Nederlandse iPhone Wiki

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-10 06:36
Hi!

Ik loop al een tijdje rond met het idee rond om een Nederlandse Wiki op te zetten met als hoofdonderwerp de iPhone.
Op internet staat inderdaad al een hoop, maar het lijkt me een uitdaging om alles op een centrale plaats te beschrijven. Ik zat te denken aan de volgende punten:

- Jailbreaken (tutorials, programmas zoals quickpwn, winpwn)
- The iPhone himself :P (specs van het beestje, hardware, enz)
- Must have apps en de werking ervan. (Photoswap, Tapdefense, Nimbuzz, enz)
- Tutorials om iPhone te tweaken (openSSH, Cydia, Installer)
- Hints en Tips (accuduur, synchronisatie contacten/emails, ringtones maken, en ga zo maar door...)
....
and so on...

Uiteraard kan dat lijstje nog veel verder worden uitgebreid. Het voordeel van zo'n wiki is dat werkelijk iedereen zijn eigen bijdragen kan leveren om alles zo up-to-date mogelijk te houden en aan te vullen.
Ik wil hier gebruik gaan maken van MediaWiki, een opensource softwarepakket.

Hoe denken jullie hierover?

Ditta

(p.s. wist niet zeker of dit het juiste subforum was)

[ Voor 6% gewijzigd door een moderator op 24-12-2008 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Je bent bekend met www.iphoneclub.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
Daar moet je naar mijn weten ingelogd zijn om de wiki aan te kunnen passen. Iets wat de groei van een dergelijke Wiki dus belemmerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

De basis van zo'n wiki opzetten is zo gedaan. Als je dat nou zelf doet, gaan er vanzelf wel mensen bijdragen :)

• endless90
Dat is misschien nog wel de slimste methode.
Dan ga ik dat eens doen :) !

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Laat hier even weten als hij klaar is, ik heb op zich wel interesse om er wat aan bij te dragen.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dotto schreef op woensdag 17 december 2008 @ 18:51:
Daar moet je naar mijn weten ingelogd zijn om de wiki aan te kunnen passen. Iets wat de groei van een dergelijke Wiki dus belemmerd.
Mwoah dat valt heel erg te bezien. Als je het door iedereen laat editten is er geen controle meer. Sommige mensen maken er een sport van om wiki's te verneuken. Met een login maak je die drempel al wat hoger. Je hebt ook meer een aanspreekpunt, als iemand verkeerde edits maakt is diegene erop aan te spreken. Bij herhalingen valt er dan een maatregel te treffen. De groei van juiste informatie is dan imho wat beter in de hand te houden. Als je alles open gooit krijg je wel groei maar dan eerder groei in onzin en dingen die er niet thuishoren.

Bovendien vind ik het gezien de wiki van iphoneclub.nl ook niet bepaald een meerwaarde hebben. Het lijkt mij een beter idee om de informatie daar uit te breiden en up to date te houden. De meesten enthousiastelingen (en daarmee ook de doelgroep) zit daar toch al. Misschien dat er wat te regelen valt met wat samenwerking ofzo. Je moet namelijk ook oppassen dat zij niet moeilijk gaan doen en dat je copy-paste verhalen van hun wiki krijgt. Ik denk trouwens ook dat een dedicated site als iphoneclub.nl het voortbestaan van een wiki beter kan garanderen (het is namelijk maar een onderdeel van de totaal site) dan iemand van een forum die er alleen maar een wiki heeft (dus verder niets erbij naast).

[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 18-12-2008 16:38 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Muthas schreef op woensdag 17 december 2008 @ 21:43:
De basis van zo'n wiki opzetten is zo gedaan. Als je dat nou zelf doet, gaan er vanzelf wel mensen bijdragen :)
Helaas werkt het niet zo. Je kunt niet een wiki opzetten en verwachten dat mensen zinvolle dingen zomaar gaan toevoegen. Dat werkt pas als je een bepaalde hoeveelheid gebruikers hebt die ook nog weten hoe ze handleidingen kunnen schrijven. Als er ook nog eens eenandere wiki bestaat zoals hierboven, dan maak je je het zelf alleen maar moeilijk.

Dus gewoon in die iphoneclub gaan editen lijkt me beter. (En daar zelf een backup van weggleechen voor hetgeval die site op zijn gat gaat, dan kun je hem overnemen...)

