Lage snelheden met PATA disk op P45

Pagina: 1
Acties:

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 22:20
Een probleem waar ik de laatste dagen mee aan het stoeien ben.

Ik heb een P45 NEO3 bord, waar een JMicron JMB 33 controller opzit.
Mijn OS (Mandriva 2009) boot vanaf een SATAII disk.
CDROM-speler heb ik een Opitarc IDE drive.

Tot dusver heb ik geen problemen, maar op het moment dat ik mijn 320GB WD ATA drive aan de controller hang beginnen de problemen: de bios boot erg traag, en mijn pc start zeer traag op.

hdparm -t /dev/sba = 115.9 mb/s (SATAII)
hdparm -t /dev/sbb = 3,5 mb/s (320GB WD ATA)

EDIT: dit is na aankoppelen andere schijf, zelfde mountpoint.
hdparm -t /dev/sbb = 30 mb/s (160GB Seagate disk)

Wanneer ik de CDROMspeler van het systeem haal draait de 320GB disk 30mb/s. Het lijkt erop dat deze in ATA33 mode draai (30 mb/s) ? Het OS boot nu wel lekker vlot, maar deze drive moet toch een flink hogere speed halen dan 30mb/s lijkt me.

Ik ben de settings in de BIOS reeds nagelopen, maar er is eigenlijk niets wat ik kan vinden. Ook de jumpers staan goed ingesteld wanneer ik met 2 devices boot, HD op master, CDROM op slave. Wat kan ik over het hoofd zien?

[ Voor 3% gewijzigd door paradoXical op 17-12-2008 23:47 ]

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Als 1 apparaat op een kabel op ATA33 zit, dan kan dat andere apparaat niet anders dan ook op ATA33 zitten. Kortom, als je CDROM en 160GB schijf op dezelfde kabel zitten, is de limiet ATA33. En dan is de limiet 30-33MB/s.

Check ook even wat je gepost hebt, want verschillende getallen spreken elkaar tegen.
Dus aub een overzichtelijk lijstje met:
- Apparaat
- Aangesloten op (IDE1, IDE2, SATA1, etc)
- Gemeten snelheid in megabytes per seconde (MB/s).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• paradoXical
kalizec schreef op woensdag 17 december 2008 @ 23:35:
Als 1 apparaat op een kabel op ATA33 zit, dan kan dat andere apparaat niet anders dan ook op ATA33 zitten. Kortom, als je CDROM en 160GB schijf op dezelfde kabel zitten, is de limiet ATA33. En dan is de limiet 30-33MB/s.

Check ook even wat je gepost hebt, want verschillende getallen spreken elkaar tegen.
- Apparaat
Ok dat is zover duidelijk, maar de gemeten snelheden kloppen wel degelijk. Mijn 320GB WD schijf heeft een transferspeed van 3.5mb/s wanneer ik hem samen met de CDROMspeler aan de controller hang. Daarnaast boot de BIOS zeer traag (reden is er, maar welke?)

Maar zelfs wanneer ik de CDROM losloppel (zoals ik nu heb gedaan) blijf ik steken op 30 mb/s.

Samenvattend:

situatie1, 1x IDE
640GB disk op SATA1 = 115 mb/s
320GB disk op IDE = 30 mb/s

situatie2, 2x IDE op 1 poort
320GB disk op IDE = 3,5 mb/s
CDROM op IDE = geen test gedaan

situatie3, 2x IDE op 1 poort
160GB disk op IDE = 30 mb/s (andere disk)
CDROM op IDE = geen test gedaan

Ik heb andere bekabeling geprobeerd, geen resultaat. SMART status van de 320GB disk = goed, en de disk werkt goed in een ander systeem.

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• kalizec
Wat betreft max 30 MB/s
Wat voor kabel gebruik je? 40-aderig of 80-aderig?

Wat betreft 3,5 MB/s
Staat de controller in AHCI of Legacy IDE modus?

PS. Het is MB/s (MegaBytes per seconde, niet mb/s (millibits per seconde).

PPS. Als je de CD-Rom loskoppelt, koppel je hem dan ook helemaal af (zowel power als IDE-kabel) en op welke plek (midden of einde staan de verschillende apparaten)?

[ Voor 25% gewijzigd door kalizec op 18-12-2008 00:06 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

kalizec schreef op woensdag 17 december 2008 @ 23:35:

- Apparaat
Naar mijn weten kunnen apparaten onafhankelijk van elkaar een andere UDMA modus hebben, als de kabel het aankan.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02 15:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Misschien een domme vraag, maar heb je de jumpertjes (master/slave) goed staan? Je wilt denk ik de HDD als master op dat IDE-kanaal hebben en de CD-rom als slave... beide master of beide slave geeft (dit soort) rare problemen...

• paradoXical
kalizec schreef op donderdag 18 december 2008 @ 00:05:
Wat betreft max 30 MB/s
Wat voor kabel gebruik je? 40-aderig of 80-aderig?

Wat betreft 3,5 MB/s
Staat de controller in AHCI of Legacy IDE modus?

PS. Het is MB/s (MegaBytes per seconde, niet mb/s (millibits per seconde).

