Gisteren was er niks aan het hand, maar vandaag klopt er iets niet.
Er kon niet geprint worden via andere pc over de netwerk.
De computer is zelf ook spontaan opgestart na dagenlang stabiel draaien.
Bij opstart waarschuwt McAfee voor zogenaamde ZapChast.reg (Trojaans paard) en heeft verdachte bestanden verwijderd, en wel vooral a.bat in de root. Dat gebeurt zelfs 3 keer op dezelfde dag, en 1 keer 15 dagen terug. Dat bedoel ik dus vandaag!
Na kort onderzoek stuit ik op verdachte win_update.exe (Publisher: Privat, origineel Stub.exe, Duitse taal). Die heb ik uitgeschakeld en alle register links uitgeschakeld.
Bleek dat ook cmd.exe onder zelfde waarschuwing van McAfee valt.
Maar het lost de netwerkprobleem niet op. Ik heb even netwerkkaart opnieuw ingestalleerd, maar dat mocht niet baten.
Enkele details:
- pingen naar elkaar gaat goed
- internetten gaat goed
- via \\pcnaam\ gaat fout
- geen andere pc's zichtbaar in netwerk window (wel eigen thuisgroep, maar geen andere groepen)
- eigen netwerk pc icoon is verdwenen
- toegang weigeringen van andere computers
Er ontbreekt wellicht een protocol of is ontregeld. Mogelijk is er toch nog trojan actief. Ik zal dan andere scanner moeten draaien.
Er kon niet geprint worden via andere pc over de netwerk.
De computer is zelf ook spontaan opgestart na dagenlang stabiel draaien.
Bij opstart waarschuwt McAfee voor zogenaamde ZapChast.reg (Trojaans paard) en heeft verdachte bestanden verwijderd, en wel vooral a.bat in de root. Dat gebeurt zelfs 3 keer op dezelfde dag, en 1 keer 15 dagen terug. Dat bedoel ik dus vandaag!
Na kort onderzoek stuit ik op verdachte win_update.exe (Publisher: Privat, origineel Stub.exe, Duitse taal). Die heb ik uitgeschakeld en alle register links uitgeschakeld.
Bleek dat ook cmd.exe onder zelfde waarschuwing van McAfee valt.
Maar het lost de netwerkprobleem niet op. Ik heb even netwerkkaart opnieuw ingestalleerd, maar dat mocht niet baten.
Enkele details:
- pingen naar elkaar gaat goed
- internetten gaat goed
- via \\pcnaam\ gaat fout
- geen andere pc's zichtbaar in netwerk window (wel eigen thuisgroep, maar geen andere groepen)
- eigen netwerk pc icoon is verdwenen
- toegang weigeringen van andere computers
Er ontbreekt wellicht een protocol of is ontregeld. Mogelijk is er toch nog trojan actief. Ik zal dan andere scanner moeten draaien.