Systeem komt niet meer in bios..start dus niet op

Pagina: 1
Acties:

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Beste tweakers,

situatie is als volgt.

vorig jaar september nieuw systeem gekocht bij salland.

snelle specs:
Thermaltake armor behuizing
GA-P35 moederbord
Q6600 + infinity koeler
Be Quit E5 700w straight power voeding
2x 2gb OCZ platinum DDR2
geforce 8800gtx
1x raptor 150gb HD (windows)
3x sata HD's (opslag)
x-fi audio

situatieschets:
Systeem heeft altijd perfect gewerkt. Tot paar dagen geleden. Ik start een game op en binnen 3 seconden valt mijn pc uit.
Opnieuw opgestart- ik kom probleemloos in windows en alles doet t- ik start een game, het level is ingeladen, ik start en PATS weer systeem uit.
Opnieuw opstarten etc etc...

Aan de game (call of duty 4 ) ligt t niet. Want elke andere game zorgt ervoor dat het systeem uitvalt.

Toen een keer, ik start de pc op... blijft ie hangen en hoor ik een raar brommend geluid. Pc komt niet in bios, maar blijft dus voor de "bios-piep" hangen.

pc uitgezet, opnieuw opgestart en hij deed t weer vlekkeloos (behalve games)

dag erna zet ik pc weer aan en hoor ik weer t brommende geluid. pc blijft hangen voor t bios.
Daarna nog tig keer geprobeerd opnieuw aan te zetten maar hij blijft nu continu hangen.

En hier ben ik nu...

het rare is dat het brommend geluid door de floppy drive kwam.. want stroom eraf is weg brommend geluid.

toch kom ik niet in bios. Ik dacht in den beginne dat de bron uit de voeding kwam en zodoende deze netjes uitgezuigt voor het geval er stof in zat.. maar hij was brandschoon.

Toen alles losgehaald.. harde schijven, floppy.. maar nog steeds geen resultaat.

Als ik de videokaart-stroomkabels eraf haal en zet de pc aan, dan gaat ie heel schel fluiten.. lijkt me het bios-moederboard-status geluidje om aan te geven dat er geen videokaart aktief is.

Maar wat nu? Waar kan het aan liggen? Waarom bromt mijn floppy drive (nooit eerder gebruikt) en komt mijn pc het bios niet in... lijken mij 2 aparte issues?
Is het dan toch de voeding die niet vol stof zit, maar in het algemeen de geest gegeven heeft?

Hoe kan ik hier achter komen?

De pc gebruik ik voor werk (webdesign/online marketing) en prive (afstudeerscriptie/games/inernet)

Ik kan mijn pc niet lang missen.. want ik studeer net over een kleine maand af :'(

Ik heb officieel 3 jaar garantie ivm assemblage en aankoop bij salland automatisering.
Maar ik kan mijn pc nu echt niet opsturen en een paar weken missen. Mocht het toch de voeding zijn dan koop ik graag per direct een nieuwe.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen want dit is echt de wet van murphy voor mij ivm afstuderen en werk ;(

dank

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ok, je hebt een heel interessante kwestie....
Ik denk dat je toch maar eens van alles moet testen.

Ik lees dat je pc nog eens niet door de biep komt. Vraag aan iemand om eens geheugen te wisselen. (of gebruik eens maar een reepje ipv 2)...
Zoek ook iemand die een CPU heeft of een videokaart.

Deze 3 onderdelen zouden de moederbord als schuldige kunnen uitsluiten.
Mijn hoofdvermoeden blijft het geheugen (het verhaal van de games).... dus reepjes eruithalen, een per een en slot per slot proberen.... En dan pas aan iemand vragen (of zelf eentje zoeken).

Heb je trouwens ook al een CMOS reset gedaan??? En heb je ook een ATX reset gedaan (stroom uit, batterijtje uit, 1 minuut lang power knop drukken)??

