had, als je dat bedoelt :)
Ah ja, inderdaad, nu weet ik het weer :P

Maareh SBS2003 hoort in het museum, SBS2008 is the bomb now :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Web access nodig? Pak je toch gewoon Apache+PHP en dan mik je er Squirrelmail of Uebimiau op? (twee webmail apps in PHP)

Als mailserver software kan je b.v. hMailserver gebruiken. Trekt gewoon overal popboxen leeg en zet het in lokale mailboxen (POP en IMAP) plus de uitgaande mail kan worden ge-relayed over de server van je ISP.

Is nog gratis ook...

[ Voor 50% gewijzigd door McKaamos op 19-12-2008 07:35 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• thijszor
McKaamos schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 07:31:
Web access nodig? Pak je toch gewoon Apache+PHP en dan mik je er Squirrelmail of Uebimiau op? (twee webmail apps in PHP)

Als mailserver software kan je b.v. hMailserver gebruiken. Trekt gewoon overal popboxen leeg en zet het in lokale mailboxen (POP en IMAP) plus de uitgaande mail kan worden ge-relayed over de server van je ISP.

Is nog gratis ook...
Klinkt intressant, XAMP oid is makkelijk op te starten / in te stellen voor apache / php / dergelijke inderdaad.
Maar de samenwerking van een dergelijke wepmail app en hMailserver is dan toch nihil?

Mogelijkheden van exporteren van adressbestanden ( welke 200+- groot zijn ) zullen dus allemaal manueel
in Squirrelmail oid ingevoert moeten worden. :)

Ga vanmiddag de ISO even branden en kijken hoe dat werkt, maar stel dat ik tot de aankoop van server 2008 standard kom. Een server cal staat op de pricewatch voor 1Server, 5 Devices voor 100+- Eu'tjes. Is dit dan in weze je CD-key, of moet ik de CD-key erbovenop kopen? Anders voer ik toch gewoon de Server CAL in op de TRIAL editie en is het allemaal geregeld? of mis ik iets gigantisch ( waarschijnlijk.... )

bedankt! :)

//EDIT
Nvm die Server cal vraag, lijkt me zeer onwerkelijk en de pricewatch voor Windows Server 2008 Standard is 600+- EU, domme vraag dus. Zal evengoed de Trial proberen, maar 600EU is waaaaay over the top.

Denk dan dat het meest (logische) tot nu toe is Windows Home Server voor 90+- EU aanschaffen.
XAMP oid opzetten, mailserver progsel van wegotserved.co.uk & Squirrelmail of iets dergelijks gebruiken. :)

[ Voor 14% gewijzigd door thijszor op 19-12-2008 10:19 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

thijszor schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:12:
[...]

Klinkt intressant, XAMP oid is makkelijk op te starten / in te stellen voor apache / php / dergelijke inderdaad.
Maar de samenwerking van een dergelijke wepmail app en hMailserver is dan toch nihil?

Mogelijkheden van exporteren van adressbestanden ( welke 200+- groot zijn ) zullen dus allemaal manueel
in Squirrelmail oid ingevoert moeten worden. :)

Ga vanmiddag de ISO even branden en kijken hoe dat werkt, maar stel dat ik tot de aankoop van server 2008 standard kom. Een server cal staat op de pricewatch voor 1Server, 5 Devices voor 100+- Eu'tjes. Is dit dan in weze je CD-key, of moet ik de CD-key erbovenop kopen? Anders voer ik toch gewoon de Server CAL in op de TRIAL editie en is het allemaal geregeld? of mis ik iets gigantisch ( waarschijnlijk.... )

bedankt! :)

//EDIT
Nvm die Server cal vraag, lijkt me zeer onwerkelijk en de pricewatch voor Windows Server 2008 Standard is 600+- EU, domme vraag dus. Zal evengoed de Trial proberen, maar 600EU is waaaaay over the top.

Denk dan dat het meest (logische) tot nu toe is Windows Home Server voor 90+- EU aanschaffen.
XAMP oid opzetten, mailserver progsel van wegotserved.co.uk & Squirrelmail of iets dergelijks gebruiken. :)
Samenwerking tussen een PHP webmailscript en enige mailserversoftware is buiten IMAP/POP3/SMTP idd non-existent.

hMailserver is trouwens gewoon een veredelde POPconnector met wat distributielijst mogelijkheden en mogelijkheid om zelf op dat ding in te loggen (POP/IMAP) om email te lezen in 1 mailbox (ipv 10 verspreid onder allerlei domeien).

Btw, Squirrelmail is opzich wel een OK script, maar redelijk achterhaald in functionaliteit. Uebimiau is mooier en veelzijdiger. Tegenwoordig wordt ook RoundCube veel gebruikt, en dat is vziw ook gratis en bevat echt veel functies.
Misschien dat er wel een webmail client is die b.v. een .WAB file van Outlook kan inlezen of een tool die WAB kan omzetten naar MySQL voor gebruik met een webmailscript?

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 19-12-2008 10:34 ]

• thijszor
Uebimiau ziet er inderdaad ok uit voor zover ik dat kan zien, de officiele website is half gekaapt door Spambots en de demo site werkt niet helaas.

Heb even gekeken voor .WAB -> SQL converters of iets dergelijks maar kan weinig vinden.
Vind wel een .WAB -> .PST file, maar met ABF outlook backup ( wat ik momenteel gebruik ) zijn de contacts al geinclude in de .PST backup file.
It was about 2 years ago when I ditched Windows completely, and I had all my work email in a pst file. I searched for days to find something that could even read it but all I found at that time was an outdated utility somewhere on sourceforge which I couldn't get to work.

I haven't looked since, but I sincerely doubt that you'll find anything new to read pst files on Linux, let alone use them as a mail source in a webmail app.
Geeft ook weinig hoop, humz. Dat word dan manueel invoeren :Y)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Als je hMailserver gebruikt kan je gewoon inloggen via IMAP, en dan je mail via je mailclient naar de mailbox op je hMailserver slepen ;)

• thijszor
McKaamos schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:56:
Als je hMailserver gebruikt kan je gewoon inloggen via IMAP, en dan je mail via je mailclient naar de mailbox op je hMailserver slepen ;)
Zie nu ook op de hmailserver.com homesite dat er een plugin voor Squirrelmail is, :o .
Dat Hmailserver ziet er inderdaad erg goed uit, handige documentatie & forum!

Gaat de goede kant op :Y) , bedankt McKaamos. great help!

• thijszor
Hum, zit nu al 30min te kloten.
Kom niet voorbij Select the driver to be installed ( raid driver )
Heb de mobo disk erin geplempt. Kan niks vinden,
heb ik Vista drivers op floppy gezet ( 32 - 64bit ) kan niks vinden.
XP drivers geprobeerd, hide drivers uitgedaan. Die vind hij dan wel, maar hij vind het .INF bestand. dan gaat hij een beetje nadenken en staan de drivers er nog steeds niet bij :/

enig idee? kan niks vinden over windows server 2008 sata drivers, Vista drivers zouden moeten werken, maar dit is niet het geval..

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
AHCI mode of RAID ?
Ik had hetzelfde namelijk RAID werkte niet maar AHCI wel.

• thijszor
LuckyY schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 00:43:
AHCI mode of RAID ?
Ik had hetzelfde namelijk RAID werkte niet maar AHCI wel.
Raid dus, zal het even met AHCI proberen..! bedankt :)
Pagina: 1