Toon posts:

Advies voor specifiek systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta voor de aankoop van een nieuwe computer. Na eerst lang getobd te hebben over de keuze tussen notebook of desktop, heb ik toch voor een desktop gekozen.
Nu sta ik alleen natuurlijk voor een tal andere keuzes, waar ik soms door de bomen het bos niet meer zie.
4 jaar geleden had ik een computer samen gesteld (bij azerty volgens mij) en had toen ook al veel gelezen en op fora gepost. Dit keer weer heb ik veel op fora gestruind voor info maar ik vrees dat door mijn specifieke ‘eisen’ ik toch zelf weer moet posten.
Het probleem is dat ik het idee heb dat er in tegenstelling tot 4jaar geleden er nu een NOG meer bomen zijn waardoor het bos nog minder te zien is. Echt hoor, vroeger wist ik nog wel het één en ander over hardware, maar nu snap en volg ik het echt niet meer. Hulp gevraagd dus!
Enfin, mijn specificaties. Door mijn beginnende interesse in het maken van muziek (en dan voornamelijk ‘beats’ dus geen live muziek) en fotografie die steeds serieuzer wordt, ben ik toe aan een nieuwe computer. Nu weet ik ongeveer wel wat ik wil maar niet precies. Er zijn ook 3 soorten systemen waar ik mijn vragen over heb.
Ten eerste is er de BBG van tweakers die een mooi basis zijn voor mijn ‘multimedia’ computer. Een paar vraagjes heb ik er echter over. Als ik hiervoor zou gaan, in hoeverre is het verstandig om te wachten op de BBG van januari? Is de update-kwaliteit van de gids groot genoeg om daarop te wachten? Ik vroeg me ook af hoe mensen over het algemeen, als ze een dergelijk systeem willen kopen, waar ze zo’n systeem samenstellen.
Ten tweede is er de ‘standaard’ computers zoals de Dell systemen, of de computers die je bij It’s en soortgelijke ketens kan halen. In hoeverre is het voordeliger/beter/makkelijker om daar een computer te kopen ten opzichte van een samengestelde computer?
Ten derde is er de optie van een Mac. Ik heb gezocht naar info over het eeuwenoude pc vs mac verhaal, maar kom er toch niet uit wat betreft mijn situatie. Mac staat bekend om zijn sterke beeldbewerking maar ik doe alleen aan fotografie en geen videobewerkingen. Daarnaast heb ik ‘maar’ een budget van ongeveer 800-900 (met misschien een max van 1000 voor een Mac als ik overtuigd wordt) en voor dat geld heb ik het idee dat ik met een pc voor hetzelfde geld betere hardware ‘specificaties’ haal dan een Mac. Maar staat dat ook voor betere prestaties (bijv minder kloksnelheid bij een Mac die toch, doordat het beter samenwerkt, beter of sneller werkt)? Daarnaast wil ik wat betreft muziek veel gebruik maken van plugins en dergelijke waardoor ik niet zeker weet of die ook door Mac wordt ondersteund.
Daarnaast vroeg ik me ook af of jullie weten wat in een systeem belangrijk is voor mijn doeleinden. Voor mij is een goed, scherp beeldscherm belangrijk alleen is 21/22” meer dan genoeg en heb ik niet een heel snelle monitor nodig omdat ik met foto’s werk een geen video. Daarnaast heb ik een externe geluidskaart waardoor ik dus geen geluidskaar nodig heb en ga ik binnenkort studio audiomonitors kopen dus daar spaar ik ook geld op.

Pffff een heel verhaal. Ik vind het ook lastig keuze zoals jullie zijn. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Je overtreedt hier imho al de forum regels.
Je had gewoon keuze moeten maken uit de reacties van andere topics, en als je nog niet duidelijk bent, ga je zelf naar Mediamarkt en bekijk ze zelf.
Gezien de fotobewerking is duidelijk dat kleuren van de monitor goed moet staan. Je neemt dus monitor met goede kleuren en wellicht liefst met grote kijkhoek: dat kan met S-IPS techniek. Verder schaf je indien mogelijk calibratie set aan om helemaal goed te maken.
Apple computers zijn inderdaad duur en niet alle schermen zijn even geweldig. Ze hebben zelfs TN schermen in collectie, wat niet goed is.

Helaas kan ik je niet verder helpen omdat deze topic weer 1 van de vele "help me, wat moet ik nemen" topics is die zeker op slot zal gaan. Gebruik Google om beetje inzicht te nemen. Vraag in bestaande topics voor hulp, je krijgt dan wat antwoord op terug. Bezoek speciale forums voor fotografen en professionals, daar krijg je ook goed antwoord op, zeker omdat je foto's moet bewerken.
Begin even met paar woorden in Google. Noteer merken, lees reviews, maak een lijst van en vergelijk de prijzen. Kies de juiste compromis en stel vervolgens de systeem samen. Klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door MrDummy op 18-12-2008 01:20 ]

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:44
Met alle respect, maar jouw systeemeisen zijn niet specifiek.

Jij doet aan audio en foto-bewerking, beide zijn relatief niet heel zwaar (alleen voor 3d/bewegend 2d heb je zware eisen als thuisgebruiker). Je geeft al aan dat je audio zelf regelt (externe audiokaart), dus ook dat is geen groot probleem. Dan voor fotobewerking, daar is eigenlijk maar 1 eis voor: goed scherm (geen TN-panel). Kies dus een goed scherm, en pak voor de rest van je budget het multi-media-systeem van de huidige BBG (november), of wacht even op het concept BBG januari, welke waarschijnlijk met een dag of 7 al op het forum staan. Ik verwacht niet veel verschillen.

Ow, en als mac's samen werken met je geluidskaart, kun je daar prima voor kiezen. Het is alleen anders dan Windows, en als je daar voor open staat moet je daar prima mee kunnen werken. De hardware is relatief wel wat duurder, maar uitstekende support met MacOS en goed uitgebalanceerd. Maar dat is een keuze die je zelf moet maken.

[ Voor 20% gewijzigd door blackangel op 18-12-2008 11:26 ]

Verwijderd

Ik weet niet precies welk programma je gebruik, maar cubase(als ik het zo goed schrijf) ondersteund quadcores en goed ook. Ik las dat de mensen die het programma gebruiken nu veel plugins kunnen draaien omdat die goed verdeeld worden over de quad core. Q6600 is imho dus het minimale waarna je moet kijken, als je cubase gebruikt.

Boodschappenlijstje
Q6600/Q9450
4GB PC6400 Kingston ValueRAM
P43-DS3
HD4350
Samsung F1 1TB
Cooler Master 590
Cooler Master real power 520M

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2008 11:54 ]