En je zegt trouwens ook dat je gewoon de stroomkabeltjes losgehaald hebt, maar ook de gewone kabeltjes losgedaan???? Want misschien maakt de gewone floppy-kabeltje gewoonweg een kortsluiting en zelfs als de stroomkabel loszit, kan dit een probleem geven. (en daar zit je dan alweer met een link van je floppy-disk).

Success!

Aja! Heb je dit al geprobeerd: (Hangen en opstart-oplossing)
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Zeker het lezen waard, misschien staat daar je probleem

[ Voor 7% gewijzigd door Dima_2005 op 18-12-2008 19:26 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Dat schel geluid komt omdat de videokaart niet genoeg stroom krijgt.

Heb je overigens alle datakabels van de hardeschijven ook al afgekoppeld? En die van de floppydrive dus ook al. Test ook eens met 1 latje RAM(beide apart). Werkt het dan nog niet, dan lijkt het me sterk dat je RAM kapot is. Zitten alle koelers stevig vast?

Zoals al gezegd je bios eens resetten door het batterijtje eruit te halen(zitten er misschien overclocks op? Door te resetten gaan die ook weer op default wat kan helpen.). CPU kapot lijkt mij zeer vreemd, dus dan zou ik het eerder gaan zoeken in de voeding, moederbord of videokaart. Videokaart kun je nog eens met een PCI kaartje testen. Voeding door even een andere voeding te lenen. Ook de CPU eens reseaten kan helpen.

http://specs.tweak.to/16567

• Dacide
Dima_2005 schreef op donderdag 18 december 2008 @ 19:24:

Ik lees dat je pc nog eens niet door de biep komt. Vraag aan iemand om eens geheugen te wisselen. (of gebruik eens maar een reepje ipv 2)...
Zoek ook iemand die een CPU heeft of een videokaart.

Deze 3 onderdelen zouden de moederbord als schuldige kunnen uitsluiten.
Mijn hoofdvermoeden blijft het geheugen (het verhaal van de games).... dus reepjes eruithalen, een per een en slot per slot proberen.... En dan pas aan iemand vragen (of zelf eentje zoeken).

Heb je trouwens ook al een CMOS reset gedaan??? En heb je ook een ATX reset gedaan (stroom uit, batterijtje uit, 1 minuut lang power knop drukken)??

En je zegt trouwens ook dat je gewoon de stroomkabeltjes losgehaald hebt, maar ook de gewone kabeltjes losgedaan???? Want misschien maakt de gewone floppy-kabeltje gewoonweg een kortsluiting en zelfs als de stroomkabel loszit, kan dit een probleem geven. (en daar zit je dan alweer met een link van je floppy-disk).
cmos reset gedaan tevens ATX reset..

alles losgekoppeld (ook datakabels)

geheugen eruit/erin meerdere sloten/combi;s geprobeerd

de system speaker (orange kabeltje) is gewoon aangesloten, dus het is geen speaker defect.

Ik vermoed steeds meer dat het mobo kapot is.. Mijn kennis en handigheid met hardwarematig sleutelen is te laag.. Dus morgen dan maar naar een pc boer brengen. Als het mobo al kapot is dan kan er een nieuwe in. Het geld maakt me nog niet eens zoveel uit.. gaat me meer om de rompslomp omdat ik net nu aan t afstuderen ben... (zucht)

Tja en als het de voeding zou zijn (dus gewoon defect) hoe zou ik dat dan moeten merken? Want hij levert wel gewoon stroom, want alle fans beginnen te blazen (behalve CPU fan)
maar ik meen te herinenren dat de cpu fan altijd pas later aan ging.

Ik ga nog eens verder lezen in de hulp topics van tweakers.

thanks voor jullie tips

[ Voor 45% gewijzigd door Dacide op 18-12-2008 20:49 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Heb je dan ook dat de fan van de videokaart op 100 procent begint te blazen? Ik herinner mij dat ik dat ook had met mijn 8800 gtx omdat er ergens kortsluiting was of dat de cpu niet lekker zat.