[ Voor 12% gewijzigd door leuk_he op 18-12-2008 16:43 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Gelukkig is de kwaliteit van iPhoneclub dermate triest dat ik alles wat daar lees weiger te geloven totdat ik een bron vindt (en daar linken ze helft van de tijd niet naar want ze linken liever naar hun eigen oude artikelen :') ). Daarnaast staat het vol tradeclicks, etc., echt te ranzig voor woorden eigenlijk.

Verder kan hij zelf al een begin maken aan pagina's, en zitten hier ook mensen die wel wil helpen met het begin. Oftewel, moet lukken in mijn ogen.

• endless90
ppl schreef op donderdag 18 december 2008 @ 16:36:
[...]

Mwoah dat valt heel erg te bezien. Als je het door iedereen laat editten is er geen controle meer. Sommige mensen maken er een sport van om wiki's te verneuken. Met een login maak je die drempel al wat hoger. Je hebt ook meer een aanspreekpunt, als iemand verkeerde edits maakt is diegene erop aan te spreken. Bij herhalingen valt er dan een maatregel te treffen. De groei van juiste informatie is dan imho wat beter in de hand te houden. Als je alles open gooit krijg je wel groei maar dan eerder groei in onzin en dingen die er niet thuishoren.
Je zegt dat wanneer je het door iedereen laat editten geen controle meer is. Hoe zit het dan met wikipedia? Dat valt toch ook door iedereen aan te passen? Naar mijn idee is dat een uitermate groot succes.
Muthas schreef op donderdag 18 december 2008 @ 16:45:
Gelukkig is de kwaliteit van iPhoneclub dermate triest dat ik alles wat daar lees weiger te geloven totdat ik een bron vindt (en daar linken ze helft van de tijd niet naar want ze linken liever naar hun eigen oude artikelen :') ). Daarnaast staat het vol tradeclicks, etc., echt te ranzig voor woorden eigenlijk.

Verder kan hij zelf al een begin maken aan pagina's, en zitten hier ook mensen die wel wil helpen met het begin. Oftewel, moet lukken in mijn ogen.
De wiki van iphoneclub is inderdaad vaak strek verouderd. Ja, dingen zoals je phone in DFU zetten kloppen, maar verder houdt het op. Veel is nog niet eens geupdate naar de iPhone 3G, laat staan de hele jailbreak scene. Vandaar dat het mij een uitdaging lijkt om een centrale plek met informatie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
En na overleg weer open :)

[ Voor 94% gewijzigd door Hoedje op 24-12-2008 08:32 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
Hij is weer open! (bedankt hoedje :))

De wiki is in de lucht. In verband met de kerstdagen heb ik nog niet zoveel tijd gehad.
Hier is hij in ieder geval al te bekijken op: http://iphone-wiki.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Erg goed idee. Als je nog mensen nodig hebt (waarvoor dan ook), houd ik me aanbevolen :D. Ik ga eens kijken of ik er wat aan kan doen ;)

Edit: Ik heb me aangemeld, en een heel klein stukje in de FAQ gezet. Ik zal er vanavond nog wel wat meer bijzetten ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Emile|IA op 24-12-2008 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
Bedankt Emile!

Alles begint nu wat meer vorm te krijgen. Heb twee categorieën aangemaakt, ben dus nog bezig met de basic opzet van de wiki.

Ga dit weekend bezig houden met het schrijven van de standaard pagina's (gebruikersportaal, hulp/contact, over iphone-wiki.nl, privacybeleid, tutorial voor uniformiteit, enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dotto schreef op donderdag 18 december 2008 @ 18:45:
[...]

