Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144867

Topicstarter
Helden, ik zit te overwegen een beamer te kopen, maar vind ze nogal lawaaiig. Ik dacht er origineel aan om hem gewoon aan de muur tegenover het beoogde scherm te plaatsen. Nu wil het toeval dat als ik de beamer ongeveer twee meter uit het midden verplaats, en dan een centimeter of 50 naar achteren hij op de gang hangt, en via het bestaande raam tussen woonkamer en gang prima zicht heeft op de muur/scherm waar ik wou gaan projecteren.

Is zoiets haalbaar? Wat is nog redelijk te doen met Keystone correctie? Iemand ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:23

JME

zeg maar Jamie

Los van de hoek zou ik me zorgen maken over het raam waar je doorheen wilt gaan beamen en het effect daarvan op je beeldkwaliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Laatst online: 22:28
Als hij zijn raam gewoon goed schoon houd moet dat geen probleem zijn. Maar ik hoop dan wel dat het enkelglas is en geen dubbelglas. Anders ga je dubbel zien als de beamer niet loodrecht op het glas gemikt is.

Qua keystone kan ik je alleen aanraden het te testen voordat je definitief koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-04 19:19

dominic

will code for food

Bij de meeste beamers wordt aangegeven tot hoeveel graden de Keystone-instelling een hoek kan corrigeren op een minimale afstand van het scherm.

Als je het glas redelijk schoon houdt is de kwaliteit prima; het brandpunt ligt immers verder dan het glas. Smerig glas kan dus alleen voor 'vegen' en grote vlekken zorgen.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konijntje11
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-04 19:40
sommige beamers hebben ook lensshift! zoals bijv de merken panasonic of sanyo(er zullen er nog wel meer zijn maar niet precies welke) Hierdoor heb ik mijn beamer op een plakje aan de zei muur staan, en projecteer nog steeds recht op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Lens shift gaat zeker helpen, maar niet genoeg omdat hij echt nog een stukje buiten het beeld staat. Ik had al gezien dat Sony beamers heeft uitgerust met 'Side Shot' specifiek om scheef te projecteren. Alleen hebben de beamers die ik heb bekeken een waardeloos contrast, wat ze voor home cinema een beetje matig toepasbaar maakt.

Nog suggesties voor een beamer die me hier zou kunnen helpen?

• HenkEisDS
  • Laatst online: 22:28
Je zou ook aan de gang kunnen gaan met een normale spiegel aan het plafond.Is dat misschien een idee?

Topicstarter
HenkEisDS schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:36:
Je zou ook aan de gang kunnen gaan met een normale spiegel aan het plafond.Is dat misschien een idee?
Eurm, misschien wel. Wordt wel een vrij interessante constructie dan.. Ik zal eens gaan meten wat er allemaal mogelijk is..

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-02 12:50
Let wel op of de keystone correctie ook in horizontale richting is. Ik heb diverse projectoren in handen gehad die alleen in verticale richting kunnen corrigeren. Da's namelijk erg vaak nodig, als je bijvoorbeeld een projector aan het plafond hangt.

Horizontaal 'verplaatsen' is een stuk minder gangbaar.

(edit) Sowieso wordt je beeld nooit beter van keystone correctie. In feite breng je bewust een vervorming aan in het beeld dat je uitzendt. Dat wordt dan weer 'terug vervormd' doordat je projector scheef staat. Een spiegel in de baan van je projector kan wellicht veel beter helpen. Zorg wel voor een hele mooie schone spiegel, of beter nog, voor een zogeheten 'first surface mirror'. Daar zit de spiegelende laag direct aan het oppervlak, in plaats van aan de achterkant van een glasplaat, zoals bij normale spiegels.

[ Voor 45% gewijzigd door BartS12 op 18-12-2008 14:13 ]

Pagina: 1