Dus even alles los uit de kast testen anders?

Een pci videokaartje heb je ook nog niet geprobeerd zie ik?

http://specs.tweak.to/16567

• Dacide
Ik heb helaas geen pci videokaartje liggen en krijg die ook niet meer geregeld vandaag..
Maar ik bedenk me ook dat t niet logisch zou zijn. Ik kom immers niet in het bios. Dus ook al zou de videokaart defect zijn, dan nog zou ik de bios piep moeten kunnen horen.

De fan van de videokaart draait gewoon... maar voor mijn gevoel is dat nog lang niet op 100% want ik denk dat ie dan meer lawaai maakt.

Hoe zit het eigenlijk met voedingen als ze kapot zijn. Is het dan of wel werken of niet... of kan het ook zijn dat een voeding door een defect nog maar een XXX% levert van zijn totale capaciteit?

Want aangezien de fans wel draaien krijgen ze wel gewoon stroom dus.

en als het dan toch het moederbord is.. Kan een lokale pc boer zoiets "doormeten" zodat met zekerheid gezegd kan worden of ie defect is of niet?

Verwijderd

Volgens de troubleshooter, Met CPU, RAM, GFX kaart en voeding zul je moeten kunnen booten.
Als je mobo gezond is zal hij moeten piepen bij de afwezigheid van één van de andere 3 onderdelen. Het is idd de GFX kaart die je oren laat pijn doen zonder externe PCIe 6( 8 ) pins kabel, bios speaker geluidjes zijn niet zo schel. Gaat je bord piepen zonder RAM?

Het lijkt op de voeding of het moederbord te wijzen. Alle fans mogen gerust gaan draaien met een defect moederbord. Als nu bij de lokale PC repareteur eens een andere voeding laat testen kun je het probleem van de voeding waarschijnlijk uitsluiten.

Uit de kast testen, alle kabels vervangen, biosbatterij nameten/vervangen. Iig met 4 onderdelen moet jij gewoon in de bios kunnen komen.

• Dacide
In dat geval wijst het idd naar het moederbord. Ik krijg geen piep met CPU, RAM en Video.... het blijft doodstil.

Ik heb inmiddels contact gehad met Salland (ik heb een verlengde garantie van 3 jaar).
Ik ga hem maandag persoonlijk afgeven daar. Ze hebben geen last van eindejaarsdrukte dus het zou in feite snel opgelost kunnen worden.

Indien de officiele garantie protocollen te lang duren dan mogen ze van mij een nieuw mobo installeren dan betaal ik hem desnoods wel (of misschien een coulance regeling). In dat geval kies ik ook direct voor de Gigabyte EP45-DQ6.

Ik heb helaas ivm afstuderen/opdrachtgevers en de feestdagen té weinig tijd om zelf aan het sleutelen te gaan.

Ik haal daarom de vier harde schijven uit mijn systeem. Die kan ik dan nog aan mijn laptop koppelen met zo'n behuizing met usb-SATAII interface.

• Dacide
kleine update.

pc inmiddels naar salland gebracht voor test en herstel (garantie)

de voeding en het moederbord waren beiden defect.

Voeding wordt kosteloos vervangen door dezelfde ( 700W Be Quiet Straight power)
moederbord is niet meer leverbaar. Ik kan kiezen voor herstel door gigabyte zelf.. maar kan 6 weken duren.

Ik heb daarom gebruik gemaakt vd restwaarde aanbieding. ik krijg nog 109 euro terug voor mijn p35-dq6. Ik koop dan een nieuwe EP45-DQ6...

al met al prima oplossing.. want ik wilde volgend jaar een cpu en videokaart upgrade doen. Nu kan ik tenminste de quadcoes op 1333mhz FSB gebruiken.
Pagina: 1