Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
In 2007 heb ik van januari tot 1 mei als jobstudent gewerkt in een bedrijf. Toen moest ik nog niet echt belastingen betalen. Maar per 1 september ben ik dan in datzelfde bedrijf fulltime(nuja 32 uren contract) beginnen werken. Eerst 3 maand met een IBO contract en daarna vast.(ik zit nog steeds in dat bedrijf). Nu vraag ik me af: zal ik hier niet enorm zwaar moeten nabrengen aan de belastingen omdat ik eerst als jobstudent heb gewerkt? ;(

Belangrijk misschien: ik woon in Belgie

http://specs.tweak.to/16567

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:22
Nee, ik heb dat het laatste jaar ook gedaan. Je zal niet genoeg verdiend hebben het eerste jaar om je daar druk om te maken.

• skelleniels
Zoiets moest ik horen van iemand die hetzelfde heeft gedaan. Ouders die zeggen van leg maar een volledig maandloon opzij is ook niet bepaald bemoedigend...

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sparen kan nooit kwaad ;) En een volledig maandloon opzij leggen: hoeveel verdien je dat jij in 3 maanden full time arbeid over die grens gaat? ;)

Als jij nu met je job 8000 bruto per maand mee pikt, ja dan kan ik me wel wat voorstellen maar dan lig je ook niet echt wakker over het opzij leggen van je netto loon denk ik dan :P

* Chevy454 heeft 20k bruto verdient dit jaar. Misschien dat ik wel wat kan bijlappen maar nooit geen volledig maandloon (hoop ik :X )

[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 19-12-2008 00:40 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• skelleniels
Tja, ik hoor toch vaak van mensen dat ze 1500 euro moeten teruggeven...

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Dido

heforshe

offtopic:
Kan iemand eens een ruwe schets maken van het Belgische inkomstenbelastinglandschap? Ik kan namelijk maar weinig van wat hier gezegd wordt plaatsen.
Naar Nederlandse begrippen klinkt het namelijk vaag als je moet "terugbetalen" aan de fiscus. Dat kan(als je in loondienst werkte) eigenlijk alleen als je werkgever de boel aan het oplichten is geweest.

Wat betekent mijn avatar?

• skelleniels
Dido schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 15:24:
offtopic:
Kan iemand eens een ruwe schets maken van het Belgische inkomstenbelastinglandschap? Ik kan namelijk maar weinig van wat hier gezegd wordt plaatsen.
Naar Nederlandse begrippen klinkt het namelijk vaag als je moet "terugbetalen" aan de fiscus. Dat kan(als je in loondienst werkte) eigenlijk alleen als je werkgever de boel aan het oplichten is geweest.
Zelf zal ik dit niet kunnen doen omdat ik echt geen ervaring heb met de belastingen en googlen naar belastingbegrippen is toch net wat onduidelijker als een BSOD code opzoeken 8)7

• Engineer Stewie
Dido schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 15:24:
offtopic:
Om eerlijk te zijn weet ik er ook niet het fijne van ;) .
Als je moet "terugbetalen" is dat niet terugbetalen maar bijbetalen. het betekent dat je gedurende het jaar te weinig belastingen hebt betaald.

Ik krijg tot nu toe altijd "terug" wat dan betekent dat ik teveel betaald heb. Dit komt vooral door de beroepsonkosten waar het bedrijf geen rekening mee houdt.

Het feit dat je terugkrijgt als je in september begint is omdat je vanaf dan belastingen over je loon betaald alsof je een heel jaar werkt. Je hebt echter slechts 1/3de verdient waardoor je in een lagere loonschaal gaat vallen bij de eindafrekening.

disclaimer: Als je 20k per maand verdiend val je binnen de 4 maanden wss al in de hoogste loonschaal waardoor je correct hebt betaald >:) .

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik weet ook niet zoveel van de belasting in belgie, maar hier Wikipedia: Personenbelasting staan wat tarieven.

