• Chris P
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06 17:59

Chris P

What goes around, comes around

Topicstarter
Goeiedag,
Over niet al te lange tijd ga ik een nieuwe pc bouwen. Het is de bedoeling om een dual boot opstelling van XP en Vista te installeren. Hier zal ik geen problemen mee hebben, omdat ik dit wel vaker heb gedaan.

Wat ik wil weten is hoe beide OS'n van elkaar te verstoppen. Als ik eerst XP installeer op een HD met 2 partities en XP gewoon op C: zet en later Vista op de tweede (voor het gemak gewoon D:), dan kan ik in (XP) computer management - disk management de partitie van Vista zo instellen dat deze geen driveletter krijgt en eigenlijk genegeerd wordt door bepaalde programma's bij de installatie daarvan.

Wanneer ik Vista geinstalleerd heb op de tweede partitie zal deze, dacht ik, automatisch de eerstvolgende driveletter gebruiken - in dit geval D:. Van XP weet ik dat je niet zomaar de driveletter kan wijzigen van de partitie waar het OS op staat. Is dat mogelijk in Vista? Dus stel dat Vista op D staat en Vista 'ziet' de XP installatie op C: is het op dat moment mogelijk om de driveletter van XP te verwijderen en D veranderen in C?

Zo niet, kennen jullie dan een goed manier om dit te realiseren? Is het misschien beter om een andere bootloader te gebruiken dan die van XP/Vista?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
Waarom wil je per se dat Vista zijn eigen partitie als D ziet?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Chris P schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:14:
Zo niet, kennen jullie dan een goed manier om dit te realiseren? Is het misschien beter om een andere bootloader te gebruiken dan die van XP/Vista?
Dat is de manier om de operating systeemen helemaal voor elkaar te verbergen. Maar waarom zou je ze verbergen voor elkaar? XP op C en vista op D... kan ook hoor.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Ik snap ook niet helemaal waarom je dit perse zou willen... Als het werkt dan werkt het, of een OS nou van C of van D draait zou ik daarbij niet zo boeiend vinden.

Maar goed... Volgens mij kan dit met Grub, ik weet dat je schijven met grub kan omwisselen, dus drive 2 wordt 1 en 1 wordt 2. Ik zou alleen niet weten of dit ook met partities kan, nooit nodig gehad nl. Ik zou het eens opzoeken als ik jou was.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 13:55
Dat wil hij juist niet.
Vista zal automagisch zijn eigen partitie d nomen en voor zover ik het lees wil de ts dat naar c veranderen.

Ik heb deze http://www.google.nl/sear...ta+change+ps+drive+letter zoekactie gedaan. en daarmee deze pagina gevonden http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=90495 volgens mij zou dit je probleem op moetten lossen, maar het valt niet mee geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door martijnve op 18-12-2008 15:35 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• Chris P
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06 17:59

Chris P

What goes around, comes around

Topicstarter
martijnve snapt wat ik bedoel.

Waar het mij om gaat is dat ik 2 OS'n naast elkaar heb die helemaal niks met elkaar te maken hebben. Het is wat netter als ik beide OS'n als C: partitie zie.

Om het nog wat uitgebreider te maken hetvolgende:

1 HD - 4 partities
Par 1: XP installatie /// In XP: C /// In Vista: verstopt
Par 2: Vista installatie /// In XP: verstopt /// In Vista: C
Par 3: XP 'spul' /// In XP: D /// In Vista: verstopt
Par 4: Vista 'spul' /// In XP: verstopt /// In Vista: D

De non-OS partites van elkaar verstoppen is geen probleem, maar dit is het idee erachter.

[ Voor 1% gewijzigd door Chris P op 18-12-2008 16:02 . Reden: spelling ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

het waarom ontgaat me, maar de OS'en van elkaar hiden kan alleen door in de bootmanager dat te regelen.

zoals hierboven iemand roept kan grub dat, maar ook veel andere bootmanagers kunnen dat. Daar kom je wel uit, of beetje hulp is ook mogelijk als je duidelijk maakt dat je dit hebt geprobeerd uit te zoeken.

Met alleen windows zal je dat niet lukken omdat die driveletter op de partitie wordt opgeslagen en XP en vista die weer zullen uitlezen.

