1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
25% heffingsrente?? Waar haal je die vandaan?Galois schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:54:
Wat is nou de effectieve rente die je op een spaarloonrekening krijgt.
Volgens mij valt dat erg, erg tegen.
Stel je spaart per jaar 613E, dan moet dat geld 4 jaar lang geblokkeerd staan, voordat je er wat aan hebt.
Stel je zit in 42% schijf. Dan krijg je dus als het ware 42% extra op je spaarloonrekening dan als het netto uitbetaald zou worden.
Als je het geld na 4 jaar opneemt, moet je 25% heffingsrente betalen.
De rente op spaarloonrekeningen is 2% of zo.
Klopt mijn volgende berekening:
613*1,02^4=663,53 na vier jaar.
664*0,75=497,65 krijg je dus netto als je het na 4 jaar laat uitbetalen.
Als ik 613*0,58=355,54
355,54*1,055^4=440,45 na vier jaar op een mooie spaarrekening.
Of 355,54*1,04^4=415,93 vrij opneembaar.
Het verschil is 60-80E...
Waar doen we het voor?
Nederlands is makkelijker als je denkt
Er is al 1 of 2 maal de kans geweest om vervroegd te deblokkeren zonder heffing. Idem voor de gelegenheden waarbij ook gedeblokkeerd mag worden zonder heffing.Galois schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:54:
Wat is nou de effectieve rente die je op een spaarloonrekening krijgt.
Volgens mij valt dat erg, erg tegen.
Stel je spaart per jaar 613E, dan moet dat geld 4 jaar lang geblokkeerd staan, voordat je er wat aan hebt.
Incorrect. Na 4 jaar wordt er niets specifieks over geheven.Stel je zit in 42% schijf. Dan krijg je dus als het ware 42% extra op je spaarloonrekening dan als het netto uitbetaald zou worden.
Als je het geld na 4 jaar opneemt, moet je 25% heffingsrente betalen.
Ik krijg iets van 4% bij mijn werkgever de laatste keer dat ik het overzicht goed heb bekeken.De rente op spaarloonrekeningen is 2% of zo.
Om 613 in te leggen met spaarloon betaal je 356 (58%) en heb je dus direct al 256 (42%) winst.Klopt mijn volgende berekening:
613*1,02^4=663,53 na vier jaar.
664*0,75=497,65 krijg je dus netto als je het na 4 jaar laat uitbetalen.
Als ik 613*0,58=355,54
355,54*1,055^4=440,45 na vier jaar op een mooie spaarrekening.
Of 355,54*1,04^4=415,93 vrij opneembaar.
Het verschil is 60-80E winst in 4 jaar tijd???
Waar doen we het voor?
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 18-12-2008 22:06 ]
zit je onder je vrijstelling van ruim 20K p/p heb je dus gewoon netto rendement
overigens stort ik mijn spaarloon direct door naar een belegginsconstructie. goed dat gaat momenteel even wat minder
[ Voor 50% gewijzigd door Ray op 18-12-2008 22:01 ]
http://www.belastingdiens...regelingen-01.html#P6_176Ray schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:58:
inderdaad een goede vraag waar je die 25% vandaan haalt. spaarloon (dat vrijkomt) zit gewoon in box3 en mocht je boven je vrijstelling zitten ga je daar 1,2% over betalen (4% x 30%)
zit je onder je vrijstelling van ruim 20K p/p heb je dus gewoon netto rendement
overigens stort ik mijn spaarloon direct door naar een belegginsconstructie. goed dat gaat momenteel even wat minder(de opgebouwde waarde is gedaald) maar ik koop nu per saldo wel meer fondsen aan dus mijn verwachte rendement ligt zeker boven die 2%
Helemaal onderaan, wordt gesproken over heffingrente...
Heb nog nooit spaarloon opgevraagd (nu net vierde jaar).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
nogmaals lezen:Galois schreef op donderdag 18 december 2008 @ 22:02:
[...]
http://www.belastingdiens...regelingen-01.html#P6_176
Helemaal onderaan, wordt gesproken over heffingrente...
Heb nog nooit spaarloon opgevraagd (nu net vierde jaar).
als werkgever
en over de eindheffing zelf:Eindheffing
Bij de spaarloonregeling bent u als werkgever 25% eindheffing verschuldigd over het spaarloon. Over het spaarloon zijn geen premies werknemersverzekeringen verschuldigd.
Kortom, voor de werknemer komen er volgens mij geen heffingen meer bij en wordt je berekening nog een stukje interessanter.Over bepaalde vormen van loon wordt de loonbelasting/premie volksverzekeringen geheven in de vorm van een zogenoemde eindheffing. De eindheffing houdt u niet in op het loon van uw werknemer, maar komt voor uw rekening. Loon waarop u eindheffing toepast, hoort niet (meer) tot het loon van uw werknemer en hoort dus ook niet tot zijn verzamelinkomen voor de inkomstenbelasting. De loonbelasting/premie volksverzekeringen die u over dit loon afdraagt, kan uw werknemer niet verrekenen met de inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen.
