• dada
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-01 18:23

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
Hey guys. Ik wist niet precies waar ik deze topic in moest plaatsen, maar dacht dat hier waarschijnlijk wel de meeste mensen zouden zitten die iets van video-standaarden af weten...

Ik heb een PSX die ik heb aangesloten op mijn computer via een EyeTV 250 Plus. Dit is een soort USB-apparaat waarmee je TV kunt kijken op een Mac. Omdat het gewoon een S-Video of AV gebruikt kun je er ook makkelijk een console op aansluiten.

Het probleem is dat de console werkt alleen als ik PAL games speel. NTSC games werken niet goed (check screenshot).

Na enig troubleshooten met de technische hulp van EyeTV kwam ik erachter dat dit komt omdat een PSX de NTSC 4.43 videostandaard hanteert, en de EyeTV ondersteunt alleen de NTSC 3.58/NTSC-M standaard. (Voor degenen die zelf een gechipte PSX hebben gehad: dit is dus ook waarom je er een 100 Hz TV voor nodig had.) Volgens Google zijn er wel kastjes die het signaal kunnen omzetten, maar die zijn vrij duur.

Wat ik me dus afvraag is of een Playstation 2 gebruik maakt van de 4.43 standaard, anders zou ik die namelijk kunnen modden.

Heel veel moeite allemaal voor zo'n oude console maar ik ben nou eenmaal een retro fan, en het zou mooi zijn als het allemaal kan werken :P Ik heb namelijk niet echt meer zin om zo'n grote beeldbuis in mijn huis te hebben terwijl ik al een tijdje geen TV meer kijk.

Nummer 27 op de wereldranglijst stroopwafels eten.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:33
msikma schreef op donderdag 18 december 2008 @ 22:04:(Voor degenen die zelf een gechipte PSX hebben gehad: dit is dus ook waarom je er een 100 Hz TV voor nodig had.) Volgens Google zijn er wel kastjes die het signaal kunnen omzetten, maar die zijn vrij duur.
Met een PSX/PS2 RGB kabel heb je die kleurproblemen niet en zal het op de meeste TV's gewoon werken. 100HZ TV's zijn hiervoor echt geen noodzaak.
msikma schreef op donderdag 18 december 2008 @ 22:04:
Wat ik me dus afvraag is of een Playstation 2 gebruik maakt van de 4.43 standaard, anders zou ik die namelijk kunnen modden.
Bij de meeste PS2 modchips zoals de matrix infinity kan je de gewenste kleur output instellen zoals PAL/PAL60/NTSC. Of dit NTSC 4.43 standaard is weet ik niet zeker, wel kan ik dat signaal probleemloos opnemen met een Panasonic DVDrecorder wanneer ik deze op NTSC instel. :)

Bij gebruik van een RGB kabel is dat natuurlijk allemaal niet nodig.
msikma schreef op donderdag 18 december 2008 @ 22:04:
Heel veel moeite allemaal voor zo'n oude console maar ik ben nou eenmaal een retro fan, en het zou mooi zijn als het allemaal kan werken :P Ik heb namelijk niet echt meer zin om zo'n grote beeldbuis in mijn huis te hebben terwijl ik al een tijdje geen TV meer kijk.
Toch geven oude consoles, ook PS2, het beste beeld met een (goede) CRT. :)
En als je gaat spelen via dat USB kastje zit je toch met een delay?

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
The_Doman schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:01:
[...]

Met een PSX/PS2 RGB kabel heb je die kleurproblemen niet en zal het op de meeste TV's gewoon werken. 100HZ TV's zijn hiervoor echt geen noodzaak.
Een RGB kabel heeft altijd een SCART-aansluiting, toch? Die kan ik namelijk niet op dat kastje aansluiten. Misschien dat het werkt als ik die kabel dan vervolgens weer omzet in een AV- of een S-Video? Iets anders wil er namelijk niet in. |:(
En als je gaat spelen via dat USB kastje zit je toch met een delay?
Dat klopt, maar er zit een speciale "game mode" in die een hele korte delay heeft. De delay is dan volgens mij maar ±4 frames, en als je niet online zit te gamen is dat wel acceptabel denk ik.

• The_Doman
msikma schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 00:04:
Een RGB kabel heeft altijd een SCART-aansluiting, toch? Die kan ik namelijk niet op dat kastje aansluiten. Misschien dat het werkt als ik die kabel dan vervolgens weer omzet in een AV- of een S-Video? Iets anders wil er namelijk niet in. |:(
Ik ken het probleem zelf ook maar al te goed, TV-Kaartjes kunnen inderdaad niet overweg met een RGB signaal, dus alleen composiet en S-Video blijven over.

Ik lees wel dat die EyeTV 250 Plus support heeft voor PAL60, dus als dat klopt dan zou het met een goede MOD chip wel moeten lukken. :)

Console-Exploits: Configuring the Matrix Infinity Menu.
Matrix Infinity PS2 Screen fix Options:
a. Off – Uses system default.
b. NTSC – Used to force NTSC signal format on all games/software
c. PAL60 – Used to force NTSC signal format with color correction on PAL televisions that can handle NTSC signals.
d. VGA – Use if you have a Blaze VGA adapter or on official one that came with the Linux Kit.
e. Color – Uses your PS2's default region signal with color correction.
f. PAL – Forces standard PAL TV signal on all games/software
Wel zal de beeldkwaliteit ver achter blijven in vergelijking met een RGB verbinding.
msikma schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 00:04:
Dat klopt, maar er zit een speciale "game mode" in die een hele korte delay heeft. De delay is dan volgens mij maar ±4 frames, en als je niet online zit te gamen is dat wel acceptabel denk ik.
Misschien, maar hoe kort ook , delays wil je gewoon niet hebben als je lekker wilt (action) gamen natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door The_Doman op 19-12-2008 00:41 ]

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
The_Doman schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 00:19:
[...]

Ik ken het probleem zelf ook maar al te goed, TV-Kaartjes kunnen inderdaad niet overweg met een RGB signaal, dus alleen composiet en S-Video blijven over.

Ik lees wel dat die EyeTV 250 Plus support heeft voor PAL60, dus als dat klopt dan zou het met een goede MOD chip wel moeten lukken. :)

Console-Exploits: Configuring the Matrix Infinity Menu.
Klinkt goed! Ik ga kijken of ik die kan kopen. Ik neem aan dat dit 'm dan is?

In ieder geval bedankt :)

• The_Doman
msikma schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 11:36:
[...]

Klinkt goed! Ik ga kijken of ik die kan kopen. Ik neem aan dat dit 'm dan is?
Deze zit ook in mijn PS2 inderdaad.
Maar misschien verstandig om zo'n module te laten inbouwen?
Er zijn genoeg plekken waar je dat kan laten doen.
PS2 van MOD chip voorzien is toch ook niet zo heel eenvoudig.
Pagina: 1