Ik kan voor de rest niks vinden wat er standaard al door de werkgever ingehouden word. Maar je kan lijkt mij globaal berekenen hoeveel je verdiend hebt en dus hoeveel belasting je moet betalen. Vereken dat met de belasting die al ingehouden is en dan weet je wat je nog moet betalen.
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 17:00:
[...]

Om eerlijk te zijn weet ik er ook niet het fijne van ;) .
Als je moet "terugbetalen" is dat niet terugbetalen maar bijbetalen. het betekent dat je gedurende het jaar te weinig belastingen hebt betaald.

Ik krijg tot nu toe altijd "terug" wat dan betekent dat ik teveel betaald heb. Dit komt vooral door de beroepsonkosten waar het bedrijf geen rekening mee houdt.

Het feit dat je terugkrijgt als je in september begint is omdat je vanaf dan belastingen over je loon betaald alsof je een heel jaar werkt. Je hebt echter slechts 1/3de verdient waardoor je in een lagere loonschaal gaat vallen bij de eindafrekening.
Dat is zo ongeveer hetzelfde als in nederland. De werkgever houd het meeste gewoon in, en als je geen speciale aftrekposten ( Hypotheek, Zorgkosten, etc.. ) hebt kok je aan het eind van het jaar rond 0 uit.
disclaimer: Als je 20k per maand verdiend val je binnen de 4 maanden wss al in de hoogste loonschaal waardoor je correct hebt betaald >:) .
Dat is dus niet helemaal zo. Stel je hebt 2 tarieven. 10% voor alles onder de 50K en 50% daarboven.

Normaal verdien je 12 * 20 = 240 K = 50 K * 10% + 190K * 50% = 100K / 12 = 8 1/3 K per maand belasting.

Zo zal je dan ook worden belast als je maar 3 maanden werkt. Maar je hoort dan minder belasting te betalen. Immers verdien je maar 60 K

60 K = 50 K * 10% + 10 K * 50% = 10K / 3 = 3 1/3 K per maand belasting. Je hebt dan 15K teveel belasting betaald, en die zou je dan terug moeten krijgen.

Maar als dat zo werkt, vraag ik me af wanneer je geld bij moet betalen. In nederland kan dit volgens mij alleen maar als je een te hoge voorlopige teruggaaf hebt gehad ( Je kunt aan het begin van het jaar een prognogse maken hoeveel je terug krijgt en dit krijg je dan per maand gestort. Aan het eind van het jaar komt dan de eindafrekening )

[ Voor 68% gewijzigd door Woy op 19-12-2008 17:07 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• skelleniels
Nog iets bijkomend waar ik aan moest denken: Van september tot oktober werkte ik dus eerst via de VDAB omdat dit voor de werkgever goedkoper was. Dit betekende dat ik een deel van de hulpkas kreeg.(Als ik het correct uitreken volgens mijn loonbrieven van toen kreeg ik ongeveer 1/3e van de hulpkas). Valt dit dan ook onder hetgeen ik verdiend heb?(Maakt namelijk net een verschil of ik in de 25 % of de 30 % categorie val...)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
skelleniels schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 17:46:
Nog iets bijkomend waar ik aan moest denken: Van september tot oktober werkte ik dus eerst via de VDAB omdat dit voor de werkgever goedkoper was. Dit betekende dat ik een deel van de hulpkas kreeg.(Als ik het correct uitreken volgens mijn loonbrieven van toen kreeg ik ongeveer 1/3e van de hulpkas). Valt dit dan ook onder hetgeen ik verdiend heb?(Maakt namelijk net een verschil of ik in de 25 % of de 30 % categorie val...)
Nogmaals, ik weet het niet over belgie, maar wat ik zie is het een vergelijkbaar systeem.

Alle inkomsten tellen mee voor de belasting, maar het is niet zo erg als je "net" in een ander categorie valt aangezien het een progresief stelsel is, dus als je bijvoorbeeld voor 500 euro in de 30% zou vallen betaal je alleen over die 500 euro 30% over de rest betaal je gewoon 25%.

