Toon posts:

nvidia 7900 gtx underclocken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of dit ook hardware matig mogelijk was. Mischien heeft iemand hier ervaring mee. Ik wil namelijk een 7900gtx underclocken zodat hij fanless in een htpc dienst kan doen.
Ik heb bewust niet voor een low profile kaart gekozen omdat daarvan de bandbreedte van het geheugen vermikt is, mede als het oude type geheugen en als laatste maar niet minste, het aantal pipelines genoeid is.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-05 22:26

M2M

medicijnman

voor jouw kaart is er deze tool om in de bios van je kaart voltages, kloksnelheden en dergelijke aan te passen.

Niet vergeten de waarschuwing te lezen, en als je niet weet waar je mee bezig bent, doe het dan op driverlevel nivo.

ps. Als er een voedingsstekker in je videokaart moet, dan is de kans groot dat je 'm niet passief gekoeld krijgt zonder flinke oververhittingsproblemen. Dan moet je de kloksnelheid en voltage wel erg drastisch verlagen. Een tweaker dijnst daar natuurlijk niet voor terug, maar een custom blok aluminium als koellichaam met daarop een 120MM fan op 5 V zal misschien beter zijn dan enkel de ventilator uit de stockkoeler te trekken (als dat je intentie was ;)

edit:
nogmaals de waarschuwing, als je de bios van je videokaart sloopt is uiteraard de eventuele garantie verlopen, en je videokaart repareren wordt geen gemakkelijke klus.

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 19-12-2008 10:04 ]

-_-

• Behzo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-02 14:29
Ik heb ook zo'n kaart draaien en als je met behulp van RivaTuner de fanspeed op 25% zet, hoor je hem echt niet en blijft de kaart netjes rond de 40/50C graden...
(7900GTX heeft IMHO een van de beste/mooiste stockcoolers ooit...)