P5VD2-X doet videokaart bijna cremeren

Pagina: 1
Acties:

• strokealpha
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 14:43
Na veel google werk ben ik er nog niet uit: Een ASUS P4 bord P5VD2-X met een P4 3.4Ghz processor, 4 GB DDRII 800 geheugen en een PCI-e videokaart (tot nu toe om het even welke) en een PSU (diverse types uitgeprobeerd) met steeds hetzelfde resultaat:

De videokaart(en) worden zowat opgefikt door de asus plank. Tevens is het systeem dus akelig onstabiel (spontane reboots) en is welk OS dan ook niet te installeren. Gewoonweg omdat het spul al snel weer spontaan reboot.

De plank is voorzien van laatste bios (603) Met een PCI(?!?) videokaart is er nog wel wat te beginnen zoals een live XP cd draaien.
Het bewust downclocken van het geheugen geeft geen verbetering (naar 200/400 ipv 266/533) Ook het vervangen van het geheugen door DDRII 533 biedt geen oplossing.

Om een idee te geven hoe warm een videokaart kan worden: eentje met een fan op de cooler werd zo heet, dat ondanks een fullspeed draaiende fan aanraking van het koellichaam bijna resulteerde in een brandblaar........
(De kaart liet het kort daarna dan ook afweten)

Iemand een idee ??

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Videokaarten kunnen makkelijk 70°C worden in idle toestand, de pijngrens van een mens ligt ongeveer bij de 40/50°C.

Temperaturen van 100°C en hoger onder belasting zijn geen uitzondering bij high-end kaarten.

Om welke kaarten gaat het hier?

[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 18-12-2008 01:15 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

PD2JK schreef op donderdag 18 december 2008 @ 01:14:
Videokaarten kunnen makkelijk 70°C worden in idle toestand, de pijngrens van een mens ligt ongeveer bij de 40/50°C.

Temperaturen van 100°C en hoger onder belasting zijn geen uitzondering bij high-end kaarten.
Opzich heb je gelijk, maar aangezien TS aangeeft dat hij nog niet eens een OS geinstalleerd heeft is het op zijn minst vreemd te noemen ;)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

PD2JK schreef op donderdag 18 december 2008 @ 01:14:

Om welke kaarten gaat het hier?
Mee eens. En TS, welke voeding?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Hoge temperaturen op een GPU zijn normaal. Dit omdat ze er tegen kunnen en de FAN meestal pas begint te draaien als ze op die hoge temperaturen zijn. (Dit ivm met de herrie die de fan anders zou produceren).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• strokealpha
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik weet wat het probleem is. Niet hoe dit op te lossen helaas.
De PCI-e bus draait normaal op 100Mhz. Als de frequentie iets te heel veel hoger is, b.v. 200Mhz )-: veroorzaakt dat enorm veel warmteontwikkeling.
Volgens drhardware (dos) is de systeembus op PCI-e 199Mhz en de geheugenfrequ. 169Mhz
De videokaart op dat moment: Foxconn Geforce 7200GS
De vraag is dus nu: Hoe krijg ik die frequentie om laag ? De bios biedt die mogelijkeid niet.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:18

M2M

medicijnman

strokealpha schreef op donderdag 18 december 2008 @ 20:22:
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik weet wat het probleem is. Niet hoe dit op te lossen helaas.
De PCI-e bus draait normaal op 100Mhz. Als de frequentie iets te heel veel hoger is, b.v. 200Mhz )-: veroorzaakt dat enorm veel warmteontwikkeling.
Volgens drhardware (dos) is de systeembus op PCI-e 199Mhz en de geheugenfrequ. 169Mhz
De videokaart op dat moment: Foxconn Geforce 7200GS
De vraag is dus nu: Hoe krijg ik die frequentie om laag ? De bios biedt die mogelijkeid niet.
de bios hoort de PCI-E frequentie gewoon op 100MHz te hebben, onder standaard instellingen teminste. Als je je processor gaat overklokken dan moet je de PCI-E frequentie bewust op 100 MHz vastzetten om te zorgen dat deze dan niet meeoverklokt.

Dit probleem zou je echter niet moeten hebben met een PCI videokaart en hoort eigenlijk standaard niet voor te komen bij een stock systeem. Staan alle waardes in de bios op automagisch?

-_-

• Xentor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 13:00
reset naar bios defaults?

- iRacing profiel | Ryzen 9800x3d | 4070 | 32GB DDR5 | -

• strokealpha
Bios staat op default. Niet overclocked. Zelfs verschillende biossen geprobeerd (versies) Het mag allemaal niet baten......... PCI-e is niet in te stellen in die kl*te bios. Denk dat ik maar een nieuw moederbord neem.....

Verwijderd

Al gekeken of er nergens iets kapot is waardoor er te veel spanning op de vga kaart komt te staan?

zijn bord
http://www.asus.com/produ...62&l1=3&l2=11&l3=346&l4=0

Je kan wel jouw SFS (Stepless Frequency Selection)
- FSB tuning from 133MHz up to 350MHz at 1MHz increment
Aanpassen .

