Toon posts:

Linux router / zelf bouwen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om mijn muziek op een NAS-oplossing op te slaan wil ik graag zo'n systeem in mijn netwerk toevoegen.
Nu wil ik ook graag een NAT router ervan maken ongeveer volgens dit principe http://trac.knorrie.org/kookboek/wiki/Router

Wat voor mij belangrijk is is dat het device weinig stroom verbruikt en dat ik er een 2.4 of 2.6 linux kernel op kan draaien i.v.m. Samba, IPtables en dergelijke. Nu vroeg ik me af of het slim is om zelf zo'n systeem te bouwen of om een kant en klare NAS te gebruiken met 2 netwerk interfaces. Heeft iemand hier ervaring mee?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
A. Dit is geen Professioneel iets dus probeer het eens in Netwerken.
B. Dit hangt volledig van je computerbouw kennis en verstand van hardware af.
Er zijn kant en klaar op lossingen maar ook zelf bouw oplossingen .

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Nee, ik zou daar niet aan beginnen voor een grote complexe zakelijke omgeving, dan wil je toch echt wel de bewezen stabiliteit van een merk lijkt me. (Zoals LuckyY al opmerkt is dit niet het hobbybob forum van GoT )

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-03 08:30
sanfranjake schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:26:
Nee, ik zou daar niet aan beginnen voor een grote complexe zakelijke omgeving, dan wil je toch echt wel de bewezen stabiliteit van een merk lijkt me. (Zoals LuckyY al opmerkt is dit niet het hobbybob forum van GoT )
Blijkbaar zijn we dan een hobbyclub met 120 locaties...
In ieder geval gebruiken wij een Linux machine voor de routering, vpn en vtun. En dat gaat prima.
Je bent in ieder geval flexibeler dan de meeste statische routers.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:40
Remco schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 08:44:
[...]
Je bent in ieder geval flexibeler dan de meeste statische routers.
Klopt, maar voor dat extra stuk flexibiliteit "betaal" je ook voor. Je zal meer kennis moeten hebben of extra tijd nemen om die te vergaren. Als je die tijd hebt, zou ik zeker voor zelfbouw gaan, omdat je daar het meeste van leert.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-03 08:30
Arnout schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 08:50:
[...]Klopt, maar voor dat extra stuk flexibiliteit "betaal" je ook voor. Je zal meer kennis moeten hebben of extra tijd nemen om die te vergaren. Als je die tijd hebt, zou ik zeker voor zelfbouw gaan, omdat je daar het meeste van leert.
Ja, en nee. als je een router wilt hebben die uitgebreid is heb je ook weer specifieke kennis nodig. En een beetje Cisco is nou ook niet goedkoop. Uiteindelijk zal het allemaal om het even zijn.
Maar inderdaad; voor een thuis situatie zou ik lekker gewoon zelf hobby'en. Leer je er ook wat van... Je zit op tweakers, of niet....

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-03 08:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT
Al verwacht ik ook in NT toch wel wat meer eigen inzet

Tijd voor een nieuwe sig..

• goldrnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 00:31
Zelf bouwen dus. Da's niet alleen leuker, je leert er ook nog wat van.

Er zijn veel mooie moederbordjes met zuinige chipsets en cpu's te krijgen (AMD of Intel).
Aantal SATA aansluitingen ( raid of niet, VGA etc) zijn ook nog een koop of laten liggen argument.
Kastjes met veel disk-plaatsen zijn er ook genoeg lijkt me.

2TB NAS/router voor 400 Eurie moet makkelijk haalbaar zijn dus. Bovendien heb je dan meer
flexibiliteit dan sommige kant en klaar oplossingen (ISCSI bijvoorbeeld).

Ik laat me niet uit over welke linux-distro hier het meest geschikt voor is, voor je het weet ontaardt dit
in een off-topic discussie.

success.

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:03
Ikheb laatst zelf precies hetzelfde ondernomen.

Router, Nas met nieuwsgroepen bittorrent fileserver de hele reut.
Op basis van het volgende bordje:

Mobo

Ik heb er gentoo linux op draaien.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:40
Paulusbrand schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 14:03:

Mobo

Wat verbruikt dat nu en wat voor voeding heb je eraan gehangen?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:26
Met een pico-psu verbruikt dat iets in de trant van 23 watt. Daar voeg je nog een HDD aan toe, die varieert tussen 5 en 10 watt. Zie andere topics, bijvoorbeeld die over de Atom boardjes, is zo te vinden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:03
Verbruikt heb ik eigenlijk nooit gemeten. Voor mij was het meer belangrijk dat het niet te veel warmte ging produceren en dat het in een klein kastje gebouwd kon worden. Ik heb een extra netwerk controller (pci) en een 3,5" hd eraan hangen, dus rond de 40-45 watt zal hij wel verbruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Paulusbrand schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 14:03:

Mobo

Die bordjes zien er wel interessant uit!
Ik zit er aan te denken om het volgende kastje te nemen:
http://www.picco.nl/produ...78ec4be05a11997a1752d33c6
Iemand misschien ervaring met het aansturen van het LCD displaytje op de kast? 8)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
In principe kun je het ook wat betreft software jezelf zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Je kunt een min of meer kant en klare linux distro gebruiken zoals clarkconnect (kan alles wat jij opsomt in je startpost en nog meer zelfs). Maar je kunt ook zelf met een willekeurige distro aan de gang gaan.

Windows Server valt denk ik af voor simpel thuisgebruik i.v.m. met de prijs maar anders kan je daar ook mee doen wat jij wilt natuurlijk.
Pagina: 1