RAID1 schijven vervangen/vergroten

Pagina: 1
Acties:

• Adelbert
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01-2021
Hallo,

Na de RAID faq en het forum afgezocht te hebben naar deze situatie heb ik toch nog een vraag over dit onderwerp. Ik wil graag de schijven vervangen door grotere schijven.

Wat ik al gedaan heb:

- oude schijf eruit
- nieuwe erin
- rebuild
- andere oude schijf eruit
- nieuwe erin
- rebuild

De schijven die er nu inzitten zijn dus al de nieuwe vergrote schijven. Nu lees ik regelmatig dat ik dan in windows 2k3 via diskmanagement dus de ungepatitioneerde diskspace zou moeten kunnen zien zodat deze dan eventueel toegevoegd kan worden. In mijn geval zie ik deze ruimte niet.

Via een dell pakketje (dell openmanage server administrator) zie ik wel netjes dat de gehele schijf gezien wordt. Echter staat in de RAID nog steeds de oude grote aangegeven waardoor je volgens mijn in diskmanagement dit nooit kan zien.

Na contact gehad te hebben gehad met dell geven hun aan dat ik opnieuw een RAID configuratie aan moet maken waarna ik mijn os opnieuw moet installeren. Als ik dit niet zou doen dan is er een hele grote kans dat er een hoop problemen uit ontstaan.

Echter wil ik graag een zo kort mogelijke downtime en al mijn data behouden. Dus nu is mijn vraag wat is in deze situatie de slimste/makkelijkste aanpak? En dit zonder bv partitionmagic te gebruiken.

Alvast bedankt.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Kijk eens in de setup/BIOS van je RAID controller. Grote kans dat je het array en/of volume nog moet vergroten voordat je deze in schijfbeheer kan bewerken.

• Adelbert
Ja klopt die moet nog vergroot worden. Maar voordat ik dat doe wil ik er 100% zeker van zijn dat alles verloopt zoals het moet en ik daarna gewoon door kan werken.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Of het goed gaat is natuurlijk nooit zeker, maar als het in de specs of opties van de controller staat lijkt het me toch dat het zou moeten kunnen. Als het er niet in staat zul je andere trucs uit moeten gaan halen met het terugzetten van backups.

• Adelbert
Dat het goed gaat is nooit zeker dat klopt. Maar ik vraag me nu dus af of het een kans van slagen heeft als ik de grote in de controller aanpas. Volgens dell zelf zou dit iig niet een stabiele oplossing zijn.

• maardein
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-11-2021
Wat ik een keer heb gedaan (en dat werkte goed)

-Je oude raid1 laten zitten
-Koppel 1 van de nieuwe schijven los aan
-Kopieer alle data naar de nieuwe schijf vanuit windows
-Koppel de oude raid1 af
-Koppel de 2e schijf van de nieuwe array aan
-Maak een nieuwe array aan, met de schijf waar de data op staat als master (dan zou de controller een 'rebuild' moeten doen naar de 2e schijf)

Dit werkt natuurlijk alleen als het niet je schijf met het OS betreft (dus een data-only schijf)

Als het een schijf betreft met het OS er op zou ik denk ik ongeveer hetzelfde doen, maar dan in plaats van de stap '-Kopieer alle data naar de nieuwe schijf vanuit windows' via ghost een image over zetten.

• Adelbert
Oke, thx voor je reactie.

Mijn idee is het volgende:

Op dit moment hebben beide schijven al de goede data (os) op de c partitie, en lose data op de d.
- raid vergroten tot maximale benutting van de schijven
- d partitie verwijderen
- c partitie vergroten
- nieuwe d partitie aanmaken
- data terugzetten op de d partitie met image

Automatisch wordt de 2de schijf gerebuild en klaar is kees. het probleem waar ik alleen tegenaan hik is dat dell mij verteld dat dat niet DE oplossing is. Ik ben het hier persoonlijk niet mee eens wat ik denk dat het bovenstaande goed moet werken, maar omdat ik dit nog nooit gedaan heb toch maar even hier navragen.

Wat denken jullie van deze aanpak ?

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 19:41

John2B

I Love RAID5..!!

Wat ik al gedaan heb met W2003 Server UP AND RUNNING in een RAID1 Setup:

- Oude kleine mirrorschijf eruit (Apart houden, want is je BACKUP _/-\o_
- Nieuwe Grote schijf erin
- Rebuild :O
- Andere oude Kleine schijf eruit
- Nieuwe Grote schijf erin
- Rebuild :O

Met de RAID Tool van de controller (in mijn geval een HP dus met ACU) de ARRAY EXPANDEN
En na de EXPAND,
Onder het OS de Partitie vergroten met Paragon Partition manager of er een Partitie bijmaken.

Alles in produktie en een draaiend W2003 Server, op 7 servers LiVE gemigreerd in een week tijd op verschillende lokaties in het land...leuk :)

Uiteraard hadden we dit in een aparte omgeving getest.

Mocht er iets fout gaan, alle disken eruit, de 1e mirror erin, OS opstarten, ander mirror er hotswap bij plaatsen en zal de rebuild starten en je ben weer terug bij af zonder DATA en OS verlies.

[ Voor 3% gewijzigd door John2B op 19-12-2008 19:20 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Adelbert
Kijk daar heb ik iets aan _/-\o_ .

Ik had ongeveer hetzelfde idee in mijn hoofd. Alleen expand ik de raid niet met de dell tool maar rechtstreeks in de controler. Daarna wat reatief met partities en klaar.

• Adelbert
Ik kick dit topic even omdat ik weer voor dezeflde situatie sta, en het de vorige keer niet geheel vlekkenloos is verlopen.

Ik heb de stappen genomen die voorgaand vermeld zijn. Dit ging allemaal goed totdat ik de server een reboot gaf. De server kwam niet meer op omdat de raid-controler dit niet pikte.

Hierna heb ik heel de dag met onze ierse helpdesk vrienden aan de lijn gehangen die mij vertelde dat het alleen mogelijk was om de raid te vergroten in de raid-controler zelf.

Bij het vergroten van deze raid worden altijd alle schijven geformateerd. Natuurlijk is dit de meest duidelijke/stabiele manier, maar duurt het nog al lang.

Nogmaals de vraag of iemand hier ervaring mee heeft op een dell server in combinatie met de dell administrator software.
Pagina: 1