Op het gevaar af dat de crew mij ongenadig neerslaat durf ik het aan om een eerste voorstel te doen voor de samenstelling van het workstation. Ik houd daarbij rekening met het nieuwe budget. Het workstation is samengesteld met de arme codekloppers, web designers etc in gedachten. Oh, ja systeembeheerder als je regelmatig moet inloggen bij klanten kun extra scherm oppervlak ook wel waarderen
.
Wat hebben wij nodig naast processing power. Juist screen real estate. Laat LG onlangs een fantastisch aanbod op de markt hebben gebracht. 30" schoon aan de haak voor onder de € 1.000,00. Dat moet gebruikt worden
. Tegenwoordig ondersteund het merendeel van de videokaarten gelukkig dual link DVI maar dan het liefst een kaart met 2x dual link DVI, je weet immers nooit het in de toekomst gaat.
Een change in de CPU. Jawel, nieuwe I920 veel extra power dat handig is als je flink wat virtual machines hebt geopend om je websites en/of programma's te testen in verschillende omgevingen. De bijbehorende moederborden zijn onplezierig geprijsd. Daar is weinig aan te doen. Ook het feit dat de 1366 moederborden "triple" geheugen hebben maakt dat je bij gebruik van een 64 bit OS redelijk goedkoop 6 Gb. kunt installeren en gebruiken.
Ik geef direct toe dat ik niet al te veel aandacht aan de andere componenten heb besteed. Deze zijn rechtstreeks vanuit de vorige BBG gekopieerd. Punten voor verbetering:
Goed daar gaat hij dan:
Zoals je ziet zitten er 2 regels met 0 als aantal in mijn lijst. Het betreft 2 toevoegingen die door mij van harte worden aangeraden maar welke niet in het budget passen. Als je echter de 30" van 20" sidekicks voorziet dan heb je naar mijn mening een redelijk ideale omgeving om het werk efficiënt uit te voeren. Met deze opstelling moet je inderdaad je hoofd enigzins draaien om de volledige content te kunnen zien. Ik gebruik deze opstelling nu zelf 1,5 jaar meerdere uren per dag en kan je vertellen dat RSI geen probleem hoeft te zijn (tenminste bij verstandig gebruik van de opstelling, goede bureaustoel en bureauhoogte etc.).
Oh ja, je hebt dan ook een extra videokaartje nodig om het 3de beeldscherm aan te sturen.
Wat hebben wij nodig naast processing power. Juist screen real estate. Laat LG onlangs een fantastisch aanbod op de markt hebben gebracht. 30" schoon aan de haak voor onder de € 1.000,00. Dat moet gebruikt worden
Een change in de CPU. Jawel, nieuwe I920 veel extra power dat handig is als je flink wat virtual machines hebt geopend om je websites en/of programma's te testen in verschillende omgevingen. De bijbehorende moederborden zijn onplezierig geprijsd. Daar is weinig aan te doen. Ook het feit dat de 1366 moederborden "triple" geheugen hebben maakt dat je bij gebruik van een 64 bit OS redelijk goedkoop 6 Gb. kunt installeren en gebruiken.
Ik geef direct toe dat ik niet al te veel aandacht aan de andere componenten heb besteed. Deze zijn rechtstreeks vanuit de vorige BBG gekopieerd. Punten voor verbetering:
- ik ben niet meer zo op de hoogte van de relatieve performance van videokaarten,
- koeler
- geheugen (ik heb nu gewoon de goedkoopste set gekozen)
Goed daar gaat hij dan:
| keuze | SPECS | aantal | à | totaal |
| Processor | Intel Core i7 920 | 1 | 154,00 | €154,00 |
| Moederbord | GigaByte GA-EX58-UD5 | 1 | 232,00 | €232,00 |
| Cpu-koeling | -standaard Intel koeler | 1 | 00,00 | €00,00 |
| Geheugen | Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K3/6G | 1 | 130,00 | €130,00 |
| Videokaart main | Sapphire HD4830 (Retail, 2x DVI/I, Crossfire) | 1 | 100,00 | €100,00 |
| Videokaart secundary | Asus EAH4350 SILENT/DI/512MD2 | 0 | 47,00 | € 0,00 |
| Geluidskaart | Onboard Realtek ALC1200-codec | 1 | - | €0,00 |
| Serial ata raid-controller | Intel ICH10R | 1 | - | € 0,00 |
| Harde schijf | 2 x Samsung Spinpoint F1 640GB | 2 | 58,00 | € 116,00 |
| Dvd-brander | Samsung SH-S223F (22x) | 1 | 18,00 | €18,00 |
| Behuizing | Antec Sonata Plus 550 | 1 | 139,00 | €139,00 |
| Monitor (center) | LG W3000H 2560X1600 | 1 | 910,00 | €910,00 |
| Monitor (left & right) | lg l2000cp-SF 1600X1200 0 | 0 | 295,00 | €0,00 |
| Luidsprekers | Logitech Z-3e | 1 | 49 | €49,00 |
| Toetsenbord | Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 | 1 | 36 | €36,00 |
| Muis | Logitech G5 Laser Mouse | 1 | 35 | € 35,00 |
| Totaalprijs bij opstellen BBG | €_1.950,00 |
Zoals je ziet zitten er 2 regels met 0 als aantal in mijn lijst. Het betreft 2 toevoegingen die door mij van harte worden aangeraden maar welke niet in het budget passen. Als je echter de 30" van 20" sidekicks voorziet dan heb je naar mijn mening een redelijk ideale omgeving om het werk efficiënt uit te voeren. Met deze opstelling moet je inderdaad je hoofd enigzins draaien om de volledige content te kunnen zien. Ik gebruik deze opstelling nu zelf 1,5 jaar meerdere uren per dag en kan je vertellen dat RSI geen probleem hoeft te zijn (tenminste bij verstandig gebruik van de opstelling, goede bureaustoel en bureauhoogte etc.).
Oh ja, je hebt dan ook een extra videokaartje nodig om het 3de beeldscherm aan te sturen.
[ Voor 14% gewijzigd door jwpmzijl op 18-12-2008 23:32 . Reden: typo's en table edit (done) ]
Hans van Zijl