[netwerk] switch of toch router?

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-03 15:21

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb al ff gegoogled en ik kom er niet lekker uit. Ik heb onderstaand plaatje in huis nu. Op de plek van het vraagteken heb ik nog nix (daarom moet ik nu een UTP-kabel steeds omwisselen als ik op m'n PS3 of PC1 internet wil). Wat moet ik op de plek van het vraagteken hebben (en waarom)?

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/netwerk.jpg

Wat ik wil is:

- zowel op PC1 als op PS3 internetten
- zowel op PC1 als op PS3 netwerkverkeer (ook onderling, maar ook naar PC2 en/of laptop)

Iemand het antwoord? Thanks!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
switch :)

-edit-

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:25
Switch :)

Wat jij router noemt is een veel-in-een, namelijk een router _en_ een switch (en mogelijk een wireless AP).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Waarom? Wat doet een router wat ik niet nodig heb? (of in elk geval nu nog niet gebruik) En kan ik gewoon de meest cheapo switch halen?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

spaceboy schreef op donderdag 18 december 2008 @ 20:20:
[...]

Waarom? Wat doet een router wat ik niet nodig heb?
Routeren en NATen. Je wilt een switch.
En kan ik gewoon de meest cheapo switch halen?
Ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

omdat je wil dat beide computers met 100 Mbit tegelijk met de rest kunnen praten.
..en that's it, bedoel ik.

edit: spuit 18 pfff

[ Voor 28% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 18-12-2008 20:26 ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ok, bedankt allemaal!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:25
Een NAT-router (waar we het hier over hebben) heeft 1 ip aan de buitenkant en haalt wat 'trucjes' uit om ervoor te zorgen dat de computers aan de binnenkant allemaal tegelijk dat IP kunnen gebruiken.

Dat is handig, want van je internetprovider krijg je maar 1 IP-adres, en je wilt met 4 computers (ok, 2, een laptop en een console :P) op internet.

Dit trucje heeft echter wel als nadeel dat je router allemaal dingen moet onthouden, opslaan en aanpassen, en verreweg de meeste (consumenten) routertjes lukt dat niet bijster snel (30 mbit lukt vaak wel, maar 100 wordt al heel lastig). Groter 'probleem' (aangezien je internet zelden sneller is dan dat) is dat je wel met zijn allen van binnen naar buiten kunt (en het antwoord daarop komt ook nog netjes terug), maar dat je van de buitenkant niet zomaar naar binnen kunt. De router heeft dan namelijk geen flauw idee naar welke van de vele computers aan de binnenkant dat pakketje moet.

Ook dat is handig, want zo kan het grote boze internet niet zomaar op jouw computer, en hoef je niet alles en de gootsteen te voorzien van een firewall.

In jouw geval echter wil je vanaf PC2 naar PC1 kunnen. Met een NAT-router wordt dat heel lastig. Maar een (al dan niet NAT-) router is dan ook bedoeld om 2 netwerken aan elkaar te knopen. Jij wilt echter maar 1 netwerk waar al je PCs in zitten.

Een '4 poort router' is eigenlijk een router die is aangesloten op een switch. In die switch prik je vervolgens je computers. Omdat het maar 1 kastje is lijkt het alsof je computers rechtstreeks op de router zitten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sweex 5-Port Switch (Retail, Zwart, SW005) 10euro bij alternate.

-edit-

• Aikon
  • Niet online
Een 2e kabel vanaf je router werkt anders ook goed, en is het allergoedkoopst uiteindelijk ;)

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Aikon schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 08:13:
Een 2e kabel vanaf je router werkt anders ook goed, en is het allergoedkoopst uiteindelijk ;)
Scherp. :-) Maar het probleem is dat er maar 1 kabel ligt. En die kabel extra trekken is niet te doen...
Maar het is gelukt met zo'n cheapass switchje die ik had liggen.

Thanks.

• Aikon
  • Niet online
Je kan 2 100mbit verbindingen over 1 kabel realiseren zonder problemen. Zie NT FAQ-

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Of je gebruikt dus gewoon een switchje, kom nou...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1