ATI HD4850 /4870 met goede koeler

Pagina: 1
Acties:

• Jerrycan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik vind in dit forum veel topics over de hitte die een ATI HD4850/4870 produceert, en tevens het feit dat, als er dan gekoeld wordt de standaard koeler nogal gehorig is. Ik heb dan ook diverse topics gelezen met allerlei koeleroplossingen, en tips om de koeler hard genoeg te laten draaien.
Nadeel van al die koeleroplossingen is echter het feit dat je garantie vervalt.
Dit, terwijl er, als ik zo naar diverse merken kijk een tal van `out of the box` stock koelers zijn.

Zo vond ik van Gigabyte de:
Radeon HD 4850 1GB OC met Zalman koeling. Typenr: GV-R485OC-1GH
Maar ook de HD 4850 1GB Passive. Typenr: GV-R485MC-1GH

En van Gainward de normale 4850 maar ook de
Gainward Radeon HD 4850 512MB GDDR3,PCI-Express 2.0, 2xDVI, "Golden Sample"
(artikelnr fabrikant 471846200-9559 ). ook deze weer met een speciale koeler.

En zo heeft ook Club3d nog kaarten met koeler die afwijken van de meer gangbare zoals die te vinden is op de Saphire (en die als lawaaierig betiteld wordt).

Vandaar mijn vraag: wie kent 1 van de bovenstaande passieve en actieve koeler opties (en heeft ze zelf) en zijn jullie tevreden over de koelercapaciteit en geluidsproduktie of hebben jullie toch gekozen voor een speciale koeleroplossing. Zijn er ook voor de 4870 al interessante out of the box oplossingen die noemenswaardig zijn?

Waarom ik dit vraag? Ik heb een stil pctje (bijna gelijk aan de basis pc van de buyerguide nov. 2008) en wil graag dat dit pctje stil blijft, ook met een 4850 of 4870 videokaart. En het zou dan ook mooi zijn als de boel nog een beetje koel blijft.

Alvast bedankt.

<nope geen vermeldingen van hoe snel mijn systeem wel niet is>

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Die passieve koeling voldoet prima... als je een beetje airflow in je kast hebt in ieder geval.

En wat let je om zelf wat aan de fan te tweaken, per software sneller of langzamer zetten?

• Jerrycan
Jejking schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:26:
Die passieve koeling voldoet prima... als je een beetje airflow in je kast hebt in ieder geval.
Ah je kent die passieve oplossing van Gigabyte? Wordt die niet erg warm?
[b]Jejking schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:26:
En wat let je om zelf wat aan de fan te tweaken, per software sneller of langzamer zetten?
Oh dat klopt, hij mag best aardig op snelheid draaien, als ie het maar bij kan benen.
Bij mijn bijna ex-pc echter staat het zijpaneel konstant open ter voorkoming van overhitte.. en ik heb liever toch in de Antec kast de warmte onder controle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:47
Jerrycan schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:24:
En van Gainward de normale 4850 maar ook de
Gainward Radeon HD 4850 512MB GDDR3,PCI-Express 2.0, 2xDVI, "Golden Sample"
(artikelnr fabrikant 471846200-9559 ). ook deze weer met een speciale koeler.
De "normale" 4850 van Gainward (artnr.471846200-9566) lijkt aan debuitenkant dezelfde koeler te hebben als de 4850GS. Echter de koeler van de GS is een heatpipekoeler (de normale niet). De normale is ook behoorlijk luidruchtig maar koelt wel goed.
Heb zelf de normale (471846200-9566) maar heb de fan vervangen omdat ik deze teveel lawaai vond maken (zelfs op 0% softwarematig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:16

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik heb hier tijdelijk een Sapphire 4850 Toxic gehad, daar zat standaard een Zalman koeler op gemonteerd. Die was redelijk stil en werd niet noemenswaardig warm. (Voor een videokaart dan ;))

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrycan
--MeAngry-- schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 01:11:
Ik heb hier tijdelijk een Sapphire 4850 Toxic gehad, daar zat standaard een Zalman koeler op gemonteerd. Die was redelijk stil en werd niet noemenswaardig warm. (Voor een videokaart dan ;))
Maar die beviel niet omdat je hem maar tijdelijk had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:52
Ik heb die passieve Gigabyte in bestelling staan, als het goed is wordt die vandaag geleverd *O*

Het komt dan in een Antec 4480B (zelfde als die van jouw denk ik, uit bbg basis nov07?) te hangen, met 1 fan in de voeding en 1 fan achter de CPU (outtake). Wel met 900g aluminium op de CPU, maar dat maakt niet zo heel veel uit.

