Verticale strepen op beeldscherm laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283969

Topicstarter
Beste Tweakers en Tweakerrinen,

Enkele dagen geleden surfte ik rustig op het internet toen plots mijn beeldscherm besloot dat verticale strepen in de mode zijn en prompt zichzelf overdekte met voorgenoemde strepen:

http://i198.photobucket.c...ravahar/Afbeelding131.jpg
http://i198.photobucket.c...ravahar/Afbeelding132.jpg

Goed, jullie kunnen zich wel inbeelden dat ik daar niet blij mee ben.
Vooral niet toen bij heropstarten het probleem bleef bestaan en ik als toemaat volgende foutmelding kreeg:
http://i198.photobucket.c.../Travahar/naamloos-12.jpg (deze afbeelding is gemaakt met behulp van print screen en paint)

Na aansluiten van de laptop op een externe monitor bleek dat ook deze monitor dezelfde verticale strepen vertoonde (waaruit ik meen af te leiden dat het probleem niet aan mijn beeldscherm zelf ligt maar aan de videokaart of driver).
Een vriend van me stelde voor dat ik de nieuwste drivers zou downloaden en installeren. Zo gezegd, zo gedaan, exe'tje downloaden, bestanden uitpakken en ... in plaats van de driver te installeren krijg ik volgende mededeling:

http://i198.photobucket.c...26/Travahar/naamloos4.jpg

De laptop in kwestie is een Medion MD42200.

Is er iemand in de zaal die enig idee heeft waar het probleem exact ligt en hoe ik dit kan verhelpen?

Groet,
Travahar

PS: Mijn technische kennis van computers is tamelijk beperkt dus gelieve geen al te moeilijke woorden te gebruiken (twee lettergrepen of minder bij voorkeur).

PS2: Mij niet afschieten als dit in het verkeerde forum gepost staat (of als ik andere regels overtreden heb) zoals ik zei heb ik weinig ervaring met de technische kant van computers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 20:08

Joran

<3 natalee

probeer anders eens alternatieve drivers zoals omegadrivers.net?

Ik vind het trouwens gek dat je wel een screenshot kan maken, dit zou naar mijn idee betekenen dat je video-uit EN je beeldscherm op dezelfde manier kapot zijn.

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je wel voor de hulp ... helaas krijg ik halverwege de installatie dit te zien:

http://i198.photobucket.c...26/Travahar/naamloos7.jpg

(enkele stappen voordien moest het bustype aangegeven worden maar aangezien 'k dat niet ken en er bij de keuzes stond dat AGP voor elke videokaart werkt, heb 'k die maar aangevinkt)

Ik heb de installatie voorlopig beëindigd ... denk je dat ik het risico zou moeten nemen van door te gaan?

EDIT: Ondanks het feit dat ik op installatie beëindigen heb geklikt, is het beeld verslechtert na opstarten. De verticale strepen zijn er nog steeds en nu lijken de kleuren 16-bits te zijn

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 283969 op 17-12-2008 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Welke videochip zit er eigenlijk in die laptop? Als er géén Ati in zit, kun je inderdaad geen drivers installeren.

En Medion heeft er nog al een handje van om speciale uitvoeringen van de GPU's van Ati/Nvidia te gebruiken, waarbij soms de standaard Catalyst/ForceWare drivers niet werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:24
Vaak worden deze problemen veroorzaakt door een defecte videokaart/videogeheugen. Krijg je de strepen ook te zien in de bios? Het kan een uur duren voordat je deze te zien krijgt als het probleem aan hitte gerelateerd is. Zo ja, dan is het probleem hardwarematig. Zo nee, dan zou het herinstalleren van de drivers of eventueel windows het probleem kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
woelders schreef op woensdag 17 december 2008 @ 17:09:
Welke videochip zit er eigenlijk in die laptop? Als er géén Ati in zit, kun je inderdaad geen drivers installeren.
Waar/Hoe kan ik zien welke videochip er in mijn laptop zit? (onder het toetsenbord zit wel een logo-stickertje van ATI)
LuukNouwen schreef op woensdag 17 december 2008 @ 17:15:
Vaak worden deze problemen veroorzaakt door een defecte videokaart/videogeheugen. Krijg je de strepen ook te zien in de bios? Het kan een uur duren voordat je deze te zien krijgt als het probleem aan hitte gerelateerd is. Zo ja, dan is het probleem hardwarematig. Zo nee, dan zou het herinstalleren van de drivers of eventueel windows het probleem kunnen oplossen.
Hoe geraak ik in de bios?
Dus jij zegt dat 'k in de bios moet gaan en dan een uurtje laten runnen en zien of de strepen er nog steeds zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!wi
  • Laatst online: 23-05 21:35
Tijdens de installatie van de omega drivers kom je idd voor de optie te staan zoals in
http://i198.photobucket.c...26/Travahar/naamloos7.jpg

daar kies je voor: "toch doorgaan" dit staat ook beschreven op de website van omega ;) In vele gevallen werken deze drivers erg goed.