PPS. Als je de CD-Rom loskoppelt, koppel je hem dan ook helemaal af (zowel power als IDE-kabel) en op welke plek (midden of einde staan de verschillende apparaten)?
Ik gebruik natuurlijk een juiste kabel, daar let ik natuurlijk op bij het aansluiten. Het staat ingesteld op IDE modus Ik gebruik overigens al jaar en dag MB/s, dat krijg je er niet meer uit :P

CDROM; zowel stroom als IDE-kabel eraf.
woelders schreef op donderdag 18 december 2008 @ 00:13:
Misschien een domme vraag, maar heb je de jumpertjes (master/slave) goed staan? Je wilt denk ik de HDD als master op dat IDE-kanaal hebben en de CD-rom als slave... beide master of beide slave geeft (dit soort) rare problemen...
Deze staan correct (staat ook in startpost vermeld)? Eigenlijk het eerste wat ik gecontroleerd heb.

• kalizec
Exorcist schreef op donderdag 18 december 2008 @ 00:09:
Naar mijn weten kunnen apparaten onafhankelijk van elkaar een andere UDMA modus hebben, als de kabel het aankan.
Heb het even opgezocht, je hebt (deels) gelijk. Vroeger ging het voor alle apparaten op. Echter vanaf de introductie van PIO-modus op IDE-apparaten hebben meerdere PIO-mode HD's op een enkele PIO-mode controller Independent Device Timing en beïnvloeden ze elkaar niet meer direct. Voor ATAPI-apparaten (CD-ROM's) is/was dit veel minder vaak het geval.

Staat het 'Master'-apparaat in het midden of het einde van de kabel?

[ Voor 5% gewijzigd door kalizec op 18-12-2008 00:22 ]

• paradoXical
kalizec schreef op donderdag 18 december 2008 @ 00:22:
[...]

Heb het even opgezocht, je hebt (deels) gelijk. Vroeger ging het voor alle apparaten op. Echter vanaf de introductie van PIO-modus op IDE-apparaten hebben meerdere PIO-mode HD's op een enkele PIO-mode controller Independent Device Timing en beïnvloeden ze elkaar niet meer direct. Voor ATAPI-apparaten (CD-ROM's) is/was dit veel minder vaak het geval.

Staat het 'Master'-apparaat in het midden of het einde van de kabel?
Dit is iets waar ik aan gedacht heb, het op beide posities geprobeerd met 1 (erg lange) kabel, dat maakte geen verschil. Het Master apparaat ligt aan de eerste aansluitmogelijkheid (HD = master) en de CDROM op de tweede (= slave).

• kalizec
Met 80-aderige kabels hoort de Master op het einde en de Slave in het midden.
Bij 40-aderige kabels is het net andersom.

[edit]

Al moet ik bekennen dat ik het 'erg' krom zou vinden als dit de oorzaak van het probleem is.

[edit2]

Zou je eens een diagnostische tool kunnen gebruiken om te bekijken in welke modus het apparaat springt als de CD-ROM er aan hangt? Wellicht staat het zelfs al in het tweede scherm tijdens het opstarten.

[ Voor 62% gewijzigd door kalizec op 18-12-2008 00:32 ]

• paradoXical
kalizec schreef op donderdag 18 december 2008 @ 00:29:
Met 80-aderige kabels hoort de Master op het einde en de Slave in het midden.
Bij 40-aderige kabels is het net andersom.

[edit]

Al moet ik bekennen dat ik het 'erg' krom zou vinden als dit de oorzaak van het probleem is.
Ik zit ook even bij te lezen in deze materie. Leuke is dus dat ik dit geprobeerd heb (zonder resultaat). Ik kan werkelijk niets bedenken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ook IDE mode voor mijn controller in de bios zou goed moeten werken.
Ik heb even gekeken naar een bios update voor mijn bord, maar dat lijkt me weinig zin te hebben en ik ga niet voor niets flashen ;) Google geeft ook nog niet echt resultaat. Misschien maar eens een nachtje over slapen, mogen met frisse moed verder!

EDIT: dat ga ik zeker even doen

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 13:12
Ik denk dat je op een combinatie bent gestuit die niet compatible is met elkaar, kan je dus weinig aan doen, misschien dat een firmware update van schijf of cdrom kan helpen.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

zelfde chip, zelfde probleem. oplossing? gewoon niet gebruiken.
hopelijk heb je nog meer sata poorten op je pc, die niet aan de jmicron zitten..?

• paradoXical
Ik heb mijn PATA disk in ieder geval draaiend nu. Ik denk dat ik maar een nieuwe CD/DVD combo ga kopen, die zijn ook niet erg duur meer vandaag de dag.

Ik heb overigens de zeer lange kabel welke ik gebruikte ingeruild voor een korter exemplaar, ik haal nu 73 megabyte / sec op de drive, dat is volgens mij acceptabel voor een 320GB HD! Kan me bijna niet voorstellen dat het aan de kabel heeft gelegen, want ik heb deze jaren in mijn oude systeem gebruikt.

Edit: ja ik heb nog 3 vrije poorten, dus morgen naar de PC boer voor wat nieuwe hardware. Probleem uiteindelijk te wijten aan een verkeerde? combinatie. Closed ;)

[ Voor 15% gewijzigd door paradoXical op 20-12-2008 00:12 ]

Pagina: 1