Instellen van een Switch (Dell PowerConnect 3548)

Pagina: 1
Acties:

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
Situatie omschrijving,

Multimedia ruimte jongeren centrum.

1x server (Windows server 2003, Dhcp, domain, AD, data, ghost server) (Dell Poweredge 840)
1x internet router/gateway dns. (untangle)
2x printer
1x Dell Powerconnect 3548

+/- 30 clients (WinXP Pro) (Dell optiplex 754)

al met al geen slechte hardware dacht ik zo...
de systemen worden soms vanaf de server met ghost van een vers image voorzien.

Ik heb met mijn gekke hoofd gezegd deze hardware te onderhouden.

nu is het probleem dat het inloggen van de client computers zeer langzaam gaat (+/- 5min wachten)
er wordt geen enorme hoeveelheden data verstuurd. soms kan een client ook het domein niet vinden.

Ik ben bang dat ik de switch niet goed heb ingesteld.

kan iemand mij helpen met het instellen van de switch zodat het netwerkverkeer ordelijk verloopt?
volgens een vorige 'beheerder (16jaar)' was het netwerk wel snel.

ik heb de termen Broadcast control, storm control, flow control enz onderzocht, maar door mijn beperkte kennis in netwerken kwam ik alleen maar meer onbekende tegen.

iemand bekend met de dell PowerConnect 3548 ?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De kans dat dit aan je switch ligt is vrij klein. Enige optie is een duplex mismatch: je switch wil autonegotiaten maar je clients staan hard ingesteld (of beide hard ingesteld maar dan verkeerd.) Beter kijk je naar de instellingen van je server.

Wat je even kunt doen: download iperf en test tussen computers de throughput.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03 15:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik vermoed gewoon een dns config probleem.

DNS draait enkel op je internetgateway? Staan daar alle benodigde srv-records voor de Domain controller wel op?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• B-lennium
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
autonegotiaten staat aan op elke poort, 100Mbit en full duplex, dus dat is het probleem niet.

ik ben bang dat er een beveiliging is op de poort van de server, waardoor hij stikt in het verkeer.

kan het probleem ontstaan als de server geen dns server is? (de router is dns)

edit: srv records?

[ Voor 3% gewijzigd door B-lennium op 17-12-2008 14:57 ]

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03 15:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Srv records zijn DNS-records die een werkplek vertellen waar (in dit geval) AD-gerelateerde services te vinden zijn. Oftwel het zijn records die clients helpen om een Domain Controller te lokaliseren.

Om dit te laten werken zal je DNS-server SRV-records moeten ondersteunen, en moeten dynamische updates toegestaan worden op de juiste zones. Bij verreweg de meeste inrichtingen is de DC gelijk DNS server en werkt alles redelijk "out-of-the-box".

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Je zou eens kunnen kijken of er op dit apparaat een variant van 'spanning-tree portfast' (Cisco commando) bestaat. Hoewel dat normaliter een vertraging van max +/- 50 seconden zou kunnen veroorzaken, zou een combinatie met DHCP en/of Windows logon die vertraging wel eens langer kunnen worden.
Pagina: 1