Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Netwerk ziet andere computers en zichzelf niet.

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Gisteren was er niks aan het hand, maar vandaag klopt er iets niet.
Er kon niet geprint worden via andere pc over de netwerk.
De computer is zelf ook spontaan opgestart na dagenlang stabiel draaien.
Bij opstart waarschuwt McAfee voor zogenaamde ZapChast.reg (Trojaans paard) en heeft verdachte bestanden verwijderd, en wel vooral a.bat in de root. Dat gebeurt zelfs 3 keer op dezelfde dag, en 1 keer 15 dagen terug. Dat bedoel ik dus vandaag!

Na kort onderzoek stuit ik op verdachte win_update.exe (Publisher: Privat, origineel Stub.exe, Duitse taal). Die heb ik uitgeschakeld en alle register links uitgeschakeld.
Bleek dat ook cmd.exe onder zelfde waarschuwing van McAfee valt.

Maar het lost de netwerkprobleem niet op. Ik heb even netwerkkaart opnieuw ingestalleerd, maar dat mocht niet baten.
Enkele details:
- pingen naar elkaar gaat goed
- internetten gaat goed
- via \\pcnaam\ gaat fout
- geen andere pc's zichtbaar in netwerk window (wel eigen thuisgroep, maar geen andere groepen)
- eigen netwerk pc icoon is verdwenen
- toegang weigeringen van andere computers

Er ontbreekt wellicht een protocol of is ontregeld. Mogelijk is er toch nog trojan actief. Ik zal dan andere scanner moeten draaien.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Inmiddels heb ik wat rommel verwijderd met Anti-Malware tool, maar de netwerk gedeelte is nog steeds in de deuk. Internet is enige dat naar buiten loopt, maar intern op lan zien ze elkaar niet. De protocols bij de netwerkkaart lijken nog aanwezig te zijn volgens Windows eigenschappen, maar er mist echt wat om elkaar te kunnen zien.

Ik wil graag weten wat de basis punten voor nodig zijn voordat je elkaar kan zien, en dus in dit geval moet er icoon verschijnen van de getroffen computer. Zelfs direct benaderen via \\pcnaam\ of \\ip\ lukt niet. Puur op IP niveau pingen is alles nog goed. FTP en HTML werken wel, maar dat gebruikt andere protocol.

Dan kan ik even nakijken wat er precies weggevallen is sinds gisteren. De printer is namelijk aangesloten op mijn pc en anderen kunnen niet meer via netwerk mijn printer gebruiken. Dat is vervelend.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Virusmeukee?
Flatten & rebuild in jouw geval.
Je loopt al 15 dagen van alles door te laten etteren, lijkt me ook niet echt handig.

Maar gelijk maar even een zwier naar de juiste hoek genaamd B&V.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik werk netjes op de Windows, en McAfee is up to date. Maar ja, het wil wel heel klein beetje doorglippen, en ik bezoek geen vreemde sites.
Emails worden ook op juiste wijze afgehandeld, geen Outlook, alleen Thunderbird.

Er zijn dan ook alleen enkele trojans gevonden, en geen virussen. Twee typen maar, dat is al wat minder dan 10 soorten vreemde codes op Windows :) Ik ben zeker alert op virussen en trojans en let overal goed op. Maar kennelijk glipt er wat doorheen.

Ik ga vanwege weinig trojans en virussen ook niet gelijk boel opnieuw installeren, het is zakelijke pc en ik heb al druk genoeg op de zaak. Ik wil alleen even netwerkgedeelte herstellen, dan ben ik tevreden.

• Storm90
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 15:23
Is het niet mogelijk om systeem herstel uit te voeren?
Het is simpel maar effectief.

pingen gaat goed in zowel ip als naam?

Je computer al eens opnieuw in het netwerk proberen te stoppen?

Problemen met 1 of meerdere computers? Indien met meer, het zal wel geen router fout zijn maar niet geschoten is altijd mis. Probeer eens de router te resetten. Je weet maar nooit.

En scan je pc eens in veilige modus, je pc verwijdert meer in veilige modus aangezien dan veel programma's niet in gebruik zijn en hierdoor gemakkelijk kunnen worden verwijdert.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Router heeft niets mee te maken. Het zit direct aan de switch. Op andere computers zijn er geen problemen met netwerk en internet gevonden. Alleen die ene pc niet.
Er zit Backdoor.dot trojan op volgens Anti-Malware. Ik ga even systeemherstel punten controleren, en ga kijken bij de punt voor McAfee alarm sloeg over verdachte trojan.

De aanwezige XP Hetstel Console doet jammerlijk niks meer.

Edit:
Backdoor.dot in o.a. .exe en win_update.exe (die ook voordoet als nod32 service)
Trojan.BIO in o.a. GoZilla\GOIEHlp.dll
Adware.2020search in \dynamic toolbar\PBNLV2 (ironisch genoeg is dit een Packard Bell Toolbar....)

Bij systeemherstel zie ik duidelijk exe files weer terugkomen, en ben al teruggegaan naar 7 december...
Dus direct Anti-Malware software ingestalleerd en boel zo snel mogelijk elimineren.
Maar 7 december systeemherstel heeft gelukkig positief resultaat: netwerk lijkt weer te werken. (de eigen pc share icoon en andere pc shares zijn weer te zien in netwerk overzicht zoals het hoort)

[ Voor 43% gewijzigd door MrDummy op 19-12-2008 16:06 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kloppen je DNS instellingen nogwel ?
Is je hosttabel in orde?

klopt je routes :+
een install is altijd makkelijker.
Maar format+rebuild is makkelijker.
en herstelpunten kunnen de virussen in blijven zitten.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
En weer zijn ze weg na Windows Update... Mooie boel.
Nee, nog niet service pack 3. Deze toch maar erop doen in hoop dat het boel herstelt?

Oh ja, rond 18e heb ik critical IE security patch als laatste erop gedaan, kan dat ook probleem zijn?

DNS heeft hier niks mee te maken, want dan kom je op Internet situatie, die wel probleemloos werkt.
Het gaat om netwerk sharing gedeelte, waar ook printer sharing onder valt. Die is uitgevallen waardoor naar buiten en omgekeerd ook niet meer kan. Eigen shares wel, pingen op IP wel, maar kijken op naam juist niet.
Andere shares via ip kijken gaat ook niet. Het lijkt wel alsof ergens een layer verdwenen of verneukt is in de netwerk software.

Om netwerksharing te onderzoeken kan ik ook pc-dokter-tool pakken en die op vreemde (registry) instellingen laten checken. Welke pc-dokter-tool zal ik nemen hiervoor? CCleaner om te beginnen?

Edit: Automatische (Windows) Update is zelfs uitgeschakeld. Routing and Remote Access is ook uitgeschakeld, Security Center is uitgeschakeld, network DDE's zijn beide uitgeschakeld.
Dat is niet normaal met aantal uitgeschakelde services.
Alleen Autom. Update en Security Center heb ik even hersteld op Automatisch.

[ Voor 86% gewijzigd door MrDummy op 19-12-2008 16:42 ]

Pagina: 1