Toon posts:

2 beeldschermen + tvscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Binnenkort ga ik een nieuw systeem kopen met daarbij een nieuw beeldscherm. Ik wil wel nog mijn huidige monitor gebruiken omdat ik van plan ben om veel foto bewerkingen te doen en muziek te maken (bv dan de digitale mengpaneel op 1 scherm en het nummer/VSTs etc op het ander).
Nu kijk ik ook altijd films/anime etc die op mijn computer staan via mijn tvscherm. Ik heb rondgezocht en weet dat het mogelijk is om drie schermen, triple monitor, op 1 kaart aan te sluiten, maar is het ook mogelijk om 2 monitors en een tvscherm aan te sluiten?
Aangezien ik me wil berusten op de BBG van november, of straks die van januari maar dat zal niet veel verschillem, wil ik de daarbij horende videokaart kopen: http://www.sapphiretech.c...cts_overview.php?gpid=244. Nu weet ik het niet zeker of ik het goed heb, maar volgens mij kan je daar maar 1 beeldscherm en een tvscherm op aansluiten. Mijn vraag is, hoe duur zijn de kaarten waar ik deze setup kan gebruiken en hebben ze dezelfde presaties als deze sapphire? Ik zet zelf nl te denken dat het voordeliger is om deze te kopen en gewoon elke keer als ik een film wil kijken en daarna muziek wil maken dat ik gewoon van scherm moet switchen.

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
je kan denk ik beter een PCI-videokaartje met component out zoeken. Kost nix, heb je ook niet veel, maar probleem is wel opgelost. Als je een mobo neemt met twee PCIe slits maak je het jezelf helemaal makkelijk: gewoon een cheap kaartje uit de V&A bijprikken er naast en bob is je oom. 8)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het is niet mogelijk om meer dan 2 schermen op 1 grafische core aan te sluiten, er is een 3870X2 van Asus in omloop met 4DVI en 1x S-video, waar je dus wel 3 schermen op aan kunt sluiten.

Mocht je meer dan 2 aan willen sluiten, dan zal je uit moeten wijken naar een extra kaart om het derde scherm aan te sturen.

Waar jij op doelt met 3 schermen op 1 kaart aansluiten is een Matrox Triple Head 2 Go, maar dat is 3 schermen met dezelfde resolutie.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Neem een moederbord met Crossfire en koop een videokaart erbij voor een paar tientjes en sluit daar het derde scherm op aan ;) (Dan moet je Crossfire wel uit laten natuurlijk.)

The devil is in the details.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hahn schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:36:
Neem een moederbord met Crossfire en koop een videokaart erbij voor een paar tientjes en sluit daar het derde scherm op aan ;) (Dan moet je Crossfire wel uit laten natuurlijk.)
Leuk feit: op een sli moederbord werkt 2x een ati kaart zonder crossfire ook perfect hoor ;)

Nog beter: een moederbord met een X58 chipset kopen zodat je SLI en Crossfire kunt draaien (wel op de Sli-certified sticker letten.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 21:34

E-Vix

Nu met sneeuw!

Hahn schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:36:
Waarom raad je hem dan in hemelsnaam aan om een moederbord met crossfire aan te schaffen als hij het niet moet gebruiken :?. Ieder willekeurig moederbord kan standaard meerdere videokaarten aan...
Maar zoals al gezegd. Koop voor een paar tientjes een extra videokaart er bij. Als je hem puur voor films of als mengpaneel wilt gebruiken dan heb je echt niets bijzonders nodig en kan je voor € 20,- a € 30,- al klaar zijn (voor je extra videokaart dan).

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

E-Vix schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:42:
Ieder willekeurig moederbord kan standaard meerdere videokaarten aan...
Als je onder videokaart een gamerskaart verstaat in het PCI-e x16 formaat kom je er niet met een moederbord met een enkel PCI-e x16 slot hoor :P
En om iets meer uit te geven aan een moederbord met CF/SLI mogelijkheid kan nooit kwaad aangezien het de iets luxere borden zijn en soms stabieler en koeler kunnen zijn met overklokken etc.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
E-Vix schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:42:
[...]