Je zegt dat wanneer je het door iedereen laat editten geen controle meer is. Hoe zit het dan met wikipedia? Dat valt toch ook door iedereen aan te passen? Naar mijn idee is dat een uitermate groot succes.
Juist daarom zeg ik het ook. Wikipedia is namelijk HET voorbeeld waarbij het gruwelijk mis is gegaan op diverse punten. Met name politici zijn van mening dat ze hun politieke spelletje op wikipedia verder kunnen spelen zonder te denken dat mensen dat door hebben. Lees vooral ook eens de discussiepagina van diverse artikelen en het wordt je heel erg duidelijk waarom je wil dat dingen nogal afgegrensd zijn.
De wiki van iphoneclub is inderdaad vaak strek verouderd. Ja, dingen zoals je phone in DFU zetten kloppen, maar verder houdt het op. Veel is nog niet eens geupdate naar de iPhone 3G, laat staan de hele jailbreak scene. Vandaar dat het mij een uitdaging lijkt om een centrale plek met informatie te maken.
Dat klopt en dat zul je bij iedere wiki hebben. Als er geen actieve community achter zit die regelmatig de artikelen wijzigen en up to date houden heb je er niets aan. Bij de iPhone Club hebben ze vaak bar slechte nieuwsartikelen (terwijl ze het bij de palm Club toentertijd veel beter waren; nogal teleurstellend) maar de wiki is iets wat de community hoofdzakelijk zelf maakt en bijhoudt. Daar heb je dus feitelijk al een start. Nou kun je doen wat Muthas doet: klagen en verder niets doen maar je kunt ook eens de handen uit de mouw steken en zorgen dat wat er in die wiki site staat klopt en ook up to date is. Actief meewerken dus.

Ik denk dat het beter is om die iPhone Club wiki daar te editten omdat het ook de grootste iPhone community is. Iedereen kent het wel en komt er ook wel. Dan heb je dus ook meteen het belangrijkste onderdeel voor het succes van een wiki te pakken: een actieve community die er ook actief aan mee wil werken. Op het forum wordt bijv. nogal vaak naar die wiki verwezen dus een waarde heeft het zeker wel.

Ik herinner mij nog een wiki voor Apple algemeen en dat werd ook geen succes omdat er niet een brede actieve community was. In het begin nog wel maar binnen een paar weken was dat eigenlijk ook wel verkeken. Om maar even aan te geven hoe belangrijk dat community gebeuren is.

• endless90
ppl schreef op woensdag 24 december 2008 @ 23:48:
[...]

Juist daarom zeg ik het ook. Wikipedia is namelijk HET voorbeeld waarbij het gruwelijk mis is gegaan op diverse punten. Met name politici zijn van mening dat ze hun politieke spelletje op wikipedia verder kunnen spelen zonder te denken dat mensen dat door hebben. Lees vooral ook eens de discussiepagina van diverse artikelen en het wordt je heel erg duidelijk waarom je wil dat dingen nogal afgegrensd zijn.
Je hebt het hier over het ''gruwelijk misgaan van wikipedia''. Hebben we het hier over politiek? Het is een wiki waar informatie te vinden is over een beroemde gadget van Apple, geen politiekgevoelige informatie. We spreken hier niet van landsbelang... 8)7
Dat klopt en dat zul je bij iedere wiki hebben. Als er geen actieve community achter zit die regelmatig de artikelen wijzigen en up to date houden heb je er niets aan. Bij de iPhone Club hebben ze vaak bar slechte nieuwsartikelen (terwijl ze het bij de palm Club toentertijd veel beter waren; nogal teleurstellend) maar de wiki is iets wat de community hoofdzakelijk zelf maakt en bijhoudt. Daar heb je dus feitelijk al een start. Nou kun je doen wat Muthas doet: klagen en verder niets doen maar je kunt ook eens de handen uit de mouw steken en zorgen dat wat er in die wiki site staat klopt en ook up to date is. Actief meewerken dus.

Ik denk dat het beter is om die iPhone Club wiki daar te editten omdat het ook de grootste iPhone community is. Iedereen kent het wel en komt er ook wel. Dan heb je dus ook meteen het belangrijkste onderdeel voor het succes van een wiki te pakken: een actieve community die er ook actief aan mee wil werken. Op het forum wordt bijv. nogal vaak naar die wiki verwezen dus een waarde heeft het zeker wel.