Ik zal hem morgen eens stresstesten en kijken wat eruit komt, goed? :) Wel alleen de temperatuur onder load (3dmark, F@H), de performance zul je maar uit reviews moeten halen. Wat ik ervan heb gelezen, is het gewoon een reference 4850, dus veel verschillen hoef je niet te verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet wat om een passieve koeler erop te zetten (Accelero S1) en dan op de zijwand van je kast een 120mm silent nexus fan te plaatsen die op die koeler blaast? Dat is althans mijn plan van aanpak...

Heeft iemand er ervaringen mee/durft iemand voorspellingen te doen over het geluid en de temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

Ik heb de 4850 oc van club3d en ik vind em zelf behoorlijk stil, had em per ongeluk een tijdje op 25 % vast gezet en dat ging blijkbaar prima :) Pas bij 70 % ga ik em echt horen maar er zitten ook nog wat andere fans in mijn kast...Kortom, als je airflow in orde is dan kan je met die kaart vrij laag uitkomen kwa geluidsniveau denk ik, aan de andere kant, passief zal altijd stiller zijn.

edit> nog even gekeken en heb em nu vast staan op 75 % en komt nog niet boven mijn andere fans uit.

[ Voor 11% gewijzigd door obme_ief op 19-12-2008 12:24 ]

tijd voor verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

ik heb net een Sapphire HD4850 met dual slot koeler gekocht, heb hem net een week, werd ook aangeraden t.o.v single koeler voor deze Sapphire HD4850.
Het is wel een knoeperd, maar ik hou nog ruimte over voor een 2e om in crossfire mode te draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Normaal had ik gezegd ga voor de Gainward HD4850 GS, maar op het moment...

Tipje: http://www.pixmania.nl/nl...re=tweakers&CodePromo=oui

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:52
Goed, ik heb dus nu de GV-R485MC-1GH (passieve HD4850) in mijn pc zitten. Van de performance weet ik niks, daar heb ik nog niet naar gekeken. Onder stevige load van een Folding@Home koetje: <75 graden, zeg even zo'n 72~73 :)

Het betreft dan een E8400 met Scythe Infinity (900G koper) in een Antec 4480B (360W). Alleen de voeding heeft een fan en de CPU. Die van de CPU zit aan de kast, en trekt alle lucht door de CPUkoeler heen direct naar buiten. De grafische kaart hanger onder een beetje alleen, geen directe airflow, maar dan vind ik ~72 graden best netjes. Omgevingstemperatuur is zo'n 17 graden. Met de kast open schiet die zo over de 90 heen overigens, dus dat zou ik niet aanraden :)

En pics, omdat het kan :P
Afbeeldingslocatie: http://rolfrolf.net/got/hd4850.jpg

Mocht je meer vragen hebben, die niet over de performance gaan, leef je uit :)

Persoonlijk heb ik overigens nog wel gemerkt dat hij niet helemaal stabiel is, maar ik vermoed dat meer dingen daarmee te maken hebben. De kaart doet het an sich prima :)

[ Voor 14% gewijzigd door blackangel op 20-12-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termike
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-08 23:10
Ik zou hier graag toch nog eens op inpikken. Ik heb een GV-R485OC-1GH.
Van gigabyte dius, ik word eigenlijk horendol van die koeler. Zoveel lawaai!!

Ik heb gekozen voor die met cooler omdat men zei dat die nog steeds beter is als de andere aangezien de passief gekoelde ook lager geklokt is. Ook heb ik in de settings geprobeerd de snelheid manueel in te stellen maar dit verandert niets. Is dat normaal?

