Toon posts:

[Gentoo] Laptop crasht zodra hij niet in docking zit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop met daarop Gentoo ~amd64. Alles werkt prima zodra ik mijn laptop in zijn docking station heb staan. Zodra ik hem echter probeer op te starten buiten zijn docking dan crasht Xorg en neemt hiermee het hele systeem mee. Het scherm blijft zwart en reageert nergens meer op.

Ik heb op een andere PC een SSH sessie gestart naar mijn laptop en alles functioneert op dat moment primma. Maar zodra ik het command geef om Xorg te starten (/etc/init.d/xdm start of startx) dan loopt het complete systeem vast, zelfs mijn SSH sessie reageert nergens meer op. Als ik vervolgens mijn laptop herstart in zijn docking dan werkt Xorg weer prima. Als ik kijk naar de verschillende logs van Xorg zonder en met docking dan zie ik daar geen verschil in. /var/log/messages geeft wel wat meer info:
code:
1
2
3
Dec 18 19:59:42 daan-laptop Uhhuh. NMI received for unknown reason b1.
Dec 18 19:59:42 daan-laptop You have some hardware problem, likely on the PCI bus.
Dec 18 19:59:42 daan-laptop Dazed and confused, but trying to continue

Meer info krijg ik er echter niet uit. Dit is mijn huidige xorg.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
Section "ServerLayout"                 
        Identifier      "X.Org Configured"
        Screen          0 "aticonfig-Screen[0]"
        InputDevice     "Keyboard0" "CoreKeyboard"
        InputDevice     "Mouse"                   
        Option          "AIGLX" "true"           
EndSection                                       

Section "Files"
        FontPath        "/usr/share/fonts/misc"
        FontPath        "/usr/share/fonts/100dpi"
        FontPath        "/usr/share/fonts/75dpi"
        FontPath        "/usr/share/fonts/default/ghostscript"
EndSection                                                   

Section "Module"
        Load    "ddc"
        Load    "dbe"
        Load    "dri"
        Load    "extmod"
        Load    "glx"   
        Load    "bitmap"
        Load    "freetype"
        Load    "record" 
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier      "Keyboard0"
        Driver          "kbd"
        Option          "CoreKeyboard"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier      "Touchpad"
        Driver          "synaptics"
        Option          "SendCoreEvents" "true"
        Option          "Device" "/dev/psaux"
        Option          "Protocol" "auto-dev"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier      "Mouse"
        Driver          "mouse"
        Option          "CorePointer"
        Option          "Device" "/dev/input/mice"
        Option          "Protocol" "Auto"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier      "aticonfig-Monitor[0]"
        HorizSync       28.0 - 96.0
        VertRefresh     50.0 - 75.0
EndSection

Section "Device"
        Identifier      "aticonfig-Device[0]"
        Driver          "fglrx"
        Option          "DRI" "true"
        Option          "XAANoOffscreenPixmaps" "true"
        BusID           "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Screen"
        Identifier              "aticonfig-Screen[0]"
        Device                  "aticonfig-Device[0]"
        Monitor                 "aticonfig-Monitor[0]"
        DefaultDepth    24
        SubSection "Display"
                Depth           24
                Modes           "1400x1050"
        EndSubSection
EndSection

Section "DRI"
        Group   0
        Mode    0666
EndSection

Section "Extensions"
        Option  "Composite" "Enable"
EndSection

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Als hij alleen werkt in zijn docking is het idee van een laptop er wel een beetje af :)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Probeer eens de xf86-video-ati of xf86-video-radeonhd te installeren en een schone xorg maken met X -configure. Ik gok dat fglrx ergens iets verknapt oid. Als bovenstaande werkt, dan kun je verder gaan zoeken, of het bijvoorbeeld ligt aan de specifieke fglrx die je op dit moment gebruikt, als je met bovenstaande drivers nog steeds vastlopers hebt, moet je mischien wat gaan spelen met kernel parameters tijdens het opstarten oid.

edit: Welke xorg-versie heb je eigenlijk? Je hebt namelijk wel behoorlijk wat dingen in je xorg.conf staan, terwijl xorg 7.4 in principe zonder dat bestand kan draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door jealma op 18-12-2008 20:53 ]

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Xorg 7.4 idd. ATI drivers versie 8.561 maar hezelfde probleem had hij ook met versie 8.552-r2. Of hij zonder xorg.conf kan draaien weet ik niet, heb hem gewoon van mijn vorige Gentoo installatie over gekopieert. Ik zal de opensource drivers eens proberen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
Wat is het verschil in hardware dan zodra je hem in de docking stopt?
sudo lspci -vvv > ~/lspci-zonder-dock
sudo lspci -vvv > ~/lspci-met-dock
diff lspci-zonder-dock lspci-met-dock