Ik herinner mij nog een wiki voor Apple algemeen en dat werd ook geen succes omdat er niet een brede actieve community was. In het begin nog wel maar binnen een paar weken was dat eigenlijk ook wel verkeken. Om maar even aan te geven hoe belangrijk dat community gebeuren is.
Ik ben van mening dat er niet direct een actieve community achter hoeft te zitten. Iedereen die een iPhone heeft en op deze pagina terechtkomt kan zijn steentje bijdragen.
En zoals hierboven ook al aangegeven is ga ik de wiki van iphoneclub absoluut niet editten. Alleen de de mate van reclame die ik daar zie is misselijkmakend. Tevens is het nodig om daar de registeren om een pagina te editten, op iphone-wiki.nl niet. En je zegt dat er regelmatig naar iphonclub wordt verwezen, naar de nieuwsberichten ja. De wiki van iphoneclub toch niet vaak hoor, alles is dermate verouderd dat er echt wel betere bronnen zijn.

Desalniettemin is de site al even in de lucht en druk in opbouw. Kritiek waarom het niet zou lopen heb ik niks aan. Heb liever wat tips hoe het wel een succes kan worden! :)

[ Voor 3% gewijzigd door endless90 op 25-12-2008 00:08 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

Dotto schreef op donderdag 25 december 2008 @ 00:06:
Je hebt het hier over het ''gruwelijk misgaan van wikipedia''. Hebben we het hier over politiek? Het is een wiki waar informatie te vinden is over een beroemde gadget van Apple, geen politiekgevoelige informatie. We spreken hier niet van landsbelang... 8)7
Misschien dat je dan even vanaf het begin van je topic moet gaan lezen. Het was als reactie bedoeld op iemand die wikipedia zo'n succes vond en dat als voorbeeld nam voor deze wiki. Juist wikipedia is het schoolvoorbeeld van hoe het gruwelijk mis kan gaan met een wiki en waarom je bepaalde maatregelen moet instellen om te zorgen dat niet iedereen kan editten en dat zaken goed worden nagekeken (dat verhaal van politici is daar dan weer het beste voorbeeld van). Als je kwaliteit wil op een wiki dan is het echt niet handig om door iedereen het ding te laten bewerken. Iedereen is iets wat bestaat uit een groepje mensen met daadwerkelijke knowhow, mensen die menen dat ze knowhow hebben maar dat niet hebben en mensen die gewoon lopen te klootviolen en die je er dus niet bij wilt hebben.

Als je nu al je wiki insignificant vindt (zo komt het nu over) waarom zouden we er dan überhaupt nog wat op moeten zetten? Enige kwaliteitswaarborging lijkt me gewoon verstandig gezien de vele perikelen die men bij wikipedia kent. Wikipedia is niet de silver bullet die mensen denken dat het is en wat jij er ogenschijnlijk van maakt. Je zult goed over bepaalde zaken moeten nadenken en niet zoals je het nu doet.
Ik ben van mening dat er niet direct een actieve community achter hoeft te zitten. Iedereen die een iPhone heeft en op deze pagina terechtkomt kan zijn steentje bijdragen.
En zoals hierboven ook al aangegeven is ga ik de wiki van iphoneclub absoluut niet editten. Alleen de de mate van reclame die ik daar zie is misselijkmakend. Tevens is het nodig om daar de registeren om een pagina te editten, op iphone-wiki.nl niet. En je zegt dat er regelmatig naar iphonclub wordt verwezen, naar de nieuwsberichten ja. De wiki van iphoneclub toch niet vaak hoor, alles is dermate verouderd dat er echt wel betere bronnen zijn.
Dat is voor mij dus de reden om jouw wiki site volledig links te laten liggen. Er wordt namelijk op geen enkele wijze de correctheid en kwaliteit van de inhoud gewaarborgd. Je wordt gewoon volledig aan de goden overgelaten. De informatie die erop staat is dus bij voorbaat al onbetrouwbaar te noemen. Lijkt me dus geen verstandige manier van werken op deze manier. Die drempel van registreren is juist een mooie drempel om bepaalde mensen buiten de deur proberen te houden en om enige structuur en organisatie in het geheel te brengen.

