Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Wat jij router noemt is een veel-in-een, namelijk een router _en_ een switch (en mogelijk een wireless AP).
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Waarom? Wat doet een router wat ik niet nodig heb? (of in elk geval nu nog niet gebruik) En kan ik gewoon de meest cheapo switch halen?
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Routeren en NATen. Je wilt een switch.spaceboy schreef op donderdag 18 december 2008 @ 20:20:
[...]
Waarom? Wat doet een router wat ik niet nodig heb?
Ja.En kan ik gewoon de meest cheapo switch halen?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
..en that's it, bedoel ik.
edit: spuit 18 pfff
[ Voor 28% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 18-12-2008 20:26 ]
i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP
Dat is handig, want van je internetprovider krijg je maar 1 IP-adres, en je wilt met 4 computers (ok, 2, een laptop en een console
Dit trucje heeft echter wel als nadeel dat je router allemaal dingen moet onthouden, opslaan en aanpassen, en verreweg de meeste (consumenten) routertjes lukt dat niet bijster snel (30 mbit lukt vaak wel, maar 100 wordt al heel lastig). Groter 'probleem' (aangezien je internet zelden sneller is dan dat) is dat je wel met zijn allen van binnen naar buiten kunt (en het antwoord daarop komt ook nog netjes terug), maar dat je van de buitenkant niet zomaar naar binnen kunt. De router heeft dan namelijk geen flauw idee naar welke van de vele computers aan de binnenkant dat pakketje moet.
Ook dat is handig, want zo kan het grote boze internet niet zomaar op jouw computer, en hoef je niet alles en de gootsteen te voorzien van een firewall.
In jouw geval echter wil je vanaf PC2 naar PC1 kunnen. Met een NAT-router wordt dat heel lastig. Maar een (al dan niet NAT-) router is dan ook bedoeld om 2 netwerken aan elkaar te knopen. Jij wilt echter maar 1 netwerk waar al je PCs in zitten.
Een '4 poort router' is eigenlijk een router die is aangesloten op een switch. In die switch prik je vervolgens je computers. Omdat het maar 1 kastje is lijkt het alsof je computers rechtstreeks op de router zitten.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Scherp. :-) Maar het probleem is dat er maar 1 kabel ligt. En die kabel extra trekken is niet te doen...Aikon schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 08:13:
Een 2e kabel vanaf je router werkt anders ook goed, en is het allergoedkoopst uiteindelijk
Maar het is gelukt met zo'n cheapass switchje die ik had liggen.
Thanks.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.