[ Voor 14% gewijzigd door leuk_he op 18-12-2008 16:10 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

martijnve schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:33:
Dat wil hij juist niet.
Vista zal automagisch zijn eigen partitie d nomen en voor zover ik het lees wil de ts dat naar c veranderen.
Dat snap ik juist wel.... En zoals ik al zij kan je met grub disks swappen (software matig dus he), dus wanneer je XP kiest, ziet XP de disk (disk1) waar ie opstaat als C.
Met Vista op een 2e disk laat je Grub dus de disks swappen wanneer voor vista gekozen wordt, zo ziet Vista dus ook die disk als C.

Verder zei ik dat ik niet wist of Grub ook partities kon swappen, maar het is misschien het uitzoeken waard.

Ik snap dus prima wat er gevraagd wordt... Ga dit verhaal niet nog voor een 3e keer uitleggen, dus check of het kan, of niet.. ook best.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2008 16:12 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
Chris P schreef op donderdag 18 december 2008 @ 16:01:
martijnve snapt wat ik bedoel.

Waar het mij om gaat is dat ik 2 OS'n naast elkaar heb die helemaal niks met elkaar te maken hebben. Het is wat netter als ik beide OS'n als C: partitie zie.

Om het nog wat uitgebreider te maken hetvolgende:

1 HD - 4 partities
Par 1: XP installatie /// In XP: C /// In Vista: verstopt
Par 2: Vista installatie /// In XP: verstopt /// In Vista: C
Par 3: XP 'spul' /// In XP: D /// In Vista: verstopt
Par 4: Vista 'spul' /// In XP: verstopt /// In Vista: D

De non-OS partites van elkaar verstoppen is geen probleem, maar dit is het idee erachter.
Ik heb een dual-boot met XP en Vista, en beide OS'en zien hun eigen partitie als C-schijf. Gaat gewoon automatisch dus lijkt mij?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
MarcoC schreef op donderdag 18 december 2008 @ 20:03:
[...]
Ik heb een dual-boot met XP en Vista, en beide OS'en zien hun eigen partitie als C-schijf. Gaat gewoon automatisch dus lijkt mij?
In Vista wel ja, die zal tenzij je een unattended setup met een andere driveletter doet altijd C voor het OS kiezen, net als Server 2008 :)
In unattended installations of Windows Vista, the wrong partition becomes the installation drive

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• JiriB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09-2023
Ik had eerst alleen xp, en laatst ook vista 64bit op een 2e partitie ernaast gezet. Vista veranderde gewoon de driveletter van die 2e partitie naar C, en die van XP naar D, terwijl het in XP andersom is. Hoefde er niets voor te doen eigenlijk, ging gewoon automatisch...

• Helena
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-07 18:35
"hiden" van partities in een bootmanager: dat kan met grub, maar kon vroeger ook al met BootMagic, de bootloader van het goeie ouwe PartitionMagic. Helaas vereist dit een FAT32 partitie als ik me goed herinner en je zult neem ik aan voor NTFS moeten/willen gaan.Kijk ook eens naar EasyBCD.

Vwb dual-boot XP/Vista, heb hier zelf de nodige ervaring mee. Als je Vista na XP installeert op dezelfde harde schijf in een nieuwe partitie dan krijgt deze partitie automatisch een andere letter dan C:, bijvoorbeeld D:. C: (de XP-partitie) is dan wel de bootpartitie ook voor Vista.

Ik heb ook het liefst gescheiden installaties vandaar dat ik XP en Vista op verschillende schijven installeer, maar dan moet ik wel vóór de installatie de boot-volgorde in het BIOS veranderen. Soms blijkt Vista overigens dan ook de bootloader van XP te hebben overschreden maar ja met de XP-CD herstel je dat eenvoudig. Dan nog blijken Vista en XP elkaar in de weg te zitten, bijvoorbeeld op het gebied van restore points zoals ik onlangs heb gelezen (zelf geen last van gehad trouwens). Ook zaken als error checking en defragmentatie van XP naar de Vista-partitie zijn niet gegarandeerd.

Nee, XP/Linux dual-booten is gelukkig een eitje hierbij vergeleken...

[ Voor 10% gewijzigd door Helena op 18-12-2008 20:23 ]

Pagina: 1