Overigens is een actieve community iets waar een wiki niet zonder kan. Die zorgen voor vulling en iemand die toevallig langs komt heeft meestal niet de intentie om informatie op een wiki te zetten. Dat doen de mensen die meer begaan zijn met een site oftewel een actieve community.
Desalniettemin is de site al even in de lucht en druk in opbouw. Kritiek waarom het niet zou lopen heb ik niks aan. Heb liever wat tips hoe het wel een succes kan worden! :)
Jammer dat je dan niet naar de mensen luistert die je kritiek geven. Juist kritiek is van groot belang omdat je dan weet wat er mis is en wat je moet oplossen. De door jou gevraagde tips is dus heel de kritiek. Als je daar al niet naar luistert, tja, dan houd het gewoon helemaal op. Kritiek is er niet voor niets en wordt ook niet voor niets geuit ;)

De grootste tip die ik je nu kan geven is om je eerst eens in te lezen wat een wiki exact is, wat daar de voordelen en nadelen van zijn en wat er allemaal bij komt kijken. Je enthousiasme is leuk maar dat is nu net hetgeen waarop het nu compleet fout gaat. Je mist de nodige informatie die je nodig hebt om een wiki op te zetten en te zorgen dat het populair wordt zodat mensen ook daadwerkelijk voor vulling zorgen. Het is niet zomaar een kwestie van een domeintje regelen, webhosting, wiki software installeren en gaan. Je zult heel erg goed moeten nadenken over wat je precies met de wiki wil bereiken, wie je wel en wie je niet informatie op de wiki wil laten zetten, hoe je er voor gaat zorgen dat het correct, up to date en van hoge kwaliteit is, welke structuur je aanhoudt, etc. etc. etc. Al die zaken mis ik volledig.

Kijk eens op macwiki.nl en zoek eens op onemorething.nl naar macwiki.nl. Op dat forum worden namelijk al een aantal dingen aangegeven waarom die wiki geen succes is (dingen die ik hier al opgenoemd hebt en waar jij niet aan wilt). Je kunt daar ook verder meer informatie uit halen waar mensen bij een wiki bijvoorbeeld aan denken. De meesten willen er graag howto's, tutorials e.d. op hebben staan en dus geen aftreksel als wikipedia wat gewoon een encyclopedie is (dus een wiki met daarin de uitleg wat iets als 3G is). Dat is wat ik bedoel met iets als nadenken over wat je met de wiki wil bereiken, welke structuur je erop wil hebben, etc. Begin bij het begin en zet eerst de nodige zaken op papier en ga pas daarna met dingen als domeinnaam, hosting, wiki software, etc. aan de slag.

Resumerend: je project lijkt geen enkele structuur te hebben, zorg daar eerst eens voor.

EDIT: wat me nog te binnenschoot: heb je wel eens nagedacht over het feit dat bepaalde zaken wel eens qua inhoud op die van andere wiki's, sites, etc. kan lijken en dat je daarmee dus plagiaat pleegt en dus strafbaar bent? Hoe had je gedacht om zulke zaken te reguleren en te voorkomen (dat ben je namelijk wel verplicht, jij bent als site owner volledig aansprakelijk voor de inhoud!).

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 25-12-2008 00:51 ]