Met software van SIW kun je je hardware gemakkleijk bekijken.
Download alhier

wanneer je SIW installeerd en opstart, initialliseerd deze je systeem en kun je aan de linkerkant onder het kopje hardware -> sensors aanklikken. deze geeft de temp van je videokaart wel weer!

Nu weet ik de temperaturen voor een grafische kaart voor een laptop nie uit mn hoofd maar 50 graden is niet te warm.

Zoals eerder gezegd bestaat de mogelijkheid dat je grafische chip te warm of zelfs kapot is.
Je kan dit nagaan in de hardware monitor in je bios.
Wanneer je je laptop opstart kun je in je bios komen door op:
F2, F8, F12 of del te drukken meteen wanneer je opstart. Je komt dan in de bios (vaak blauw van kleur). Zoek dan even naar de term: "system hardware monitor" deze laat de temperatuur van je moederbord en cpu zien, naar ik weet geen grafische kaart..

Waarschijnlijk is de chip op de grafischekaart kapot. volgens de specs zit er een:
Ati Radeon Mobility 9650 64MB (DVI en TV-Out) in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wel, tot zover de poging om Omega Radeon te installeren :s
Heb die driver moeten deïnstalleren want m'n instellingen bleven vaststeken op 16 bit lage kleuren en 800x600 resolutie.
Na verwijderen zat 'k weer bij af (of ongeveer, ipv een muis heb ik nu een gestreept blokje)

Heb daarna tijdens opstarten op F2 gedrukt en in zo'n ouderwets scherm terecht gekomen waar ik niets kon lezen vanwege de strepen.
Ga morgen proberen om die SIW te installeren...

EDIT:Vraagje ... als de verticale strepen ook in de bios voorkomen, is het dan wel mogelijk dat het een driver-gerelateerd probleem is? Wijzen dergelijke problemen in de bios niet altijd op hardware-problemen?

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 283969 op 20-12-2008 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vraagje ... als de verticale strepen ook in de bios voorkomen, is het dan wel mogelijk dat het een driver-gerelateerd probleem is? Wijzen dergelijke problemen in de bios niet altijd op hardware-problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 18:08
Anoniem: 283969 schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:12:
Vraagje ... als de verticale strepen ook in de bios voorkomen, is het dan wel mogelijk dat het een driver-gerelateerd probleem is? Wijzen dergelijke problemen in de bios niet altijd op hardware-problemen?
Dan ben ik bang dat toch echt je videokaart is overleden. Ik krijg vaak computers ter reparatie aangebonen (computerwinkel) met als merk Medion waar ook de videokaart dood van is. Medion heeft aangepaste videokaarten die vaak snel herrie gaan maken (indien met ventilator gekoeld) en dichtslibben met stof, waarna hij overhit raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot46
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-03-2021
voor zover ik uit eigen ervaring kan spreken, mijn medion laptop heeft reeds een derde moederbord, is het een hardware/geheugen probleem. Bij zag het er meer uit als postzegels. Ik heb toen een Video testprogje, ben de naam vergeten, van het net geplukt een daarmee de fout opgespoord want de medionboys stuurden de laptop onhersteld terug met de melding dat er niets aan het mo-bord te vinden was. Nu loopt de laptop als een trein. 3de Mo-bord is een superbord, gelukkig steeds in garantie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tja, bij mij is de garantie verlopen ... 'k ga eens uitzoeken wat de prijs van een herstelling kost en als die te hoog naar mijn smaak is gewoon de meest recente medion in aanbieding kopen.
Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp :)

PS: Hoe moeilijk is het om zelf de doorgebrande videokaart te vervangen in een laptop?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 283969 op 21-12-2008 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 18:08
Anoniem: 283969 schreef op zondag 21 december 2008 @ 09:50:
Tja, bij mij is de garantie verlopen ... 'k ga eens uitzoeken wat de prijs van een herstelling kost en als die te hoog naar mijn smaak is gewoon de meest recente medion in aanbieding kopen.
Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp :)