Verder jouw pci-e bus kan niet op 200mhz lopen.dan heb je totaal geen boot namelijk.
Ik denk dat jouw dos programma anders bekijkt.
Pci-e kan twee riching op
Ik denk dus ook dat de software 200bus ziet net zoals bij ddr en sdr soms fout word weer gegeven.

Ik denk inderdaad dat je bord is overleden
Koop een simpele asrock bordje die zijn beter dan de lowbudget sit van asus.
Ik heb een asrock 945conroe-dvi.
Deze ondersteunt volgens de web geen intel dualcore op 45 fabricatie.
Mail gestuurt volgende dag een beta bios tot me beschikking voor wel ondersteuning.
Kijk zo moet dat.

Gebruik nu ook maar twee merken.
Voor het echte werk gigabyte
Voor simpel asrock.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 14:19:
Al gekeken of er nergens iets kapot is waardoor er te veel spanning op de vga kaart komt te staan?

zijn bord
http://www.asus.com/produ...62&l1=3&l2=11&l3=346&l4=0

Je kan wel jouw SFS (Stepless Frequency Selection)
- FSB tuning from 133MHz up to 350MHz at 1MHz increment
Aanpassen .

Verder jouw pci-e bus kan niet op 200mhz lopen.dan heb je totaal geen boot namelijk.
Ik denk dat jouw dos programma anders bekijkt.
Pci-e kan twee riching op
Ik denk dus ook dat de software 200bus ziet net zoals bij ddr en sdr soms fout word weer gegeven.

Ik denk inderdaad dat je bord is overleden
Koop een simpele asrock bordje die zijn beter dan de lowbudget sit van asus.
Ik heb een asrock 945conroe-dvi.
Deze ondersteunt volgens de web geen intel dualcore op 45 fabricatie.
Mail gestuurt volgende dag een beta bios tot me beschikking voor wel ondersteuning.
Kijk zo moet dat.

Gebruik nu ook maar twee merken.
Voor het echte werk gigabyte
Voor simpel asrock.
Ik denk inderdaad ook dat het een uitleesfout is. Denk eens wat de andere apparaten aan je PCI-E bus (en PCI bus) er van vinden om op een dubbel zo hoge frequentie te lopen. Met 10 á 15MHz extra op je PCI bus (geen idee hoe hard de PCI-E bus dan moet staan) kan een geluidskaartje al keihard Mein Leben (wolf style) roepen, een harde schijf kan flinke datacorruptie krijgen of gewoon stoppen met spinnen, dat soort dingen.

Wat voor soort videokaarten test je ? Als je dikke 8800GTX'en in een krap kastje zonder airflow aan het proppen bent dan kan ik me voorstellen dat ze te warm worden, als je een Radeon 9200SE in een Antec kast aan het stoppen bent dan moet het probleem ergens anders zitten.

Mijn gok zou zijn dat er ergens een spanningsregelaar defect is waardoor er gewoon teveel spanning op je PCI-E bus staat (als het echt je moederbord is die het probleem veroorzaakt). Kijk even of je geen gebarste condensators op je bord hebt zitten, andere componentjes die er verdacht uitzien.

Bedoel je, Suijkerbuijk, met die laatste alinea dat je Asus niet als "echt" merk beschouwt ? Je weet dat je met Asrock in het budgetsegment van Asus bent terechtgekomen ? Eerst zeg je dat goedkope Asus borden "budget shit" zijn, later zeg je dat je meer dan tevreden bent met de budgetafdeling van Asus... Alles waar je zo ontevreden over bent met Asus prijs je de hemel in bij Asrock, feitelijk ga je met hetzelfde bedrijf in zee.
Ik denk dat je sowieso niet al teveel moet verwachten van "budget shit", da's niet uniek voor Asus hoor.

[ Voor 11% gewijzigd door KneoK op 19-12-2008 16:36 ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 13:55
KneoK schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 16:27:
Bedoel je, Suijkerbuijk, met die laatste alinea dat je Asus niet als "echt" merk beschouwt ? Je weet dat je met Asrock in het budgetsegment van Asus bent terechtgekomen ? Eerst zeg je dat goedkope Asus borden "budget shit" zijn, later zeg je dat je meer dan tevreden bent met de budgetafdeling van Asus... Alles waar je zo ontevreden over bent met Asus prijs je de hemel in bij Asrock, feitelijk ga je met hetzelfde bedrijf in zee.
Ik denk dat je sowieso niet al teveel moet verwachten van "budget shit", da's niet uniek voor Asus hoor.
Het probleem is dat de Asus borden nauwelijks beter zijn dan hun eigen budgetborden.

Ik koop iedere keer weer Asus tot het ding kapot gaat en ik een vervanger koop (meestal Gigabyte). Bij een nieuw systeem koop ik dan weer een Asus... tot het ding stuk is... en ik weer een Gigabyte gebruik tot het ding verouderd is :+

TS: Druk al je kaarten even goed aan en probeer je geheugen even in een andere computer te testen met memtest.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Mr_Atheist schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 17:05:
[...]