• endless90
ppl schreef op donderdag 25 december 2008 @ 00:47:
Als je nu al je wiki insignificant vindt (zo komt het nu over) waarom zouden we er dan überhaupt nog wat op moeten zetten? Enige kwaliteitswaarborging lijkt me gewoon verstandig gezien de vele perikelen die men bij wikipedia kent. Wikipedia is niet de silver bullet die mensen denken dat het is en wat jij er ogenschijnlijk van maakt. Je zult goed over bepaalde zaken moeten nadenken en niet zoals je het nu doet.
Mijn wiki is nu zeker insignificant. Wat wil je? Hij is net een paar dagen in de lucht. Uiteraard zal er over zaken goed nagedacht moeten worden. Dat doe ik ook zeker, en dat is niet iets wat je kunt opmaken uit mijn posts. Er staan een hoop ideeen nog op papier.
Dat is voor mij dus de reden om jouw wiki site volledig links te laten liggen. Er wordt namelijk op geen enkele wijze de correctheid en kwaliteit van de inhoud gewaarborgd. Je wordt gewoon volledig aan de goden overgelaten. De informatie die erop staat is dus bij voorbaat al onbetrouwbaar te noemen. Lijkt me dus geen verstandige manier van werken op deze manier. Die drempel van registreren is juist een mooie drempel om bepaalde mensen buiten de deur proberen te houden en om enige structuur en organisatie in het geheel te brengen.
Op iClarified is wel alles correct? Ja, daar is alles correct maar de webmaster kan daar ook net zo goed liggen klootviolen. Weg is je waarborg. Weg is de betrouwbaarheid van het halve internet als je het zo neerzet...
Is wikipedia echt betrouwbaar? Nee, maar wel goed genoeg voor doorsnee informatievoorziening. Wikipedia zou nooit zo groot geworden zijn als iedereen zich eerst door een registratieproces zou moeten wurmen. Hiermee beperk je dus de mate van actieve users op je wiki.
Overigens is een actieve community iets waar een wiki niet zonder kan. Die zorgen voor vulling en iemand die toevallig langs komt heeft meestal niet de intentie om informatie op een wiki te zetten. Dat doen de mensen die meer begaan zijn met een site oftewel een actieve community.
Hier zullen we het waarschijnlijk nooit helemaal eens worden. Maar een actieve community is naar mijn idee nog steeds niet helemaal nodig. Uiteraard wel handig en zal ook zeker bijdragen aan de kwaliteit. Het is ook maar net wat je onder ''actieve community'' verstaat.
De grootste tip die ik je nu kan geven is om je eerst eens in te lezen wat een wiki exact is, wat daar de voordelen en nadelen van zijn en wat er allemaal bij komt kijken. Je enthousiasme is leuk maar dat is nu net hetgeen waarop het nu compleet fout gaat. Je mist de nodige informatie die je nodig hebt om een wiki op te zetten en te zorgen dat het populair wordt zodat mensen ook daadwerkelijk voor vulling zorgen. Het is niet zomaar een kwestie van een domeintje regelen, webhosting, wiki software installeren en gaan. Je zult heel erg goed moeten nadenken over wat je precies met de wiki wil bereiken, wie je wel en wie je niet informatie op de wiki wil laten zetten, hoe je er voor gaat zorgen dat het correct, up to date en van hoge kwaliteit is, welke structuur je aanhoudt, etc. etc. etc. Al die zaken mis ik volledig.
Ik weet wat een wiki is ;). Hoef je mij niet te vertellen. En ik moet zeker gaan nadenken over de structuur, uniformiteit, beleid, userportaal, enz enz. En tuurlijk mis je die informate nu! Dat is nog in ontwikkeling en wordt over nagedacht.
Kijk eens op macwiki.nl en zoek eens op onemorething.nl naar macwiki.nl. Op dat forum worden namelijk al een aantal dingen aangegeven waarom die wiki geen succes is (dingen die ik hier al opgenoemd hebt en waar jij niet aan wilt). Je kunt daar ook verder meer informatie uit halen waar mensen bij een wiki bijvoorbeeld aan denken. De meesten willen er graag howto's, tutorials e.d. op hebben staan en dus geen aftreksel als wikipedia wat gewoon een encyclopedie is (dus een wiki met daarin de uitleg wat iets als 3G is). Dat is wat ik bedoel met iets als nadenken over wat je met de wiki wil bereiken, welke structuur je erop wil hebben, etc. Begin bij het begin en zet eerst de nodige zaken op papier en ga pas daarna met dingen als domeinnaam, hosting, wiki software, etc. aan de slag.
Wat je zegt over ''Wat is de 3G'' is inderdaad iets wat niet nodig is nee. Tutorials is iets wat mensen willen, iets waar mensen echt iets aan hebben. Op papier staat al een hoop, en hosting/domeinnaam is al geregeld. Misschien een te snelle start, maar kan wel meteen aan de gang.
Resumerend: je project lijkt geen enkele structuur te hebben, zorg daar eerst eens voor.
Lees hierboven.
EDIT: wat me nog te binnenschoot: heb je wel eens nagedacht over het feit dat bepaalde zaken wel eens qua inhoud op die van andere wiki's, sites, etc. kan lijken en dat je daarmee dus plagiaat pleegt en dus strafbaar bent? Hoe had je gedacht om zulke zaken te reguleren en te voorkomen (dat ben je namelijk wel verplicht, jij bent als site owner volledig aansprakelijk voor de inhoud!).
Inderdaad iets waar over nagedacht moet worden. Artikelen van iclarified, iphoneclub, iphonedev.com, macrumors, enz enz. Alles lijkt op mekaar maar is net anders beschreven. Lijkt mij niet dat het verboden is om over hetzelfde onderwerp te schrijven op andere sites, uiteraard is kopiëren een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dotto schreef op donderdag 25 december 2008 @ 01:46:
Op iClarified is wel alles correct? Ja, daar is alles correct maar de webmaster kan daar ook net zo goed liggen klootviolen. Weg is je waarborg. Weg is de betrouwbaarheid van het halve internet als je het zo neerzet...
Is wikipedia echt betrouwbaar? Nee, maar wel goed genoeg voor doorsnee informatievoorziening. Wikipedia zou nooit zo groot geworden zijn als iedereen zich eerst door een registratieproces zou moeten wurmen. Hiermee beperk je dus de mate van actieve users op je wiki.
Maak eens een fatsoenlijke vergelijking want deze gaat helemaal mank. Je gaat nu een community vergelijken met een site die door 1 iemand onderhouden en gemaakt wordt. Dat zijn hele verschillende werelden. Wikipedia is zo groot geworden om het idee en de groei die ze hebben meegemaakt is nu helemaal afgevlakt juist doordat iedereen het kan lopen editten. Dat heeft inmiddels ook al tot diverse rechtszaken en schandalen geleidt. De discussiepagina van een artikel verteld je ook al aardig veel. Daarnaast kennen ze daar een aantal mogelijkheden voor diverse artikelen. Voor een groot aantal dien je aan bepaalde voorwaarden te voldoen vooraleer je die mag en kunt bewerken. Zul je dus alsnog moeten registreren. De reden waarom dat is ingesteld komt doordat zo'n artikel bewerkt is op een dusdanige wijze dat de juistheid flink in het gedrang is gekomen (politici die wat wijzigen, flamewars die worden uitgevochten, vandalisme, etc.). Wikipedia zelf heeft ook een aardig systeem opgezet om toch nog iets aan kwaliteitsbeheersing te doen maar door hun omvang is dat vrij lastig (het is gewoon erg veel werk).