Op 20% of 100% altijd hetzelfde lawaai, geen verschil. Als je de fan stopt met je vinger dan denk je... aaaahhhhh... dit doet deugd, maar als je die weer loslaat start de stofzuiger weer. Heeft iedereen hier last van??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Ik zou de nieuwe Sapphire HD4870 512MB/1GB nemen met de zwarte koeler, die is stil en en erg koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termike
Maar ik vond deze erg gunstig van prijs. En qua reviews was deze erg goed had ik gelezen. Enkel die fan is enorm luidruchtig gewoon. Ik kan hem precies echt totaal ook niet regelen terwijl die precies toch mogelijk zou moeten zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
mocht je het geluid van je koeler je nu zo erg storen, ik heb voor mijn 2 4850's 2 scythe mushashi koelers gekocht, deze koelen echt fantastisch met de fans op de laagste stand! ben van 65 idle 105 load gedaald naar 40 idle en 60 load. en ze komen niet boven mijn casefans op lage toeren uit. Deze zitten dan in crossfire vrij dicht op elkaar, met een enkele kaart in het systeem zal de koeling waarschijnlijk nog beter zijn.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termike
Maar hoe zet jij die op de laagste toeren? Met een weerstandje tussen de aansluiting van de fans? Want ik heb geen mogelijkheid om de fans hier te regelen. Had jij dat wel met je zalman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Termike schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 01:49:
Maar ik vond deze erg gunstig van prijs. En qua reviews was deze erg goed had ik gelezen. Enkel die fan is enorm luidruchtig gewoon. Ik kan hem precies echt totaal ook niet regelen terwijl die precies toch mogelijk zou moeten zijn!
Probeer je fan te regelen met CCC of een ander programma? Doe je het met CCC dan eens ATI Tray tools proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Zet er een Arctic Accelero Twin Turbo of een Arctic Accelero S1 e.v.t. met turbo module op, dan heb je voor weinig geld een goede stille koeler op je kaart.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termike
Zenix schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 11:16:
[...]

Probeer je fan te regelen met CCC of een ander programma? Doe je het met CCC dan eens ATI Tray tools proberen.
Ik heb dit geprobeerd met ati overdrive in het ccc. Kijk afbeelding, staat op 20%, maar er gebeurd niets, ook die klok kan ik zogezegd wijzigen maar er gebeurd niets. Op die onderste rij staan de "current values" maar ook die kloppen niet want dat zou 700Mhz moeten zijn, en daarnaast 993Mhz klopt dan weer wel. Maar iets wijzigen in dat paneel verandert niets aan de current values.
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa269047/ati_overdrive.jpg

Ook heb ik Gamer HUD van gigabyte geinstalleerd. Dat geeft alle waarden wel correct weer, alleen kan ik er niets in veranderen. Weet ook niet hoe dat dat komt.
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa269047/gamer_hud.jpg

En dan dat ATi tool programma. Ik weet niet hoe dat zou moeten werken maar ik installeer dat, ik open dat, dat zet mijn gpu gebruik op 100% en komt daar nooit meer vanaf. Het programma draait ook op "not responding" heb er nog geen enkele setting in kunnen aanklikken want vanaf dan komt er direct weer "not responding".

Beetje randinfo:
Systeem is
Intel Q9400
Gigabyte Ga-EP45-DS3L
4GB DDR2 1066Mhz
Gigabyte GV-R485OC-1GH grafische kaart
500W voeding
1x 320GB sata hdd
1x 1TB sata hdd
1x DVDRW sata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Termike schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 15:23:
[...]

Ik heb dit geprobeerd met ati overdrive in het ccc. Kijk afbeelding, staat op 20%, maar er gebeurd niets, ook die klok kan ik zogezegd wijzigen maar er gebeurd niets. Op die onderste rij staan de "current values" maar ook die kloppen niet want dat zou 700Mhz moeten zijn, en daarnaast 993Mhz klopt dan weer wel. Maar iets wijzigen in dat paneel verandert niets aan de current values.

Ook heb ik Gamer HUD van gigabyte geinstalleerd. Dat geeft alle waarden wel correct weer, alleen kan ik er niets in veranderen. Weet ook niet hoe dat dat komt.

En dan dat ATi tool programma. Ik weet niet hoe dat zou moeten werken maar ik installeer dat, ik open dat, dat zet mijn gpu gebruik op 100% en komt daar nooit meer vanaf. Het programma draait ook op "not responding" heb er nog geen enkele setting in kunnen aanklikken want vanaf dan komt er direct weer "not responding".
ATI Tray tools gebruiken, niet ATiTool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb aan de Sapphire 4850 een accelero s1 rev.2. hangen. De kaart is passief niet echt koel (75C load, maar met 95C memio temps), dus ik heb er een 120mm fan aan vastgemaakt. Hierdoor daalt mijn load temperatuur naar <60C load en idle 35C volgens mij en alles is nog steeds zo goed als stil.

