Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel 2007] verschil van gem. berekenen per toegekende cat.

Pagina: 1
Acties:

• nockelyk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik zit met een excel probleempje die op het eerste zicht vrij makkelijk lijkt op te lossen maar het niet is...

Ik heb een kolom met een hondertal variabelen, in een andere kolom heb ik iedere variabele toegewezen aan een bepaalde categorie. Nu zou ik graag willen voor iedere variabele willen het verschil weten van het gemiddelde van de toegewezen categorie.

Iets duidelijker uitgelegd... stel ik heb 100 variabelen met elk een score van 1 tot 10. In een andere categorie ken ik iedere variabele een letter toe van A tot Z. Nu wil ik voor elke variabele die bijvoorbeeld categorie "A" heeft het gemiddelde berekenen en dan vervolgens het verschil van dat gemiddelde in een kolom weergeven.
Van alle variabelen met categorie "B" opnieuw het gemiddelde berekenen en vervolgens het verschil van dat gemiddelde....

Weet iemand hiervoor een manier? het liefst indien dit kan zonder VBA te gebruiken aangezien ik daar eigenlijk niets van ken... :s

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
De helft van je laatste 10 topics gaat over MS Office. Tijd om VBA te leren? ;)

Is het eenmalig? Dan simpelweg sorteren op categorie en klaar :Y Als regelmatig, is imho VBA the way to go. (Of beter: geen Excel maar een DB gebruiken).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

niet dat ik je er wil van weerhouden VBA te leren, maar het gaat inderdaad zonder met volgende matrixformule in kolom C :
code:
1
{=$A1-GEMIDDELDE(($A$1:$A$4)*($B$1:$B$4=$B1))}
de accolades worden automatisch geplaatst bij bevestiging als matrixformule dmv CTRL+SHIFT+ENTER ipv als gewone formule dmv ENTER.
dit is de formule die direct het verschil van de waarde tov het categoriegemiddelde berekent. ik laat het aan jou om dat uit mekaar te trekken in 2 kolommen voor zover dat nodig is.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

^^ mea culpa, dat is inderdaad mooier :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• nockelyk
bedankt!!!

@F_J_K ben me inderdaad bewust dat ik dringend VBA moet leren, heb me al ingeschreven via 't werk voor zo'n cursus maar die is maar eind 2009 dus in die tussentijd me behelpen zonder....

Verwijderd

@nockelyk. als je voor die tijd zelf met vba wil beginnen, kom dan maar langs met probleempjes in een goed opgebouwde TS in het OFF forum.
voldoende gebruikers hierzo met vba expertise :)

• nockelyk
er zit een klein foutje in uw formule _heretic_, vraag mij niet hoe het komt, maar bij het bereken van het gemiddelde telt hij mooi alle waarden op die in een zelfde categorie zitten, hij deelt dit echter door alle gevonden waarden (dus niet enkel door het aantal waarden die in dezelfde categorie zitten).

Ik zeg het gewoon maar zodat je het weet, heb het inmiddels zelf opgelost door gemiddelde te vervangen door som en dan te delen door een "aantal als" waarde...

en nog eens bedankt

Verwijderd

inderdaad. gemiddelde houdt rekening met alle waarden. ofwel dus de formule die je zelf al gevonden hebt ofwel (ditmaal getest en juist bevonden)
code:
1
={$A1-GEMIDDELDE(ALS($B$1:$B$4=$B1;$A$1:$A$4))}
Pagina: 1