Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Transister + Speaker output mobiel

Pagina: 1
Acties:

• lars019
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-11 20:29
Ik wil een schakeling maken zodat een 12v relais schakelt als een mobiel (Nokia 3310) gebeld wordt.
Ik heb de speaker output al gevonden op de printplaat van de 3310, als deze gebeld wordt gaat daar 300 mV over staan.

Ik ken de basis van elektronica, maar van transistor weet ik niet zo veel af.
Ik heb het volgende schema gemaakt, maar het relais schakelt niet als de mobiel gebeld wordt, er komt maar een hele kleine spanning over te staan.
Afbeeldingslocatie: http://www.m0l.nl/schema.JPG
Is het type transistor wel goed of heb ik een ander nodig? Ik weet niet hoe je kunt weten welke transistor je nodig hebt. Of ligt het ergens anders aan?

De spoel van het relais heeft een weerstand van 67 ohm

[ Voor 4% gewijzigd door lars019 op 18-12-2008 18:16 ]

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-11 14:34
Wat je eens moet proberen is een weerstand van bijvoorbeeld 100 ohm tussen je speaker + en je Basis te zetten. Er kan tussen Collector en Emitter namelijk niet meer stroom lopen dan x maal de stroom op je basis. Uit mijn hoofd is de x (versterkingsfactor) 150. Er mag tussen C en E dus maximaal de stroom lopen die op je B staat. Aangezien er geen weerstand staat, loopt er ook geen grote stroom, dus waarschijnlijk is er niet genoeg stroom om je relais te schakelen. Dus probeer eens een weerstand.

Transistor op zich is wel goed.

Even de berekening: R=U/I dus I=U/R. Met een weerstand van 100ohm dus 0,3V/100=3mA Dan mag er dus 150 keer die 3mA door je relais lopen, dat komt neer op 450mA, wat nog niet heel veel is, maar wel genoeg denk ik.

[ Voor 45% gewijzigd door kemphaas op 18-12-2008 22:12 ]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[FAQ] De Transistor FAQ

Zorg IIG voor een stroombegrenzingsweerstand op je basis. In theorie maak je nu namelijk kortsluiting.
Zet ook een vrijloop diode over de spoel van de relais, als hij uitschakelt kan de spanningspiek je transistor slopen.

Weerstand van de spoel is trouwens best laag, nogal groot relais? Met i=u/r zit je op c.a. 100mA, hetgeen ook de Imax is van de tor. Relais die ik vaak gebruik zitten zo rond de 300 tot 600 ohm namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 18-12-2008 22:46 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de makkelijkste methode is om dit niet op de speaker maar op de verlichting aan te sluiten, die gaat namelijk ook aan en je weet zeker dat het spanningsniveau hoog genoeg komt om de transistor open te trekken

met 0,3 volt gaat die transistor nooit in geleiding

Maar dat wil je natuurlijk niet altijd.
vertel eens wat je doel achter deze constructie is ?

edit

zeg, AlexanderB als je je verveeld ga even met een zak paprikachips op de bak zitten

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 18-12-2008 23:18 ]

Iperf

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

moet je dat vragen dan?
99% kans dat ik al weet wat de TS dr mee gaat doen..

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Naast de reeds gegeven adviezen nog het volgende:
Geen idee hoe hoog die speakerspanning is. Maar wat in me opkomt is dat deze voor een dergelijke schakeling mogelijk niet genoeg is voor één transistor, m.a.w. dat de versterkingsfactor niet voldoende is. Het zou heel goed kunnen dat je een cascadeschakeling moet maken van twee transistors. Hiermee zal de versterkingsfactor zeker voldoende zijn.
De transistor die je dan er voor schakelt, dus die met de basis op de speaker (in serie met een weerstandje) kan dan een lichter exemplaar zijn dan die 547, b.v eentje uit de BC107 reeks. Die houd je dan in het relaiscircuit waar hij nu in getekend staat.

Ik neem aan dat die transitor die vermeld staat als C547B moet zijn BC547. Dat is tenminste een heel bekende.

• lars019
Wat je eens moet proberen is een weerstand van bijvoorbeeld 100 ohm tussen je speaker + en je Basis te zetten.
Zorg IIG voor een stroombegrenzingsweerstand op je basis. In theorie maak je nu namelijk kortsluiting.
Bedankt voor de tip, ga ik proberen.
Zet ook een vrijloop diode over de spoel van de relais, als hij uitschakelt kan de spanningspiek je transistor slopen.
Dat was ook van plan, maar ik wil eerst deze schakeling werkend krijgen, daarom had ik even een versimpeld schema getekend. ;)
Weerstand van de spoel is trouwens best laag, nogal groot relais? Met i=u/r zit je op c.a. 100mA, hetgeen ook de Imax is van de tor. Relais die ik vaak gebruik zitten zo rond de 300 tot 600 ohm namelijk.
Ik heb dit relais tussen een hoop zooi gevonden, dus weet niet wat voor type het is, heb met een multimeter 66/67 ohm gemeten.
Maar dat wil je natuurlijk niet altijd.
vertel eens wat je doel achter deze constructie is ?
Het doel van deze constructie is niet van toepassing, ik weet zeker dat dit de makkelijkste manier is!
Het relais moet gewoon schakelen en de stroomkring achter het relais is niet van toepassing. Met de verlichting van de mobiel ga ik niet werken, want die gaat veel vaker aan. Met het geluid kan ik zorgen dat er alleen stroom gaat lopen als de mobiel gebeld wordt door een bepaald nummer.

[ Voor 15% gewijzigd door lars019 op 19-12-2008 02:31 ]

Verwijderd

Je zit ook nog met 't probleem dat er geen constante DC spanning op de buzzer staat, het ding kan immers verschillende frequenties weergeven.
De buzzer is ook nog eens op de ground geschakeld, voor zover ik op 't schema van de 3310 kan zien hangt de - van de buzzer aan een positieve spanning en de + aan een pootje van een IC.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:56

RvL

Is het niet een idee om i.p.v. de speaker de tril motor te gebruiken? Hier komt over het algemeen een hogere spanning op te staan waardoor je transistor beter in geleiding komt.

Tril motor in het schema is M400 (pagina 7)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• lars019
Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:59:
Je zit ook nog met 't probleem dat er geen constante DC spanning op de buzzer staat, het ding kan immers verschillende frequenties weergeven.
Ik heb zelf een beltoon gemaakt, met alleen maar dezelfde tonen achter elkaar op het laagste tempo, je hoor dus gewoon één lange dezelfde toon (met hele korte stiltes er tussen).
Als ik de spanning meet dan is die eerst een halve seconde 0,2 v, dan wordt deze constant 0,3 v , waarbij de spanning bij de stiltes heel even wegvalt (zo kort dat mijn multimeter dan van 0,30 v naar 0,28 springt en weer terug)

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
lars019 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 11:39:
[...]

Ik heb zelf een beltoon gemaakt, met alleen maar dezelfde tonen achter elkaar op het laagste tempo, je hoor dus gewoon één lange dezelfde toon (met hele korte stiltes er tussen).
Als ik de spanning meet dan is die eerst een halve seconde 0,2 v, dan wordt deze constant 0,3 v , waarbij de spanning bij de stiltes heel even wegvalt (zo kort dat mijn multimeter dan van 0,30 v naar 0,28 springt en weer terug)
Een toon is nog steeds wisselspanning, daar moet je eerst wat aan doen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou een soort van gelijkrichter direct achter het signaal zetten, een diode en een condensator zullen er voor zorgen dat de transistor open gestuurd blijft en zo het relais een constantere spanning krijgt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1