Overigens betaal je in nederland ook gewoon belasting over stage-vergoedingen, alleen verdien je dan meestal niet genoeg om boven de belastingvrije voet te komen. ( of eigenlijk heffingskortingen, maar dat komt bijna op hetzelfde neer )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Chevy454
  • Niet online
rwb schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 17:00:
Ik weet ook niet zoveel van de belasting in belgie, maar hier Wikipedia: Personenbelasting staan wat tarieven.
Howley........... crap! :( * Chevy454 gaat weer wat ribben laten verwijderen :X )

Direct in de hoogste schaal _o- :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 19-12-2008 18:51 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

Aangezien het hier om het Belgisch belastingstelsel gaat pas ik de titel even aan

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Er zijn in belgie een aantal sociaal secretariaten, daar kun je uitrekenen hoeveel belasting je moet betalen (bv SDWorx en Securex).
In principe zou de RSZ en bedrijfsvoorheffing al eraf gehaald moeten zijn door de werkgever, dan is het net als in Nederland zo dat er weinig belasting na te betalen is.
Is dit niet het geval dan kun je via de websites wel berekenen hoeveel RSZ en bedrijfsvoorheffing je zou moeten hebben betaald.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

skelleniels schreef op donderdag 18 december 2008 @ 22:32:
In 2007 heb ik van januari tot 1 mei als jobstudent gewerkt in een bedrijf. Toen moest ik nog niet echt belastingen betalen. Maar per 1 september ben ik dan in datzelfde bedrijf fulltime(nuja 32 uren contract) beginnen werken. Eerst 3 maand met een IBO contract en daarna vast.(ik zit nog steeds in dat bedrijf). Nu vraag ik me af: zal ik hier niet enorm zwaar moeten nabrengen aan de belastingen omdat ik eerst als jobstudent heb gewerkt? ;(

Belangrijk misschien: ik woon in Belgie
op heel mijn loom van 2008 heb ik +/-200 euro belastingen betaalt. En dan heb ik 5 maanden gewerkt.

• Engineer Stewie
Chevy454 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 18:42:
[...]

Howley........... crap! :( * Chevy454 gaat weer wat ribben laten verwijderen :X )

Vanaf een loon van 2330€ bruto (ongeveer 1400€ netto) vlieg je al in de hoogste schaal. In de veronderstelling dat je zowel vakantiegeld als 13de maand krijgt wat in België toch de gewoonte is.

De gemiddelde starter met een ingenieursopleiding zit daar meestal onmiddelijk in.

Dus join the club en voor de rest zwijgen en betalen >:) .

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Chevy454 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 18:42:
[...]

Dan klopt er ergens iest niet, aangezien
Chevy454 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 00:39:
* Chevy454 heeft 20k bruto verdient dit jaar. Misschien dat ik wel wat kan bijlappen maar nooit geen volledig maandloon (hoop ik :X )
je pas met 32K in het hoogste tarief valt.

• Chevy454
  • Niet online
rwb schreef op zondag 21 december 2008 @ 11:25:
Dan klopt er ergens iest niet, aangezien

je pas met 32K in het hoogste tarief valt.
Dit jaar zit ik op 20k met 6 maanden werk :(
Engineer Stewie schreef op zondag 21 december 2008 @ 10:41:
Vanaf een loon van 2330€ bruto (ongeveer 1400€ netto) vlieg je al in de hoogste schaal. In de veronderstelling dat je zowel vakantiegeld als 13de maand krijgt wat in België toch de gewoonte is.

De gemiddelde starter met een ingenieursopleiding zit daar meestal onmiddelijk in.
Ik ben boven gemiddeld met 2900 bruto :X
Dus join the club en voor de rest zwijgen en betalen >:) .
Dat doet eigenlijk de deur dicht :) Ik kijk het aan tot eind 2009 a 2010. Als het me echt tegen steekt dan ga ik voor de vlucht voorwaarts.

[ Voor 65% gewijzigd door Chevy454 op 21-12-2008 13:34 ]

Pagina: 1