dvd boot niet meer na instellen raid 0 (SB600)

Pagina: 1
Acties:

• Moonfox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Beste mede-Tweakers,

Ik heb na veel afwegingen besloten 2 harde schijven in raid 0 te gaan gebruiken omdat mijn oude schijf stuk is gegaan.

Ter informatie:
Moederbord: Gigabyte GA-MA770-DS3
Schijven: 2 x WD Black 500 Gb (WD5001AALS)
Dvd brander: Sony Nec Optiarc AD-7170S

Het probleem is als volgt: Als ik de controller (SB600) in IDE mode gebruik, dan ziet hij 2 schijven en de dvd brander, als ik dan in de bios optimal defaults laad, dan boot hij vanaf het dvd station en kan ik vista installeren. Maar wanneer ik de controller in RAID mode zet en met de FastBuild Utility de 2 harde schijven in raid 0 zet. En hem vervolgens opstrart krijg je een scherm waarin staat dat de schijven inderdaad in raid 0 functioneren en dat de dvd brander aanwezig is. Maar nu kan ik met geen mogelijkheid een bootable dvd zoals vista starten, ook niet wanneer ik de boot volgorde in de bios verander zodat de dvd speler bovenaan staat.

Ik snap hier niets van, en ook na een paar uur googelen kom ik geen dezelfde problemen tegen.

Heeft iemand enig idee wat hier het probleem is, en wat ik er aan zou kunnen doen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoeveel sata poorten heb je?

de 780 serie borden van gigabyte heeft er 6..

5 intern.. en 1 esata

slechts 4 daarvan kan je voor RAID gebruiken.. de 5de poort kan je gewoon in IDE mode laten.. ;)

zo heb ik een array gemaakt laatst.. OS disk op de 5de poort in IDE mode want eerste poort stond ook in die mode.. :Y

daarna de poorten 1tm4 in raidmode gezet., array gemaakt over 2 schijfjes. en klaar :P

404 Signature not found

• Moonfox
  • Niet online
Ik heb in totaal 4 sata poorten, waarvan ik nu dus aansluiting 0 en 1 gebruik voor de harde schijven. De dvd speler zit in poort 2 en poort 3 is vrij.

Zou het zo kunnen zijn dat de poort waar de dvd speler nu in zit ook in Raid staat wanneer ik in de bios de modus Raid instel, en ik er daarom niets mee kan?

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 13:12
Die kans is heel groot, misschien dat je een ouderwetse ide variant nodig hebt, de ide poorten vallen normaal gesproken niet in de RAID groep.

• Moonfox
  • Niet online
Yes! :D

Dat was het dus, ik heb 'tijdelijk' een ide dvd speler gebruikt, en dat werkt prima. En nadat je in vista de Raid driver hebt geïnstalleerd werkt de sata dvd speler gewoon :)

Dus voor iedereen die van plan is met een SB600 controller Raid te gaan draaien: Alleen bij de installatie een ide drive gebruiken ;)

Bedankt voor jullie hulp :*)