Waarom raad je hem dan in hemelsnaam aan om een moederbord met crossfire aan te schaffen als hij het niet moet gebruiken :?. Ieder willekeurig moederbord kan standaard meerdere videokaarten aan...
Maar zoals al gezegd. Koop voor een paar tientjes een extra videokaart er bij. Als je hem puur voor films of als mengpaneel wilt gebruiken dan heb je echt niets bijzonders nodig en kan je voor € 20,- a € 30,- al klaar zijn (voor je extra videokaart dan).
Omdat je dan gewoon een PCI-e x16 kaartje erbij kan kopen, is een stuk minder (uitzoek)gedoe.

The devil is in the details.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 21:34

E-Vix

Nu met sneeuw!

Hahn schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:45:
Omdat je dan gewoon een PCI-e x16 kaartje erbij kan kopen, is een stuk minder (uitzoek)gedoe.
Ik denk dat er meer moederborden zijn met 2 PCI-e X16 sloten die geen crossfire ondersteuning hebben dan moederborden die het wel hebben.
Wiethoofd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:52:
Als je onder videokaart een gamerskaart verstaat in het PCI-e x16 formaat kom je er niet met een moederbord met een enkel PCI-e x16 slot hoor :P
En om iets meer uit te geven aan een moederbord met CF/SLI mogelijkheid kan nooit kwaad aangezien het de iets luxere borden zijn en soms stabieler en koeler kunnen zijn met overklokken etc.
Kream geeft in zijn OP aan dat hij het wil gebruiken om film mee te kijken en om zijn equaliser op te zetten en voor foto bewerking. Ik kom dus niets tegen dat hij een fervent gamer is die alles uit zijn systeem wil halen met super stabiele (lees: dure) hardware die hij nét 2% verder over kan clocken dan 'normale' hardware om zo Far Cry 2 op de hoogst mogelijke resolutie met alle extra's aan te kunnen draaien.

SLI of Crossfire gebruiken is leuk, maar dan ben je wel weer gebonden aan het gebruik van de aansluitingen van maar één videokaart. Dan kan je dus weer niet 3 monitoren op één systeem aansluiten, en laat dat nou net datgene zijn wat de bedoeling is.

Mijn advies aan Kream blijft dus gewoon om een goedkope videokaart er bij te kopen en die te gebruiken om het extra scherm mee aan te sturen. Of het een PCI-e X16, x8, x4 of een gewone PCI kaart is maakt niets uit. Voor films, een equalizer paneel en fotobewerking heb je echt geen high end videokaart er bij nodig (meegenomen dat je fotobewerking hoofdzakelijk op je hoofdmonitor zal uitvoeren en je 2e monitor zal gebruiken voor brushes, menu's etc.)

