Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icefellow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 20:04
hoi mensen

Ik heb een probleem met mn nieuwe samengestelde compu

specs:
mobo: Asus P5Q pro
CPU: core2duo E8400
mem: 8gb (4x cm2x2048-6400C4DHX)
gpu: Asus EAH4870 DK/HTDI/1GD5 | 90-C1CLGF-L0UAY00Z

volgens de corsair gegevens zou dit goed moeten werken:
http://www.corsairmemory....ct_results.aspx?id=589456

Maar ik heb sterk het idee dat er wat mis is, mn systeem wil gewoon niet door de XP(32 bit) installatie heen,
ergens op de helft is er heel kort een raster op het scherm te zien (.05s) waarna het systeem reset.

Iemand een idee waar ik aan moet denken?

edit: memtest geeft tot nu toe 18 errors

test 6: pass 0, Failing adress 000061c3fb0c, 1564MB Good: 00000100 Bad: 00000300 Err bits: 00000200 Count: 1

Kortom memory kapot of kan het zijn dat ik instellingen in bios niet goed heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb je de settings zoals ze ook op de Corsair-site staan, dus incl. het voltage?

Zo ja, dan lijkt me dat je te maken hebt met defect exemplaar helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icefellow
ramguy:

AI Over Clock Tuner: Manual
DDR2 SDRAM Clock: Manually set to 800MHz
Performance Mode: Standard
DRAM Timing Selectable: Manual
SDRAM CAS Latency: 4T
SDRAM RAS to CAS Delay (tRCD): 4T
SDRAM Row Precharge (tRP): 4T
SDRAM Active to Precharge Delay (tRAS): 12T
SDRAM Write Recovery Time: 5
Write to Precharge Delay: 15 (If its Listed)
Command Rate: 2T
DDR2 SDRAM Voltage: 2.1
das van een post van de tech support op corsair en helpt niet echt, ik ga zometeen de modules 1 voor 1 testen, heb er nu 2 in zitten.

vind het nog al een vaag verhaal want op de corsair site staat bij mem finder dat deze combi moet werken, maar op de forums zeggen ze dat je eigenlijk je voltage van zowel northbridge als mem moet verhogen (en eventueel dram freq omlaag) omdat je chipset het anders niet trekt
waarom adviseren ze die combinatie dan ?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 16:44
Ik heb precies dezelfde combinatie (alleen dan 2x2GB). Ik had ook wat problemen. Volgens mij hielp het bij mij het meest om de common performance level op 15 te zetten en die optie daarbij in de buurt op light. Nu draait het prima (wel op 450MHz en 5-5-5-12, nog niet verder geprobeerd). Kijk nog eens naar wat latere posts in het P5Q topic. Daarin heb ik mijn instellingen staan (PLL voltage, northbridge voltage, FSB termination voltage). Ik heb nog niet genoeg tijd gehad om uitgebreider te gaan testen met afzonderlijke opties, maar ik denk echt dat het aan de performance level ligt of aan die andere optie. Bij mij hielp het voorheen namelijk niet om met hogere timings te werken.
Ik moet wel zeggen dat ik alleen problemen heb als ik probeer 1:1 te draaien. Met een divider 5:6 is er niks aan de hand (geheugen op 800MHz en 4-4-4-12).
Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icefellow
zijn die voltages voor normaall gebruik of overclock, ik wil niet echt overclocken maar wel graag mijn systeem stabiel hebben draaien (en dat lukt tot nu toe gewoon niet).

Als je bios settings hebt voor zo'n setup ben ik erg geinteresseerd, tot nu toe doen de bankjes het okay in single mode maar zo snel als ik ze in dual channel setup zet regent het fouten in memtest.

nu het 2e setje in dual channel aan het testen /crossthumbs

okay 1 kitje doet het wel in dual channel, de andere regent errors, wrschijnlijk defekt kitje->RMA

[ Voor 10% gewijzigd door Icefellow op 17-12-2008 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 16:44
PLL voltage: 1.56V
NB voltage: 1.32V
FSB Termination voltage: 1.28V
CPU voltage: ~1.35000 V (CPU-z geeft full load: 1.320 V)
Cas timings voor de zekerheid: 5-5-5-12
Common performance level: 15
DRAM voltage 2.1 of 2.2V

Er werd gesuggereerd dat alles tussen de 400 en 420 MHz soms niet stabiel is, daarom ben ik maar meteen hoger gegaan. Op het moment draait Orthos ong 30 minuten met een FSB van 450 MHz. Dit vind ik echt al een prachtig resultaat. Rated FSB 1800 MHz, CPU op 3600 MHz. CPU wordt op het moment 48 graden, cores beiden 56 volgens Speedfan. Misschien kan het voltage voor mijn proc nog omlaag.

Dit heb ik in het topic Asus P5Q gepost. Misschien is het het handigst om daar gewoon verder te gaan met deze discussie. Daar zijn nog meer mensen met vaak meer ervaring dan ik. De instellingen die hierboven staan zijn dus inderdaad met overclock, maar alle voltages zijn gewoon behoorlijk safe. Het is zoals ik al gezegd heb met 1 dual channel setje.
Misschien kun je nog wat meer zeggen over je instellingen in de bios. Er zijn er namelijk nogal wat en soms kunnen de kleinste aanpassingen toch een heleboel verschil maken.
Zoals ik al zei heb ik nog niet veel getest. Met deze instellingen was het 'plotseling' 'helemaal' stabiel (30+ minuten Orthos) terwijl daarvoor 30 seconden al teveel gevraagd was.

Ik draai nu trouwens ook de allernieuwste bios, 16??. Ik weet niet of het veel verschil maakt, normaal teste ik met Common performance level op 10 en die optie daarbij in de buurt (hoe heet die nou ook alweer??) op moderate. Nu dus op 15 en light. Voor de rest staan vrijwel alle opties op disabled omdat de bios daar steeds bij aangeeft dat dat maximale compatibiliteit geeft.
Er is trouwens nog een optie die ik ingesteld heb, ook daar heb ik de naam even niet van, is ook een voltage, die staat op 0.63x nu.

Ik heb ook wel eens gelezen dat het bord een nogal hoog DRAM voltage geeft. Misschien (heb echt geen flauw idee) heeft het zin deze dus juist lager te zetten dan 2.1V. Dit heb ik echter nooit geprobeerd, dus ik heb echt geen flauw idee.
Ik ben benieuwd!

Nogmaals, misschien is het beter om in het andere topic verder te gaan, aangezien dit echt lijkt op een specifiek moederbord/geheugen probleem.
Pagina: 1