Toon posts:

[VS2008] C++ DirectX9 SDK [Vista/64bit]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Aangezien mijn laptop pas defect is geraakt heb ik hals-over-kop een nieuwe pc aangeschaft. Hier heb ik verder geen problemen mee, aangezien dit het topic is voor programming. Ik heb een aantal keuzes moeten maken die mij (achteraf) tegen werken.

Mijn systeem heeft 4 gigabyte aan ram en het is dus nodig om een 64 bit operating system te draaien. Mijn keuze is uit gegaan naar Vista omdat XP 64bit nog redelijk slecht in elkaar steekt, en dit zal ook niet veranderen.

Graag wil ik programma's ontwerpen die gebruik maken van DirectX9 (32 bit) en dit krijg ik niet voor elkaar. Op verschillende foras heb ik gelezen dat je hiervoor de 32 bit variant van vista nodig hebt, maar dit is voor mij geen oplossing aangezien ik 4 gigabyte aan geheugen heb. Tevergeefs heb ik het DirectX SDK kunnen installeren, toch geeft VS2008 nog steeds aan dat "d3d9x.h" niet gevonden kan worden.

Mijn defecte laptop had 2 gigabyte aan intern geheugen en hierop stond Vista 32 bits. Ook hier heb ik DirectX9 SDK geïnstalleerd en met de laptop kon ik gewoon het DirectX9 32bit programma compilen. Een search naar d3d9x.h op het nieuwe systeem levert niets op, het staat niet op mijn systeem.

Misschien heeft de SDK mijn VS2008 niet juist ingesteld (onlogisch als het bestand er al niet eens is)? Of misschien is het technisch gezien onmogelijk wat ik probeer te bereiken?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:20

Haan

dotnetter

Als ik naar de download pagina van de DirectX SDK ga, zie ik wel Vista 64-bits tussen de supported OSsen staan. Dus zo te zien moet het wel gewoon kunnen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Heb je ook al zonder zoekfunctie te gebruiken in je Program Files directories gekeken bij alle dirs beginnend met "Microsoft"? (de normale en de 64 bits variant)

Het klinkt misschien stom, maar ik heb me ook eens rotgezocht naar "DirectX SDK" terwijl het eigenlijk "Microsoft DirectX SDK (Maand jaartal)" is.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stukfruit schreef op woensdag 17 december 2008 @ 13:42:
Heb je ook al zonder zoekfunctie te gebruiken in je Program Files directories gekeken bij alle dirs beginnend met "Microsoft"? (de normale en de 64 bits variant)

Het klinkt misschien stom, maar ik heb me ook eens rotgezocht naar "DirectX SDK" terwijl het eigenlijk "Microsoft DirectX SDK (Maand jaartal)" is.
Ik heb even gekeken en de "Microsoft DirectX SDK (June 2008)" is geinstalleerd, wat raar is want Haan heeft net de link gepost voor November. Tevens zie ik de samples staan bij de start bar onder "All Programs". Deze compilen echter niet wederom met de melding dat d3d9x.h niet gevonden kan worden. Deze SDK is geinstalleerd onder de Program Files X86 map wat volgens mij wel goed is, als ik voor 32 bits directx9 wil developen.

Ik download op het moment de November 2008 SDK het is nog even afwachten.

Alvast bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 13:16:
Mijn systeem heeft 4 gigabyte aan ram en het is dus nodig om een 64 bit operating system te draaien.
Fout, een 32 bits server Windows mag ook, even vooropgesteld dat je met "nodig zijn" bedoelt dat je wel al je geheugen wilt kunnen aanspreken ;)
Mijn keuze is uit gegaan naar Vista omdat XP 64bit nog redelijk slecht in elkaar steekt, en dit zal ook niet veranderen.
Ik draai thuis en op m'n werk 64 bits XP, en afgezien van het feit dat Live meuk niet standaard wil installeren (maar wel gewoon werkt als je direct de .msi's van de losse componenten gebruikt) heb ik er nog niet echt problemen mee gehad. Wat drivers betreft lijkt het vooralsnog te zijn dat dat een 64 bits vs. 32 bits issue is, en niet zozeer een Vista vs XP issue (dus geen XP x64 drivers betekent vaak ook geen Vista x64 drivers)
Op verschillende foras heb ik gelezen dat je hiervoor de 32 bit variant van vista nodig hebt
Volgens mij complete onzin. Zoals ik al zei, ik draai op m'n werk XP x64, en aangezien we gamedeveloper zijn kun je denk ik wel raden dat wij er dus geen probleem mee hebben ;). Ik weiger te geloven dat Vista 64 daar anders in is.
Tevergeefs heb ik het DirectX SDK kunnen installeren, toch geeft VS2008 nog steeds aan dat "d3d9x.h" niet gevonden kan worden.
Is dat niet gewoon dat de DX include dirs niet goed staan ingesteld in je VS? Tools -> Options -> Projects and Solutions -> VC++ directories. Ook je library dir goed instellen daar.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@.oisyn

Natuurlijk weet ik ook wel dat een 32 bits systeem gewoon installeert en werkt ;) ik vind het alleen zonde om net dat extra beetje ram af te staan.

Ik denk namelijk ook dat het verhaal over een 32 bits systeem nergens op slaat, en ga daarom stug verder met proberen. Het moet toch een keer lukken dacht ik zo. Toevallig kwam ik net een post tegen over de VC Directories en deze heb ik nu ingevuld, toch werkt het nog niet. Wat mij opvalt is dat d3d9x.h helemaal niet bestaat maar een bestand genaamd d3dx9.h wel.

Iets doet mij vermoeden dat de sample sources niet up-to date zijn.

VC Directories aangepast met:
Include: C:\Program Files (x86)\Microsoft DirectX SDK (November 2008)\Include\
Lib: C:\Program Files (x86)\Microsoft DirectX SDK (November 2008)\Lib\X86\

Elke "#include <d3d9x.h>" vervangen met "#include <d3dx9.h>"

Sample source compiled in debug modes, en werkt naar behoren. De taskmanager laat zien dat het onder 32 bits modes word uitgevoerd. Helemaal toppie dus!

Bedankt voor alle hulp, dit probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:21:
@.oisyn

Natuurlijk weet ik ook wel dat een 32 bits systeem gewoon installeert en werkt ;) ik vind het alleen zonde om net dat extra beetje ram af te staan.
Een 32 bits server OS (win2k server, win server 2003, win server 2008) kan wel al je geheugen aanspreken, dat was het punt meer :). Dat XP en Vista het niet kunnen is puur en alleen een softwarematige limiet, omdat MS vindt dat je anders maar een server OS moet kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door .oisyn op 17-12-2008 14:36 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1