Dimmer werkt wel maar stopcontact niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 3.107 views

• Anheuer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-06-2022
Het volgende is mijn probleem:

Ik wilde een oude, normale schakelaar vervangen door een dimmer. De oude schakelaar was aangesloten met twee bruine draden aan de achterkant in de aansluitingen met L gemarkeerd, en met een zwarte draad in een van de vier aansluitingen met een pijl naar beneden.
De nieuwe dimmer bevat niet zoveel aansluitingen; slecht 1 aansluiting met L en 2 met een golfje en een pijl naar beneden. Nu heb ik de nieuwe dimmer aangesloten door een van de twee bruine draden met de L-aansluiting van de dimmer te verbinden en de zwarte draad aan de aansluiting met het golfje en de pijl naar beneden. Dit had ik nl gezien in een topic hier op dit forum.
Resultaat: de dimmer werkt prima, maar twee wandcontactdozen (2x 2 stopcontacten) die beiden binnen een meter van de dimmer zitten, doen het opeens niet meer. Heel gek, want daar heb ik verder helemaal niets mee gedaan en voordat ik met de dimmer aan de gang ging deden ze het nog gewoon. Ik heb de WCDs even losgeschroefd en alle draden zitten gewoon nog goed verbonden. Hoe kan dit?!

Ik heb geprobeerd de bruine en zwarte draden op een andere manier op de dimmer aan te sluiten, maar niets zorgt ervoor dat de WCDs weer gaan werken.

In het inbouwdeel van de dimmer komen dus twee bruine draden uit de muur, wat volgens mij sowieso al raar is, en een zwarte. Verder zie je achterin een blauwe en groen/gele draad zitten, maar daarvan komt er geen een uit de muur, die zijn gewoon doorgelust.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Andere WCDs binnen de groep doen het wel gewoon...

• Jessez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 06:52
Je moet de 2 bruine draden met een lasdop verbinden en een 3e bruine draad uit lassen.
die zet je op de l van de dimmer en alles is opgelost.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

bruine 2 draden aan elkaar maken!, ff n "aansluitblokje" en n paar cm extra bruine draad gebruiken om n "Y" splitsing netjes te maken.

• Anheuer
Oke, bedankt voor je snelle reactie.
En dat klinkt ook nog wel te doen voor een leek als ik.

Maar wat veroorzaakt dan het probleem als ik vragen mag? Puur het feit dat er nu 2 losse bruine draden zijn ipv 1, zoals het hoort? Maar het gebeurt ook als ik er maar 1 aansluit en die andere gewoon los laat hangen.
En hoezo resulteert dit in niet-werkende stopcontacten, zelfs als ik de dimmer nu gewoon loskoppel, en deden ze het met die oude schakelaar wel gewoon?

[ Voor 11% gewijzigd door Anheuer op 18-12-2008 19:05 ]

• Jessez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 06:52
De bruine van het wandcontactdoos was in feite door gelast via de schakelaar.
Maar omdat dit een van de goedkopere exemplaren van een dimmer is zit er maar een L contact.
Dat kun je oplossen dmv een lasdop.

• Anheuer
Oke, ik denk dat het begrijp. Ik ga morgen wel even zo'n lasdop regelen dan. Onwijs bedankt heren, klasse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, maar ik heb bij de dimmer geen ruimte om nog een lasdoosje te plaatsen. De dimmer past maar net in de doos.
Kan dit op een andere manier worden opgelost?
Kan ik beide bruine draden op de L van de dimmer aansluiten, en kan de tweede zwarte gewoon los blijven, of moet die ook op de dimmer worden aangesloten (er is nog een contactpunt voor een zwarte over op de dimmer)?
Of kan ik die losse bruine draad, die van het stopcontact komt, weghalen, en is het dan ook opgelost? (ik heb nog niet gekeken hoe die bruine draad is aangesloten op het stopcontact.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zet je post lekker hier neer in plaats van een bejaard topic omhoog te halen.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ouwe koe uit de sloot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.