Voordeel van de sapphire is dat deze een apart koelblokje op de vrm's heeft. Die kan je er op laten zitten en ik denk dat deze beter koelt dan die arctic koelblokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:54
Ik denk ik voeg nog even wat toe over de Gainward HD4850 GS, en over aftermarket koelers op de HD4850's in het algemeen. Ten eerste is mijn HD4850 GS ( in crossfire ) onhoorbaar, idled op 30c en load op 55-60c.

Over de aftermarket koelers in het algemeen, het schijnt dat sommige, zoals de dual slot koeler van saphire, de VRM's niet goed genoeg koelt, waardoor de kaart als nog kan oververhitten. In een 'krappe' kast met weinig airflow is de kans dan alleen maar groter op oververhitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Kijk ook eens naar de His IceQ4 kaarten. Ze kosten wel een paar tientjes meer, maar ze schijnen erg goed te koelen, terwijl ze hun werk ook nog eens stil doen. Als je geïnteresseerd bent, moet je de volgende reviews eens doornemen:

Guru3d
Hexus
Techpowerup.
Termike schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 01:49:
Dat komt doordat er op alle goedkopere HD4850 kaarten slechts een tweepolige ventilator zit aangesloten, dus is het onmogelijk om het toerental softwarematig te regelen. Wellicht is, als je je koeler niet wil vervangen, een Zalman Fanmate een oplossing voor jou. Zo niet, dan kan ik je zeker de Arctic Accelero Twin Turbo aanraden!

[ Voor 41% gewijzigd door AntonH op 23-12-2008 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termike
Ik heb zonet de arctic accelero twin turbo gekocht. Nu vind ik die eigenlijk toch even lawaaierig als de originele. Ok ik geef toe, het is IETS stiller. en men gpu blijft 2°C kouder, tot 31graden ongeveer. Maar die draaien toch nog steeds erg hard hoor. Zijn die vanzelf PWM geregeld? Of moet ik dat ook nog kopen?

Mijn cpu fan draait 1200rpm, en dat merk je dat het verschil met die 2 fans van de arctic dat die aanzienlijk sneller draaien. Hoe komt dat toch? 31°c dan moet er toch niet extreem gekoeld te worden?

PLUS, daar komt precies nog eens bij dat deze enorm verschillig draaien, je hoort zo vroem en even stiller en terug vroem. Alsof je aan een licht staat en de moto naast jou ligt zo wat gas te geven en te lossen en terug gas te geven. Snap je wat ik bedoel. Allemaal erg vreemd :'(

[ Voor 20% gewijzigd door Termike op 24-12-2008 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
Termike schreef op woensdag 24 december 2008 @ 15:57:
Ik heb zonet de arctic accelero twin turbo gekocht. Nu vind ik die eigenlijk toch even lawaaierig als de originele. Ok ik geef toe, het is IETS stiller. en men gpu blijft 2°C kouder, tot 31graden ongeveer. Maar die draaien toch nog steeds erg hard hoor. Zijn die vanzelf PWM geregeld? Of moet ik dat ook nog kopen?

Mijn cpu fan draait 1200rpm, en dat merk je dat het verschil met die 2 fans van de arctic dat die aanzienlijk sneller draaien. Hoe komt dat toch? 31°c dan moet er toch niet extreem gekoeld te worden?

PLUS, daar komt precies nog eens bij dat deze enorm verschillig draaien, je hoort zo vroem en even stiller en terug vroem. Alsof je aan een licht staat en de moto naast jou ligt zo wat gas te geven en te lossen en terug gas te geven. Snap je wat ik bedoel. Allemaal erg vreemd :'(
Waarschijnlijk heb je je Arctic rechtstreeks op de videokaart aangesloten. In dat geval zal die inderdaad op 100% (2000 rpm) draaien en dan is die zeker niet stil! Ook is het mogelijk dat hij onregelmatig draait, doordat hij de stroom in pulsen o.i.d. krijgt aangeleverd. Als het goed is heb je er een paar verloopstekkers bij gekregen, zodat je hem op o.a. 5V kan laten werken. Sluit hem dus rechtstreeks op je voeding aan via zo'n verloopstukje en je probleem is opgelost.

