[Vista] Start extreem traag op

Pagina: 1
Acties:

• Brasher
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-02 20:49
Hallo Tweakers,

Sinds kort heb ik last van een vreemd probleem, namelijk dat Vista echt heel traag opstart. Daarvan zijn meerdere topics geweest op GoT, maar geen enkele beschrijft mijn probleem naar mijn idee.
Het begon eerst met het feit dat ik m'n computer elke keer moest resetten bij het opstarten. Ik kreeg namelijk heel vaak geen beeld, het lampje van m'n beeldscherm verandert dan van blauw naar oranje (geen signaal), waar hij dan de hele tijd blijft. Na één keer resetten start Windows wel gewoon normaal op en heb ik nergens meer last van.
Maar nu heb ik last van een ander probleem, en dat is dat het opstarten echt heel lang duurt. Op een gegeven moment krijg ik het laadbalkje van Vista te zien, gewoon volgens normale snelheid, maar zodra dat verdwijnt blijft het scherm minutenlang zwart. Pas na een hele tijd (een kwartier ongeveer) verschijnt het welkom-scherm en start Vista gewoon op. Eenmaal opgestart heb ik nergens meer last van.

M'n systeem:
Intel Core 2 Quad Q9450 @ 3,2 GHz (maar op stock is het probleem er ook)
MSI P35 Neo2-FR
Club3D Radeon HD4870 512MB (probleem is zowel op stocksnelheden en licht overgeclockt)
2x2GB OCZ PC8000 DDR2
Coolermaster Extreme Power RS-430 (430 Watt)
Acer X223w (22" breedbeeld scherm)
Acer AL1714 (17" scherm, wat niet altijd wordt gebruikt)

Draaiend op Windows Vista Ultimate 64-bit met SP1.

Het probleem van het telkens rebooten vanwege geen signaal heb ik volgens mij sinds ik mijn X1950 Pro videokaart vervangen heb voor deze HD4870. Ik dacht eerst dat het een voedingprobleem was, dat mijn voeding niet krachtig genoeg zou zijn, maar spellen als GTA IV werken prima. Dus lijkt het me dat dat wel voldoende is.
Wat er anders is sinds het opstarten zo lang duurt weet ik eigenlijk niet. Ik dacht eerst sinds dat ik twee schermen gebruik, maar zelfs als ik dat scherm loskoppel heb ik het probleem ook. Overigens heb ik ook een tijdje last gehad van een flikkerend scherm en een foutmelding 'display driver stopped and has recovered succesfully', soms met een BSOD als gevolg. Maar na een update van Framework.NET 3.5 lijkt dat nu opgelost te zijn. Het probleem van het trage opstarten was echter al voordat ik Framework heb geupdate.

Internet biedt mij ook geen oplossingen, aangezien er heel veel te vinden is over het trage opstarten van Vista, maar niks wat echt op mijn probleem lijkt. Want zodra Vista opgestart is werkt alles prima.

Verwijderd

Het lijkt er wel op alsof je harddisk in PIO-modus loopt. Kijk dat even na.
Vista dwingt een DMA request af, maar als een vaste schijf of controller continue CRC fouten genereert gaat hij terug naar PIO-modus en dit is na 6 fouten. Omdat ik een gelijkwaardig probleem had met Vista kom ik hiermee aanzetten. Zelfs XP is sneller in PIO modus dan Vista in DMA modus.

Test: Als hij niet in PIO modus staat zet hem daarop vast en comprimeer de windows map. Komt hij daar goed doorheen dan ligt het niet aan de harddisk zelf. Gaat het met DMA wel verkeerd heb je een probleem.

Wat je nog kunt doen is prefetcher afdwingen door hem uit te schakelen. Zoek in regedit.exe de waarde {prefetcher} en zet de sleutels met een waarde {3} terug naar {0}. Dat zijn 2 a 4 sleutels en maak een herstelpunt voordat je begint!

Download ook even Speedfan om de temperaturen in de gaten te houden, hiermee kan het ook mis gaan.

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/24ebaqw.jpg

Hier heeft het geholpen (in Vista want met XP kan ik gewoon prefetchen) want mijn beeldscherm ging ook op zwart. Niet meer nadat prefetcher en superfetch zijn uitgeschakeld.Vista had 19 laadbalken nodig zonder prefetching en nog 1 minuut om alles in te laden en ik gebruik Perfectdisk, dus moet goed zijn.

Voer in de commandprompt in:

CD\
CD Windows
Compact /c /a /i /s

Wel onder admin rechten de commandprompt starten.
Wel even defragmenteren na de aktie.

In mijn geval helpte compressie heel goed. Het systeem is er merkbaar sneller van geworden.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2008 12:50 ]

• Brasher
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-02 20:49
Bedankt voor je snelle antwoord.
Die oplossing is toch alleen van toepassing op een IDE-schijf? Ik heb een SATA2 schijf, een Samsung HD403LJ om precies te zijn, van 400GB. Dan gaat die oplossing van jou toch niet op, of wel?

Het is trouwens niet zo dat ik nergens meer last van heb zodra Vista opgestart is. Zware programma's starten ook extreem traag op (of helemaal niet, maar ik werd gek van het wachten). Spellen zouden eerst ongeveer direct opstarten, maar nu lijkt er niks te gebeuren. Dan lijkt dit dus inderdaad wel erg op een probleem met de harde schijf. Ik heb alleen geen idee wat, maar ik duik de Search wel weer in en speur Google ondertussen wel af.

[ Voor 49% gewijzigd door Brasher op 17-12-2008 17:06 ]