Zo scherp als een voetbal!
Dus geen 25% heffing voor ons!
Dat is een stuk gunstiger idd!...
Sorry...
Valt de top van je inkomen in het 41,85-tarief, dan betaal je netto 356 euro salaris om 613 euro te sparen. Zo maak je in één keer 72 procent winst. Daarbij is spaarloon tot maximaal 17.025 euro vrijgesteld van 1,2% vermogensrendementsheffing. Dat is gunstig voor mensen die meer dan 20.315 euro per fiscale partner aan vermogen hebben.
Gemiddeld wordt door de banken 2,5% op spaarloonrekeningen gegeven.Rukapul schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:57:
Ik krijg iets van 4% bij mijn werkgever de laatste keer dat ik het overzicht goed heb bekeken.
Helaas zit ik bij ING en die uitknijpers geven slechts 1.7% rente op spaarloon!
Blijf je binnen de regels, dan maak je een 17% netto jaarrendement van de 2.5% die je bruto van de bank krijgt. Het grootste deel van het rendement zit in het feit dat je van elke 58 euro netto-inleg 100 euro spaart. Dat levert in zichzelf een rendement van 14.5% per jaar o.b.v. 4 jaar blokkade.
Zit je met je bezittingen in box 3 boven de vrijstelling, dan heb je een aanvullend voordeel van 1.2% per jaar omdat geblokkeerde spaarloontegoeden een extra vrijstelling in box 3 kennen. Het rendement van spaarloon loopt dan dus boven de 18% risicovrij. Beter dan IceSave
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
1.Het is een wat ingewikkelder product (dwz meer administratie) dan een internetspaarrekening, dus rentetarieven zijn niet zomaar vergelijkbaar.Rudedadude schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:03:
Doe dat bij een internetspaarder en je ontvangt ruim 5% rente...
2.De klanten lopen niet weg. Het voordeel voor spaarders zit in het belastingvoordeel, de rente is maar bijzaak.
Punt 2 is nu precies waar ik me tegen afzet. In een periode dat banken sterk behoefte hebben aan geld voor hun eigen dekking lijkt mij dat spaar(loon)geld meer waard is dan de rentes die worden gegeven. Het gegeven dat de spaarders zelf meer belastingvoordeel hebben dan spaarvoordeel wil niet zeggen dat banken dan maar gebruik moeten maken van het feit dat je als spaarloonspaarder niet je geld ergens anders kunt plaatsen...
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Kreeg een verhaal dat zij het geld beheren etc. Of het geld anders weggezet wordt kon ze niet bevestigen.
Ik zit al een tijdje te denken om weg te gaan bij de postbank (nu ING), dit is weer een puntje in hun nadeel.
Even checken of ik het goed begrijp;t_captain schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 15:24:
Zit je met je bezittingen in box 3 boven de vrijstelling, dan heb je een aanvullend voordeel van 1.2% per jaar omdat geblokkeerde spaarloontegoeden een extra vrijstelling in box 3 kennen. Het rendement van spaarloon loopt dan dus boven de 18% risicovrij. Beter dan IceSave
Stel je zit in box 3 aan het maximum van je vrijstelling (20k gespaard) en je spaarloon (< 17.025 €) komt (na 4 jaar) vrij, dan hoef je over het vrijgekomen bedrag toch geen 1,2% vrh te betalen? Maar bijv het daaropvolgende jaar dan... stel je situatie blijft gelijk, dan zit je op bijv 30k spaargeld (spaar+spaarloon), dan zal je dat volgende jaar dus alsnog 1,2% moeten betalen over alles boven de box 3 vrijstelling?
* Reptile209 inte (is no tax expert), maar dit klinkt logisch.
Ik sluit me aan bij reptile209. Voor spaarloon geldt een aparte vrijstelling in box 3, waardoor je in de praktijk geen heffing zult betalen over de tegoeden. Maar dat geldt alleen zolang het geld op een spaarloonrekening staat, dus onder blokkade. Na vrijval is het regulier spaargeld geworden en is er geen extra vrijestelling.
Daarom is vrijmaken niet altijd de beste optie.
Maar via de search kwam ik deze tegen.. beter een kick dan weer een nieuwe topic dacht ik
Thanks voor de info, het dit al wel verwacht maar het is nu helemaal helder. Ik zal nog eens nadenken over dat niet-vrijmaken en de alternatieven daarop, want verder lijkt me dit een zeer aardige manier voor lange-termijn-sparen. Of die 1,2% op de koop toe nemen indien we boven de vrh drempel komen... zelfs dan is het nog een prima spaarwijze imho.
[ Voor 15% gewijzigd door Gast1981 op 29-10-2010 09:53 ]