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inmiddels met de opensource drivers geprobeert, dit lijkt wel te werken. Alleen wil ik natuurlijk liever de ATI drivers hebben. Gooi ik echter mijn xorg.conf weg dan krijg ik de ATI drivers niet aan de praat (niet via Xorg --configure oid). Het gekke is dat ik met deze Xorg config vroegen altijd gedraait heb zonder problemen. Alleen nu na een herinstallatie (heeft een paar maanden tussen gezetten) werkt het niet meer.
gertvdijk schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:28:
Wat is het verschil in hardware dan zodra je hem in de docking stopt?
sudo lspci -vvv > ~/lspci-zonder-dock
sudo lspci -vvv > ~/lspci-met-dock
diff lspci-zonder-dock lspci-met-dock
De uitvoer is 100% gelijk.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Gentoo ~amd64(unstable dus). Probleem kan dus werkelijk overal zitten...
Kan een acpi-probleem zijn.
Is er een bios-update voor je laptop? Zo ja, installeer die dan even.

Kan een probleem zijn met fglrx, of met je kernel, of met X.org, of een foute samenwerking tussen die drie, of...

Wat voor videochip zit er eigenlijk in? Als dat <hd2xxx-serie is, zie ik geen reden om met die fglrx te blijven klooien.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Verwijderd

Topicstarter
Draai nu een jaar of 5 Gentoo en bij mij is unstable altijd stable geweest. zelden tot nooit fouten gezien.

Er is geen BIOS update beschikbaar voor mijn laptop. Hij heeft een X1400 Mobile dus vandaar dat ik fglrx gebruik.

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:40

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Wat is het idee achter ~amd64 gebruiken? Ik draai eigelijk altijd gewoon de stable variant met een enkele uitzondering (package.keywords).

Verwijderd

Topicstarter
Nou vroeger draaide ik ook altijd stable met uitzondering van een aantal pakketten. Maar ik merkte al snel dat de combi stable en unstable geen goede mix was (het systeem werd erg onstabiel). Sindsdien draai ik eingelijk altijd unstable en dit werkt prima, geen compile errors oid meer gehad. En hij is bij mij echt een stuk stabieler dan bijv Ubuntu. Op dit probleem na natuurlijk.

Zou het kunnen omdat ik zelf gebootstrapped hebt, dat ATI daar ergens over struikeld? (Vroeger heb ik hier eigenlijk nooit problemen mee gehad).

Verwijderd

Topicstarter
Goed probleem is gevonden: fglrx icm acpi.

Voorlopping heb ik het probleem als volgt opgelost:
/opt/bin/aticonfig --auto-powerstates=off
/opt/bin/aticonfig --acpi-services=off

Ik heb ondertussen een bug report verstuurd naar ATI. Ik verwacht geen antwoordt of oplossing maar ik heb iig mijn best gedaan.

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 15:13:
Goed probleem is gevonden: fglrx icm acpi.

Voorlopping heb ik het probleem als volgt opgelost:
/opt/bin/aticonfig --auto-powerstates=off
/opt/bin/aticonfig --acpi-services=off

Ik heb ondertussen een bug report verstuurd naar ATI. Ik verwacht geen antwoordt of oplossing maar ik heb iig mijn best gedaan.
Wel jammer dat je dan geen acpi kan gebruiken voor je ATI kaart, het is te hopen dat er aan wordt gewerkt in de komende drivers, want volgens mij is ATI qua drivers wel aardig op weg, maar laptops blijven natuurlijk ook een hekel punt ik kan op mijn laptop bijvoorbeeld de brightness niet instellen :/

Keep it simple stupid

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Begrijp ik dat je op deze laptop al langere tijd deze distributie draait en dat het voorheen wel goed werkte? In dat geval is de vraag: wanneer is het veranderd en wat heb je vlak daarvoor geupdate?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
jep ik draai al langer Gentoo ~amd64 op deze laptop, en ook altijd een eigen boodstrap. Wat er precies verandert is weet ik niet. Ik heb voor me studie een aantal maanden Ubuntu moeten draaien (wat een rampen distro is dat toch ook). Toen ik hierna er weer Gentoo op knalde kwam dit probleem opeens tevoorschijn. Terwijl ik niks anders heb gedaan dan anders.

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 15:59:
jep ik draai al langer Gentoo ~amd64 op deze laptop, en ook altijd een eigen boodstrap. Wat er precies verandert is weet ik niet. Ik heb voor me studie een aantal maanden Ubuntu moeten draaien (wat een rampen distro is dat toch ook). Toen ik hierna er weer Gentoo op knalde kwam dit probleem opeens tevoorschijn. Terwijl ik niks anders heb gedaan dan anders.
Ok sorry dit had ik niet door, maar het kan dus ook gewoon een nieuwe bug zijn in een nieuwe driver die je voor ubuntu nog niet bestond ;)

offtopic:
ubuntu gebruiken voor studie? Ik snap niet waarvoor je ergens specifiek ubuntu voor nodig hebt ?

Keep it simple stupid

Pagina: 1