• Termike
Voor zover ik het allemaal begrijp, is er geen module IN die accelero die bepaald hoe snel de fans moeten draaien. Ik denk dat er een thermometer inzit, die die waarde kan doorgeven aan de kaart, en de kaart dient dan op haar beurt de snelheid te regelen denk ik. Kan dat?

Ik kon de fan zowiezo al niet aansluiten op mijn videokaart want die had niet de juiste connector om het geheel de accelero aan te sluiten. Dus heb ik de molex genomen van mijn voeding en zo aangesloten.
Oorspronkelijk op 12V. Maar dan kwam het dus, dan begonnen die erg hard te draaien en dat wou ik niet, en nu heb ik het aangesloten met ipv gele draad 12V, op de rode draad, 5V. Het geluid is nu aanzienlijk minder en de gpu wordt 2°C warmer. Niet echt problematisch dus.

Klopt dat niet zo ongeveer wat ik denk? Want moest die accelero zelf elektronica bevatten die de snelheid regelt dan zou je toch zomaar niet even 5V mogen aansluiten ipv 12? Juist?

Zijn er modules die zelf die dingen kunnen regelen indien je kaart dit niet kan?

Thanks al voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb de Gainward 4850DS en moet zeggen dat hij geweldig koelt. Temps lopen niet verder op dan een graad of 38. Hij is ook niet luider dan mijn vorige kaart (8800GTS512 met stock koeler), maar klinnkt wel anders, waardoor ik toch besloten heb mijn kast onder mijn bureau te zetten ipv erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Termike schreef op donderdag 25 december 2008 @ 16:32:
Voor zover ik het allemaal begrijp, is er geen module IN die accelero die bepaald hoe snel de fans moeten draaien. Ik denk dat er een thermometer inzit, die die waarde kan doorgeven aan de kaart, en de kaart dient dan op haar beurt de snelheid te regelen denk ik. Kan dat?

Ik kon de fan zowiezo al niet aansluiten op mijn videokaart want die had niet de juiste connector om het geheel de accelero aan te sluiten. Dus heb ik de molex genomen van mijn voeding en zo aangesloten.
Oorspronkelijk op 12V. Maar dan kwam het dus, dan begonnen die erg hard te draaien en dat wou ik niet, en nu heb ik het aangesloten met ipv gele draad 12V, op de rode draad, 5V. Het geluid is nu aanzienlijk minder en de gpu wordt 2°C warmer. Niet echt problematisch dus.

Klopt dat niet zo ongeveer wat ik denk? Want moest die accelero zelf elektronica bevatten die de snelheid regelt dan zou je toch zomaar niet even 5V mogen aansluiten ipv 12? Juist?

Zijn er modules die zelf die dingen kunnen regelen indien je kaart dit niet kan?

Thanks al voor alle reacties!
De koeler zelf zal geen systeem bevatten om de fanspeed te regelen. Normaal hoor je hem wel op je videokaart aan te kunnen sluiten, zodat de kaart de fanspeed kan bepalen, maar aangezien je gigabyte kaart z'n eigen fanspeed ook niet kon regelen, zal dit met de twin turbo waarschijnlijk ook niet werken.

De oplossing is dus inderdaad wat je al gedaan hebt, de koeler op 5V aansluiten, aangezien hij op deze snelheid al prima koelt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:38
Nog niet aan gedacht, ik zit hier met een Sapphire 4850.. Had voorheen een 7900GT met accelero, dus nu klinkt het als lawaai..

Dus de stroomaansluiting van je videokaart op je moederbord aansluiten, of een 5 V lijntje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• private-karel
  • Laatst online: 08-05 22:36
Ik heb sinds vandaag een Club3D 4870 OC Edition (met een ZEROtherm koeler erop), en ik moet zeggen dat deze ook goed koelt ! Is wel duidelijk hoorbaar vanaf 50%, maar verder zeer tevreden over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

*subtiel schopje :P *

Ben bijna jarig (hoi hoi) en mn kids willen weten wat voor kado pa wil hebben. Nu was ik voor mn Saphire HD 4850 (512) toch al van plan een nieuwe koeler te halen, dus waarom niet dat bij de kids declareren ;)

Ik twijfel sterk tussen de Scythe Musashi en de Zalman VF 1000. Beiden krijgen overal erg goede review scores, maar nergens kan ik een vergelijking tussen beide koelers vinden.
Wie wil met mij meedenken zodat ik een keus maak in de voor mij meest geschikte kaart?