PS: Hoe moeilijk is het om zelf de doorgebrande videokaart te vervangen in een laptop?
Je zult hiervoor het hele moederbord moeten vervangen aangezien de videokaart (in volgens mij alle gevallen) ingebakken zit in het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, zoiets heb 'k elders ook gelezen ... nu ben 'k mij gewoon aan 't afvragen ... als een chip doorbrandt dan stopt die toch met werken? Ik heb nog tamelijk goed beeld (op de witte strepen die het scherm bedekken dan) ... zou het niet kunnen dat er gewoon een hoopje/propje stof op een slechte plaats op de videokaart ligt waardoor er een slecht contact ontstaat? Want heb al zitten zoeken naar hoe je een laptop open krijgt en blijkbaar moet ik enkel onder het toetsenbord geraken om aan de videokaart te kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nieuwste ontwikkeling: heb de laptop eens opgevezen en de videokaart blootgelegd. Op 't eerste oog lijkt er niets mis mee. Op de kaart is een stickertje geplakt met een soortement serienummer en een datum 2004/09/11. Dat zou dus betekenen dat de kaart gemaakt is een paar weken voor ik de laptop in oktober 2004 heb aangekocht.
Het vreemde is echter dat het probleem van verticale strepen al eens eerder is opgetreden (toen was ie nog binnen garantie dus heb gewoon binnengedaan en was blij dat ie nadien werkte). Dat was ergens in 2007.
Dit wekt bij mij de indruk dat ze de grafische kaart niet vervangen hebben. Your thoughts please? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Grafische "kaart" is ook niet te vervangen in een laptop (uitzonderingen daargelaten). Het hoeft niet eens je grafische chip te zijn, maar het kan ook je scherm zijn of de verbinding tussen mobo en scherm...

Om je even van ongevraagd advies te voorzien: i.p.v. allerlei kosten te maken voor deze ruim 4 jaar oude laptop lijkt het me beter om een nieuwe te kopen. En dan géén Medion, maar kies liever een wat beter merk. De bouwkwaliteit en gebruikte onderdelen van andere merken zijn allemaal toch net iets duurzamer (hoewel je uiteraard daar ook wel maandagochtendmodelletjes tegenkomt) en op de langere termijn is dat toch prettiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Scherm is het zeker niet aangezien het probleem zich ook voordeed toen 'k er een externe monitor aan vasthing.

Voor de rest was 'k inderdaad van plan om uiteindelijk een nieuwe te kopen maar zou 't een beetje stom vinden moest 'k een nieuwe kopen gewoon omdat er een spreekwoordelijke broodkruimeltje tussen het toetsenbord gesukkeld is.

Zoals ie nu is, zit 'k rockbottom ... met er zelf aan te prutsen kan ie enkel d'erop vooruitgaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Een 'broodkruimeltje' of stof zal het niet zijn: die hebben wellicht het probleem veroorzaakt doordat door stof de GPU oververhit is geraakt, maar het probleem oplossen door (het) stof(je) weg te halen gaat je dan niet lukken...

Ik denk toch dat het een nieuwe laptop wordt dan, vervangen of laten repareren is niet rendabel, ook al is dat niet 'des tweakers'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayb
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01-2024
Travahar voordat je alles afschrijft denk ik dat je serieus naar je drivers moet kijken. Probleem komt me namelijk erg bekend voor en hoewel het inderdaad aan hitte problemen en of memory troubles kan liggen denk ik dat het toch echt een driver fout is.

Heb in het verleden een vrijwel vergelijkbare situatie gehad met een laptop en toen had dit te maken met drivers die van mijn videokaart fabrikant kwamen.

Situatie destijds: sympthomen hetzelfde, videokaart Nvidia Go7900 (even uit mijn hoofd) en ik hat de go7900 drivers geinstalleerd via via van Nvidia zelf.

de oplossing was toen om naar de website van toshiba te gaan en daar de drivers vandaan te halen.
Kennelijk had de laptopfabrikant (toshiba in dit geval) iets in de drivers of aansturing aangepast wat het verschil maakte.

Hoop dat dit je iets verder helpt en succes!
(ik sluit hitte problemen en dergelijke zeker niet uit maar een hikje in de drivers kan hele vreemde problemen geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Op de ati site(en www.guru3d.com), daar vind je een ati verwijder software.
D.w.z. eerst uninstall doen(en reboot) en dan verwijder software gebruiken.(en reboot)
Dan kun je andere drivers proberen, medion site, ati site, guru3d site.
Dan weet je zeker dat het werkt of niet.

Indien je de video drivers verwijderd(en reboot), dan zou je standaard vga moeten hebben, dan zou je ook geen strepen mogen zien.
Pagina: 1