Overigens is het wel grappig dat heel onderwijzend Nederland en een aantal van de oprichters van Wikipedia al waarschuwingen uitvaardigen dat wat er op Wikipedia staat niet als de waarheid aangenomen moet worden. Voor 1 van de oprichters en voor Google is dat de reden geweest om zelf iets op te zetten waarbij beiden denken het qua kwaliteit en waarheid beter in de hand te kunnen houden. Uiteraard is het altijd van belang dat je zelf enig onderzoek doet en leert inschatten in hoeverre de informatie die je voor je hebt als waarheid aangenomen kan worden. Dat lijkt mij echter iets wat normaal is maar gezien de laatste tijd en een aantal onderzoeken onder scholieren blijkt dat helaas dus toch niet zo te zijn (men is eerder een copy-paste cultuur).

Als je je inzet op bezoekers die langs je wiki komen dan zet je in op het verkeerde publiek. Zij zullen hoogstwaarschijnlijk er alleen komen om te kijken omdat ze bepaalde informatie nodig hebben en niet omdat ze zo nodig een artikel willen toevoegen. Dat zijn juist eerder de mensen die begaan zijn met de wiki, veelal is dat het vaste kliekje wat er komt en de wijzigingen/toevoegingen doet. Dat is waar een actieve community aan bij kan dragen buiten dat het ervoor zorgt dat de wiki continu gevuld wordt, dat er dus leven in zit. Zo niet dan zul je al snel hetzelfde ondervinden als macwiki.nl.
Ik weet wat een wiki is ;). Hoef je mij niet te vertellen. En ik moet zeker gaan nadenken over de structuur, uniformiteit, beleid, userportaal, enz enz. En tuurlijk mis je die informate nu! Dat is nog in ontwikkeling en wordt over nagedacht.
Mij lijkt dat je dit soort zaken vooraf aan de uitvoering doet. Je komt dus eerst met hoe je het zou willen doen en pas daarna doe je het. Wat ik nu zie is precies andersom: er wordt vanalles al uitgevoerd en pas daarna gaat men een keer nadenken. Lijkt mij misschien zinniger om hier dan toch even wat meer neer te zetten hoe je het allemaal zou willen regelen en hoe je omgaat met dingen als vandalisme, onjuistheden, zorgen dat het hele project in leven blijft en niet over een paar weken dood is, etc. Misschien dat dat een aantal mensen warm maakt om mee te doen.
Pagina: 1