[RAID 0]Systeem hangt bij verifying dmi pool data

Pagina: 1
Acties:

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:51

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Topicstarter
Gisteren was ik laat thuis na een zware avond en wou ik nog even mijn mail checken.
Start ik de pc op blijkt het systeem ineens te blijven hangen bij de term "Verifying DMI pooldata"

Nou ik rustig op CTRL + ALT + DEL drukken om het nog maar eens te gaan proberen maar dit bleek geen effect te hebben. Toen maar de bios gereset en even gechecked of alles goedstond qua bootopties.
Alles stond dus goed maar het systeem wou nog niet door booten.

De volgende morgen even op internet gezocht en daaruit blijkt dat er toch wel veel mensen deze melding hebben.
Blijkbaar heeft het wat te maken met beschadigte opstartbestanden of met je hdd's.

Ik heb dus gewoon geprobeerd om Windows Vista opnieuw te installen en dit ging gewoon goed.
Vervolgens paar keer gerestart en dit ging ook prima...

Nu de vraag:
Waar heeft het waarschijnlijk aan gelegen? Waren het de opstart bestanden van Windows...
Of kan het zijn dat er een HDD in mijn RAID 0 config aan het doodgaan is...

Wat ik nu ga doen is iig snel even een volledige backup maken van mijn hele raid config zodat als het misgaat het niet zo ernstig is |:(

Specs:

DFI Lanparty LT-X38 T2R
C2D E6600
4 Gb Corsair 800 Mhz
2 x 320 Gb Seagate barracuda 7200.10 in Raid 0
Intel ICH9 onboard raidcontroller
Windows Vista Ultimate x64

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-02 08:05
dreameater schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:30:
hangen bij de term "Verifying DMI pooldata"
<knip>
De volgende morgen even op internet gezocht en daaruit blijkt dat er toch wel veel mensen deze melding hebben.
Ja, dit is een veel voorkomende term. In bijna elk BIOS POST scherm zie je het staan...
Blijkbaar heeft het wat te maken met beschadigte opstartbestanden of met je hdd's.
Nee. DMI pool data zijn de hardware specifieke gegevens die dan in het geheugen worden gezet voor het OS. Denk aan informatie als BIOS versie, gegevens van accu in geval van notebook, OEM leverancier, etc. Als ik me niet vergis komt deze info grotendeels uit het CMOS geheugen op je mobo, wat rot kan zijn.
Ik heb dus gewoon geprobeerd om Windows Vista opnieuw te installen en dit ging gewoon goed.
Vervolgens paar keer gerestart en dit ging ook prima...
Knap, want als het systeem helemaal niet verder boot, hoe kan je dan überhaupt je OS opnieuw installeren? :?
Nu de vraag:
Waar heeft het waarschijnlijk aan gelegen? Waren het de opstart bestanden van Windows...
Of kan het zijn dat er een HDD in mijn RAID 0 config aan het doodgaan is...
Ik gok dat het een hardware issue is als je DMI pool data inderdaad niet goed werd geverifieerd. Als het iets anders was dat het bootproces deed freezen, dan ga je er moeilijk achter komen.
Wat ik nu ga doen is iig snel even een volledige backup maken van mijn hele raid config zodat als het misgaat het niet zo ernstig is |:(
Backuppen moet je altijd. Zeker als je een fakeraid opstelling hebt (zoals jij), want dan ben je afhankelijk van je moederbord. Als die doodgaat en je kan geen vervangende vinden met eenzelfde type controller ben je de kanarie. In jouw geval van een ICH9 was dat niet het grootste probleem, maar toch.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:51

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Topicstarter
Nou,

Ik kon niet door booten in Windows maar wel een CD/DVD opstarten.
Toen ik een andere Windows installatie liet opstarten van een JBOD schijf bootte hij wel door.. dus ik verwacht dat het wel iets met de raid array te maken had.

Anyway, ik heb toen maar array verwijderd / opnieuw aangemaakt en een herinstallatie gedaan...
Het werkt nu nog steeds dus ik hoop dat dit eenmalig was:P
Zo niet... dan wordt het nieuwe schijfjes kopen ;)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