Een probleem waar ik de laatste dagen mee aan het stoeien ben.
Ik heb een P45 NEO3 bord, waar een JMicron JMB 33 controller opzit.
Mijn OS (Mandriva 2009) boot vanaf een SATAII disk.
CDROM-speler heb ik een Opitarc IDE drive.
Tot dusver heb ik geen problemen, maar op het moment dat ik mijn 320GB WD ATA drive aan de controller hang beginnen de problemen: de bios boot erg traag, en mijn pc start zeer traag op.
hdparm -t /dev/sba = 115.9 mb/s (SATAII)
hdparm -t /dev/sbb = 3,5 mb/s (320GB WD ATA)
EDIT: dit is na aankoppelen andere schijf, zelfde mountpoint.
hdparm -t /dev/sbb = 30 mb/s (160GB Seagate disk)
Wanneer ik de CDROMspeler van het systeem haal draait de 320GB disk 30mb/s. Het lijkt erop dat deze in ATA33 mode draai (30 mb/s) ? Het OS boot nu wel lekker vlot, maar deze drive moet toch een flink hogere speed halen dan 30mb/s lijkt me.
Ik ben de settings in de BIOS reeds nagelopen, maar er is eigenlijk niets wat ik kan vinden. Ook de jumpers staan goed ingesteld wanneer ik met 2 devices boot, HD op master, CDROM op slave. Wat kan ik over het hoofd zien?
Ik heb een P45 NEO3 bord, waar een JMicron JMB 33 controller opzit.
Mijn OS (Mandriva 2009) boot vanaf een SATAII disk.
CDROM-speler heb ik een Opitarc IDE drive.
Tot dusver heb ik geen problemen, maar op het moment dat ik mijn 320GB WD ATA drive aan de controller hang beginnen de problemen: de bios boot erg traag, en mijn pc start zeer traag op.
hdparm -t /dev/sba = 115.9 mb/s (SATAII)
hdparm -t /dev/sbb = 3,5 mb/s (320GB WD ATA)
EDIT: dit is na aankoppelen andere schijf, zelfde mountpoint.
hdparm -t /dev/sbb = 30 mb/s (160GB Seagate disk)
Wanneer ik de CDROMspeler van het systeem haal draait de 320GB disk 30mb/s. Het lijkt erop dat deze in ATA33 mode draai (30 mb/s) ? Het OS boot nu wel lekker vlot, maar deze drive moet toch een flink hogere speed halen dan 30mb/s lijkt me.
Ik ben de settings in de BIOS reeds nagelopen, maar er is eigenlijk niets wat ik kan vinden. Ook de jumpers staan goed ingesteld wanneer ik met 2 devices boot, HD op master, CDROM op slave. Wat kan ik over het hoofd zien?
[ Voor 3% gewijzigd door paradoXical op 17-12-2008 23:47 ]
She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.