Ik weet ook niet zoveel van de belasting in belgie, maar hier
Wikipedia: Personenbelasting staan wat tarieven.
Ik kan voor de rest niks vinden wat er standaard al door de werkgever ingehouden word. Maar je kan lijkt mij globaal berekenen hoeveel je verdiend hebt en dus hoeveel belasting je moet betalen. Vereken dat met de belasting die al ingehouden is en dan weet je wat je nog moet betalen.
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 17:00:
[...]
Om eerlijk te zijn weet ik er ook niet het fijne van

.
Als je moet "terugbetalen" is dat niet terugbetalen maar bijbetalen. het betekent dat je gedurende het jaar te weinig belastingen hebt betaald.
Ik krijg tot nu toe altijd "terug" wat dan betekent dat ik teveel betaald heb. Dit komt vooral door de beroepsonkosten waar het bedrijf geen rekening mee houdt.
Het feit dat je terugkrijgt als je in september begint is omdat je vanaf dan belastingen over je loon betaald alsof je een heel jaar werkt. Je hebt echter slechts 1/3de verdient waardoor je in een lagere loonschaal gaat vallen bij de eindafrekening.
Dat is zo ongeveer hetzelfde als in nederland. De werkgever houd het meeste gewoon in, en als je geen speciale aftrekposten ( Hypotheek, Zorgkosten, etc.. ) hebt kok je aan het eind van het jaar rond 0 uit.
disclaimer: Als je 20k per maand verdiend val je binnen de 4 maanden wss al in de hoogste loonschaal waardoor je correct hebt betaald
.
Dat is dus niet helemaal zo. Stel je hebt 2 tarieven. 10% voor alles onder de 50K en 50% daarboven.
Normaal verdien je 12 * 20 = 240 K = 50 K * 10% + 190K * 50% = 100K / 12 = 8 1/3 K per maand belasting.
Zo zal je dan ook worden belast als je maar 3 maanden werkt. Maar je hoort dan minder belasting te betalen. Immers verdien je maar 60 K
60 K = 50 K * 10% + 10 K * 50% = 10K / 3 = 3 1/3 K per maand belasting. Je hebt dan 15K teveel belasting betaald, en die zou je dan terug moeten krijgen.
Maar als dat zo werkt, vraag ik me af wanneer je geld bij moet betalen. In nederland kan dit volgens mij alleen maar als je een te hoge voorlopige teruggaaf hebt gehad ( Je kunt aan het begin van het jaar een prognogse maken hoeveel je terug krijgt en dit krijg je dan per maand gestort. Aan het eind van het jaar komt dan de eindafrekening )
[
Voor 68% gewijzigd door
Woy op 19-12-2008 17:07
]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”