Het belangrijkste criterium voor mij is het geluid. Op dit moment (met de stock koeler) hoor ik die op idle load te sterk en is de temp van de kaart volgens gpu-z 43 graden, de fan draait dan op 35%. De rest van het systeem heeft dan temps van (speedfan & coretemp)
systeem: 30
cpu: 27
core 1 & 2: 33 ~ 35
HDD's: 28 ~ 30

Onder 'full' load (intensief gamen, Sacred 2 alles op high, 1680*1050, 22" syncmaster stijgt de temp naar ca 77 graden en de fan doet de kast nagenoeg opstijgen, althans zo klinkt het. Deze draait dan nog niet op max speed.

De rest van het systeem:

Cooler Master Centurion 5, stock 8 cm intake fan (voor de HDD's), stock 12 cm outtake fan aan de achterzijde
Asus P5K
e6750 @ 3,2Ghz, gekoeld door een Scythe Infinity met 12 cm fan (op 'intake' stand, blaast door het blok richting de outtake fan van de kast)
voeding met stock 8cm fan die naar onder blaast (de Infinity in, waar het direct naar achteren de kast uit) geblazen wordt
2x2Gig OCZ RAM met koelelementjes erop.

Het uiterlijk van een koeler maakt me niet uit, t is een dichte kast.

edit: diverse reacties in andere topics hebben mij er van overtuigd dat ik geen passieve Accellero wil ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AllSeeyinEye op 05-03-2009 12:18 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
edit: diverse reacties in andere topics hebben mij er van overtuigd dat ik geen passieve Accellero wil.
Kijk in dat geval ook eens naar de Arctic Accelero Twin Turbo. Deze koelt goed en is goedkoper dan de Zalman en Scythe die jij noemt. Daarnaast past die ook nog eens prima op Sapphire's Dual Slot variant. Ik heb hem namelijk zelf nu een week op m'n HD4830 zitten welke precies dezelfde layout heeft als de HD4850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

De Accelero Twin Turbo staat op de reservelijst. Overigens is het prijsverschil niet noemenswaardig, daar ik de koeler die het gaat worden waarschijnlijk bij Alternate zal halen daar ik daar dagelijks langs rijd.

Maar dan nog altijd ben ik benieuwd naar mensen die ervaring met deze koelers hebben. Ongetwijfeld zullen ze alle drie goed koelen, maar welke koelt én goed en heeft een beperkte geluidsproductie?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik heb een ThermalRight Trad2 en ben er echt heel tevreden over. Met een beetje moeite kun je hem ook met CF gebruiken.

Ik heb hem nu op mijn 4830 gezet en daarvoor had ik hem op mijn 4850 omdat die wel erg warm was i.c.m. stockcooler. Heb er een 92mm fan van Nexus op en die is eigenlijk onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:17
AllSeeyinEye schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 12:17:
*subtiel schopje :P *

Ben bijna jarig (hoi hoi) en mn kids willen weten wat voor kado pa wil hebben. Nu was ik voor mn Saphire HD 4850 (512) toch al van plan een nieuwe koeler te halen, dus waarom niet dat bij de kids declareren ;)

Ik twijfel sterk tussen de Scythe Musashi en de Zalman VF 1000. Beiden krijgen overal erg goede review scores, maar nergens kan ik een vergelijking tussen beide koelers vinden.
Wie wil met mij meedenken zodat ik een keus maak in de voor mij meest geschikte kaart?
[...]
Ik heb toevallig de Zalman VF 1000 gehad en heb nu de Scythe Mushashi op m'n HD 4870 1 GB :)

De Zalman heb ik overigens weg gedaan omdat tijdens het installeren een zogenaamde 'nipple' was afgebroken tijdens het installeren. Ik baalde hier zo van, heb gelukkig wel gratis een nieuwe Nipple via Zalman Support gekregen. Ik was echter het vertrouwen in de Zalman kwijt, dus heb het setje verkocht met 5 euro verlies en heb er een Scythe Mushashi voor gekocht.