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

E-Vix schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:24:
Ik denk dat er meer moederborden zijn met 2 PCI-e X16 sloten die geen crossfire ondersteuning hebben dan moederborden die het wel hebben.
Een moederbord met 2x PCI-e x16 (of 2x8 in het geval van twee kaarten of 16+4 of 16x16 of een andere combo) ondersteund altijd een dual grafische interface. Chipset afhankelijk of het SLI of Crossfire is. Intel/AMD chipset = Crossfire, nForce = SLI, X58 = Crossfire (en SLI afhankelijk van de certificering)
Kream geeft in zijn OP aan dat hij het wil gebruiken om film mee te kijken en om zijn equaliser op te zetten en voor foto bewerking. Ik kom dus niets tegen dat hij een fervent gamer is die alles uit zijn systeem wil halen met super stabiele (lees: dure) hardware die hij nét 2% verder over kan clocken dan 'normale' hardware om zo Far Cry 2 op de hoogst mogelijke resolutie met alle extra's aan te kunnen draaien.
Wie zegt dat hij 2x een GTX280 of 2x een 4870 moet kopen, 2x een 3450 of zelfs 2 6200GT's kunnen prima hun werk doen als ze aangesloten worden.
SLI of Crossfire gebruiken is leuk, maar dan ben je wel weer gebonden aan het gebruik van de aansluitingen van maar één videokaart. Dan kan je dus weer niet 3 monitoren op één systeem aansluiten, en laat dat nou net datgene zijn wat de bedoeling is.
Als je beter had gelezen had je kunnen lezen dat het uit laten van SLI/Crossfire of gewoon het niet plaatsen van een SLI/Crossfire-bridge 2 grafische cores oplevert waar je 4 schermen apart mee aan kunt sturen.
Mijn advies aan Kream blijft dus gewoon om een goedkope videokaart er bij te kopen en die te gebruiken om het extra scherm mee aan te sturen. Of het een PCI-e X16, x8, x4 of een gewone PCI kaart is maakt niets uit.
Hier spreek je jezelf tegen. Eerst raadt je hem af een extra kaart te kopen, vervolgens zeg je dat hij een extra PCI-e kaart moet kopen. Hybrid Crossfire en Hibryd SLI ondersteunen maar 2 schermen. Een PCI-videokaart zal tweede hands gekocht moeten worden of er moet een fortuin voor opgehoest worden als je ook voor 25 euro een 6200GT/3450 kunt kopen die ook z'n werk kan doen.
Voor films, een equalizer paneel en fotobewerking heb je echt geen high end videokaart er bij nodig (meegenomen dat je fotobewerking hoofdzakelijk op je hoofdmonitor zal uitvoeren en je 2e monitor zal gebruiken voor brushes, menu's etc.)
Voor films en fotobewerking heb je een krachtige CPU nodig aangezien nog niets via je GPU gerenderd wordt, hij wordt alleen gebruikt om het beeld op je scherm te toveren. Een iets duurdere grafische kaart die een UVD ondersteund is altijd handig om de CPU te ontlasten tijdens het film kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... heel veel info maar ik ben er eerlijk gezegd nog steeds niet uit. Ik heb nu een Asus GeForce 6600 in mijn kast zitten, zou ik die als 2e kaart kunnen gebruiken (ben trouwens van plan om deze pricewatch: Gigabyte GA-EP45-DS3R of deze pricewatch: Asrock P45TurboTwins2000 mobo te halen, waarschijnlijk de laatste omdat ik niet alles gebruik van de eerste).
Daarnaast had ik elders gelezen dat er misschien een probleem zou zijn met de drivers voor de kaarten, klopt dit of zal dat wel meevallen? Ook vroeg ik me af of een tweede kaart niet meer voeding vereist dan de 550W die ik wilde halen en of het mn systeem aanzienlijk belast.
Ik ben trouwens van plan om een Intel quad q6600 te halen als dat belangrijke info is

• 3E3A37
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-08-2025
Kream, ik heb ongeveer het zelfde geval. Ook 2 bestaande beeldschermen die draaien op mijn 8500GT, en heb ik sinds kort een 32" LCD erbij gekocht. Mijn moederbord is de MSI P35 Neo2-FR, deze heeft één 16x en één 4x PCIe slot. En daarom haal ik er nu ook een 9600GT bij.

Over je driver vraag:
In mijn geval zijn het beide kaarten van nVidia, dus er zou geen driver probleem moeten komen, aangezien ze op dezelfde driver draaien. Naar je vraag over de voeding ben ik ook benieuwd, ik heb namelijk maar een 380W voeding. (voor overige configuratie zie mijn handtekening hieronder).

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Voor de voeding kun je terecht in Welke voeding heb ik nodig? Deel 21 maar elke A-merk 550W zal in principe moeten voldoen. Verder zou ik qua stabiliteit, kwaliteit en betrouwbaarheid toch voor de Gigabyte gaan ipv de Asrock. Ookal gebruik je niet alles wat op het andere bord zit, wie weet ga je het ooit nog gebruiken en volgens mij is de gigabyte ook stabieler met overclocken van je Q6600.

Pagina: 1