Toon posts:

Bestanden en printer delen met Windows PC's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik ben overgestapt ;)
Heb nu een imac staan, en internet via ons draadloos netwerk. Met mijn (pc) laptopje kan ik ook direct in het netwerk rondneuzen op de andere laptops en computers die internetten via dit draadloos netwerk.

Internet doet het dus gewoon, maar ik zie geen netwerk. Als het goed is moet ik dat in de Finder links meteen zien staan, ik zie niks. :/

Op mijn werk gebruik ik wel een mac, maar daar hoef ik natuurlijk niets aan de instellingen te veranderen. Alles gaat nu wel een beetje zoals ik wil, maar: geen netwerk.

Ik heb al gezocht in andere topics maar het is een beetje abacadabra voor mij: iemand enig idee hoe ik mezelf in dat andere netwerk kan plaatsen?

Ik dacht ook dat ik mijn bestanden op de mac had gedeeld, maar ook deze kan ik op mijn laptop niet zien. Ik zie wel mijn naam staan en een mapje printers (dat leeg is).

En vanaf de mac kan ik ook onze gewone printers niet vinden..

Wie o wie kan mij helpen? :>

• bigcookie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:17
als je een router heb en je steekt je netwerk stekker in je mac (of wireless) dan zit je al in het zelfde netwerk

wat wil je precies doen? bestanden delen?

installeer bonjour is op je windows pc's dan gaat er hoop dingen soepeler

Verwijderd

Topicstarter
Ja, internetten gaat al goed, maar bestanden/printers delen niet.
Ik heb net bonjour even op mijn laptop geinstalleerd, ik ga eens kijken of het werkt!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:36

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Kun je je Pcs wel benaderen als je in finder cmd+K doet, en dan invoert 'smb:\\$computernaam' ?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Verwijderd

Topicstarter
nee, dat werkt ook niet.

(en de mail versturen krijg ik ook niet voor elkaar! mail ophalen wel.. zit hier een addertje onder het gras?)

• Spike_wolf

Spike_wolf

Dan nog eens de vraag, bedraad of wireless netwerk?
Zit je niet per ongeluk op het wireless va nde buren ofzo? :P Hoewel, dan zou je hun PCs moeten zien, als deze aan staan.

Humankind… be both.

Verwijderd

Topicstarter
haha nee, als ik op het verbindingsicoon klik zie ik toch duidelijk onze bedrijfsnaam staan.
Oh wat was ik handig op de pc (en wat ben ik een kneus op de mac!! :+ )

Het gaat wel om een draadloos netwerk inderdaad. Internetten gaat al lekker joh :') (dat wél)

Verwijderd

Ander subnet?

Kijk anders eens bij network utility en gebruik netstat eens. Of ping ze even.

Verwijderd

Topicstarter
Heh? :$
Waar kan ik dat vinden?

• Spike_wolf

Spike_wolf

Netwerkhulp programma zit in je hulpprogramma's map in je programma map :+
En daar staat ok de console, waarin je andere systemen kunt pingen.

Humankind… be both.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

Ik zou de systeembeheerder erbij halen bij je Mac, omdat je simpelweg informatie mist en nodig hebt om bijvoorbeeld je printers te installeren.

Op mijn werk hebben we heel wat printers achter een printerserver staan. Die printers melden zich niet aan voor mij op mijn laptop.

Dus, ik moet dan weten welke printer ik waar en hoe kan vinden. En dat is al geinstalleerd op de Windows machines. Idem voor je email. Je zal waarschijnlijk de SMTP nog moeten instellen. :)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Jee, ik heb de printer gevonden! En één van de pc's is al zichtbaar. De ander nog niet, dat moet ik nog even uitvogelen. Ik heb geen idee waarom hij het ineens doet.

Ook de printer zie ik, maar hij print alleen lege blaadjes. Ik kan geen netwerkstuurprogramma voor de mac vinden (het gaat om een Canon mp610).

En mails sturen gaat ook nog steeds niet. De smtp server, ik heb er al vier geprobeerd, maar vooral de provider via wie we internetten natuurlijk... niets doet het.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2008 23:05 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36

BCC

Volgens mij zit er gewoon iets heel erg verkeerd in je netwerk configuratie. Kun je machines uberhaupt wel pingen?