De Mushashi is echt een veel grotere koeler! Mijn algehele indruk van het materiaal vind ik ook beter dan bij de Zalman. Bij die krijg je de aloude Fanmate 2 bijgeleverd, Scythe levert een mooi afgewerkt bracket mee die veel degelijker oogt en aanvoelt. Daarnaast is hij echt heel stil, komt niet boven de Nexus casefans uit. Koelprestaties vind ik niet heel denderend: idle: Shader 46, MemIO 60 en DisplO 48. stressed: Shader 50, MemIO 66 en DisplO 52. Temperaturen volgens Everest Ultimate. Erg vind ik het niet, ik heb hem gekocht voornamelijk om het geluid :)

Overigens heb ik ook een Scythe Mushashi geïnstalleerd bij een zwager van me op zijn Radeon 4850, die haalt wel stressed temperaturen die rond de 45 blijven hangen. Hij heeft een wat legere behuizing dan mij dus daarom wat betere airflow. Koelprestaties kunnen dus wel goed zijn als je kast een beetje leeg is :)

Mocht je nog twijfelen dan kan ik je van harte de Scythe aanraden!

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Gelet op mijn immense tevredenheid met de Mugen cpu koeler van Scythe, ging er stiekum al een lichte voorkeur uit voor de Mushashi. Die gaat het dan ook worden, dank voor het over de streep trekken met je mini review. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl44tschaap
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 13:03
Heb zelf een xfx 4850 deze heeft ook een andere koeler..

http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 19:23
anton121 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 19:28:

Dat komt doordat er op alle goedkopere HD4850 kaarten slechts een tweepolige ventilator zit aangesloten, dus is het onmogelijk om het toerental softwarematig te regelen. Wellicht is, als je je koeler niet wil vervangen, een Zalman Fanmate een oplossing voor jou. Zo niet, dan kan ik je zeker de Arctic Accelero Twin Turbo aanraden!
Waarom kan ik de snelheid van mijn cooler op mijn HD4670 wel aanpassen? die heeft ook 2 pinnetjes, en gaat ook gewoon harder als ie warmer word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Ik heb een MSI HD4850 kaart en ik hoor em niet als ik de fan op 52% zet. De kaart wordt 55 graden Celsius onder load met folding GPU client erop.

Afbeeldingslocatie: http://us.st12.yimg.com/us.st.yimg.com/I/directron_2042_395452657

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
AllSeeyinEye schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 23:04:
Gelet op mijn immense tevredenheid met de Mugen cpu koeler van Scythe, ging er stiekum al een lichte voorkeur uit voor de Mushashi. Die gaat het dan ook worden, dank voor het over de streep trekken met je mini review. :)
Graag gedaan :)
Blord schreef op zondag 08 maart 2009 @ 01:13:
Ik heb een MSI HD4850 kaart en ik hoor em niet als ik de fan op 52% zet. De kaart wordt 55 graden Celsius onder load met folding GPU client erop.

[afbeelding]
Die koeler lijkt verdacht veel op de Zalman VF 1000!

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02:13

ötzi

eclecticus

Waarom niet een Thermalright HR-03 GT ?
Naar mijn mening 1 van de beste en stille koelers op de markt ;
op een 8800GT die met de stockkoeler idle 52 en load 73 graden werd doet met de HR-03 GT zijn werk idle op 32 en load op 37 graden.
Hangt natuurlijk ook een beetje van je airflow binnen je kast af ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Die Thermalright is ook geen slechte keuze. Nadeel van die is dat ie 3 slots aan ruimte in beslag neemt en je er zelf nog een fan bij moet kopen, daar de Scythe 2 stille 100mm fans bijgeleverd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heron
  • Laatst online: 11:48
Zenix schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:14:
[...]

ATI Tray tools gebruiken, niet ATiTool.
Is het iemand al met de ATI tray tools gelukt, of moet ik toch een fan controller gaan proberen te plaatsen? Heb geen zin om de koeler zelf te vervangen, en heb geen idee hoe ik aan een 5V draadje kom.
Pagina: 1