Het probleem is dat de Asus borden nauwelijks beter zijn dan hun eigen budgetborden.

Ik koop iedere keer weer Asus tot het ding kapot gaat en ik een vervanger koop (meestal Gigabyte). Bij een nieuw systeem koop ik dan weer een Asus... tot het ding stuk is... en ik weer een Gigabyte gebruik tot het ding verouderd is :+

TS: Druk al je kaarten even goed aan en probeer je geheugen even in een andere computer te testen met memtest.
Heb zelf heel andere ervaringen, heb al een stuk of 7 Asus borden gehad waarvan ik alleen een oude A7N8X na 3 jaar heb moeten vervangen , de rest doet voor zover bekend nog dienst.
Het is wel duidelijk dat je krijg waarvoor je betaalt, een bordje van 5 tientjes presteert slecht (wat meestal geen Asus maar chipset euvel is) en kan in sommige gevallen wat instabiel zijn, wellicht in wat meer gevallen dan bij andere fabrikanten, maar dramatisch veel zal dat niet zijn. Zoals ik in mijn vorige post al zei, bij andere fabrikanten zul je precies hetzelfde zien bij low-budget producten. Goedkopere onderdelen, kortere levensduur.
Mij ging het ook meer om het feit dat hij Asus prutspul noemt maar laaiend enthousiast is over Asrock, dat komt een beetje over als lekker trendy schreeuwen.

Ik neem aan dat als jij je zoveelste Asus bord inwisselt voor een Gigabyte dat je dan niet in het low-budget segment gaat loeren... Asus heeft in het topsegment ook prachtige bordjes hoor, in het middensegment doen ze het wat mij betreft ook meer dan prima (meest recente aankopen een P5K die makkelijk 475MHz op de fsb deed, nu een P5Q Pro die hetzelfde doet met nog een klein schepje erbovenop (Q6600 op 3,94GHz, 3 uur Orthos stabiel), beide bordjes retestabiel voor een leuke prijs).

• strokealpha
Vandaag (zaterdag) zet ik er een foxconn bordje in. De gemeten spanning op de videokaart zat op 1.2 volt.
Wat Asus betreft: Ik ben een super tevreden gebruiker van eenM2N32-SLI de luxe bord met AMD X2 6400 en 4GB geheugen. (Is/was natuurlijk niet het meest budgetbordje van Asus)

Het betreffende P4 bordje gaat voorlopig de "koelkast" in: ik kijk er nog wel eens naar of het wordt gedumpt...

Zichtbare schade is er niet en zeker geen lekkende elco's of zoals ik dat verschijnsel altijd noem "geen gevalletje bedrijfsspionage" Ook heb ik handmatig de temperatuur van de diverse chips en spanningregelaars gechecked en geen overdadig verhitte items gevonden.

Nuchter gezien moet ik gewoon geen tijd meer in het bord steken al was het alleen maar vanwege de lage prijs van het ding.

Allen dank voor het meedenken. Wat mij betreft: SLOTJE

• strokealpha
Hilarisch vervolg. Men zegt wel eens "God straft direct" Of dat in dat geval zo is laten we maar in het midden:
Zoals geschreven foxconn bordje met video on board in de kast. De prik er op en wat denk je ?
Ja hoor ! WEER iets met de video ! Na ongeveer 30 seconden bevriest het beeld. Na een herstart door reset zie ik nog een horizontaal stukje beeld met de bovenste regionen van het woord "Foxconn" even later gevolgd door een spontane reset......
Diagnosekaart er in: blijft hangen op "2D" voor de reset. Volgens de tabel bij de diagnosekaart zou het de videorom betreffen...........
Bord gaat als DOA retour...........

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

strokealpha schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 23:51:
Men zegt wel eens "God straft direct"
Niet te vroeg juichen.

Dat zeg ik altijd als ik met pc's knutsel. ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:53
Exorcist schreef op donderdag 18 december 2008 @ 01:45:
[...]

Mee eens. En TS, welke voeding?
Wat hij zei!

Misschien is je voeding gaar en ben je nu moederborden aan het bakken.

[ Voor 17% gewijzigd door FireAge op 21-12-2008 08:41 ]

• strokealpha
Gelijk met het vervangen van het bord is ook de PSU vervangen door een nieuw exemplaar ! (Wat nu uitstekend functioneert in combi met een Asus bord met daarop een so939 AMD 64 3500)
Eigenlijk altijd al de pest gehad aan Intel ....geef mij maar AMD (Maar dat is gewoon een persoonlijk idee)
Ik ben nu bijna zo ver om de P4 maar op Ebay te pleuren......
Oh... en eh de oververhitte videoplankjes doen het ook uitstekend op het genoemde Asus bord en vertonen geen extreem hoge temperaturen meer........ >:)

[ Voor 17% gewijzigd door strokealpha op 22-12-2008 01:32 ]

Pagina: 1