[ Voor 20% gewijzigd door BCC op 18-12-2008 23:06 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik kan ze wel pingen :)

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2008 23:12 ]

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-02 15:38
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:04:
Jee, ik heb de printer gevonden! En één van de pc's is al zichtbaar. De ander nog niet, dat moet ik nog even uitvogelen. Ik heb geen idee waarom hij het ineens doet.

Ook de printer zie ik, maar hij print alleen lege blaadjes. Ik kan geen netwerkstuurprogramma voor de mac vinden (het gaat om een Canon mp610).

En mails sturen gaat ook nog steeds niet. De smtp server, ik heb er al vier geprobeerd, maar vooral de provider via wie we internetten natuurlijk... niets doet het.
Check even als alles op standaard is ingesteld in mail.
Mail/voorkeuren - accounts - server uitgaande post - wijzig server lijst
Kijk hier eens bij geavanceerd of je SSL uit staat en identiteitscontrole op "geen"

Mail heeft er een handje van weg om identiteitscontrole op "wachtwoord" te zetten

Ivm je netwerkprobleem, ik zie hier elke computer in het netwerk staan, dus in "WORKGROUP" en "MSHOME". Misschien eens bestandsdeling aanzetten bij systeemvoorkeuren - delen. En natuurlijk ook SMB bij bestandsdeling inschakelen (op opties klikken bij bestandsdelen)

Verwijderd

Topicstarter
JEEE HIJ DOET HET!! dankjewel!!! _/-\o_

Dat was het dus! Die standaardinstellingen. En ik denk ook nog dat ik ze eerst zelf verkeerd heb gezet. Omdat mijn pop3 een andere provider en dus inlog is dan de smtp.

Nu het netwerk proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou.. dat lukt nog niet. :/

Verwijderd

Topicstarter
nog een vraagje.

hoe kijk je 'in je netwerk' ?
voor mij is het telkens weer een verrassing wat er in de finder tevoorschijn komt. ik heb nog geen netwerkmap kunnen ontdekken eigenlijk.

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:04
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:04:
Dat probleem had ik ook (ook van pc overgestapt op mac). Je hebt dan waarschijnlijk het standaard printerprotocol geinstalleerd staan. Je moet het juiste stuurbestand selecteren. Ik zit nu niet achter de mac maar ik meen dat het ergens bij printer -> stuurprogramma -> ...... (de 3de keuze meen ik).

Daar kun je waarschijnlijk je printer selecteren. (die witte pagina's zijn erg onhandig ;))

Voor je netwerk, zorg ook dat bij je netwerkinstellingen (delen geloof ik) dat je SMB aan hebt staan. Ik zie de andere pc's (ja ook ik ben de enige met een mac thuis) ook niet meteen. Ik kan er echter wel naar zoeken via de link die hierboven al gegeven is. Zorg ook dat de windows firewall en al dat soort rommel uit staan op de windows bakken.

Wellicht een andere tip, kun je met je mac (via windows) de pc's wel vinden? Zo had ik eerst het gehele netwerk in orde gemaakt en toen pas overgestap op mac os. Dat ik zeker weet dat de andere pc's goed ingesteld staan.

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:37:
nog een vraagje.

hoe kijk je 'in je netwerk' ?
voor mij is het telkens weer een verrassing wat er in de finder tevoorschijn komt. ik heb nog geen netwerkmap kunnen ontdekken eigenlijk.
Ik heb dat zelfde... PC boven, bonjour erop, ik zie de pc soms wel, soms niet... heel raar...
De mac zie ik op de PC nooit, laat staan dat ik iets kan delen. SMB aan, en 1 map gedeeld..

Ik heb niets te melden.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:08
mereltje, het is niet de bedoeling om te driedubbel posten. Je kan gewoon de edit knop Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif gebruiken als je iets wilt toevoegen. Verder mag je ook wel het een en ander zelf uitzoeken, het is geen helpdesk, maar GoT ;) Lees ook even ACS Beleid door.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Topicstarter
Pardon!
Ik heb wel gezocht, maar het is voor mij allemaal nog raadselachtig. Ik dacht dat ik best een nerd was, maar blijkbaar weet ik nog niet genoeg voor dit forum ;)

In elk geval heel erg bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1